Citat:
Ursprungligen postat av
Bobbyboi
Dessvärre stämmer det nog. En fråga i sammanhanget är varför ryssland inte har av-sovjetiserats på samma sätt som Tyskland "av-nazifierades" efter andra världskrigets slut (och det tyska folket belades med "kollektiva skuld")? sovjetkommunismen är den direkta orsaken till mest död och lidande historien igenom, utan konkurrens.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism
ALLA andra ideologier/despoter ligger i lä, inklusive den nationalsocialistiska. Vad gäller Ukraina kan givetvis Holodomor nämnas, 3,5 - 5 MILJONER döda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor
Av-sovjetiseringen borde skett direkt efter ondskans imperiums oundvikliga fall men det är samma nomenklatura, med den psykotiske dvärgen i kreml i spetsen, som "styr" ryssland av idag. Det vore väl rimligt om alla som var del av förtryckarapparaten ställs till svars? putian, som f.d. KGB överste, får prövas för sina brott under den ondskefulla regimen efter att hen ställts till svars för sina krigsförbrytelser.
Jo även Ukraina har ju lidit enormt under den eran.
Såg även hemska vittnesmål från Krim-tatarer för några år sedan.
Inte bara morden-utan tvångsförflyttningar/folkutbyten.
Ja, det var ett stort misstag efter andra världskriget att de tilläts fortsätta sin ockupation av Europa osv. Och även då ideologiskt fortsätta på inslagen väg som dessutom tilläts spridas till andra världsdelar osv. Deras redskap/verktyg för att hålla folk "fångna" även i tex afrika/sydamerika.
Men jag vill dock ändå bara skjuta in, att efter Sovjets fall så påbörjades en liten form av kritik/analys mot kommunismen i Ryssland och man (styret) tillät museum och andra minnesmonument som visade på dess grymhet. Tyvärr minns jag inte namnet på det museum jag i första hand tänker på.
Man talade om sovjets illdåd och man tillät också folket att sörja och börja bearbeta i liten skala.
Detta tilläts en tid som sagt..
Men för ett antal år sedan började, inte allt för länge sedan, började myndigheterna/styret stänga ner detta steg för steg-och idag har ju styret återigen börjat sprida en helt annan bild och försöker återupprätta den "sovjetiska hedern"...
Tyvärr.