Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Har för mig kroppsvikten var ca 65-75 kg, vilket var optimalt för dom mindre soldaterna. Motiveringen var att lätta soldater har en bättre grundkondition och är bättre grundtränade och har större styrka gentemot sin kroppsvikt, vilket gör dessa mindre soldater mera mobila, än större karlar.
Finns helt klart militära uppgifter där kortare soldater/sjömän har en fördel mot längre personer. Sätt det korta manskapet i ubåtar och stridsvagnar. Däremot rena infanteri/jägarförband där man bär tungt, där är det en klar fördel att själv vara stor. En Radio 180 bryr sig inte om ens relativa styrka. Finns helt klart. Fritt ur minnet från lumpen var det 180+arna som drog pulkor, bar tungt osv.
Med det sagt tror jag nordkoreanerna kommer vara stridsodugliga pga svält och usel pennalistisk utbildning. Kanske även att deras utrustning är undermålig, även om jag tror att NK skrapar ihop sitt a-game nu när de ska visa upp sig för omvärlden.
Tror förvisso att NK-soldaterna är skarpt upphotade med repressalier mot deras familjer om de deserterar (i sann NK-anda). Många kommer dock ta chansen för ett liv i väst. Har de inte tänkt tanken innan så kommer de se en bit av världen utanför NK. Förvisso Europas fattigaste del, nu dessutom krigshärjat och sönderbombat. Men jag tror det kommer framstå som himmelriket jämfört med NK. Va! Har vanligt folk tvättmaskin, bil och mer än en kopp ris per vecka!?