2024-10-15, 17:44
  #467473
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Dessvärre stämmer det nog. En fråga i sammanhanget är varför ryssland inte har av-sovjetiserats på samma sätt som Tyskland "av-nazifierades" efter andra världskrigets slut (och det tyska folket belades med "kollektiva skuld")? sovjetkommunismen är den direkta orsaken till mest död och lidande historien igenom, utan konkurrens.

Av-sovjetiseringen borde skett direkt efter ondskans imperiums oundvikliga fall men det är samma nomenklatura, med den psykotiske dvärgen i kreml i spetsen, som "styr" ryssland av idag. Det vore väl rimligt om alla som var del av förtryckarapparaten ställs till svars? putian, som f.d. KGB överste, får prövas för sina brott under den ondskefulla regimen efter att hen ställts till svars för sina krigsförbrytelser.

För att det inte har ockuperats. Japan och Tyskland omvandlades av ockupationsmakterna under flera års tid. Sovjet föll samman av egen oduglighet men ingen utifrån har ju rensat ut eller ändrat något. Regimskiftet var ju kosmetiskt för alla i Sovjet hade ju bakgrund i Sovjetsystemet som oavsett politisk parti så var det sovjeter i grunden. En annan aspekt är att Tyskland var nazistiskt i 12 år bara. Alla mindes Tyskland innan nazisterna. Kommunisterna hade makten i Ryssland i 74 år. 1991 var det ingen som mindes ett tidigare samhälle.
Citera
2024-10-15, 17:49
  #467474
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Soldaterna från Nordkorea har redan börjat desertera. Så otroligt oväntat…

Bara rykten än så länge så vi får väl se om det dyker upp mer information så småningom. De kommer förmodligen få det lite kämpigt för jag tvivlar på att de är speciellt duktiga på främmande språk.

https://x.com/blyskavka_ua/status/1846175623112544727

Är lite överraskad att de faktiskt vågade dra, och direkt dessutom. Misstänker att deras släktningar får permanent kz-läger tvärt i NK.
Citera
2024-10-15, 17:53
  #467475
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För att det inte har ockuperats. Japan och Tyskland omvandlades av ockupationsmakterna under flera års tid. Sovjet föll samman av egen oduglighet men ingen utifrån har ju rensat ut eller ändrat något. Regimskiftet var ju kosmetiskt för alla i Sovjet hade ju bakgrund i Sovjetsystemet som oavsett politisk parti så var det sovjeter i grunden. En annan aspekt är att Tyskland var nazistiskt i 12 år bara. Alla mindes Tyskland innan nazisterna. Kommunisterna hade makten i Ryssland i 74 år. 1991 var det ingen som mindes ett tidigare samhälle.
Ockupanterna ska finna potential i nationerna också.
Vilket var fallet med Japan och Tyskland som förknippats med ordning och reda, låg korruption och en driftig befolkning.
Så har fallet aldrig varit med Rössland så även om landet hade blivit ockuperat av väst tror jag inte man hade satsat på landet på samma sätt.
Citera
2024-10-15, 17:55
  #467476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall tydligtvis fungera sämre nu :

A soldier from Ukraine's Aidar battalion, Stanislav Bunyatov, said that the bad weather was interfering with the operations of drones and military equipment.

"In the rains, our drones cannot work effectively," Bunyatov said, according to independent news outlet Politika Strani, adding how vehicles are getting stuck and that "artillery cannot be replaced by drones, nor can mining."


https://www.newsweek.com/russia-ukraine-map-kursk-gains-1969030

Min spekulation om vintern : Fungerar bättre men räckvidden blir försämrad.

Precis de har ju använt drönare flera vintrar nu och de fungerar om något sämre, å andra sidan så fungerar truppförflyttningar både till fot och med fordon sämre också med lera och så, det jämnar nog ut sig ganska bra. Det brukar ju stanna upp med anfallskrig under vintern ganska så rejält.
Citera
2024-10-15, 18:04
  #467477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Runda raketmannen hovar säkert in riktigt feta fakturor från Kreml för manskap och ammunition.
Sorgligt nog är fetknoppen den stora vinnaren i den här soppan...
Vete fan om de inte söker sig till Sydkorea, snacka om prestigeförlust för nk då. Han skickar hjälp till Ryssland och resultatet blir en jäkla massa avhoppare till Sydkorea
Citera
2024-10-15, 18:09
  #467478
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej man hade säkert tröttnat fort på fylla, korruption, lögner, slöhet och inkompetens. Att Ryssland ens finns är för att inga länder som besegrat dem i krig har velat ockupera eländet.
Detta är det kluriga med krigsföring mot Rössland.
Det första året går det alltid åt helvete för då lyser landets inkompetens igenom.
Då kastar man kroppar mot fienden medans krigsmaskineriet startar och man försöker lösa alla enorma brister.
Och så är väl lite fallet nu också.
Säger inte att Ryssland vinner eller gör bra ifrån sig men dom har ju klart blivit mer effektiva nu än första krigsåret.
Sen hur landet som helt och hållet gått över till krigsindustri ska överleva en fred utan att kollapa, det får genierna i Kreml svara på.
Citera
2024-10-15, 18:16
  #467479
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Soldaterna från Nordkorea har redan börjat desertera. Så otroligt oväntat…

Bara rykten än så länge så vi får väl se om det dyker upp mer information så småningom. De kommer förmodligen få det lite kämpigt för jag tvivlar på att de är speciellt duktiga på främmande språk.

https://x.com/blyskavka_ua/status/1846175623112544727

De ska alltså användas i Kursk? Tillåt mig hånle…
Citera
2024-10-15, 18:16
  #467480
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vete fan om de inte söker sig till Sydkorea, snacka om prestigeförlust för nk då. Han skickar hjälp till Ryssland och resultatet blir en jäkla massa avhoppare till Sydkorea
Det är möjligt! Men det är inte som invånarna i Nordkorea kommer att få reda på det!
Citera
2024-10-15, 18:18
  #467481
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Dessvärre stämmer det nog. En fråga i sammanhanget är varför ryssland inte har av-sovjetiserats på samma sätt som Tyskland "av-nazifierades" efter andra världskrigets slut (och det tyska folket belades med "kollektiva skuld")? sovjetkommunismen är den direkta orsaken till mest död och lidande historien igenom, utan konkurrens.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism

ALLA andra ideologier/despoter ligger i lä, inklusive den nationalsocialistiska. Vad gäller Ukraina kan givetvis Holodomor nämnas, 3,5 - 5 MILJONER döda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Av-sovjetiseringen borde skett direkt efter ondskans imperiums oundvikliga fall men det är samma nomenklatura, med den psykotiske dvärgen i kreml i spetsen, som "styr" ryssland av idag. Det vore väl rimligt om alla som var del av förtryckarapparaten ställs till svars? putian, som f.d. KGB överste, får prövas för sina brott under den ondskefulla regimen efter att hen ställts till svars för sina krigsförbrytelser.

Jo även Ukraina har ju lidit enormt under den eran.
Såg även hemska vittnesmål från Krim-tatarer för några år sedan.
Inte bara morden-utan tvångsförflyttningar/folkutbyten.

Ja, det var ett stort misstag efter andra världskriget att de tilläts fortsätta sin ockupation av Europa osv. Och även då ideologiskt fortsätta på inslagen väg som dessutom tilläts spridas till andra världsdelar osv. Deras redskap/verktyg för att hålla folk "fångna" även i tex afrika/sydamerika.

Men jag vill dock ändå bara skjuta in, att efter Sovjets fall så påbörjades en liten form av kritik/analys mot kommunismen i Ryssland och man (styret) tillät museum och andra minnesmonument som visade på dess grymhet. Tyvärr minns jag inte namnet på det museum jag i första hand tänker på.
Man talade om sovjets illdåd och man tillät också folket att sörja och börja bearbeta i liten skala.

Detta tilläts en tid som sagt..
Men för ett antal år sedan började, inte allt för länge sedan, började myndigheterna/styret stänga ner detta steg för steg-och idag har ju styret återigen börjat sprida en helt annan bild och försöker återupprätta den "sovjetiska hedern"...

Tyvärr.
Citera
2024-10-15, 18:40
  #467482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jo även Ukraina har ju lidit enormt under den eran.
Såg även hemska vittnesmål från Krim-tatarer för några år sedan.
Inte bara morden-utan tvångsförflyttningar/folkutbyten.

Ja, det var ett stort misstag efter andra världskriget att de tilläts fortsätta sin ockupation av Europa osv. Och även då ideologiskt fortsätta på inslagen väg som dessutom tilläts spridas till andra världsdelar osv. Deras redskap/verktyg för att hålla folk "fångna" även i tex afrika/sydamerika.

Men jag vill dock ändå bara skjuta in, att efter Sovjets fall så påbörjades en liten form av kritik/analys mot kommunismen i Ryssland och man (styret) tillät museum och andra minnesmonument som visade på dess grymhet. Tyvärr minns jag inte namnet på det museum jag i första hand tänker på.
Man talade om sovjets illdåd och man tillät också folket att sörja och börja bearbeta i liten skala.

Detta tilläts en tid som sagt..
Men för ett antal år sedan började, inte allt för länge sedan, började myndigheterna/styret stänga ner detta steg för steg-och idag har ju styret återigen börjat sprida en helt annan bild och försöker återupprätta den "sovjetiska hedern"...

Tyvärr.

Folk visste om att sjuka saker hänt men inte i vilken utrsträckning. Krutschev höll ett hemligt tal då han dissade Stalin rejält inför hela statsapparturen.
Citera
2024-10-15, 18:44
  #467483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är möjligt! Men det är inte som invånarna i Nordkorea kommer att få reda på det!
Räcker nog med att eliten får reda på det, folket ses ändå som rätt oväsentliga
Citera
2024-10-15, 19:32
  #467484
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vete fan om de inte söker sig till Sydkorea, snacka om prestigeförlust för nk då. Han skickar hjälp till Ryssland och resultatet blir en jäkla massa avhoppare till Sydkorea

Ukrainarna kanske kan göra en fuling?

Ett års tjänstgöring i ukrainska armén ger automatiskt uppehållstillstånd i Sydkorea.

😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in