Citat:
Ursprungligen postat av
oz007
Ja, nu när det är klart att vi är med i nato, då har hotet från ryssland tystnat, däremot vill usa/nato krama ut så mycket pengar från oss som det bara går,
Vi har en låtsas demokrati, S svängde i fråga om nato, samma sak blir väl nu när frågan om egen tillverkning av stridsflyg / jas ska vara egen tillverkat eller köpa in.
Det var detta jag var rädd för.
Vi kommer att sälja ut allt som är av värde i sverige.
Kvar blir skiten / kostnaden för Nato & invandring.
Jag kan tänka mig att man helst vill nå upp till 3% av BNP som till försvaret. Vilket kommer kosta.
Men Sverige utanför Nato skulle behöva lägga betydligt mer än så. 4-5% troligtvis.
Så vi tjänar på ett medlemskap på så vis att det kostar mindre, samtidigt som vi också ingår i en allians med över 30 länder.
Ett annat alternativ hade ju varit att utveckla egna kärnvapen som kan ha viss avskräckning.
Kostsamt dock, och Sverige idag är inte sugna på att gå tillbaka till de tankarna som vi hade under kalla kriget.
Sverige är för mindre kärnvapen i världen, inte fler.
Nu får vi iofs se vad som händer de kommande åren med Trump som president.
Vill han att USA ska ha en mindre aktiv roll i Europa så kan det möjligtvis bli så att vissa länder kan behöva att ta sin säkerhet på betydligt större allvar, och utveckla fler kärnvapen som det diskuterats om.
Hur som haver. Om vi ser ur ekonomisk synvinkel så kostar det mindre för oss att ha ett Nato-medlemskap än att stå på helt egna ben.