2024-10-16, 11:29
Medlem
Il.Malizias avatar
Något jag tycker mig ha sett en ökning av på Booli & Hemnet är "Snart till salu"-objekt. Ofta inga eller få bilder, oftast bara bilder på området och kanske en planritning.

Och dessa kan finnas ute väldigt länge, ibland ett år eller längre.

Hur kommer det sig att dessa ökar och är dessa till salu om man är intresserad?
Citera
2024-10-16, 11:41
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Något jag tycker mig ha sett en ökning av på Booli & Hemnet är "Snart till salu"-objekt. Ofta inga eller få bilder, oftast bara bilder på området och kanske en planritning.

Det är folk som vill känna sig för om de överhuvudtaget kan sälja sin bostad
Citera
2024-10-16, 11:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jag har mailat mäklaren om ett sådant ställe i relativ närtid, och det objektet skulle komma ut på Hemnet framåt vårkanten. Just det är ett objekt som sannolikt får ett större intresse när sommaren närmar sig.

Jag antar att poängen är att man ska "låsa in" potentiella köpare, d.v.s om man tittar på andra objekt ska man ha i bakhuvudet att man kanske hellre vill köpa det som man vet kommer ut om några månader.
Citera
2024-10-16, 11:43
Medlem
Kan tänka mig att man är villig att sälja till rätt pris, inte gå ut med vad det är.
Spekulant hör av sig som är intresserad av området får visning/mer information och hör vad denna är villig att betala.
I stället för att säljare startar med pris så är det köparen.
Citera
2024-10-16, 12:03
Medlem
Kan ju vara en myriad av kombinationer av förutsättningar som orsakar detta.

Jag är själv i det läget att jag snart kommer lägga ut ett hus som ingår i ett dödsbo till försäljning som "kommande" för det säljs just nu 4-5 liknande objekt i området och mäklaren säger att det går lite trögt och att det förmodligen inte skulle skada om vi hade möjlighet att avvakta lite.

Sen ska även huset röjas ur samt kanske homestylas inför fotografering och visning så det kan absolut ta någon månad innan DET är klart och då är vi väldigt nära jul när marknaden stendör så i det läget låter vi nog huset ligga kvar som kommande över nyår och aktiverar det först i slutet av Januari när köparna har smält julmaten och sovit bort baksmällan.
Citera
2024-10-16, 12:25
Medlem
Eponumoss avatar
Spännande. Hade ingen aning om att detta ens var en normal metod.
Citera
2024-10-16, 12:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Det är objekt som är för högt prissatta som ligger ute på detta vis.
Mäklarna lägger ingen tid på visningar etc utan har dom som ev framtida objekt.
ägaren behöver inte sälja om han inte får "rätt pris"
Citera
2024-10-16, 14:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är objekt som är för högt prissatta som ligger ute på detta vis.
Mäklarna lägger ingen tid på visningar etc utan har dom som ev framtida objekt.
ägaren behöver inte sälja om han inte får "rätt pris"

Lite som "intressekoll" då när folk på blocket och Marketplace erbjuder allmänheten att möjligtvis (fast bara om ni är snälla!) få äran att köpa deras högt älskade bil till ett alldeles för högt pris.
Citera
2024-10-16, 15:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det är folk som vill känna sig för om de överhuvudtaget kan sälja sin bostad

Kan eller vill eller eventuellt ska.

Man kan ta dit mäklare "bara utifall att" med städning, stagening, fotografering och hela köret. Sedan blir det inget av med flytt, nytt arbete, ny bostad, separation eller vad orsaken än vara må och x antal månader senare är bostaden borta från "snart" utan att något hänt öht.
Citera
2024-10-16, 15:24
Medlem
intedinkilles avatar
Lägger man en bostad utan pris på ”kommande” hamnar bostaden i fler människors mejlbevakningar.
Många lägenheter blir hittade via ”kommande” av en intressant och får in ett bud dom accepterar och slipper öppna visningar, budgivning osv.
Citera
2024-10-16, 17:27
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:

Är samma skit som en "intressekoll" på bl.a bilar.
Dom vill kolla först om dom kan få det priset dom vill ha.
Citera
2024-10-16, 21:34
Medlem
Milan.Barcas avatar
Jag har varit på jakt efter bostad och när jag kontaktat mäklare på såna annonser är det alltid att säljaren inte har bråttom och vill ha 50% mer än vad något sålts för på år. Besvärar mig inte ens längre utan låter det bara gå till budgivning. Längtar till en framtid där mäklare inte finns längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in