Citat:
Ursprungligen postat av
Wrossmol
Alla dessa varianter av covid som kommer nu, hur mycket smitta är det i samhället i Sverige nu? Jag har tid hos tandläkaren om någon vecka, behöver man tänka på att skydda sig då Eller är det lugnt
Jag ska försöka svara på din raka fråga. Jag är ju inte medicinsk forskare eller läkare utan bara privatperson i detta, men tittar man på FHM:s senaste rapport så ligger smittspridningen fram till 6 okt ungefär som tidigare veckor. Då har det till exempel legat på ca 50 döda i veckan, och ungefär samma fortfarande, 52 döda vecka 39, men stigande så antagligen högre idag. Här är ett annat exempel från senaste Covidrapporten från FHM:
Bekräftade fall i åldersgruppen 65 år och äldre
576 bekräftade fall rapporterades bland personer som är 65 år eller äldre. Det är 5 procent fler jämfört med veckan innan. https://www.folkhalsomyndigheten.se/...t-om-covid-19/
Så det stiger kanske, men fortfarande är det nog en västanfläkt jämfört med hur det kan bli i vinter.
Jag tror att det är i senhöst/vinter vi får den stora ökningen, så var det förra året. Frågan är vad du menar med skydda dig. Jag har inte själv bestämt mig för om jag ska vaccinera mig, men jag håller avstånd till folk och särskilt från dem som nyser och jag tvättar händerna och spritar mig och petar mig inte i ansiktet ute på stan. Det är ju alltid en chansning också. Om din tandläkare har Covid utan att veta det så kommer hen ju att andas på dig under ett bra tag när du är där, men jag antar att risken att hen har det borde vara liten. Vaccinera dig hinner du ju kanske ändå inte till dess, så att det har verkan, så avstånd, sprita händer etc borde väl vara det bästa.