2024-10-15, 08:21
Bannlyst
UNIFIL hävdar pompöst att de tvunget måste stanna i "sina positioner" för att säkra freden i Libanon-Israel men hallå, har de inte stoppat Hezbollahs attacker sedan 8/10 som kom efter Palestinas massaker 7/10 så har de väl misslyckats totalt?

Tänker jag fel? Vad tror du, bör vi rent av skrota hela FN?
Citera
2024-10-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
UNIFIL hävdar pompöst att de tvunget måste stanna i "sina positioner" för att säkra freden i Libanon-Israel men hallå, har de inte stoppat Hezbollahs attacker sedan 8/10 som kom efter Palestinas massaker 7/10 så har de väl misslyckats totalt?

Tänker jag fel? Vad tror du, bör vi rent av skrota hela FN?
UNIFIL har funnits i södra Libanon sedan åttiotalet. Så fullt möjligt att de gjort stor nytta.

Bland annat har Sverige haft ett sjukhus där och ungefär hundrafemtio svenskar i uniform och operationskläder.
Citera
2024-10-15, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
UNIFIL har funnits i södra Libanon sedan åttiotalet. Så fullt möjligt att de gjort stor nytta.

Bland annat har Sverige haft ett sjukhus där och ungefär hundrafemtio svenskar i uniform och operationskläder.

Om UNIFIL haft uppdraget att bevara freden så kan jag inte se annat än ett fatalt misslyckande?
Citera
2024-10-15, 08:37
Medlem
Citat:
Om UNIFIL haft uppdraget att bevara freden så kan jag inte se annat än ett fatalt misslyckande?
Att freden bibehållits skapligt sedan åttiotalet är väl tvärt om, ganska lyckat.
Citera
2024-10-15, 08:40
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
FN personal har inte mandat att agera offensivt så dom har begränsade möjligheter att ingripa.
Samma sak hände i Mali där FN soldaterna angreps av IS men fick inte slå tillbaka så dom tvingades lämna landet.

Ge dom större rättigheter att angripa motståndaren så löser det sig nog.
Citera
2024-10-15, 08:59
Bannlyst
Citat:
Att freden bibehållits skapligt sedan åttiotalet är väl tvärt om, ganska lyckat.

Prestige? Som det ser ut nu när libaneserna konsekvent har anfallit Israel med raketer och annat så bör väl i rimlighetens namn UNIFIL dra sig undan så IDF får städa upp efter FN:s tafflighet? Man frestas att tvivla på FN:s neutralitet eller opartiskhet i det här läget....
Citera
2024-10-15, 10:47
Medlem
Det har länge varit ett avvägningsproblem för FN-förband i hur hög grad de skall/bör aspirera på att vara aktiva deltagare i kriget. Den frågan blev aktuell redan i Kongo i början av 60-talet, och senare t ex på Cypern och i Jugoslavien.

Egentligen är ju avsikten att FN ska hålla de stridande parterna isär och hjälpa till med att skydda civilbefolkningen, men för att kunna klara av det har det ibland krävts att de varit nästan lika välbeväpnade som de verkliga stridande parterna - det är förstås ingen enkel avvägning. Den ena stridande parten kan komma att se det som att "FN-styrkan skyddar våra fiender/separatisterna /terroristerna". Wilhem Agrell skrev för några år sedan en riktigt läsvärd bok om Kongokrisen, Hammarskjöld och FN-insatsen där, en bok där problematiken blir mycket tydlig (Hammarskjöld insåg från början inte att FN-trupperna behövde vara ordentligt beväpnade och i stånd att gå in i verkliga strider, trots att det var hans egen idé att skicka FN-förband till Kongo):
Senast redigerad av HepCat-X 2024-10-15 kl. 10:49.
Citera
2024-10-15, 12:10
Medlem
Citat:
Prestige? Som det ser ut nu när libaneserna konsekvent har anfallit Israel med raketer och annat så bör väl i rimlighetens namn UNIFIL dra sig undan så IDF får städa upp efter FN:s tafflighet? Man frestas att tvivla på FN:s neutralitet eller opartiskhet i det här läget....

UNIFIL upprättades på begäran av Libanon och uppdraget förnyas varje år på Libanons begäran. Libanons politik styrs idag av Hizbollah så det är de som kontrollerar begäran till FN. UNIFILs främsta uppgift är att hålla Israel borta från Libanon, men de har också haft på sitt bord att kontrollera att "oauktoriserade" vapen inte finns bortom "the blue line" vilket är södra Libanon.
Att Hizbollah har avfyrat tusentals missiler mot Israel från blue-line-området under senaste året (och även många gånger tidigare) har UNIFIL uppenbarligen inte kunnat/velat göra något åt. Inte heller att Israel infiltrerat området flera gånger senaste tiden.
Så uppenbart fyller UNIFIL ingen som helst funktion i nuläget. Men man kan argumentera för att Hizbollah gärna ser att UNIFIL är där, för att kunna säga "kolla, Israel anfaller FN".
Senast redigerad av Nannegijala 2024-10-15 kl. 12:12.
Citera
2024-10-15, 12:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
FN personal har inte mandat att agera offensivt så dom har begränsade möjligheter att ingripa.
Samma sak hände i Mali där FN soldaterna angreps av IS men fick inte slå tillbaka så dom tvingades lämna landet.

Ge dom större rättigheter att angripa motståndaren så löser det sig nog.

Om FN givit UNIFIL mandat att slå till mot Hizbollahs raketramper så hade alla länder lämnat
UNIFIL på 24 timmar.

UNIFIL har i över 30 år tittat på medans Hizbollah skjutit raketer. Helt meningslös FN insats.
Citera
2024-10-15, 13:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Vad skulle du säga om Danskarna skjutit 100.000 tals missiler över från Helsingör till Helsingborg
under överinseende av FN trupp dom senaste 30 åren ? Hyfsat skaplig fred ?
idiiooooot
Citera
2024-10-15, 13:04
Avslutad
Citat:

Normalt sett har jag nog inte riktigt med dig men här gör jag det.

Att man inte kan tala och eller vågade erkänna att detta är ett misslyckande som vet ju inte vad man ska göra det är väl klart att ha de funnits där så många år och har inte lyckats stoppa något av alla terror attacker och dessutom står i vägen för Israels styrkor.
Så anser i vart fall jag att då får de själva skylla sig och anses som legitima mål.

Oavsett om de är från Sverige Finland eller England eller vad fan som helst. De har inte där nere att göra på FN har liksom misslyckats med totalt allting princip sedan de gjorde bort sig med USA och Irak kriget.

Kom igen Israel jag håller på er står de i vägen så skjut dem. Du ger mig tusan på att de flesta av dem är terrorsympatisörer ändå.
Citera
2024-10-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Kom igen Israel jag håller på er står de i vägen så skjut dem. Du ger mig tusan på att de flesta av dem är terrorsympatisörer ändå.
Om man har varit där så står man inte på Hizbollahs sida, och absolut inte på Israels sida.

Israel är inte okej någonstans.

Jag har inget emot judar, men den judiska befolkningen i Israel är ett djävla pack. Där stöder jag Palestina, utan tvekan.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-15 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in