2024-10-15, 14:04
Medlem
Jag hade helst valgt Bahnhof. Det verkar vara ett bättre företag med bättre värderingar. Dessutom är Jon Karlung en skön kille - han borde ha fler användare än Telenor och liknande telekomföretag som vi alla egentligen ogillar.
Citera
2024-10-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Bredbandskollen?! Det brukar variera beroende på när man kör den. Fast de hamnar alla inom samma spann.

Jag pratar om upplevd prestanda. Det är omöjligt att avgöra om någon skulle bytt leverantör utan man vetat om det. Sedan är det klart att bahnhof kommer pinga bättre mot bahnhofs servrar etc.

Jo det gör dom.

Enligt Bahnhof sparar de inte IP-loggar, vilket innebär att de inte lagrar information om vilka IP-adresser deras kunder använder vid olika tidpunkter. Detta är en del av deras integritetspolicy och ett svar på EU
datalagringsdirektiv, som Bahnhof har varit kritiska mot. De har tidigare uttalat sig om att de vill skydda sina kunders integritet så mycket som möjligt.

Dock kan situationer uppstå där de är tvungna att lämna ut information om det finns ett specifikt och juridiskt krav, till exempel vid en polisiär förfrågan eller domstolsbeslut. Men i regel säger Bahnhof att de inte lagrar sådana data som kan koppla IP-adresser till specifika kunder.

Dem lägger sig inte lika platt som alla andra dock
Citera
2024-10-22, 01:59
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zirconias
Vilken av dem är bäst nuförtiden? Förr i tiden tror jag bahnhof var snabbare och snabbare för fildelning osv.

Det är bra att ha datorer och mobiltelefoner nuförtiden, det är krig och brott överallt i samhället, då kommer den digitala världen och räddar en

Vilken av dem ger snabbast bredband till bäst priser? Jag har villafiber, Telia Open Fiber just nu. Jag vill byta till bahnhof eller telenor (bredbandsbolaget) om det blir snabbare att ladda ner program osv.
Båda kommer prestera lika om det är på ett öppet stadsnät. De hyr bara linan från stadsnätet.
Citera
2024-10-30, 17:57
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmiczeen
Enligt Bahnhof sparar de inte IP-loggar, vilket innebär att de inte lagrar information om vilka IP-adresser deras kunder använder vid olika tidpunkter. Detta är en del av deras integritetspolicy och ett svar på EU
datalagringsdirektiv, som Bahnhof har varit kritiska mot. De har tidigare uttalat sig om att de vill skydda sina kunders integritet så mycket som möjligt.

Dock kan situationer uppstå där de är tvungna att lämna ut information om det finns ett specifikt och juridiskt krav, till exempel vid en polisiär förfrågan eller domstolsbeslut. Men i regel säger Bahnhof att de inte lagrar sådana data som kan koppla IP-adresser till specifika kunder.

Dem lägger sig inte lika platt som alla andra dock

Men om de inte loggar IP-adresser, då kan de ju inte lämna ut dessa till polisen heller. Så frågan kvarstår, loggar Bahnhof IP-adresser?
Svaret är naturligtvis JA.
Citera
2024-11-01, 02:02
Medlem
Är lite förvånad att sånna här trådar ens finns idag. Alla har väl mer eller mindre fiber och det är ingen större skillnad mellan en eller annan operatör.
Citera
2024-11-01, 08:03
Bannlyst
Titta inte vilka som är snabbast. Har ingen betydelse. Titta hellre vem som har en fungerade support när det skiter sej och kan kommunicera vad som är trasigt.
Citera
2024-11-01, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det som är mest intressant är att Bahnhof har sina servrar i ett valv utan dess like.
Torde finnas intressanta servrar där eftersom man har ett av
världens mest avancerade skydd för sina
servrar.
Det är placerat i en grotta i Sthlms tunnelbannesystem för den som inte vet.
Väljer man att tro på vad jag skriver så är det bara att Googla, så finner ni.

Är det du pionen som du menar som ligger under vita bergsparken på Södermalm? Är ingen märkvärdig anläggning. Ett gamla civilskyddsrum har byggs om till datahall. Finns liknade datahallar i F18 gamla flyghagare..
Citera
2024-11-01, 08:05
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, hastigheten kan skilja sig en hel del beroende på vilka routingvägar leverantörerna har till olika delar av internet. Även om man kör openfiber till en nationell knutpunkt så kör inte alla leverantörer samma vägar ut mot internet. Mot svenska sajter så är skillnaden ganska liten. Har själv bahnhof och det presterar ungefär 50% av maxhastigheten på dagtid mot bredbandskollens testnod.

Bahnhof är något dyr i förhållande till konkurrenter och hastighet, men har inte så mycket dns-problem som de andra. Dock för dålig hastighet mot jobbet så jag skulle inte välja Bahnhof om jag skulle jobba mycket på distans.

Struntprat, det är ingen skillnad mellan operatörerna idag, kom gärna ur 90-talet.
Citera
2024-11-01, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Struntprat, det är ingen skillnad mellan operatörerna idag, kom gärna ur 90-talet.

Det är skillnad. Men inte på hårdvaru sidan, men när det skiter sej och man behöver hjälp. Telenor har inte en allt för komptent kundjtänst / teknisk support. Folk som pratar rinkeby Svenska.
Citera
2024-11-01, 12:53
Bahnhof har bra support (men vidriga telefonköer, bra att de uppgraderat till chat) och kundsidor så man i stort sett kan sköta sitt abonnemang själv. I övrigt tror jag inte hastigheterna skiljer.
Citera
2024-11-03, 14:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Du vet inget om detta så gå och lägg dig under en sten eller så.

Störst problem med Bahnhof är dock att bandbreddsbegränsningen mot jobbet fortfarande finns kvar vilket de andra operatörerna inte har. Så därför rekommenderar vi de som jobbar tungt hemifrån att byta operatör.
Citera
2024-11-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Du vet inget om detta så gå och lägg dig under en sten eller så.

Störst problem med Bahnhof är dock att bandbreddsbegränsningen mot jobbet fortfarande finns kvar vilket de andra operatörerna inte har. Så därför rekommenderar vi de som jobbar tungt hemifrån att byta operatör.

Jag har då inga problem med Bahnhof, har 1000/1000. ingen skillnad på jobb relaterat eller privat bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in