2024-10-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
UNIFIL hävdar pompöst att de tvunget måste stanna i "sina positioner" för att säkra freden i Libanon-Israel men hallå, har de inte stoppat Hezbollahs attacker sedan 8/10 som kom efter Palestinas massaker 7/10 så har de väl misslyckats totalt?

Tänker jag fel? Vad tror du, bör vi rent av skrota hela FN?

Du tänker rätt. När man har fredsstyrkor i området och från samma område skjuter Hizbollah i åratal den ena missilen eller drönaren på Israel så har man i grunden misslyckats med sitt uppdrag i flera år.

Att sedan i ett års tid titta på när Hizbollah skjuter hundratals missiler mot Israel och ändå inte göra nåt åt det på plats så är det ett gruvligt misslyckande.

I mina ögon är de inte värda att stanna kvar i området och skylla på att de måste stanna när Israel nu tar itu med att få stopp på skjutandet. Jag påstår att de är förrädare som stått på Hizbollah sida och försöker skydda Hizbollah.

Så mycket för FN:s fredstyrkor som inte gjort sitt jobb. Ge dem allihopa sparken eller uppdraget att dra sig inåt Libanon och skydda befolkningen mot Hizbollah och försök förhindra att andra grupper faller Hizbollah i ryggen. Återigen skydda Hizbollah med andra ord..
Citera
2024-10-15, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man har varit där så står man inte på Hizbollahs sida, och absolut inte på Israels sida.

Israel är inte okej någonstans.

Jag har inget emot judar, men den judiska befolkningen i Israel är ett djävla pack. Där stöder jag Palestina, utan tvekan.

Men jag förstår att du stödjer Palestina. Det märks lång väg när du skriver.

Jag står utan tvekan på Israels sida och jag har gjort det i väldigt många år långt innan detta här senaste kriget började.
Israel och judarna har fått så jäkla mycket skit av muslimerna så nu har de tröttnat och rensar ut det här råttbo som skulle rensat för eran 30 40 år sedan.

Helt rätt anser jag och kul de struntar i FN.
Det är så kul för de har så många möten och alla är så upprörda men de kan inget göra ändå
Judarna har bestämt sig att det går inte samexistera med muslimerna och det borde även vi andra i väst förstå.

Därför är un där nere nu enbart i vägen eller sympatisörer med Hamas.
Det var ju därför de stängdes av från att få bidrag av flera länder. För de hade till och med deltagit i slakten 7oktober.

Skit skall skit ha och det ser judarna till att ge dem just nu.
Bravo säger jag. Palestina skall bort och därefter Libanon. Fortsätter Iran skrika så får vi rensa bort dem också från kartan.
Citera
2024-10-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Men jag förstår att du stödjer Palestina. Det märks lång väg när du skriver.
Jag stöder att Palestina ska ha ett eget land, inte att Hizbollah ska få strida.
Citera
2024-10-15, 13:43
Avslutad
Citat:
Jag stöder att Palestina ska ha ett eget land, inte att Hizbollah ska få strida.

Det fungerar inte så.
Varken Palestina, eller de andra länderna runt omkring accepterar Israel som ett land. De har aldrig ens gjort ett försök att acceptera dem.

Därför förstår jag nu att den enda lösningen är att ta bort problemet helt och hållet.

Palestina kan alltså inte existera utan folien där får bege sig till Libanon eller Egypten som stöttar dem.

Att nu UN gråter igen för de blir beslutna när de är inblandade igen för det bara mer pinsamt. Låt de soldater som vill vara kvar i un få vara kvar. Men gnäll inte sedan när de blir beskjutna.
Citera
2024-10-15, 13:45
Medlem
Klas-Vegass avatar
Araber klarar inte att hantera frihet. Endast starka jrafter som kadaffi och hussein kan få ordning på sådana länder. Uppgiften är helt enkelt omöjlig för västerlänningar.
Citera
2024-10-15, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Du tänker rätt. När man har fredsstyrkor i området och från samma område skjuter Hizbollah i åratal den ena missilen eller drönaren på Israel så har man i grunden misslyckats med sitt uppdrag i flera år.

Att sedan i ett års tid titta på när Hizbollah skjuter hundratals missiler mot Israel och ändå inte göra nåt åt det på plats så är det ett gruvligt misslyckande.

I mina ögon är de inte värda att stanna kvar i området och skylla på att de måste stanna när Israel nu tar itu med att få stopp på skjutandet. Jag påstår att de är förrädare som stått på Hizbollah sida och försöker skydda Hizbollah.

Så mycket för FN:s fredstyrkor som inte gjort sitt jobb. Ge dem allihopa sparken eller uppdraget att dra sig inåt Libanon och skydda befolkningen mot Hizbollah och försök förhindra att andra grupper faller Hizbollah i ryggen. Återigen skydda Hizbollah med andra ord..

Huruvida FN är infiltrerade av pro-terrorister låter jag vara osagt men i ljuset av att FN-organet UNRWA tom deltog i massakern 7/10 så håller jag inte det för otroligt. Därtill har Guterres slirat rätt mycket i sina uttalanden om Israel/ Palestina så fan vet...

Det som är belagt med fakta är att UNIFIL totalt har misslyckats i Libanon och därför ser inte jag någon annan lösning än att de drar sig ur uppdraget.
Citera
2024-10-15, 13:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
UNIFIL har funnits i södra Libanon sedan åttiotalet. Så fullt möjligt att de gjort stor nytta.

Bland annat har Sverige haft ett sjukhus där och ungefär hundrafemtio svenskar i uniform och operationskläder.
Fast Libanon har väl varit en failed state sedan dess, frågan är ju om landet går att rädda?
Citera
2024-10-15, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast Libanon har väl varit en failed state sedan dess, frågan är ju om landet går att rädda?

Inte som det ser ut, lika lite som det går att få fason på "Palestina" - sicket misstag det var att erkänna det skithålet som stat
Citera
2024-10-15, 14:23
Medlem
De gör väl lika stor nytta som i Gaza, dvs ingen. Skulle snarare tro att de är en part i sak och strör pengar och gratisgrejor över ett folk som egentligen föraktar dem. I Gaza ingick de i anfallet på Israel och har nu även agerat sköld åt Hamas. Detsamma händer väl i Libanon.
Citera
2024-10-15, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De gör väl lika stor nytta som i Gaza, dvs ingen. Skulle snarare tro att de är en part i sak och strör pengar och gratisgrejor över ett folk som egentligen föraktar dem. I Gaza ingick de i anfallet på Israel och har nu även agerat sköld åt Hamas. Detsamma händer väl i Libanon.

Ja det var så jag tänkte när jag startade tråden. Man blir jävligt provocerad av alla ömkliga brösttoner i media över hur de hemska IDF medvetet skjuter på FN-trupper vilket ju är ren och skär lögn.
Citera
2024-10-15, 14:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
UNIFIL hävdar pompöst att de tvunget måste stanna i "sina positioner" för att säkra freden i Libanon-Israel men hallå, har de inte stoppat Hezbollahs attacker sedan 8/10 som kom efter Palestinas massaker 7/10 så har de väl misslyckats totalt?

Tänker jag fel? Vad tror du, bör vi rent av skrota hela FN?
Deras uppgift tycks ju ha varit att skydda och understödja hisbollah som tillåtits att ha raketramper inom synhåll från FN- högkvarter.

Vi bör lämna FN som mest består av diktaturer, Betänk att Afghanistan sitter i rådet som hanterar kvinnors rättigheter.
Citera
2024-10-15, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Deras uppgift tycks ju ha varit att skydda och understödja hisbollah som tillåtits att ha raketramper inom synhåll från FN- högkvarter.

Vi bör lämna FN som mest består av diktaturer, Betänk att Afghanistan sitter i rådet som hanterar kvinnors rättigheter.

Ja det verkar synnerligen lugubert detta uppdraget som UNIFIL haft sedan 80-talet. Misslyckat är bara förnamnet.

UNIFIL bör hörsamma Israels krav och omedelbart dra sig bort från skottlinjen annars får de faktiskt ta konsekvenserna utan att klaga på IDF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in