2024-10-15, 21:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
En utsvulten nordkorean lär knappast ha någon motivation utöver att fly till något bättre.
Citera
2024-10-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7
En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?
Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.
Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?

Tror mest det handlar om symbolisk betydelse.
Om Nordkorea själv skulle hamna i trångmål, då kan man räkna med Rysslands ovillkorliga stöd.
Men att några tusen nordkoreaner i ryssarnas tjänst skulle göra någon skillnad på slagfältet, detta är högst otroligt!
Citera
2024-10-15, 21:24
Medlem
Putin desperado 😃

De kommer dö precis som alla andra som krigar där i ukraina 😔
Citera
2024-10-15, 21:36
Medlem
KillPus avatar
Läst följande:
A. Orcherna själva är förvånade att dessa kom i kläder och med utrustning som hör hemma i WWII.
B. Flera dussin är redan på flykt fr träningsläger.
Citera
2024-10-15, 21:49
Medlem
De stackarna vet inte vad som väntar dem om de skickas att strida vid fronten. Där väntar bara blod, eld och död. Samt att de kommer att utnyttjas på alla möjliga sätt av de ryska soldaterna, tragiskt.
Citera
2024-10-15, 22:29
Medlem
oiiihs avatar
dom har nog svårt att röra sig i vanliga fall, nu blir det stelt o konstigt..och allt hänger på just det där........kanske ,,eller så får dom chansen att sträcka ut sig? tills o när--- när den inte pangar när den ska pangaaaa.
Citera
2024-10-15, 22:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
dom har nog svårt att röra sig i vanliga fall, nu blir det stelt o konstigt..och allt hänger på just det där........kanske ,,eller så får dom chansen att sträcka ut sig? tills o när--- när den inte pangar när den ska pangaaaa.

Du skriver så tydligt så det ej kan missförstås (ironi). Nordkorea förser Ryssland med 50% av alla artillerigranater i kriget. Bra att förlita sig på Nordkorea i den aspekten, vad vet jag? Nordkoreanska artillerigranater har uppenbart stort inflytande på hur kriget går idag. Nordkorea är duktiga på artilleri och jag tror allt att nordkoreanskt artilleri får bekänna färg i kriget framöver. Robotsystem är också något som Nordkorea utvecklat och kan komma till stor användning. 1.2 miljoner nordkoreanska soldater är vad som finns och flera hundra tusen reservister.

Jag befarar att en signifikant del av Nordkoreas armé kan komma att sändas till kriget. Ett par hundra tusen man, skulle jag inte se som omöjligt.
Senast redigerad av Hegamon 2024-10-15 kl. 23:38.
Citera
2024-10-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?
Det är ju guldläge för dom att hoppa av till väst via ukraina, eller vad tror du?
Citera
2024-10-15, 22:54
Medlem
Antar att Nordkorea knappast sänder sina bäst utbildade och kvalificerade soldater, till detta självmordsuppdrag utomlands.

Snarare har väl Nordkorea tagit egna fångar, och rejält okvalificerade soldater, och sänt dem till Ryssland.

Efter att de här soldaterna varit i Ryssland, så vill nog knappast Nordkorea ha tillbaka dem. För de skulle kunna föra med sig utländska erfarenheter hem till nordkoreanska armén, vilket nordkoreanska ledningen säkerligen ser som en säkerhetsrisk. De här nordkoreanska soldaterna är troligen redan avskrivna, från nordkoreanska ledningens sida. Antingen så dödas de i strid, eller så deserterar de, men de lär inte få komma tillbaka till Nordkorea.
Citera
2024-10-15, 22:57
Medlem
Vad är problemet? Nordkorea är Rysslands främsta vänliga land. De förrådde inte Ryssland under kriget. Vad är det för fel på att ett vänligt land skickar trupper till en allierad? Västerlänningar verkar ha ett unikt sätt att tänka.
Citera
2024-10-15, 23:30
Medlem
De kommer att göra det bättre än kanonmaten man skickat dit från de fattigaste ryska byarna, utan egentliga erfarenheter av strid. Det står klart.

Men anledningen till att man behöver göra den här dealen med Jong-Un är så klart det jag nämner. De som skickats dit för markstrider har gått förlorade allt för snabbt, ditsända från områden som är teknologiskt efter och generellt har problem med hög alkoholkonsumtion.

Det har funkat för att hålla en status quo vid frontlinjen, men kvantiteten kan bara utnyttjas en viss tid - man har inte längre råd att förlora så många män per varje ukrainsk fallen soldat. Putin känner sig nödgad att göra något nytt för att öka effektiviteten men vill inte använda sig av storstädernas yngre män. Det är en balansgång där ekonomin måste bevaras så gott det går, de som inte är urfattiga småstadsbor eller bybor offrar man inte lika gärna.

Inte alls ologiskt, men känns som ett sista desperat drag av Putin ändå? Alla förstår ju att om man inte kommer längre in på ukrainsk mark med hjälp av dessa soldater (det kommer bli fler än 3000, troligen 7000 till som gör sig beredda i detta nu), då står man där sedan med det enda valet kvar att skicka dit folk från ekonomiskt viktiga platser eller gå ner på knä och tigga inför Kina.
Citera
2024-10-15, 23:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Vad är problemet? Nordkorea är Rysslands främsta vänliga land. De förrådde inte Ryssland under kriget. Vad är det för fel på att ett vänligt land skickar trupper till en allierad? Västerlänningar verkar ha ett unikt sätt att tänka.

Trådens ämne är vilket stridsvärde dessa nordkoreanska soldater har.

Helst skulle jag se att det blev fred i natt så att grabbarna slipper stupa, men det lär inte ske, så istället får vi följa händelseutvecklingen och stilla vår nyfikenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in