2024-10-14, 17:35
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra observation och slutsats.

Jag ser beteendet som avsiktligt med budskapet till Olof Palme

"Vi är här och du skall göra vad som är bestämt och komma till mötet vid Dekorima."

Att sedan mötet urartade i skottlossning och mord är en annan historia.

Ja, det finns alltid en kreativ twist om man vill få det att gå ihop. Den tolkningen är dock mer tillspetsad och långsökt än att anta att vi har att göra med en helt vanlig amatör.
Citera
2024-10-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Ja, det förefaller som att sällskapen stod och pratade en bit söder om själva luckan till korvmojen. Passagen är trång, och det finns en mer naturlig yta framför det som idag är mojens uteservering. Det kan också förklara varför alla missade att lägga märke till statsministerparet.

Jag tänker att sällskapet Dahlén hade anlänt några minuter tidigare, och när samtalet med Susanna K var avslutat raglar de fram till luckan för att lämna sin beställning.

Det är möjligt att det gänget sedan uppmärksammas av Pia vid busshållplatsen.

En annan förklaring till varför LOPs inte identifieras vid relevant ögonblick är att ingen av de förhörda har varit i position att identifiera makarna vid korvkiosken.

Paren Enocksson,Karlsson samt Pettersson befinner sig samtliga före LOPs..Gunilla D har stått och samtalat med Susanne K samt Ulrika R och dessa har av naturliga orsaker haft koncentration på detta.
Återstår resterande antal individer i Gunilla Ds gäng..åtminstone tre stycken gymnasieungdomar med vad jag antar vara varierande grad av berusning.

Har dessa förhörts?
Finnes något material gällande dem?

Man kan i periferin notera att Gunilla D inte nämner eventuellt bus samt konfrontation med Östlund i hennes förhör.

Detta kan dock ha sina naturliga orsaker vad jag kan se.
Citera
2024-10-14, 17:52
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Andersson borde inte ha använt ett vapen som var registrerat i hans namn om han tänkte rationellt. Oavsett om han var en ensam GM eller en alternativ GM.

Det är inte rationellt att använda sitt licensierade vapen vid ett brott, men ändock förekommer det i nästan 50 % av fallen på 1980-talet. Underlaget är dock skralt. Vi hade inte så många mord med handeldvapen på 1980-talet - det var vanligare med kniv och andra tillhyggen. Men det ger ändå en fingervisning. Underlaget finns i CA-tråden och kommer från GW SoU-utredning inför skärpningen av vapenlagen på 1990-talet.

Vad som däremot är mer rationellt är att man gör sig av med vapnet efteråt. Det gjorde Andersson, och han anmälde inte vapnet som stulet eller förkommet, vilket också hade varit det mest rationella.
Citera
2024-10-14, 18:02
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=-Bpm1WAWOz8

Mordvapnet behövs inte – vapenexperten Sonny Björk förklarar | Palmemordet
Citera
2024-10-14, 18:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Jon Jordås har svarat Gunnar Wall på dennes blogg gällande de två kilometerlånga texter denna publicerat om CA och Jordås bok. Mycket läsvärt. Jordås klämmer åt Wall på ett lysande vis, ger honom även ett par kängor (fast på ett vanliljaktigt vis, som förväntat och som sig bör). Tummen upp.

https://gunnarwall.wordpress.com/2024/10/14/jon-jordas-svarar-gunnar-wall-borde-inte-en-yrkesmordare-ha-agerat-annorlunda/
Citera
2024-10-14, 18:17
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Har alla här inne låst sig vid CA som GM? Bara en stilla undran.
Citera
2024-10-14, 19:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är riktigt. Om han tänkte rationellt.

Förutsätter vi att Andersson tänkte rationellt blir Anderssons Smith & Wesson ointressant.

Oavsett om han var en ensam GM eller en alternativ GM.

Andersson borde inte ha använt ett vapen som var registrerat i hans namn om han tänkte rationellt. Oavsett om han var en ensam GM eller en alternativ GM.

Att han hade ont om pengar 1992 är bevisat. Han kan ha sålt vapnet som han uppgav att han gjorde. Oavsett om han var en ensam GM eller en alternativ GM. Om han räknade med att polisen inte skulle höra av sig mer. De hade inte hört av sig på mer än två år när han sålde vapnet. De hörde inte av sig förrän ännu ett år hade gått. Polisens agerande var närmast en brottsprovokation (även om den inte var avsiktlig).

Andersson kan ha använt ett annat vapen. Oavsett om han var en ensam GM eller en alternativ GM.

Det borde han ha gjort. Om han tänkte rationellt.

Du kanske missade poängen. En och samma omständighet kan tyda på olika saker beroende på kontexten. Den kan vara besvärande eller förmildrande.

Som till exempel Jan Anderssons utpekande av Stig Engström. ”Engström utpekad av vittne” kan ju låta besvärande på en löpsedel. Men eftersom det rör sig om ett utpekande som är fördelaktigt i tid och rum blir det istället en förmildrande omständighet för Engström. Den där grafikern som definitivt inte sköt Palme.

Samma sak med Christer Andersson. ”Christer Andersson struntade i provskjutningar” är besvärande för honom som ensam GM. Det är däremot förmildrande för honom som oanvänd reservskytt. För då hade det inte funnits någon anledning att agera så.

Därmed faller hela vapenhanteringen som argument för hans skuld. I den roll du beskriver. Vapenhanteringen blir istället en förmildrande omständighet som måste övervinnas. Och med tanke på att vapenhanteringen är det enda som gör att han ens har en tråd på Flashback kan man fråga sig varför du ens föreslår honom som alternativ gärningsman. Det blir nästan lika grundlöst som att föreslå Stig Engström.

Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Vad som däremot är mer rationellt är att man gör sig av med vapnet efteråt.

Varför pratar du förbi ämnet? Att göra sig av med vapnet är rationellt som ensam GM. Inte som oanvänd alternativ skytt i en konspiration. Det medgav Lebel direkt.
Citera
2024-10-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En annan förklaring till varför LOPs inte identifieras vid relevant ögonblick är att ingen av de förhörda har varit i position att identifiera makarna vid korvkiosken.

Paren Enocksson,Karlsson samt Pettersson befinner sig samtliga före LOPs..Gunilla D har stått och samtalat med Susanne K samt Ulrika R och dessa har av naturliga orsaker haft koncentration på detta.
Återstår resterande antal individer i Gunilla Ds gäng..åtminstone tre stycken gymnasieungdomar med vad jag antar vara varierande grad av berusning.

Har dessa förhörts?
Finnes något material gällande dem?

Man kan i periferin notera att Gunilla D inte nämner eventuellt bus samt konfrontation med Östlund i hennes förhör.

Detta kan dock ha sina naturliga orsaker vad jag kan se.

Instämmer om Dahléns möte och samtal med Ryttestål & Karlsson – även om inget egentligen hänger på det utan de kan ha pratat strax söder om korvkiosken också. I mina öron låter det dock som om de stått invid kiosken och pratat och helt enkelt missat Palme därför att de varit upptagna med att prata. Samma med kompisarna som är upptagna med att beställa korv när Palme går förbi.

Vad gäller ungdomsgänget i övrigt så finns förhör ute med ett halvdussin ungdomar i Dahlén-gänget. Avsnittet heter E1096 och förhören ifråga är E1096-03 (Dahlén), -04, -05, -06, -07, -10 och -13 (anonyma). Polisen fiskar efter incidenten med Östlund, som kallas för "intermezzo" i förhören. Här är alla relevanta utdrag med länk till respektive uppslag:

"(Dahlén) tillfrågas särskilt, om hon eller någon annan i sällskapet, kommit i bråk under promenaden på Sveavägen med någon akänd person. Till detta säger (Dahlén) att hon inte alls har något minne av att det skulle ha inträffat. Hon menar att till detta är hon helt säker. Hon borde då ha kommit ihåg det."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-03-A

"På direkt fråga om det inträffade något intermezzo under promenaden till Glädjehuset säger UL att så inte var fallet. Så vitt han kan komma ihåg så var det inget bråk eller intermezzo som inträffade."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-04

"Under promenaden på Sveavägen fram till Kårhuset så händer ingenting som UL lagt på minnet. Han menar att om det skulle ha hänt någonting typ intermezzo eller bråk så skulle han komma ihåg det."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-05

"På fråga till UL om det under promenaden inträffat något bråk eller intermezzo, så säger hon att det inte hade gjort det. Det hela hade ju bara varit en vanlig promenad och skulle det ha hänt någonting under kvällen, så borde hon ha reagerat och kommit ihåg detta."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-06

"UL tillfrågas särskilt ifall någon i skulle ha nämnt någonting om att de varit inblandad i något bråk eller intermezzo tidigare under kvällen 1986-02-28. UL menar då att han inte har något som helst minne över detta. Om någon skulle ha sagt så eller berättat om något bråk så skulle han klart ha kommit ihåg det."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-10

"På fråga till UL, om det under promenaden från Sturehof upp till Glädjehuset hade varit något bråk eller annat intermezzo, så säger han att det inte alls har hänt. Det minne han har från promenaden, det var att någon i sällskapet hade träffat en bekant."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-13

Polisen är alltså ute i ogjort ärende när det gäller att koppla det här gänget till Östlund-incidenten, och i och med att de frågar så pass många om saken så verkar det lite konstigt att ingen av dem skulle erinra sig något sådant "intermezzo". Annars ligger det ju nära till hands både i tid och rum att det är Dahlén-gänget som busat lite där och på så sätt fått Östlund efter sig.

Problemet är, att om det nu inte är Dahlén-gänget så måste man få in ett annat ungdomsgäng däruppe på något vis. Det är i och för sig inte omöjligt, men ställer ändå till med lite logistisk huvudbry om var de i så fall skulle komma ifrån och varför de inte gått att identifiera och höra. Så jag lutar likväl mot att Dahlén-gänget tiger om "intermezzot" för polisen.

Vad Dahlén-gängets vägval beträffar så verkar de ha delat upp sig i två delar, varav den ena gick på västra trottoaren norrut på Sveavägen medan den andra gick på östra trottoaren. Så här låter det i uppslaget -07:

"UL vill minnas att man lämnade stället i olika omgångar och att sällskapet liksom delades upp i två gäng. Vid cirka 21:30-22-tiden, så lämnade hon och promenerade ut på Stureplan och vidare Kungsgatan upp mot Sveavägen. /.../ Uppe vid korsningen, så går man över till den motsatta sidan av Kungsgatan och vidare Sveavägen norrut och nu på Sveavägens östra sida.
UL förmodar att man hela tiden promenerade hela Sveavägen norrut, på samma sida och fram till korsningen med Rådmansgatan, där man vek upp till vänster, vidare uppför några trappor till Holländargatan, där Glädjehuset fanns."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-07

Tiden stämmer dåligt men om den här tjejen minns rätt så gick alltså ena gänget på östra trottoaren. I så fall har de passerat mordplatsen några minuter före skotten. Det är nu svårt att säga exakt hur många minuter det rör sig om, men om man tänker sig att Ryttestål & Karlsson pratar med Dahlén i tre minuter vid kiosken och att bägge gängen legat jämsides uppför Sveavägen så talar vi om 4-5 minuter före skotten. Det är under alla förhållanden alldeles för tidigt för att de ska kunna vara "ungdomsgänget" som Morelius ser kort före skotten.

Det om Dahlén-biten.

Sedan finns det faktiskt i materialet ett femte södergående ekipage på västra trottoaren, som jag emellertid inte tagit upp därför att deras närvaro inte ändrar på förloppsanalysen. Jag tänker på de två kvinnliga biobesökarna i avsnittet L857, som varit på samma film som Palme och som går västra trottoaren söderut efter bion.

https://drive.google.com/file/d/1kvdRbVtUXOg-sHkTrppRO_49QfQj2kKK/view
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:L857

De viker av in på Tunnelgatan och hör skotten ungefär 100 meter västerut på vägen mot Vasagatan. I ett förhör heter det "10 meter" men det verkar vara ett skrivfel. Annars skulle de ju ha varit vid Postens bankomat när skotten hördes och då är det svårt att tänka sig att de inte stannat och kikat vad som stått på. Men 100 meter in är en annan femma och stämmer bättre med beteendet att ignorera smällarna och bara fortsätta promenaden.

Om de hunnit 100 meter så betyder det att de legat före Enocksson & Blomkvist, men det är heller inte helt oproblematiskt eftersom E&B promenerar så pass långsamt att ett ekipage som hunnit 100 meter från mordplatsen när skotten smäller rimligtvis måste ha "kört om" E&B på västra trottoaren innan de svängde av in på Tunnelgatan. Det går ju heller inget vidare med tanke på vad Najic säger om vad han såg när han tittade söderut en halvminut efter att paret Palme passerat kiosken. Då såg han ett ensamt södergående par på trottoaren, inte två par.

Saken är alltså, att antingen får man backa upp de här två damerna i L857 så att de ligger en bra bit bakom E&B eller så får man låta dem ligga före E&B hela vägen, med tillräcklig eftersläpning respektive tillräckligt stort försprång för att Najic inte ska uppfatta två par på trottoaren.

Eftersläpningen går inte att pressa tillräckligt långt för att man ska kunna få in dem en tillräckligt lång bit på Tunnelgatan så att de inte stannar för skotten. Så den justeringen funkar kort sagt inte. Tittar vi istället på att öka försprånget så verkar det rimligare. I så fall ligger de mer än 100 meter in på Tunnelgatan och kan då ha legat (säg) 50 meter före E&B redan vid korvkiosken så att de fallit ur bilden när Najic tittar andra gången. Men då ligger de närmare 150 meter in på Tunnelgatan när det smäller.

Så när jag gick igenom det här problemet, vilket jag fick göra därför att de hörde skotten och då kunde man kanske knyta det till någon tidpunkt tänkte jag (men tji fick jag om det!), då kom jag fram till att de nästan säkert låg mer än 100 meter in på Tunnelgatan när de hörde skotten. En troligare siffra ligger kring 150 meter plus/minus kanske 25 meter.

Som sådana har de ingen betydelse för förloppsanalysen på Sveavägen, men jag ville ändå inflika att det här paret finns med i bilden så att det inte framstår som om jag missat dem. Det har jag inte, utan jag har utelämnat dem därför att de saknar betydelse för sakfrågan. Men nu har jag i alla fall redogjort för dem, för fullständighets skull. Det är nu inte främst avsett till dig som "mottagare" utan mest bara för tråden i allmänhet. Jag tänkte jag slänger in det här så slipper jag posta ett separat inlägg om det.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-14 kl. 20:39.
Citera
2024-10-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Instämmer om Dahléns möte och samtal med Ryttestål & Karlsson – även om inget egentligen hänger på det utan de kan ha pratat strax söder om korvkiosken också. I mina öron låter det dock som om de stått invid kiosken och pratat och helt enkelt missat Palme därför att de varit upptagna med att prata. Samma med kompisarna som är upptagna med att beställa korv när Palme går förbi.

Vad gäller ungdomsgänget i övrigt så finns förhör ute med ett halvdussin ungdomar i Dahlén-gänget. Avsnittet heter E1096 och förhören ifråga är E1096-03 (Dahlén), -04, -05, -06, -07, -10 och -13 (anonyma). Polisen fiskar efter incidenten med Östlund, som kallas för "intermezzo" i förhören. Här är alla relevanta utdrag med länk till respektive uppslag:

"(Dahlén) tillfrågas särskilt, om hon eller någon annan i sällskapet, kommit i bråk under promenaden på Sveavägen med någon akänd person. Till detta säger (Dahlén) att hon inte alls har något minne av att det skulle ha inträffat. Hon menar att till detta är hon helt säker. Hon borde då ha kommit ihåg det."

"På direkt fråga om det inträffade något intermezzo under promenaden till Glädjehuset säger UL att så inte var fallet. Så vitt han kan komma ihåg så var det inget bråk eller intermezzo som inträffade."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-04

"Under promenaden på Sveavägen fram till Kårhuset så händer ingenting som UL lagt på minnet. Han menar att om det skulle ha hänt någonting typ intermezzo eller bråk så skulle han komma ihåg det."

"På fråga till UL om det under promenaden inträffat något bråk eller intermezzo, så säger hon att det inte hade gjort det. Det hela hade ju bara varit en vanlig promenad och skulle det ha hänt någonting under kvällen, så borde hon ha reagerat och kommit ihåg detta."

"UL tillfrågas särskilt ifall någon i skulle ha nämnt någonting om att de varit inblandad i något bråk eller intermezzo tidigare under kvällen 1986-02-28. UL menar då att han inte har något som helst minne över detta. Om någon skulle ha sagt så eller berättat om något bråk så skulle han klart ha kommit ihåg det."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-10

"På fråga till UL, om det under promenaden från Sturehof upp till Glädjehuset hade varit något bråk eller annat intermezzo, så säger han att det inte alls har hänt. Det minne han har från promenaden, det var att någon i sällskapet hade träffat en bekant."

Polisen är alltså ute i ogjort ärende när det gäller att koppla det här gänget till Östlund-incidenten, och i och med att de frågar så pass många om saken så verkar det lite konstigt att ingen av dem skulle erinra sig något sådant "intermezzo". Annars ligger det ju nära till hands både i tid och rum att det är Dahlén-gänget som busat lite där och på så sätt fått Östlund efter sig.

Problemet är, att om det nu inte är Dahlén-gänget så måste man få in ett annat ungdomsgäng däruppe på något vis. Det är i och för sig inte omöjligt, men ställer ändå till med lite logistisk huvudbry om var de i så fall skulle komma ifrån och varför de inte gått att identifiera och höra. Så jag lutar likväl mot att Dahlén-gänget tiger om "intermezzot" för polisen.

Vad Dahlén-gängets vägval beträffar så verkar de ha delat upp sig i två delar, varav den ena gick på västra trottoaren norrut på Sveavägen medan den andra gick på östra trottoaren. Så här låter det i uppslaget -07:

"UL vill minnas att man lämnade stället i olika omgångar och att sällskapet liksom delades upp i två gäng. Vid cirka 21:30-22-tiden, så lämnade hon och promenerade ut på Stureplan och vidare Kungsgatan upp mot Sveavägen. /.../ Uppe vid korsningen, så går man över till den motsatta sidan av Kungsgatan och vidare Sveavägen norrut och nu på Sveavägens östra sida.
UL förmodar att man hela tiden promenerade hela Sveavägen norrut, på samma sida och fram till korsningen med Rådmansgatan, där man vek upp till vänster, vidare uppför några trappor till Holländargatan, där Glädjehuset fanns."

Tiden stämmer dåligt men om den här tjejen minns rätt så gick alltså ena gänget på östra trottoaren. I så fall har de passerat mordplatsen några minuter före skotten. Det är nu svårt att säga exakt hur många minuter det rör sig om, men om man tänker sig att Ryttestål & Karlsson pratar med Dahlén i tre minuter vid kiosken och att bägge gängen legat jämsides uppför Sveavägen så talar vi om 4-5 minuter före skotten. Det är under alla förhållanden alldeles för tidigt för att de ska kunna vara "ungdomsgänget" som Morelius ser kort före skotten.

Det om Dahlén-biten.

Sedan finns det faktiskt i materialet ett femte södergående ekipage på västra trottoaren, som jag emellertid inte tagit upp därför att deras närvaro inte ändrar på förloppsanalysen. Jag tänker på de två kvinnliga biobesökarna i avsnittet L857, som varit på samma film som Palme och som går västra trottoaren söderut efter bion.

https://drive.google.com/file/d/1kvdRbVtUXOg-sHkTrppRO_49QfQj2kKK/view
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:L857

De viker av in på Tunnelgatan och hör skotten ungefär 100 meter västerut på vägen mot Vasagatan. I ett förhör heter det "10 meter" men det verkar vara ett skrivfel. Annars skulle de ju ha varit vid Postens bankomat när skotten hördes och då är det svårt att tänka sig att de inte stannat och kikat vad som stått på. Men 100 meter in är en annan femma och stämmer bättre med beteendet att ignorera smällarna och bara fortsätta promenaden.

Om de hunnit 100 meter så betyder det att de legat före Enocksson & Blomkvist, men det är heller inte helt oproblematiskt eftersom E&B promenerar så pass långsamt att ett ekipage som hunnit 100 meter från mordplatsen när skotten smäller rimligtvis måste ha "kört om" E&B på västra trottoaren innan de svängde av in på Tunnelgatan. Det går ju heller inget vidare med tanke på vad Najic säger om vad han såg när han tittade söderut en halvminut efter att paret Palme passerat kiosken. Då såg han ett ensamt södergående par på trottoaren, inte två par.

Saken är alltså, att antingen får man backa upp de här två damerna i L857 så att de ligger en bra bit bakom E&B eller så får man låta dem ligga före E&B hela vägen, med tillräcklig eftersläpning respektive tillräckligt stort försprång för att Najic inte ska uppfatta två par på trottoaren.

Eftersläpningen går inte att pressa tillräckligt långt för att man ska kunna få in dem en tillräckligt lång bit på Tunnelgatan så att de inte stannar för skotten. Så den justeringen funkar kort sagt inte. Tittar vi istället på att öka försprånget så verkar det rimligare. I så fall ligger de mer än 100 meter in på Tunnelgatan och kan då ha legat (säg) 50 meter före E&B redan vid korvkiosken så att de fallit ur bilden när Najic tittar andra gången. Men då ligger de närmare 150 meter in på Tunnelgatan när det smäller.

Så när jag gick igenom det här problemet, vilket jag fick göra därför att de hörde skotten och då kunde man kanske knyta det till någon tidpunkt tänkte jag (men tji fick jag om det!), då kom jag fram till att de nästan säkert låg mer än 100 meter in på Tunnelgatan när de hörde skotten. En troligare siffra ligger kring 150 meter plus/minus kanske 25 meter.

Som sådana har de ingen betydelse för förloppsanalysen på Sveavägen, men jag ville ändå inflika att det här paret finns med i bilden så att det inte framstår som om jag missat dem. Det har jag inte, utan jag har utelämnat dem därför att de saknar betydelse för sakfrågan. Men nu har jag i alla fall redogjort för dem, för fullständighets skull. Det är nu inte främst avsett till dig som "mottagare" utan mest bara för tråden i allmänhet. Jag tänkte jag slänger in det här så slipper jag posta ett separat inlägg om det.

Jag tackar dig så mycket för denna eminenta materialredovisning,Packet.
Jag får gå igenom det närmare de kommande dagarna,då jag inte läst detta material innan.
Kunde man ge sig f-n på att det inte skulle vara så enkelt som att någon i D gänget kunnat konfirmera att de var inblandade i episoden borta vid busshållplatsen..:-)
Citera
2024-10-15, 01:05
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du kanske missade poängen.

Nej, det gjorde du.

Citat:
Med tanke på att vapenhanteringen är det enda som gör att han ens har en tråd på Flashback kan man fråga sig varför du ens föreslår honom som alternativ gärningsman. Det blir nästan lika grundlöst som att föreslå Stig Engström.

Du missade poängen.

Jag har inte påstått att Christer Andersson var en del av en attentatsgrupp.

Jag har heller inte påstått att Andersson var GM.

Jag har påstått att den man som Jon Jordås tror var Andersson (mannen som Mårten såg) kan ha varit en del av en attentatsgrupp och att Jon borde ha nämnt det.

Det var poängen.

Jag har också påstått att ingen vet om Andersson var en del av en attentatsgrupp.
Senast redigerad av Lebel 2024-10-15 kl. 01:10.
Citera
2024-10-15, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tackar dig så mycket för denna eminenta materialredovisning,Packet.
Jag får gå igenom det närmare de kommande dagarna,då jag inte läst detta material innan.
Kunde man ge sig f-n på att det inte skulle vara så enkelt som att någon i D gänget kunnat konfirmera att de var inblandade i episoden borta vid busshållplatsen..:-)

Låter fint det. Jag kollade lite mer nu på kvällen och såg då att jag hade bokfört Dahlén-gänget lite slarvigt i mina egna rullor. Utöver de vittnen som jag listat finns även E1096-08, -09 och -14 ute, fast de ligger nog bara på Palmemordsarkivet vad det verkar – för WPU har också slarvat.

På "Östlund-intermezzot" är det svårt att riktigt få rätsida, men som sagt lutar jag mot att det ändå är västra delen av Dahlén-gänget som är där och "busar med busskuren". De verkar ju vara lite på lyset och har med sig någon ölsejdel med glass som de antagligen snott med sig från Sturehof. Jag tycker den detaljen stämmer med bilden av upptåg och hyss.

De kommer i alla fall fram och vill handla korv när Palme precis gått förbi, men här är det oklart om de tre som kommer fram (två killar och en tjej) är alla som finns där eller om det finns fler intill som Najic inte ser. Det är inte ens klart om tjejen som går fram är Dahlén, och i förhören med henne sägs inget om att hon varit fram och medverkat i några korvinköp.

"När sällskapet (Palme) har passerat får N(ajic) kunder varför han släpper Palme och de övriga med blicken."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E23-00

"Då han ville se vidare vad paret Palme tog sig till, blev Ljubisa Najic störd av två (2) st killar samt en tjej i cirka 20-25 årsåldern varav minst en (1) av killarna var berusad. De beställde en korv av Ljubisa Najic och ställde samtidigt ett glas öl med glass i på bänken på korvkiosken."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E23-00-A

"När makarna Palme passerat korvkiosken kom tre ungdomar (en flicka och två pojkar) fram till kiosken och handlade. De gav också Najic en ölsejdel. Under tiden som Najic serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme. Däremot såg han fortfarande de två män som gick före paret Palme. De två männen fortsatte mot Kungsgatan. Najic har inte sett makarna Palme korsa Sveavägen, och han såg dem inte heller promenera på Sveavägens östra sida."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E23-00-C

Det verkar som om ungdomarna redan fanns invid kiosken redan innan Palme passerar men går fram för att handla korv när Palme just passerat.

Utdrag från Ulrika Ryttestål:
"Då flickorna fortsatte sin promenad in mot Sergels torg på samma sida av Sveavägen som tidigare, så i jämnhöjd med Adolf Fredriks kyrkogata och en korvkiosk som finns där träffade de två flickorna en bekant till Susanne. Med denna person samtalade de i några minuter. Uppskattningsvis cirka tre minuter."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-01

Utdrag från Susanne Karlsson:
"Senare under promenaden Sveavägen söderut på den västra sidan så möter man en bekant till Susanne, en flicka som heter Gunilla Dahlén. Hon är tidigare hörd. De stod och samtalade några minuter med varandra."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-02-B

Utdrag från Gunilla Dahlén:
"(Dahlén) hade 1986-02-28 varit på restaurang på Birger Jarlsgatan och de hade sedan gått till en korvkiosk vid Sveavägen alldeles i närheten av Adolf Fredriks kyrka. Innan de hade kommit fram till korvkiosken så hade hon mött en flicka som heter Susanne Karlsson. Susanne var i sällskap med en annan flicka som (Dahlén) inte känner till namnet på. (Dahlén) och hennes sällskap hade stannat och man hade pratat en stund med tjejerna."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-03

"Man fortsätter i varje fall ner Sveavägen och korsar Adolf Fredriks Kyrkogata och vidare fram till en korvkiosk, som är belägen strax norr om denna korsning. Där stannar hela sällskapet upp, för att handla korv. Vid korvkiosken träffar (Dahlén) en kompis som heter Susanne Karlsson. Susanne Karlsson hade en tjej i sällskap och vad (Dahlén) kommer ihåg idag, så kan de eventuellt ha nämnt någonting om att de varit på bio. Susanne Karlsson och hennes kompis kom gående Sveavägen i sydlig riktning. (Dahlén) stod och pratade med Susanne Karlsson i cirka fem minuter."

Utdrag från E1096-05:
"Han vet med bestämdhet att man i varje fall gick på samma sida som Adolf Fredriks kyrkogård. På samma sida fanns också en korvkiosk. Detta var en lite mindre kiosk typ mobilhistoria. Han tror att sällskapet stannade till en stund vid kiosken för att handla korv. Själv har UL inget minne av att han köpte någon korv men att det i alla fall var någon annan i gänget som gjorde så. En av anledningarna till att man egentligen stannade till i höjd med korvkiosken säger UL beror på att någon i sällskapet träffade en bekant där."

Förloppet verkar vara att Dahlén stött på Ryttestål & Karlsson nära korvkiosken, och då har de fyllehungriga i gänget passat på att köpa korv medan de pratar.

E1096-04 verkar inte vara med vid korvkiosken utan hör nog till östra gänget. Samma med E1096-06, -07, -08, -09 och -10.

E1096-13 verkar dock ha varit med vid korvkiosken, även om han inte nämner den uttryckligen:

"Det minne han har från promenaden, det var att någon i sällskapet hade träffat en bekant."

E1096-14 verkar åtminstone lekamligen ha varit med vid korvkiosken men minns det inte själv. Gissningsvis är hon tjejen som var fram till Najic när det skulle beställas korv (se sid 5 i pdf:en):

"(Maskat) hade träffat henne i höjd med en korvkiosk på Sveavägen under mordkvällen. (Maskat) var att korvkiosken hon menade, måste vara den som ligger på Sveavägens västra sida strax norr om korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Hon har dock själv inget minne av att ha befunnit sig utanför denna korvkiosk på mordkvällen."
https://drive.google.com/file/d/1IpF2RNznSREgKiRUsa91tW91USDbfnjX/view

Utöver Dahlén själv har vi alltså E1096-05 (en kille), -13 (en kille) och -14 (en tjej). Av det sluter jag mig till att det är dessa tre som kommer fram till Najic och beställer korv medan Dahlén står vid sidan av och pratar med Ryttestål & Karlsson. Vi har alltså fyra stycken i Dahléns egna gäng som går på västra trottoaren medan övriga sex verkar gå på östra trottoaren och alltså direkt upp till Kårhuset utan något korvstopp.

Vad beträffar avgångstiden från Sturehof och gängdelningen i västra och östra gänget har vi följande:

"Vid cirka 23-tiden, (Dahlén) är något osäker, men säger att det förmodligen var i samband med att restaurant (Sturehof) stängde, så lämnade hela sällskapet restauranten... "

E1096-06 (tjej):
"Hela sällskapet lämnade restaurangen samtidigt och promenerade Kungsgatan upp i riktning mot Sveavägen. Hon (E1096-06) säger att under promenaden, så delade gänget på sig, så att det blev två grupper."

E1096-07 (tjej):
"UL vill minnas att man lämnade stället i olika omgångar och att sällskapet liksom delades upp i två gäng."

E1096-14 (tjej):
"De tillbringade kvällen på restauranten fram till stängningsdags. Hon tror att restauranten stänger omkring 22:00 till 22:30. Minnesbilden hon har, det är att hela sällskapet, i varje fall lämnade restauranten i samband med stängningsdags, för att bege sig till kårhuset på Holländargatan."
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E1096-14

Buden varierar lite men av tiden att döma verkar de ha lämnat Sturehof i god tid före kl 23, för dels är det en bra bit att gå och dessutom tog de ut pengar vid en bankomat på Kungsgatan och gick även in på en godisaffär. Så promenaden från Stureplan till korvkiosken måste ha tagit uppemot en halvtimme om inte ännu längre.

Två av tre säger att de lämnade Sturehof i samlad tropp, och med tanke på att de gick vid stängningsdags torde det stämma. På godisaffären verkar det ha varit "blandad kompott" med folk från bägge gängen, vilket säger mig att de delade på sig ungefär där. Annars får man lov att dela in dem i tre grupper, vilket låter lite väl sönderhackat.

Det här är vad jag kunnat få fram, dels från den tidigare tröskningen för något år sedan och dels från kvällens övning. I kväll har jag stämt av lite fler detaljer än jag brydde mig om sist, till exempel vilka som hör till västra och östra gänget och hur det stod till med avgångstiden och delningen.

När det gäller närförloppet vid korvkiosken står det ganska klart att Dahlén möter Ryttestål & Karlsson direkt söder om kiosken och att de ställer sig vid sidan för att prata. Samtalet pågår 3-5 minuter beroende på vem man frågar. Under tiden går Dahléns tre kumpaner – en tjej och två killar – fram till Najic och handlar korv. Just innan de går fram passerar paret Palme. Säkerligen har Dahlén, Ryttestål & Karlsson också gått och ställt sig jämsides med kiosken för att prata där, detta även om de kanske stötte på varandra några meter söder om kiosken.

Slut på utläggningen. Längre än så här kommer jag inte med det material vi har, men det behöver vi heller inte. Den enda kvarstående osäkerheten handlar om "intermezzot" med Östlund, men den tror jag vi får lov att leva med eftersom inga uppgifter finns som styrker vilket ungdomsgäng det rörde sig om. Dahlén och kompani blånekar, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte är dem det rör sig om. Tillgreppet av ölsejdeln talar i alla fall för att det är lite ofog på gång där.
Citera
2024-10-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
I Granskningskommisionens rapport, sid 931, avhandlas kort om en man som varit klädd i grön militärrock vid tiden för mordet och som före jul 1986 plastikopererat näsan. Ngn som vet vem som det gäller??

Utdrag enl nedan:

Man som liknar Christer P och som vägrat medverka i utredningen.
I mars 1989 tipsade en kvinna om att hennes f.d. sambo kunde vara
inblandad i mordet på Olof Palme. Sambon hade kommit hem först
tidigt på morgonen efter mordet. Han hade då berättat att han suttit på
en restaurang nära mordplatsen. Han var, enligt kvinnan, ”alldeles vit”
och väldigt nervös. Ett par månader efter mordet blev han allt mer
SOU 1999:88 Gärningsmannaprofilen 931
konstig och aggressiv. Han började också att dricka alkohol. Kvinnan
hade, när hon lämnade sitt tips, nyligen sett en bild på Christer P, som
hon fann nästan identisk lik sin sambo. Han hade vid tiden för mordet
en grön militärrock som gick nedanför stussen. Han hade före jul 1986
plastikopererat näsan utan synbar orsak. Sambon var, enligt kvinnan, ca
180 cm lång, kraftigt byggd och hade en släpande gång. – I augusti
1989 hördes sambon. Han ville inte medverka vid förhör utan biträde,
på grund av tidigare dåliga erfarenheter. Ett ombud meddelade därefter
att mannen inte tänkte medverka vid något förhör. Chefsåklagaren
Anders Helin beslöt i september att ärendet skulle vila eftersom en
annan person stod under åtal för mordet, dvs. på grund av att målet mot
Christer P pågick. I maj 1990 kallade PU på nytt sambon till förhör.
Ombudet meddelade även denna gång att hans klient inte avsåg att
medverka. Efter viss utredning förhördes i maj 1991 en person på ett
storföretag, där mannen tidigare varit anställd. Denne person berättade
sedermera att företaget under mordkvällen haft fest på restaurangen i
ABF-huset på Sveavägen. Därefter hördes andra personer på företaget,
men ingen kunde bekräfta att mannen varit festdeltagare. – I maj 1995
skickade PU ett brev till mannen, där denne ombads att ta sitt tidigare
beslut att inte medverka under omprövning. Han avhördes emellertid
inte. I december 1995 tog Anders Helin på nytt del av ärendet. Han
beslöt att det skulle läggas ad acta

Hittade detta inlägg, vem kan det här vara.... mycket skumt folk ute på Sveavägen den aktuella fredagskvällen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in