Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Ryssland har som mål att avmilitärisera Ukraina. Att utrota nazism i landet och få löften om att Ukraina inte går med i Nato. De har aldrig sagt något om att överta hela landet. Tvärtom. De vill bara att de rysktalande i landet skall få ett värdigt liv utan bli bombade. Och de rysktalande har valt att bli en del av Ryssland.
Även detta har du dessvärre "missförstått". Ingen har "valt att bli en del av ryssland" (och det torde ingen med någon som helst kognitiv förmåga heller frivilligt göra).
Vad var sovjetunionen? En kommunistisk diktatur som styrdes med järnhand från Kreml, där oppositionella och oliktänkande förföljdes, fängslades, skickades i Gulag, eller mördades av den ondskefulla regimen. Där folket levde i misär (den socialistiska politiska eliten givetvis undantagen).
Vad är ryssland av idag? En kleptokrati som styrs med järnhand från Kreml av den enväldiga diktatorn putain, som bekant är f.d. KGB överste. Ett land där oppositionella och oliktänkande (inklusive journalister som rapporterar om oegentligheterna) förföljs, fängslas och mördas av regimen. Där folket lever i misär (den putainska politiska eliten givetvis undantagen).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Soviet_and_Russian_assassinations
Vad gäller att "välja" och "valet" på Krim så iscensatte den psykotiske dvärgen i kreml som bekant en "folkomröstning" därstädes för att söka "legitimera" sin invasion och annektering (vilken hölls under närvaro av den kommande ockupationsmaktens beväpnade militär för att tillse att folket röstade "rätt") men det är likförbannat en illegal ockupation/annektering.
"
The referendum was illegal under the Constitution of Ukraine. It is not recognized by most countries, mainly due to the presence of Russian forces. Thirteen members of the United Nations Security Council voted in favor of a resolution declaring the referendum invalid, but Russia vetoed it and China abstained. A United Nations General Assembly resolution was later adopted, by a vote of 100 in favor vs. 11 against with 58 abstentions, which declared the referendum invalid and affirmed Ukraine's territorial integrity. As the plebiscite was proclaimed, the Mejlis of the Crimean Tatar People called for a boycott of the referendum."
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
https://www.eeas.europa.eu/delegations/un-new-york/eu-statement-%E2%80%93-united-nations-general-assembly-%E2%80%9Cproblem-militarization_en
Likaledes illegitima "folkomröstningar" har även iscensatts i östra Ukraina.
https://news.un.org/en/story/2022/09/1128161
https://news.un.org/en/story/2022/10/1129492
Vad gäller "självstyre i Donbass", och "folkomröstningar" till trots så tillerkändes inte "DPR" (och även "LPR") "självstyre", "självbestämmande" och "erkännande" särskilt länge innan den psykotiske dvärgen i kreml annekterade dem (liksom hen tidigare gjort med Krim)...
"
On 21 February 2022, Russia recognised the DPR and LPR as sovereign states. Three days later, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine, partially under the pretext of protecting the republics. Russian forces captured more of Donetsk Oblast, which became part of the DPR. In September 2022, Russia proclaimed the annexation of the DPR and other occupied territories, following illegitimate referendums."
https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_People%27s_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Luhansk_People%27s_Republic
Det har dock mindre praktisk betydelse, då "DPR" och "LPR" aldrig har existerat. "Oturligt" nog för dig och putain så tillskapas inte nya stater bara för att hen och hens bäste kompis, kim den fete, "erkänner" dem. Det är och förblir Ukrainskt territorium.
Fakta/sanningen/verkligheten är föga kompatibelt med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig... Finner du det inte störande att du ständigt är tvungen att ljuga för att (för dig själv?) berättiga din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig?