2024-10-14, 22:51
  #467341
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Inte direkt ? USA är ju fortfarande en stormakt . Ryssland fejkade stormakt så bra att de själva gick på bluffen . De flesta av oss i tråden var helt genuint förvånade när en liten nation som Ukraina stog upp och bitchslappade " Stormakten " Ryssland . Ingen hade egentligen räknat med att Ukraina skulle hålla ut så länge att hjälpen skulle hinna nå fram ( Många länder likt Tyskland förhalade hjälpen och hoppades på att problemet skulle lösa sig själv )

Marktrupperna är ju bedrövliga, även med loggestiken direkt hemifrån i ryggen. Men dom har en hel del som flyger som jag har ordentlig respekt för, inte minst glidbomberna. Varför är det så omöjligt att plocka ner SU-34 med air-ro-air missiler? Där trodde jag F16 skulle få en prioriterad uppgift men det har vi inte sett.
Citera
2024-10-14, 22:54
  #467342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Skojar du? Kinesdäck!

Efter uppmjukning med glidbomber och artilleri försöker dom ju gå fram med motorcykel-infanteri men jag får intrycket att man kört fast, i varje fall mot Pokrovsk.

Men jag skall studera situationen bättre.
Citera
2024-10-14, 22:57
  #467343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Marktrupperna är ju bedrövliga, även med loggestiken direkt hemifrån i ryggen. Men dom har en hel del som flyger som jag har ordentlig respekt för, inte minst glidbomberna. Varför är det så omöjligt att plocka ner SU-34 med air-ro-air missiler? Där trodde jag F16 skulle få en prioriterad uppgift men det har vi inte sett.

Verkar som man använder F-16 mycket defensivt.

Jag tror det blir bättre när man får Mirage 2000, jag uppfattar det som ett plan man kan offra, om man nu kan använda det begreppet.

Ukraina har för lite flygplan helt enkelt just nu.
Citera
2024-10-14, 23:00
  #467344
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det är så illa för ryssen att även kinesen känner att de måste blanda sig i något som inte angår dem.
Kinas försvarsminister Dong Jun sade att de kinesiska och ryska väpnade styrkorna bör fördjupa det strategiska samarbetet. Dong kom med förslaget efter samtal med sin ryske motsvarighet Andrej Belousov, uppger Kinas försvarsdepartement i ett uttalande.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010756656.html

Att ryssen behöver aktivt hjälp från både kinesen och mordkorea för att kunna rå på Ukraina? Vad i helvete?
Och då är ändå västliga länder inte aktiva på samma nivå som de asiatiska länderna.
Med andra ord: ryssen vill verkligen dra igång VK3 från deras sektor i och med att de kan inte besegra enkelt deras grannland.

Kina kommer nog att passa på erbjudandet . Deras ekonomi är lite för bräcklig och import behovet lite för stort . Kina tänker framåt . Och det blir lite svårt att tillverka vapen utan råvaror . Sanktioner lär göra deras elektronik produktion obselet / samtidigt som att export industrin rasar som ett kort hus .

Lite bistert att behöva råvaror och knowhow att ingen vill sälja
Citera
2024-10-14, 23:51
  #467345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Läs mitt inlägg igen, så förstår du. Väst ger fullt tillräckligt med stöd. Lite sent ibland, men ok. Men det viktiga är att koka ryssgrodan långsamt. Ge pissryssen, en liten korttidsseger på 1 km, eller ett par 100 m, så att piss ryssen känner sig övermodig, och att det förmodligen är en vinst snart.

Samtidigt som ukrainarna bombar skiten ur då. Spränger dem i småbitar. Låter drönare, spränga, stridsfordon, truppfordon, motorcyklar och elsparkcyklar i luften.


Det vi ser nu, är så jävla intelligent. Så otroligt militärstrategiskt intelligent. Helvete vad piss ryssen kommer och må dåligt, i 20, 30 kanske 40 år framåt i tiden.



Hatade av alla. Inte minst av Ukrainarna.
Men Ukraina krigar fortfarande med händerna bakbundna. Väst vägrar fortfarande att släppa restriktionerna på vart / hur Ukraina får använda olika långdistansvapen.

Samtidigt fortsätter Ryssland att vräka ammunition från Nordkorea och Iran över ukrainska städer. Snart även nordkoreanska soldater / kanonmat.

Det är hög tid att trycka till de efterblivna ryssaporna rejält. Låt Ukraina spränga ryska baser, fabriker och ammunitionsförråd långt inne i rysseriet.

Den här färska varningen från Tysklands underrättelsetjänst säger ju allt:

https://marcusoscarsson.se/tysk-underrattelsetjanst-det-har-ar-putins-tre-mal-med-europa/

Vi har varken tid eller utrymme till att dalta med silkesvantar. Ryssland förstår bara en sak och det är våld.
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2024-10-14 kl. 23:55.
Citera
2024-10-14, 23:55
  #467346
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag håller inte med.
Jag anser att pissryssen borde slaktas omgående. Inte nåt långsamt kokande.
Jag köper inte den där koka långsamt teorin.

Helt ok.

Man kan ju ha olika uppfattningar. Naturligtvis.

Men jag tycker att Ukraina och väst gör helt rätt. De rampar långsamt upp stödet till Ukraina, ge dem 20, 40, F16-plan.

Tillåter Ukraina snart att skjuta med långdistansrobotar.

Jag sov på flygplats efter flygplats, på depå efter depå. Lugnt och metodiskt. Långsam tack.

Så att piss ryssen lär sig, att ett angrepp på en suverän stat kommer att kosta precis det här. Ett totalt jävla haveri på hemmaplan.

60 % av budgeten går åt för att skrota krigsmateriel Ukraina. Statsränta på 20 %!! Inflation, betydligt högre än det.

Jag är så jävla glad att jag slipper pissryssen på vad enda semesterort, för tio år framåt i tiden, jag kommer att njuta verkligen.

Men, det är ju okej att ha andra åsikter, naturligtvis. Jag tycker att Ukraina och väst gör helt rätt.
Citera
2024-10-14, 23:56
  #467347
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Men Ukraina krigar fortfarande med händerna bakbundna. Väst vägrar fortfarande att släppa restriktionerna på vart / hur Ukraina får använda olika långdistansvapen.

Samtidigt fortsätter Ryssland att vräka ammunition från Nordkorea och Iran över ukrainska städer. Snart även nordkoreanska soldater / kanonmat.

Det är hög tid att trycka till de efterblivna ryssaporna rejält. Låt Ukraina spränga ryska baser, fabriker och ammunitionsförråd långt inne i rysseriet.

Den här färska varningen från Tysklands underrättelsetjänst säger ju allt:

https://marcusoscarsson.se/tysk-underrattelsetjanst-det-har-ar-putins-tre-mal-med-europa/

Vi har varken tid eller utrymme till att dalta med silkesvantar. Ryssland förstår bara en sak och det är våld.

Här håller jag med naturligtvis. Ge ukrainarna alla möjliga tillstånd som behövs. Men se samtidigt till att de inte blåser på för fullt.

Så att pissryssen ger upp, på bara några dagar.
Citera
2024-10-14, 23:59
  #467348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Kina kommer nog att passa på erbjudandet . Deras ekonomi är lite för bräcklig och import behovet lite för stort . Kina tänker framåt . Och det blir lite svårt att tillverka vapen utan råvaror . Sanktioner lär göra deras elektronik produktion obselet / samtidigt som att export industrin rasar som ett kort hus .

Lite bistert att behöva råvaror och knowhow att ingen vill sälja

I detta sammanhang kan man ju faktiskt också nämna Nobelpriset. Årets ekonomipristagare har vetenskapligt visat varför utveckling och tillväxt är koncentrerat till stabila demokratier. Ryssland kommer alltså inte komma in i matchen på länge än:
"Årets Ekonomipristagare – Daron Acemoglu, Simon Johnson och James Robinson – har visat på vikten av samhällsinstitutioner för ett lands välstånd. I samhällen med rättsosäkerhet och institutioner som exploaterar befolkningen skapas ingen tillväxt eller förändring till det bättre. Deras forskning hjälper oss också att förstå varför.

Nu har de förvisso forskat mest på f.d. kolonier, men givet hur det ser ut i världen så kan man närmast utgå från att det är ganska generellt tillämpligt.

https://www.kva.se/nyheter/ekonomipriset-2024/
Citera
2024-10-15, 00:01
  #467349
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag håller inte med.
Jag anser att pissryssen borde slaktas omgående. Inte nåt långsamt kokande.
Jag köper inte den där koka långsamt teorin.

Jag håller nog med dig.., kriget har hållit på i flera år..

Det har blivit bättre, men är inte tillräckligt bra. Så låt oss "follow the money". Desto längre österut vi kommer (grovt sagt) så ser man hotet på ett annat sätt, undantag finns..(tänker Holland, Danmark). Men får känslan att Macron är mer intresserad om Bryssel tar notan, Italien..nej inte något genuinare. Grekland sitter med j-vligt mycket grejer.., men gnäller om hotet ifrån Turkiet.

Det är ett splittrat Europa, och Putin gynnas. Dessutom var det mer fart i britterna när BoJo hade jobbet.
Citera
2024-10-15, 00:04
  #467350
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Den här färska varningen från Tysklands underrättelsetjänst säger ju allt:

https://marcusoscarsson.se/tysk-underrattelsetjanst-det-har-ar-putins-tre-mal-med-europa/

Vi har varken tid eller utrymme till att dalta med silkesvantar. Ryssland förstår bara en sak och det är våld.

Sånt där har jag jävligt svårt för. Som om Ryssland skulle ha en långsiktig plan, med Europa, fram till 2030 eller 2040? Bajsputin är ju för fan över 70 år gammal!! Han kommer att ligga på ett äldreboende, åldersdement och Darrande, där ingen byter blöjor på honom - om bara fem sex år.

BajsPutin kommer inte att ha någonting att säga till om, 2030. Ännu mindre 2040.
Citera
2024-10-15, 00:14
  #467351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Sånt där har jag jävligt svårt för. Som om Ryssland skulle ha en långsiktig plan, med Europa, fram till 2030 eller 2040? Bajsputin är ju för fan över 70 år gammal!! Han kommer att ligga på ett äldreboende, åldersdement och Darrande, där ingen byter blöjor på honom - om bara fem sex år.

BajsPutin kommer inte att ha någonting att säga till om, 2030. Ännu mindre 2040.
Du menar att de som står på kö efter honom inte är av samma skrot och korn.

Faktiskt så tyder det mesta på att de är ännu värre än honom.
Citera
2024-10-15, 00:22
  #467352
Medlem
Snapcounts avatar
Bra artikel om Ukrainas F-16 : https://www.newsweek.com/ukraine-f16-russia-fighter-jets-1968602

Ting tar tid, tålamod krävs. Inget hastverk. Det är i sak också positivt.., att man tar sig tiden. Kiev är inte under något akut hot. Man skulle önska att så vore inte fallet.., att F-16 skulle "blaze" på idag, men det är inte realiteten om Ukraina skall få max utdelning med dessa.

Långsiktigt tänk. Det kommer en morgondag..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2024-10-15 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in