Citat:
Jag vet inte vad som är korrekt definition av "flockimmunitet" men rent praktiskt låter det riktigt att vi har uppnått flockimmunitet när större delen av befolkningen inte blir allvarligt sjuk. Man brukar väl säga att de flesta virus finns kvar på jorden och sprids bland människor, men eftersom de flesta är immuna är det inget problem. När spanjorerna koloniserade central- och sydamerika på 1400/1500-talen spred de omedvetet virus som lokalbefolkningen aldrig tidigare varit exponerade för. Spanjorerna var friska men lokalbefolkningen dog. Det är likadant med barn, de får en viss medfödd immunitet men måste också bygga upp egen immunitet genom att bli förkylda och sedan friskna till.
Min uppfattning är att coronaviruset som orsakar Covid-19 fungerar på samma sätt. Viruset kommer för alltid finnas kvar men större delen av jordens befolkning har redan skaffat sig immunitet mot det. Immunitet betyder ju inte att man går omkring med en imaginär sköld som stoppar alla virus som kommer närmare än en meter från kroppen. Viruset kommer att ta sig in i kroppen, oftast via de övre luftvägarna, för att där oskadliggöras av immunförsvaret, oftast utan att vi ens märker det eller bara med lätta förkylningssymptom. Det är det som kallas för immunitet. Och om de flesta människor i flocken har detta skydd kan man rimligtvis hävda att vi har flockimmunitet.
Min uppfattning är att coronaviruset som orsakar Covid-19 fungerar på samma sätt. Viruset kommer för alltid finnas kvar men större delen av jordens befolkning har redan skaffat sig immunitet mot det. Immunitet betyder ju inte att man går omkring med en imaginär sköld som stoppar alla virus som kommer närmare än en meter från kroppen. Viruset kommer att ta sig in i kroppen, oftast via de övre luftvägarna, för att där oskadliggöras av immunförsvaret, oftast utan att vi ens märker det eller bara med lätta förkylningssymptom. Det är det som kallas för immunitet. Och om de flesta människor i flocken har detta skydd kan man rimligtvis hävda att vi har flockimmunitet.
Att folk slutade bli sjuka var ju för att viruset muterat till en lindrigare mutation, omikron. Det är ju inte riktigt samma sak som flockimmunitet.