2024-10-16, 09:57
Medlem
NeutronStars avatar
Säkert rätt bra disciplin på Nordkoreas elitsoldater. Spelar ändå ingen större roll eftersom 99% av dem som inte blir skjutna kommer ha hoppat av till Ukraina inom nån vecka. Är liksom inte varje dag nordkoreaner får chansen att leva i ett modernt demokratiskt välfärdsland.

Blir nog en del kul scener när nordkoreanerna får se vattentoaletter, rulltrappor och strömbrytare för första gången och kliar sig i huvudet...
Citera
2024-10-16, 10:11
Medlem
stigenhems avatar
Finns de några belägg för detta påstående förutom att Zelensky står och påstår det under sitt senaste besök i USA?
Citera
2024-10-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Har för mig kroppsvikten var ca 65-75 kg, vilket var optimalt för dom mindre soldaterna. Motiveringen var att lätta soldater har en bättre grundkondition och är bättre grundtränade och har större styrka gentemot sin kroppsvikt, vilket gör dessa mindre soldater mera mobila, än större karlar.
Finns helt klart militära uppgifter där kortare soldater/sjömän har en fördel mot längre personer. Sätt det korta manskapet i ubåtar och stridsvagnar. Däremot rena infanteri/jägarförband där man bär tungt, där är det en klar fördel att själv vara stor. En Radio 180 bryr sig inte om ens relativa styrka. Finns helt klart. Fritt ur minnet från lumpen var det 180+arna som drog pulkor, bar tungt osv.

Med det sagt tror jag nordkoreanerna kommer vara stridsodugliga pga svält och usel pennalistisk utbildning. Kanske även att deras utrustning är undermålig, även om jag tror att NK skrapar ihop sitt a-game nu när de ska visa upp sig för omvärlden.

Tror förvisso att NK-soldaterna är skarpt upphotade med repressalier mot deras familjer om de deserterar (i sann NK-anda). Många kommer dock ta chansen för ett liv i väst. Har de inte tänkt tanken innan så kommer de se en bit av världen utanför NK. Förvisso Europas fattigaste del, nu dessutom krigshärjat och sönderbombat. Men jag tror det kommer framstå som himmelriket jämfört med NK. Va! Har vanligt folk tvättmaskin, bil och mer än en kopp ris per vecka!?
Citera
2024-10-16, 10:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?

Detta kommer såklart skita sig. Om några månader kommer hundratals nordkoreaner som deserterat springa runt i Europa och söka asyl kors och tvärs. Klart ingen vill strida för Ryssland.
Citera
2024-10-16, 10:29
Medlem
ItsWednesdays avatar
Fan va gulligt. Som ett gäng hobbitar på slagfältet. Hoppas Ukraina lyckas urskilja vilka som är barnsoldater och vilka som bara är undernärda dvärgar.
Anyways, rest in pieces o.s.v.
Citera
2024-10-16, 10:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Helt riktigt, kan dock ta i beaktning att regimen i Nordkorea aktivt utbildar vissa nyckelpersoner i ryska, engelska, kinesiska, japanska och spanska. Tveksamt om dessa dvärgrödningar får ta del av detta, men kanske 1 gubbe per 100...

Var kommer den infon ifrån? Den nordkoreanska regimen? Samma regim som påstår att Kim slagit tolv hole-in-ones i rad och att han även slagit världsrekordet i höjdhopp?

En stor del av den nordkoreanska befolkningen är analfabeter. Det finns nog knappt nån i hela landet som kan fem språk.
Citera
2024-10-16, 10:35
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Säkert rätt bra disciplin på Nordkoreas elitsoldater. Spelar ändå ingen större roll eftersom 99% av dem som inte blir skjutna kommer ha hoppat av till Ukraina inom nån vecka. Är liksom inte varje dag nordkoreaner får chansen att leva i ett modernt demokratiskt välfärdsland.

Blir nog en del kul scener när nordkoreanerna får se vattentoaletter, rulltrappor och strömbrytare för första gången och kliar sig i huvudet...
Disciplin är ju bara en del, och inte nödvändigtvis en alltigenom bra sak i strid.
Rysslands, och gissningsvis Nordkoreas, största problem är den starka hierarkin och rädslan att göra fel pga repressalier. Det ger soldater och gruppchefer, plutonchefen, kompanichefer som inte vågar ta snabba, egna, beslut utan hela tiden kräver att få order uppifrån. Det ger långsam reaktionsförmåga och en betydligt sämre chans att ta tillvara på möjligheter i en strid. Det är det som gör att exempelvis Ryssland aldrig vunnit ett krig mot en fiende som är på pappret likvärdig i antal. Länder som Ryssland och Nordkorea kan enbart vinna genom att de har en större mängd kött att slänga in i kvarnen så att fienden tröttas ut/tar slut.
Citera
2024-10-16, 10:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag är inte så säker på att nordkoreaner har en sir önskan att desertera till väst. De har blivit effektivt hjärntvättade och tror verkligen att Nordkorea är det bästa i världen och att alla andra länder är skit.
Citera
2024-10-16, 11:02
Medlem
Citat:

[...]

Nordkoreanerna har också stridsvagnar av äldre snitt, och ett luftförsvarssystem. Sarin, antrax och smittkoppor, det hade varit mycket effektivt om nordkoreanerna satte in sina kemiska och biologiska vapen. Jag skulle inte förringa nordkoreanerna, särskilt om deras diktator börjar sända in större volymer i 10 000 -tals eller hundratusentals nordkoreaner.

[...]

Visst, det där är kanske "effektiva" medel att sätta in, men då om inte förr lär det börja hända saker...
Citera
2024-10-16, 11:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Så har det börjat.

Citat:
Some 18 North Korean soldiers are believed to have deserted the Russian frontline, with Kremlin fighters reportedly searching for them.
https://www.newsweek.com/north-korean-troops-deserting-ukraine-frontline-hours-after-arrival-report-1969726
Citera
2024-10-16, 11:16
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Var kommer den infon ifrån? Den nordkoreanska regimen? Samma regim som påstår att Kim slagit tolv hole-in-ones i rad och att han även slagit världsrekordet i höjdhopp?

En stor del av den nordkoreanska befolkningen är analfabeter. Det finns nog knappt nån i hela landet som kan fem språk.
Vadå var kommer den infon ifrån? Det är inte som att jag sitter och försvarar eller glorifierar DPRK på något sätt.

Kolla valfri turistvideo från Nordkorea på Youtube, på olika språk - så ser du att det finns en nordkorean för varje språk, även svenska.

Har du ens sett Nordkoreas respektive ambassadör i varje land dom är stationerade? Flera kan det lokala språket.

Slutligen skrev jag för i helvete att VISSA nordkoreaner får denna utbildning, men troligtvis inte alla jävla malajer som dom skickar till Ukraina.

Idiot.
Citera
2024-10-16, 11:21
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

För övrigt har du helt fel gällande ditt påstående om analfabeter i DPRK.

https://alfred.stlouisfed.org/series?seid=SEADTLITRZSPRK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in