2024-10-06, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Historien med Linus Torvalds va väl snarare att Steve Jobs frågade om Linus ville vara med och jobba på nya macOS som Apple byggde i början av 00-talet. Linus frågade om Apple skulle använda Linux. Steve Jobs sade nej och Linus tackade då nej.

Vilket va ganska gangster av Linus med tanke på hur mycket pengar han då förlorade.

Men tanke på att första versionen av Mac OS X byggde på mycket Open Source prylar. Även om Mac OS X lånade nog mycket ifrån NeXT Step.
Citera
2024-10-14, 22:24
Medlem
CpRekas avatar
Varför köra ett ubuntu baserat system då debian finns?
bara massa onödigt krimskrams i dom där distarna, klarar man sig inte utan snap så är det bara att installera i debian med..

(ubuntu bygger på debian som, mint är en ubuntu baserad dist)
Citera
2024-10-21, 10:44
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpReka
Varför köra ett ubuntu baserat system då debian finns?
bara massa onödigt krimskrams i dom där distarna, klarar man sig inte utan snap så är det bara att installera i debian med..

(ubuntu bygger på debian som, mint är en ubuntu baserad dist)

Finns Linux Mint Debian Edition (LMDE) som är baserat på Debian.

Sedan så finns det ju mjukvara med sluten källkod i Ubuntus repo. Tex saker som discord, spotify och liknande som folk gärna vill använda. Det har väl inte Debian? Sedan om jag inte minns fel så har (eller hade fram till nyligen) Debian inga drivrutiner till de mesta WIFI och liknande då de mest var drivuritner med sluten källkod. Så ett sämre alternativ om man är beroende av WIFI som på t.ex en bärbar dator.
Citera
2024-10-21, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Finns Linux Mint Debian Edition (LMDE) som är baserat på Debian.

Sedan så finns det ju mjukvara med sluten källkod i Ubuntus repo. Tex saker som discord, spotify och liknande som folk gärna vill använda. Det har väl inte Debian? Sedan om jag inte minns fel så har (eller hade fram till nyligen) Debian inga drivrutiner till de mesta WIFI och liknande då de mest var drivuritner med sluten källkod. Så ett sämre alternativ om man är beroende av WIFI som på t.ex en bärbar dator.
För program när man kör Debian är det ju bara att installera Flatpak så får man allt senaste fast på ett stabilt system.

Dock skulle jag rekommendera Kubuntu före Debian med tanke på det bättre hårdvarustöd som du nämner.

Dom som gillar Linux Mint skulle nog gilla Kubuntu också. Det går att installera Kubuntu utan snap numera om man stör sig på det.

Kubuntu 24.10 kommer med Plasma 6 och har mycket bättre stöd för Wayland, fractional scaling och annat som Linux Mint inte har.
Citera
2024-10-21, 22:52
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Linux Mint är bra men hade några småfel här och där. När jag bytte till Xubuntu så gick alla problem bort, väldigt stabil distro och är lätt på resurser.
Citera
2024-12-21, 00:32
Medlem
Rebali179s avatar
Linux Mint 22.1 “Xia” – BETA Release
https://blog.linuxmint.com/?p=4785

Nya betan har kommit än så länge.
Citera
2024-12-21, 00:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
Linux Mint är bra men hade några småfel här och där. När jag bytte till Xubuntu så gick alla problem bort, väldigt stabil distro och är lätt på resurser.

Vad var det för problem så man vet ifall det kan hända
Citera
2024-12-22, 15:49
Medlem
Mint är knappast världens bästa OS, Linux desktop ligger på en marknadsandel av ca 4% mot Windows ca 73% och då är ändå inte Mint största Linuxdistributionen.
https://i.postimg.cc/Pq7sX7qb/december-2024-stats.png
Citera
2024-12-22, 15:53
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Mint är knappast världens bästa OS, Linux desktop ligger på en marknadsandel av ca 4% mot Windows ca 73% och då är ändå inte Mint största Linuxdistributionen.

Så är marknadsandel en definition för bäst? Är Kinesiska kommunistpartiet världens bästa parti isf?
Citera
2024-12-22, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Windows blir ju bara sämre och sämre med all telemetri och AI.
Citera
2024-12-25, 01:44
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad var det för problem så man vet ifall det kan hända
Jag kommer inte direkt ihåg men jag vet att jag hade stabilitetsproblem på Mint, men det verkar fungera bra för andra folk. Basically, några appar ibland funkade inte eller kraschade och för mig var det för bloated, så nu kör jag Arch XFCE. Bekvämt och perfekt tycker jag.
Citera
2024-12-25, 01:54
Medlem
Hirdmans avatar
Använder själv Linux Mint på min äldre laptop, gett nytt liv till den, uppfyller mina behov.

Använt Linux ett tag men anser mig fortfarande lite som en rookie, Linux Mint är dock relativt användarvänligt och det finns mycket guider att hitta på webben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in