2024-10-16, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Vad är problemet? Nordkorea är Rysslands främsta vänliga land. De förrådde inte Ryssland under kriget. Vad är det för fel på att ett vänligt land skickar trupper till en allierad? Västerlänningar verkar ha ett unikt sätt att tänka.
Det är väl ingen i tråden som påstått att det du beskriver är ett problem? Diskussionen i tråden handlar ju om de norkoreanska soldaterna är stridsdugliga eller inte.
Citera
2024-10-16, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
3000 man i en bataljon (!) som brukar innehålla tiondelen så många. Tror det handlar om kanonmat.
Kim jong Un har väl gett dom i present åt putin som ett tecken på uppskattning för den Aurus Senat han fick tidigare i år?
Citera
2024-10-16, 06:52
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Dom där riskokarna blir nog bara glada att få åka utomlands och förvåningen över när de få se mat för första gången kommer att göra dem helt förvirrade, trots att maten för ryska soldater är kartong så är det betydligt lyxigare än det som Kim erbjuder. Tror att de på sin höjd blir kanonmat. Slagfälten kommer att bestå utav små tjattrande sneögda troll som mumsar glatt på en kartongbit.

Nu tror jag inte att NK-soldaterna lever i lyx, men det är väll just armen statens inkomster har gått. Så förutom överklassen (eller de sk privilegierade) så är nog soldat det man ska satsa på i Nk om man inte vill dö (campingmat är lyx jämfört med rötter och gräs) Eller ja, fram tills nu då.

Detta som utspelar sig är så sjukt bissart att man tror det är fantasi. Framtida Populärhistorieker kommer gotta sig över vår tid. Vår tids två värsta psykopatdårar spelar spel med människor.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-10-16 kl. 06:58.
Citera
2024-10-16, 06:58
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Kim jong Un har väl gett dom i present åt putin som ett tecken på uppskattning för den Aurus Senat han fick tidigare i år?
Kanske, men varför bara tala om en bataljon?
Här finns nästan folk till en hel Brigagad.
Citera
2024-10-16, 07:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen

Man får vara glad inte Kina skickar trupper. Det hade varit förödande.
.
Den lille fete kan Putin enkelt lura, men Xi fattar vad det kan leda till.
Citera
2024-10-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?

10 000 nord koreanska trupper så kommer många av dessa defektera.
Det finns inte en chans att Nord Korea kan eller vågar skicka så stora trupper så långt utanför landet.
Citera
2024-10-16, 07:24
Medlem
Nordkoreanerna har högt stridsvärde. De är övertygade om att de krigar mot det nazistiska USA, dvs för en god sak, vilket de fått lära sig sedan småskolan.

Ryssland betalar naturligtvis Nordkorea miljardbelopp för dessa soldater. Nordkorea är i stort behov av utländsk valuta och vill gärna sälja fler soldater. Det ligger således i Nordkoreas intresse att den första batchen består av bra soldater.
Citera
2024-10-16, 08:12
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?
Antagligen kommer de ha ungefär samma betydelse för ryssarna som de italienska och rumänska soldaterna hade för tyskarna på östfronten under WW2, alltså ett stort fett minus.
Nu borde väl också väst sätta upp samma sanktioner mot NK som de gjort mot Ryssland och vitryssland alltså inga mer feta bidrag när det är dags för nästa hungersnöd.
Citera
2024-10-16, 08:21
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Stridsvärde noll.

De har redan deserterat och överlämnat sig till Ukraina:

https://suspilne.media/858583-vijskovi-kndr-vze-tikaut-z-pozicij-na-kordoni-iz-branskou-ta-kurskou-oblastami-dzerela/

https://omni.se/a/0V3q8o

Tänkte just det. Måste vara guldläge för att fly Nordkorea. Så fort ingen ser så smyger man över till Ukrainska sidan beväpnad med en vit flagga.
Citera
2024-10-16, 08:26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej lär bli enbart problem för Ukraina att ta hand om 3000 krigsfångar på ett bräde. Minns den där Nordkoreanen som flydde över gränsen till syd förra året. Han tillhörde ett elitförband och fick då alltså bättre käk än vanliga soldater. Men hade ändå magen full av maskar.

När de nu är en bra bit från Nordkorea och vi säger Ukraina dimper ner några flygblad med bilder på gott käk. Det väntar om ni bara ger upp så lär det bli rusning.

Dom kan ju erbjuda medborgarskap mot att dom hjälper till att försvara landet. Borde ändå vara en rejäl moralkick..
Citera
2024-10-16, 08:52
Medlem
Alla soldater som lyder duger som kanonmat.
Citera
2024-10-16, 08:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Kul tråd. Vilket näringsvärde har osten som månen är gjord av?

Du verkar inte tro på att Nordkorea sänt soldater till Ukraina? Du finner frågeställningen inadekvat? Ost har förresten ett relativt gott näringsvärde. Utifrån uniformsdiskussionen att nordkoreanerna dykt upp i uniformer från andra världskriget så är det ingen nackdel, utan det har förmodligen stärkt deras stridsvärde enbart det. Uniformer från andra världskriget håller ofta en väldigt bra kvalitet, inte minst ur förmåga att få hålla värmen, det är ofta tjocka plagg. Väta är dom plaggen dock ofta inte bra på att avvisa, men det är absolut inga dåliga kläder. Stövlar från WWW2 är absolut inga dåliga saker, utan håller ofta väldigt bra kvalitet. Ryska soldaterna dom har inte bättre uniformer enbart för att deras uniformer är några årtionden bättre.

Kylan kommer snart och jag tror färre nordkoreaner kommer frysa ihjäl. Nordkorea har omfattande volymer av kort och mellandistansmissiler, något jag tror att dom kommer få använda sig av mot ukrainska soldater. Det har i kriget visat sig felaktigt att utrustning av enklare snitt skulle varit mindre effektiva. WWW2 pansarvagnarna som ryska soldater använt har visat sig mera effektiva än många trott, skattet har fastnat i halsen på dom som i början hånat ryssarna för sina äldre pansarvagnar. Även gemenskapen mellan ryska soldaters utseende och trashankar, vem har sagt att utseendet är avgörande i strid? Skrattet har fått ätas upp, eftersmaken har varit bitter.

Nordkoreanerna har också stridsvagnar av äldre snitt, och ett luftförsvarssystem. Sarin, antrax och smittkoppor, det hade varit mycket effektivt om nordkoreanerna satte in sina kemiska och biologiska vapen. Jag skulle inte förringa nordkoreanerna, särskilt om deras diktator börjar sända in större volymer i 10 000 -tals eller hundratusentals nordkoreaner.

Just ordet stridsvärde har jag använt för det indikerar på hur nordkoreanska soldater kommer påverka utfallet i kriget. Någon har jämfört med italienare och rumäner under www2, som odugliga oh ej bidragande utan tärande. Jag vet faktiskt inte vilket ben jag ska stå på i frågan.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-16 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in