2024-10-13, 22:36
Medlem
Snopphanens avatar
[quote=pojkpingis|89798831]
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen

Procenten är väl det minst viktiga i sammanhanget? Det räcker långt med att Mårtens fantombild och bilderna på CA är lika som bär? Att det i grunden inte bevisar något; annat än att de två är just lika varandra, är ju en annan femma. Men lägger man ihop likheten, med allt annat som gör CA intressant, så blir han iom bilden än mer intressant. Dock bevisar det inte att CA var GM. Inte alls.

Lika som bär är de väl inte? Mer lika än de andra men fortfarande rätt olika, tycker jag.
Dumt att tjafsa om. Jag tycker ju också Christer Andersson är mest sannolik av alla som föreslagits.
Citera
2024-10-14, 06:55
Medlem
[quote=Snopphanen|89798643]
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe

Christer A uppnår 57,47 procents likhet med Mårten Palmes fantombild. Stig Engström 18,12 procents likhet. I en AI-jämförelse.
https://www.nok.se/globalassets/al/block-till-produktsidor/sakprosa/den-sista-boken-om-mordet-pa-olof-palme/appendix-palme-ver1.2.pdf

Det är ju bra för oss som lutar åt att det var Christer Andersson. Så långt är jag med. Men hur mycket är 57 %? Ska inte tjafsa om det här men tycker det är för löst.

För att vara en jämförelse mellan ett foto och en teckning gjord på minnen, så måste 57 % anses som högt, mycket högt.
Kolla bara o jämför den klart lägre % som de andra får, tex CP som faktiskt har en viss likhet med CA bl a ålder, mörkt hår, mörka ögonbryn, kuslig stirrande blick.....
Citera
2024-10-14, 07:02
Medlem
Återigen
Läs gärna Jon Jordås nyutkomna bok. Där hittar man korta o sakliga fakta och rimliga spekulationer. Inte 7-800 sidor med ogrundade fantasier som vissa andra knåpat ihop.
Citera
2024-10-14, 12:18
Medlem
Snopphanens avatar
[quote=1zzfe|89800855]
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen

För att vara en jämförelse mellan ett foto och en teckning gjord på minnen, så måste 57 % anses som högt, mycket högt.
Kolla bara o jämför den klart lägre % som de andra får, tex CP som faktiskt har en viss likhet med CA bl a ålder, mörkt hår, mörka ögonbryn, kuslig stirrande blick.....

En teckning gjord på minnen av en man han sett vid biografen Grand. Inte vid mordplatsen direkt efter mordet. Och vet fortfarande inte om jag tycker 57 procent likhet är så jäkla mycket.

Som sagt tror mycket väl det kan ha varit Christer Andersson som Mårten Palme såg vid Grand och min magkänsla har sagt länge att det var CA som var mördaren. Tjurar väl mest för att jag vill ha bevis.

Men sen vill jag också att man vänder på alla stenar och tar reda på varför PU köpte Filters reportage och presenterade det som lösningen på palmemordet. Det är skitskumt.
Citera
2024-10-14, 15:06
Medlem
[quote=Snopphanen|89802847]
Citat:

En teckning gjord på minnen av en man han sett vid biografen Grand. Inte vid mordplatsen direkt efter mordet. Och vet fortfarande inte om jag tycker 57 procent likhet är så jäkla mycket.

Som sagt tror mycket väl det kan ha varit Christer Andersson som Mårten Palme såg vid Grand och min magkänsla har sagt länge att det var CA som var mördaren. Tjurar väl mest för att jag vill ha bevis.

Men sen vill jag också att man vänder på alla stenar och tar reda på varför PU köpte Filters reportage och presenterade det som lösningen på palmemordet. Det är skitskumt.

1. Jo men tänk på hur svårt det är att få en teckning som är gjord på fri hand, att matcha fullt ut. Det måste vara omöjligt.
Därmed blir 57 högt, tycker jag.
2. Varför SE pekades ut, ja det undrar man. Åklagaren nöjde sig med det faktum att SE hade varit på mordplatsen och att han hade en liten handledsväska. Så var det klart med det, ja det är sannerligen tragiskt för SEs anhöriga och efterlevande.
Citera
2024-10-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hon uppger måtten 20x15 cm.

SE uppger måtten 22x15 cm.

Hon uppger att GM håller väskan i vänster handflata.

SE kan ses bära väskan i vänster handflata.

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/article_full/public/22_skandiamannen2_0.jpg?itok=l-K47A5R&timestamp=1591873500

Kanske har någon annan i tråden tagit upp detta tidigare, jag vet icke.......

Alltså så är SEs väska 22 x 15 cm. Det är klart. Ok

Jag kollade lite på måtten på en S&W Magnum med 6 tums pipa. Den är 30 x 15 cm och då är den 8 cm längre än SEs väska, och då skulle SE omöjligt kunnat dölja vapnet helt o hållet, varken före eller efter mordet. Nej 8 cm av vapnet hade varit synligt .
Inte troligt alls därmed att SE hade en Magnumrevolver i sin lilla väska.
Citera
2024-10-14, 16:48
Medlem
omigas avatar
Citat:

Jag kollade lite på måtten på en S&W Magnum med 6 tums pipa. Den är 30 x 15 cm och då är den 8 cm längre än SEs väska, och då skulle SE omöjligt kunnat dölja vapnet helt o hållet, varken före eller efter mordet. Nej 8 cm av vapnet hade varit synligt .

GW avfärdade också väskan både ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv vad gäller vapenhantering. Frågan är då vad Stig Engström hade för ärende i väskan drygt en minut efter mordet. Kanske såg han inget och behövde ta på sig glasögonen, eller så letade han efter tidtabellen till nattbussarna.

https://ibb.co/x5LV7F6
Citera
2024-10-14, 17:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det menar du inte. La inte Leffe GW fram spädgris-invändningen för flera år sedan?

Ett vittne indikerar att GM hade ett axelhölster. Det verkar vara nåt annat han hade i väskan: nycklar, handskar . . ?
Citera
2024-10-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det menar du inte. La inte Leffe GW fram spädgris-invändningen för flera år sedan?

Ett vittne indikerar att GM hade ett axelhölster. Det verkar vara nåt annat han hade i väskan: nycklar, handskar . . ?

Glasögon tror jag personligen.
Citera
2024-10-14, 18:09
Avstängd
pojkpingiss avatar
Jon Jordås har svarat Gunnar Wall på dennes blogg gällande de två kilometerlånga texter denna publicerat om CA och Jordås bok. Mycket läsvärt. Jordås klämmer åt Wall på ett lysande vis, ger honom även ett par kängor (fast på ett vanliljaktigt vis, som förväntat och som sig bör). Tummen upp.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/14/jon-jordas-svarar-gunnar-wall-borde-inte-en-yrkesmordare-ha-agerat-annorlunda/
Citera
2024-10-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jon Jordås har svarat Gunnar Wall på dennes blogg gällande de två kilometerlånga texter denna publicerat om CA och Jordås bok. Mycket läsvärt. Jordås klämmer åt Wall på ett lysande vis, ger honom även ett par kängor (fast på ett vanliljaktigt vis, som förväntat och som sig bör). Tummen upp.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/14/jon-jordas-svarar-gunnar-wall-borde-inte-en-yrkesmordare-ha-agerat-annorlunda/

Ganska lång men skall läsa den nu.
Master of puppets i hörlurarna och sedan in i Palmeskiten igen..:-)
Citera
2024-10-14, 18:39
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ganska lång men skall läsa den nu.
Master of puppets i hörlurarna och sedan in i Palmeskiten igen..:-)

Jag tror du blir på gott humör av Jordås text. ;-) Master Of Puppets sitter alltid där den ska! Trevlig läsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in