Citat:
Något jag tycker mig ha sett en ökning av på Booli & Hemnet är "Snart till salu"-objekt. Ofta inga eller få bilder, oftast bara bilder på området och kanske en planritning.
Och dessa kan finnas ute väldigt länge, ibland ett år eller längre.
Hur kommer det sig att dessa ökar och är dessa till salu om man är intresserad?
Och dessa kan finnas ute väldigt länge, ibland ett år eller längre.
Hur kommer det sig att dessa ökar och är dessa till salu om man är intresserad?
Jag väcker tråden till liv igen, då jag också lagt märke till samma fenomen. Om de legat ute länge utan att något har hänt (prissänkningar, visningar, etc.) är det oftast en velig kund som inte är beredd att sälja. Det är flera sådana objekt som jag har hört av mig till där mäklaren är uppenbart frustrerad eftersom jag inte är den första intressenten, men säljaren inte är redo. Oftast letar de själva något nytt utan brådska och har väldigt specifika krav. En del har också helt orimliga förväntningar kring pris och vill ha långt mer än marknaden är beredd att ge.
Om de har legat ute lite kortare tid är det större sannolikhet att den faktiskt är till salu, alltså att man kan göra affär inom en rimlig tid. En del är faktiskt på väg att läggas ut som till salu, andra är egentligen till salu men mäklaren använder "kommande" som någon form av taktik. Jag vet inte om det är någon form av att spela svårflörtad, att köparen ska känna att han måste aktivt anstränga sig för att få ens se objektet eller veta utgångspris.
Jag stör mig som fan på det, speciellt eftersom det i 9 fall av 10 är ett helt vanligt jävla svenssonobjekt med prissättning som marknaden kan bära.