Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Varför skulle hon det? Det är rent statistiskt extremt få våldtäktsanklagelser som är rent falska. Givetvis måste utredningen vara opartisk, men som jag förstod det av nyhetsrapporteringen hade ju kvinnan sökt vård och allt för sina skador. Då måste det givetvis tas i beaktning! Sen är ju den där fotbollssnubben givetvis oskyldig tills han är dömd, jag säger inte annat, men det är ändå otroligt allvarliga anklagelser riktade emot honom.
Jag säger inte heller att han är oskyldig men reagerar på din kommentar ang. att det rent statistiskt är extremt få anklagelser som är falska. Vad jag vet kommer det argumentet från studier där falska anklagelser endast registrerats om det funnits erkännanden (mycket ovanligt) eller tydliga bevis. Problemet är att många fall är ord-mot-ord och saknar avgörande bevis, vilket gör det svårt att veta hur många anklagelser som faktiskt är falska. Statistiken fångar alltså inte upp alla möjliga falska fall vilket ger en ofullständig bild. Det är komplext helt enkelt.