2024-10-14, 20:03
Medlem
Tolvans avatar
Har han blivit identifierad här på FB? Tänker att hans identitet skulle kunna ge en hint om vad han gjorde på vägen.
Citera
2024-10-14, 20:07
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Jag skulle vilja veta hur polisen ganska så snabbt började leta efter en lastbil i Kapellskär?
Hamnpersonalen kan ha sett något misstänkt med lastbilen och kontaktat polisen.
Citera
2024-10-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om han blev avsläppt av en annan bil så har han gått ifrån där han är avsläppt.
Någonstans har han ju gått ifrån.

Var har han blivit avsläppt, tror du? Och varför har han gått dit han gått?
Citera
2024-10-14, 20:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Var har han blivit avsläppt, tror du? Och varför har han gått dit han gått?
Jag har inte en aning - men han kan ju ha blivit avsläppt på grund av osämja eller att han var stökig på något sätt. Han kan ha bett om att bli avsläppt för att han är illamående om han var full.
Av något skäl går han ju där - det är det enda man kan veta. Jag gissar på att han endera försökt gå hem eller hem till någon (såna dumheter har folk gjort full - en kompis till mig försökte gå 6 mil på E4:an för att komma hem - honom fiskade polisen upp) eller så har han försökt lifta.
Citera
2024-10-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Den där sista meningen du skrev, den är ganska intressant. Innehåller ord som ”före avfarten” och ”extremt farligt”. Är det inte resultatet av det vi nu ser?

Har du själv någon teori hur han hamnat där, där avfarten precis börjar och ute på E18’s vägbana? Innan busshållplatsen och innan bensinmacken dessutom.

När jag säger att det är extremt farligt att stanna före avfarten, så menar jag följande:

Om du färdas i bil, på E18, i riktning nordost, så är det extremt farligt att stanna precis före avfarten till Roslagsstoppet och stå där med en bil därför att där är E18 en 2+1-väg och det finns bara ett körfält i den riktning du färdas i. Om du står still där, går det inte att köra förbi dig, alla bilar som kommer bakom måste stanna.

Jag förstår inte vad du menar med "Är det inte resultatet av det vi nu ser?"

Vi vet för det första inte var killen var. Vi vet bara var polisen satt upp ett vitt tält för att undersöka en plats. Det vita tältet står ungefär här: https://ibb.co/RTsfxPt

Det är ju mycket enklare om du själv tittar på google maps eller liknande, så att du ser hur vägen ser ut, men jag ska försöka förklara.

I färdriktning nordost på E18, har avfarten till Roslagsstoppet börjat för länge sedan. Avfarten har även blivit tvåfilig. Parallellt med avfarten löper fortfarande själva E18, och vid den plats där polisens tält stod är E18 (här tvåfilig) och avfarten till till Roslagstull åtskiljda av två metallräcken.

Tältet befinner sig alltså INTE "där avfarten börjar". Den har börjat mycket tidigare. Den har gått så långt att E18 och avfart hunnit avskiljas av räcken.

Jag har en hypotes om hur han hamnat där, som jag redogjorde för i det här inlägget: (FB) Person påkörd, senare avliden, på E18 i Vallentuna (2024-10-13)
Citera
2024-10-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Jag skulle vilja veta hur polisen ganska så snabbt började leta efter en lastbil i Kapellskär?

De kan kanske ha hittat rester av t.ex. lampglas hörande till en lastbil på vägen vid olyckan. Det går ju färjor från Kapellskär så det är naturligt att om en lastbil färdats på E18 nordost, så har den kört dit.
Citera
2024-10-14, 20:48
Medlem
https://www.norrteljetidning.se/2024...rsaken-utreds/

"En man i 50-årsåldern är anhållen misstänkt för smitning från trafikolycksplats efter söndagens olycka på E18 där en pojke i övre tonåren dog. Mannen förnekar brott.
Den man som anhölls efter att en pojke i övre tonåren hittats påkörd på E18 vid Söderhall under natten till söndagen är inte längre frihetsberövad för vållande till annans död."

Med tanke på att det inte är svårt att häkta någon på grund av flyktrisk så tyder väl mycket på att detta går att härleda till en olyckshändelse?

Tittar man på bilderna och mer specifikt på var tältet står under brottsplatsundersökningen så känns det som att olycksplatsen inte är själva E18 med tanke på den ytterst snäva kurvan i bakgrunden och den korta avfarten till vänster. Ser snarare ut som en av-/påfart vid en trafikplats.
Dock får jag inte ihop det med kartbilden. Den avlidne kan väl iofs ha dragits med en bit också, tyvärr.
Citera
2024-10-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Har han blivit identifierad här på FB? Tänker att hans identitet skulle kunna ge en hint om vad han gjorde på vägen.

Nej.
Citera
2024-10-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatsAtari
https://www.norrteljetidning.se/2024...rsaken-utreds/

"En man i 50-årsåldern är anhållen misstänkt för smitning från trafikolycksplats efter söndagens olycka på E18 där en pojke i övre tonåren dog. Mannen förnekar brott.
Den man som anhölls efter att en pojke i övre tonåren hittats påkörd på E18 vid Söderhall under natten till söndagen är inte längre frihetsberövad för vållande till annans död."

Med tanke på att det inte är svårt att häkta någon på grund av flyktrisk så tyder väl mycket på att detta går att härleda till en olyckshändelse?

Tittar man på bilderna och mer specifikt på var tältet står under brottsplatsundersökningen så känns det som att olycksplatsen inte är själva E18 med tanke på den ytterst snäva kurvan i bakgrunden och den korta avfarten till vänster. Ser snarare ut som en av-/påfart vid en trafikplats.
Dock får jag inte ihop det med kartbilden. Den avlidne kan väl iofs ha dragits med en bit också, tyvärr.

Står det i nyhetsartikeln huruvida mannen fortfarande är misstänkt för brott?

Jo, det är på E18. Kurvan är inte snäv, perspektivet i klippet på SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...nfor-stockholm) är väldigt ihoptryckt och det beror förmodligen på att det är filmat med kraftigt teleobjektiv. Jag kan tänka mig att de som filmade stod på väg 280, på bron över E18 strax efter Roslagsstoppet, i nordostlig riktning.

Jag har försökt märka ut det vita tältets position på den här kartan: https://ibb.co/RTsfxPt
Citera
2024-10-14, 21:16
Medlem
Citat:
Står det i nyhetsartikeln huruvida mannen fortfarande är misstänkt för brott?

Jo, det är på E18. Kurvan är inte snäv, perspektivet i klippet på SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...nfor-stockholm) är väldigt ihoptryckt och det beror förmodligen på att det är filmat med kraftigt teleobjektiv. Jag kan tänka mig att de som filmade stod på väg 280, på bron över E18 strax efter Roslagsstoppet, i nordostlig riktning.

Jag har försökt märka ut det vita tältets position på den här kartan: https://ibb.co/RTsfxPt

Dålig research av mig, hade inte sett det klippet. Väldigt uppenbart där att det är på E18 precis vid macken. Blev grundlurad av perspektivet, trodde det var en stillbild. Videokameror har ju betydligt mer digital zoom.

Tyvärr har jag inte NT, det kanske finns någon här som kan bidra med mer information ur artikeln.

Det ska nog mycket till för att släppa en potentiell gärningsperson över gränsen om misstanke kvarstår, även om det är inom EU. Kan ju vara så att de helt enkelt fann en dragbil med misstänkta skador i fronten som man senare insett inte går att härleda till just denna händelse.

Samtidigt står det i artikelns rubrik att de har "vittnesuppgifter", vad nu det innebär.
Citera
2024-10-14, 21:19
Medlem
[quote=MatsAtari|89807395]https://www.norrteljetidning.se/2024...rsaken-utreds/

............

Pratar vi två olika män?
En man i 50års åldern är anhållen.... och där efter
DEN man som anhölls....
Citera
2024-10-14, 21:35
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Nej.
Det är nästan lite märkligt, brukar alltid vara nån som känner nån här på Flashback.
Kan det vara någon som inte är hemmahörande i området och djungeltrumman har inte riktigt nått ut i landet? Är det ens någon hemmahörande i Sverige?
Senast redigerad av Tolvan 2024-10-14 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in