2024-09-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag vet inte vad som är korrekt definition av "flockimmunitet" men rent praktiskt låter det riktigt att vi har uppnått flockimmunitet när större delen av befolkningen inte blir allvarligt sjuk. Man brukar väl säga att de flesta virus finns kvar på jorden och sprids bland människor, men eftersom de flesta är immuna är det inget problem. När spanjorerna koloniserade central- och sydamerika på 1400/1500-talen spred de omedvetet virus som lokalbefolkningen aldrig tidigare varit exponerade för. Spanjorerna var friska men lokalbefolkningen dog. Det är likadant med barn, de får en viss medfödd immunitet men måste också bygga upp egen immunitet genom att bli förkylda och sedan friskna till.

Min uppfattning är att coronaviruset som orsakar Covid-19 fungerar på samma sätt. Viruset kommer för alltid finnas kvar men större delen av jordens befolkning har redan skaffat sig immunitet mot det. Immunitet betyder ju inte att man går omkring med en imaginär sköld som stoppar alla virus som kommer närmare än en meter från kroppen. Viruset kommer att ta sig in i kroppen, oftast via de övre luftvägarna, för att där oskadliggöras av immunförsvaret, oftast utan att vi ens märker det eller bara med lätta förkylningssymptom. Det är det som kallas för immunitet. Och om de flesta människor i flocken har detta skydd kan man rimligtvis hävda att vi har flockimmunitet.

Att folk slutade bli sjuka var ju för att viruset muterat till en lindrigare mutation, omikron. Det är ju inte riktigt samma sak som flockimmunitet.
Citera
2024-09-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Håller med, det är inte helt specifikt för covid. Men skulle kunna satsa en slant på att det är betydligt vanligare vid covid än en vanlig (rhinovirus)förkylning. Kanske coronavirus (andra än SARS-CoV-2), som ju funnits länge och kunnat ge förkylningar länge, har större benägenhet att ge luktförlust?

Mitt luktsinne var helt borta i 8 månader. Nu 3,5 år senare är det fortfarande skevt. Smaksinnet också. Det börjar sakta bli bättre.
Sen har jag problem med minnet och hjärndimma plus enorm trötthet.
Blev sjuk innan vaccinet.
Vet inte om jag orkar ha det såhär resten av livet.
Citera
2024-09-24, 12:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Mitt luktsinne var helt borta i 8 månader. Nu 3,5 år senare är det fortfarande skevt. Smaksinnet också. Det börjar sakta bli bättre.

30% longcovid o 70% longvaxx enligt Pierre Cory. Ungefär samma symptom men longvaxx oftast värre symtom. Gemensamma diagnosen är "Spikeopathy"...

USA har tappat 3 år i förväntad livslängd pga big pharma o spikproteinet.

https://www.unitedaustraliaparty.org...ve-deace-show/

https://covid19criticalcare.com/prot...vid-treatment/
Citera
2024-09-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
30% longcovid o 70% longvaxx enligt Pierre Cory. Ungefär samma symptom men longvaxx oftast värre symtom. Gemensamma diagnosen är "Spikeopathy"...

USA har tappat 3 år i förväntad livslängd pga big pharma o spikproteinet.

https://www.unitedaustraliaparty.org...ve-deace-show/

https://covid19criticalcare.com/prot...vid-treatment/

Usch. Undrar hur många som fått diagnosen utmattningssyndrom som egentligen har postcovid eller vaccinskador.
Citera
2024-09-24, 13:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Sist jag hade Covid-19 så kontaktade jag vården och frågade vad de kunde hjälpa mig med, Alvedon och Ipren blev svaret.

Jag frågade om det var ett skämt, efter 4år är Alvedon och Ipren det som svensk sjukvård kan rekommendera, lade på luren. Löjeväckande.

Detta kan man ta för att förebygga svår Covid-19: C-vitamin, D-vitamin, Zink, Fiskolja, Quercetin, magnesium, grönt te. Särskilt C-vitamin skall ta i höga doser.

När du får Covid-19: Allergimedicin, tablett och nässpray plus alla vitaminerna ovan samt Listerin och Whiskey för att döda virus i hals och mun.

Listerin dödar 99,9% av alla virus i mun och hals och förhindrar smittspridning.

Att rekommendera alvedon vid Covid är ju helt vansinnigt... Korrekt tidig behandling är viktigt för att undvika "long covid"

"Meta analysis shows 24% [9‑40%] higher mortality, and pooled analysis using the most serious outcome reported shows 28% [17‑41%] higher risk.
Concerns have been raised over the use of acetaminophen (paracetamol) for COVID-191,2. Studies show significantly increased risk.
Potential mechanisms of harm include glutathione depletion, fever suppression, liver toxicity, immunosuppression, cytokine disruption, prostaglandin inhibition, COX inhibition, cell/tissue injury, mitochondrial dysfunction, glycine depletion, disruption of redox balance, increased oxidative stress, trace mineral depletion, microbiome alteration, and endocannabinoid system dysfunction."
Citera
2024-09-25, 09:21
Medlem
Overminds avatar

"Study sheds new light on severe COVID's long-term brain impacts
Cognitive deficits resembled 2 decades of aging"

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/...-brain-impacts
Citera
2024-09-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och hur var det med den där flockimmuntiteten som vår kompetenta folkhälsomyndighet utlovade? Var det inte redan i början av sommaren 2020 vi skulle ha uppnått flockimmunitet?

Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag vet inte vad som är korrekt definition av "flockimmunitet" men rent praktiskt låter det riktigt att vi har uppnått flockimmunitet när större delen av befolkningen inte blir allvarligt sjuk. (...)

Min uppfattning är att coronaviruset som orsakar Covid-19 fungerar på samma sätt. Viruset kommer för alltid finnas kvar men större delen av jordens befolkning har redan skaffat sig immunitet mot det. Immunitet betyder ju inte att man går omkring med en imaginär sköld som stoppar alla virus som kommer närmare än en meter från kroppen. Viruset kommer att ta sig in i kroppen, oftast via de övre luftvägarna, för att där oskadliggöras av immunförsvaret, oftast utan att vi ens märker det eller bara med lätta förkylningssymptom. Det är det som kallas för immunitet. Och om de flesta människor i flocken har detta skydd kan man rimligtvis hävda att vi har flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att folk slutade bli sjuka var ju för att viruset muterat till en lindrigare mutation, omikron. Det är ju inte riktigt samma sak som flockimmunitet.

Ja, L.D., jag minns också de där turerna du nämnde i ditt tidigare inlägg, med spekulationerna om flockimmunitet. Man kan lägga till att FHM ansåg att Sverige troligen inte skulle få nån andra våg, sen fick vi det och då menade de att vi nog inte skulle få en tredje, sen inte en fjärde.

Sedan håller jag helt med dig om det lite märkliga i hur man beskriver det. Redan våren 2020 sade FHM att de flesta skulle få lindrig Covid-19, vissa inte ens märka att de fick det. Sedan började folk dö. Jag har inte siffrorna nu, men vi minns väl alla hur dödsfallen ökade och steg mot hundra och över och då införde man restriktioner. När det däremot dog 200 i veckan nu i vintras så införde man inga restriktioner alls. Vad är skillnaden mer än att man inte visste lika mycket om viruset då? Visst ska de vara en mindre farlig variant, men då kan väl tidningarna redovisa dödstalen per år? För i april 2022 bestämde Sverige att Covid inte längre var allmänfarlig, men sedan dog det fler personer i Covid 2022 än vad det gjorde 2021 om jag inte minns fel.

Vintern 2023 när statsepidemiologen menade att vi hade flockimmunitet så dog det alltså 200 svenskar i veckan i Covid. Och just nu dör det ett 50-tal svenskar i veckan. Kommer vi ha 200 dödsfall i veckan i vinter igen? P71, jag håller med dig också, men ett möjligt problem är ju att viruset fortfarande är farligt och verkar kosta långt fler dödsfall än till exempel influensa.

Man kan ju påminna sig om att om vi nu har flockimmunitet så har det kostat 28.000 svenskar livet. Och resten av Norden har fortfarande inte kommit ifatt. Vi får se hur vintern blir, kanske är det bara så att vi numera tvingas acceptera att vi har ett virus som är värre än influensa, dels i dödstal och dels eftersom det fortfarande inte är säsongsbundet.

Däremot varnar ju forskare som Al-Aly för att varje gång man smittas av Covid-19 så har man risk att få allvarliga men: https://www.self.com/story/covid-rei...health-effects
Citera
2024-09-25, 12:04
Medlem
Jag gillar inte att spekulera om folks sjukdomar och folk drabbas av allt möjligt, och jag gillar särskilt inte spekulationer kring vårt fina kungahus, men jag hoppas att detta inte är något: vår kronprinsessa fick Covid 2021 och 2022 fick hon Covid för andra gången. Nu har hon drabbats av vad MSN beskriver som "en otäck förkylning". Jag hoppas det bara är just en förkylning så att det inte är Covid-19. https://www.msn.com/sv-se/noje/kungl...?ocid=msedgdhp
Citera
2024-09-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

"Study sheds new light on severe COVID's long-term brain impacts
Cognitive deficits resembled 2 decades of aging"

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/...-brain-impacts

Intressant! Och eftersom Covid-19 numera kallas "förkylning" i Sverige så vore det fint om FHM och våra svenska journalister ville utveckla hur förkylningar numera ger hjärnskador.
Citera
2024-09-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt

Beklagar! Förhoppningsvis ska det ändå bli bättre även med hjärndimma och trötthet. Ju mer uppmärksamhet det blir kring detta ju mer intressant borde det bli för forskare och även företag att hitta motmedel, det är ju många många miljoner som lider av samma sak. Du såg kanske Overminds länk, bland det allvarliga fanns också meningen: "In a promising finding, longer-term follow-up of 106 patients pointed to a trend toward recovery." https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/...-brain-impacts
Citera
2024-09-26, 22:25
Medlem
Smittas för andra gången av Covid-19 och du har dubbelt så stor risk att få långtidscovid som första gången.

Smittas för tredje gången och du har nästan fyra gånger så stor risk att få långtidscovid.

Enligt en ännu inte peer-reviewad kommande studie i Nature: https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/...-new-data-show

Och, blir svårt att tvätta sig och klä på sig och liknande:
Fatigue severity also increased with re-infections. As did the odds of functional limitations, such as bathing and dressing difficulty and limits on moderate activity.
Forskarna fann också att antalet vaccindoser och booster visserligen minskade risken men deras effektivitet minskade varje gång man infekterades:
but their efficacy was diminished by reinfections.
Senast redigerad av Lamento 2024-09-26 kl. 22:31.
Citera
2024-10-05, 17:05
Medlem
Vi verkar ha kommit in i ett normaltillstånd, där de 50 som just nu dör i Covid-19 i veckan nu inte längre ses som ett problem. Får se om det blir 200 i veckan som förra hösten. Varför 4000-5000 dödsfall per år i Covid-19 anses lika acceptabelt som 500 dödsfall per år i influensa kan förefalla lite oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in