Citat:
Ursprungligen postat av
Steppvargen
Ska läsa Jordås invändningar, men väljer att kommentera walls invändningar innan för att tänka så fritt som möjligt.
Dels har Gunnar en poäng i att det tydligen var fler vapen som var aktuella som inte provskjutits av olika anledningar , dels att det inte är säkert att det bara är den sortens vapen som Hans Holmer viftade med som kan ha används vid dådet.
Vidare vill jag hävda, att om CA är GM så måste han sett Palme vid Grand och sen gått hem och hämtat sin revolver. I det läget kan CA omöjligt veta att Palme skulle vara utan livvakter samt omöjligt veta att han skulle gå hem på ett fördelaktigt sätt för att kunna mörda honom.
Det väcker enligt mig vissa tvivel utöver det givna, skulle verkligen CA vara så korkad att han skjuter statsministern med ett licensierat vapen som är registrerat på honom.
Var CA:s vapen är, samt vapnets historia, skulle dock onekligen vara mycket intressant att få svar på.
Ska läsa Jordås invändningar och återkommer om jag anser att jag har något viktigt att komma med.
Är Christer A liktydig med Grandman före samt efter filmens slut,så torde förutsättningarna för att se om Palme haft livvaktsskydd varit skiftande.
Före filmens början kan gärningsman knappast vara helt säker på att Palme saknar livvakter.
Efter filmen så finns där dock flera minuter att kontrollera detta närmare plus att han sedan har promenadtiden egentligen hela vägen bort till precis innan mordplatsen att kunna göra sig säker på att Palmes är ute och spatserar solo i Stockholmsnatten.
Sällskapet Palme(plus Klering)står flera minuter och samtalar utanför bokhandeln efter filmens slut.
Redan här torde gärningsman kunna se att några livvakter inte finns.
Promenaden från bokhandeln fram till mordplatsen borde sedan ta ytterligare åtminstone cirka fyra minuter..och särskilt när LOP korsar Sveavägen till dess östra trottoar torde det stå helt klart för gärningsman att de inte har några livvakter.
Gärningsmannen agerar ju som bekant inte direkt utanför biografen,utan han avvaktar.
Rent spekualtionsmässigt i samband med hypotes Christer A som gärningsman så tror jag inte att dådet skulle ha genomförts överhuvudtaget om livvakter funnits närvarande.
Christer var ingen galning.Jag tror att han ville ha viss chans att komma undan efter gärningen.
Som jag ser det så har han i detta fall observerat LOP utanför biografen innan filmens början,därefter gått hem och via Kajsa Warg koncept tagit vad som funnits tillgängligt vapen samt ammo och därefter gått tillbaka till bion i relativt god tid.
Sedan så har han avvaktat hela vägen fram till mordplatsen.
Jag tycker att förloppet både har element av spontanitet och kyliga överväganden.
Ett av de sistnämnda kan mycket väl ha handlat om livvakters eventuella närvaro.