2026-01-23, 13:46
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Något jag tycker mig ha sett en ökning av på Booli & Hemnet är "Snart till salu"-objekt. Ofta inga eller få bilder, oftast bara bilder på området och kanske en planritning.

Och dessa kan finnas ute väldigt länge, ibland ett år eller längre.

Hur kommer det sig att dessa ökar och är dessa till salu om man är intresserad?

Jag väcker tråden till liv igen, då jag också lagt märke till samma fenomen. Om de legat ute länge utan att något har hänt (prissänkningar, visningar, etc.) är det oftast en velig kund som inte är beredd att sälja. Det är flera sådana objekt som jag har hört av mig till där mäklaren är uppenbart frustrerad eftersom jag inte är den första intressenten, men säljaren inte är redo. Oftast letar de själva något nytt utan brådska och har väldigt specifika krav. En del har också helt orimliga förväntningar kring pris och vill ha långt mer än marknaden är beredd att ge.

Om de har legat ute lite kortare tid är det större sannolikhet att den faktiskt är till salu, alltså att man kan göra affär inom en rimlig tid. En del är faktiskt på väg att läggas ut som till salu, andra är egentligen till salu men mäklaren använder "kommande" som någon form av taktik. Jag vet inte om det är någon form av att spela svårflörtad, att köparen ska känna att han måste aktivt anstränga sig för att få ens se objektet eller veta utgångspris.

Jag stör mig som fan på det, speciellt eftersom det i 9 fall av 10 är ett helt vanligt jävla svenssonobjekt med prissättning som marknaden kan bära.
Citera
2026-01-24, 18:42
Medlem
Kanastras avatar
Jag själv sålde mitt hus för en tid sedan. La ut det som kommande först, då jag själv letade ny bostad.
Gjorde det för att jag skulle ha tid på mitt att hitta mitt nya boende och under den processen locka till mig köpare, så att dom köparna visste att mitt hus också fanns på marknaden.
Sen efter några veckor så la jag ut det och sålde på några dagar.

Skaffade en hyreslägenhet och började leta bostadsrätt.
Fanns många lägenheter som kommande och jag kontaktade en mäklare gällande ett objekt som låg som det.
Säljarna var i samma process som jag varit: Dom ville sälja sin lägenhet och letade hus och ville sälja lägenheten i samband med husköpet.
Men, jag la ett bud och dom sålde till mig utan att ha visning eller liknande för nån annan.

Så är man intresserad av en bostad som ligger som kommande så ska man nog inte vila på hanen utan kontakta mäklaren för att berätta att man är intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in