2024-10-14, 14:19
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSeussy
Många slutar på sjukhus och startar egen praktik. Måtte hon inte få några patienter.
Jodå.. Lite som en choklad ask, man vet aldrig vad man får.
Harpest.. bölder .. skam och skulder.

Slippery Slope, "gå ut med repet" bara att öppna dörren, "stäng innan du går" osv.

YT: Smells Like Fresh Djinn: Learn to Fly
Senast redigerad av SloppySeconds 2024-10-14 kl. 14:28.
Citera
2024-10-14, 14:32
Medlem
Storstadskatts avatar
Citat:
Många slutar på sjukhus och startar egen praktik. Måtte hon inte få några patienter.
Dessa 2 med gammal öststats mentalitet.
Där är läkare gudar och helt avsaknad av empati.
Råkade ut för en Ungersk läkare på NÄL för ett antal år sen. Fruktansvärd person.
Men vi har läkarbrist och det är skit i detta land med sjukvården.
Citera
2024-10-14, 15:33
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Dessa 2 med gammal öststats mentalitet.
Där är läkare gudar och helt avsaknad av empati.
Råkade ut för en Ungersk läkare på NÄL för ett antal år sen. Fruktansvärd person.
Men vi har läkarbrist och det är skit i detta land med sjukvården.

Nja, i östländerna var under kommunisttiden läkare ett låglöneyrke. Det var mest kvinnor som var läkare. De var dåligt utbildade och använde gamla metoder.

Men som vuxen man med lite (spelad!) pondus tyckte jag det var rätt roligt att möta dem. Om du läst på lite innan och vågade argumentera så lyckades du ofta få de mediciner och de remisser till vettiga institutioner som du ville ha. Jag har tyckt öststatskvinnorna var bättre att ha att göra med än unga svenska kvinnor. Dessa hade oftast höga tankar om sig själva och det märktes att de antog att alla patienter var idioter. De skrev inte heller ut några ”roliga” mediciner…..
Citera
2024-10-14, 15:40
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananastyle
A är 65 år, M är 64 år.

M*rin* har tydligen nyss sagt upp sig själv. Må A göra detsamma.
(*= a)
Citat:
Marina har ett nystartat bolag med följande verksamhetsbeskrivning:
Citat:
Bolaget skall bedriva verksamhet inom psykiatrisk vård såsom uthyrning av läkartjänst och därmed förenlig verksamhet.
Risken finns väl att SU kommer (tvingas) hyra in henne framöver. Psykiatriker växer ju inte på träd precis.
Citera
2024-10-14, 16:00
Medlem
Chefen kände helt klart till detta sedan länge. Alla patienter i Göteborg vet vilka de här läkarna är, och jag vet flera som lyft klagomål. Nytt inslag på Sveriges radio:

https://sverigesradio.se/artikel/chefer-hade-tidigare-fatt-larm-om-de-tva-avstangda-overlakarna-i-goteborg
Citera
2024-10-14, 16:20
Medlem
Wristcutters avatar
Jag hade Marina som läkare när jag var inlagd på Rågårdens akutenhet hösten 2017. Minns henne inte sådär jättedetaljerat mer än att hon hade en väldigt hård och barsk framtoning. Skötare som jobbade på avdelningen kallade henne för stålkvinna. Det enda jag minns som från mina samtal med henne var när vi av någon anledning kom in på Pussy Riots performance i Kristus Frälsarens katedral och hon sa att de borde ha fått tio års fängelse med tanke på att mödrar går dit för att sörja och be för sina döda barn. Hennes make var tydligen präst också. Kort sagt, en riktig domina, men ändå inte bland de värsta läkare jag träffat under alla de år jag haft med psykiatrin att göra.

Lustigt nog har de tre enskilt värsta ändå varit kvinnor. De är som att de måste överkompensera, vara djävligare än sina manliga kolleger, på något sätt. Fast så kanske det är i de flesta maktutövande yrkena.
Senast redigerad av Wristcutter 2024-10-14 kl. 16:26.
Citera
2024-10-14, 16:22
Medlem
Finns ju även en överläkare inom psykiatrin där som även är dömd för narkotikabrott. Han smugglade massa benzo från utlandet och togs på flygplatsen. Han har kvar sin tjänst.
Citera
2024-10-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wristcutter
Jag hade Marina som läkare när jag var inlagd på Rågårdens akutenhet hösten 2017. Minns henne inte sådär jättedetaljerat mer än att hon hade en väldigt hård och barsk framtoning. Skötare som jobbade på avdelningen kallade henne för stålkvinna. Det enda jag minns som från mina samtal med henne var när vi av någon anledning kom in på Pussy Riots performance i Kristus Frälsarens katedral och hon sa att de borde ha fått tio års fängelse med tanke på att mödrar går dit för att sörja och be för sina döda barn. Hennes make var tydligen präst också. Kort sagt, en riktig domina, men ändå inte bland de värsta läkare jag träffat under alla de år jag haft med psykiatrin att göra.

Lustigt nog har de tre enskilt värsta ändå varit kvinnor. De är som att de måste överkompensera, vara djävligare än sina manliga kolleger, på något sätt. Fast så kanske det är i de flesta maktutövande yrkena.

Jag har samma erfarenhet som du. De värsta har varit kvinnor. Männen (med undantang av den manliga läkare som förgrep sig på en exflickvän till mig) har mest varit nonchalanta och kalla. Kvinnorna har ofta varit rent sadistiska. Endast ett par-tre stycken har varit trevliga att ha att göra med.

Har du lust att dela vilka kvinnliga läkare du tänker på är du mer än välkommen att PMa mig. Hade varit intressant att se om de är samma som de jag råkat ut för.
Citera
2024-10-14, 16:39
Medlem
Psykpatienter är de allra mest sårbara men ocskå överjävligaste att ha och göra med. Samt att det inte finns läkemedel som permanent botar svåra psykiatriska sjukdomar. På något sätt kan jag nästan förstå föraktet ibland, när människor inte är
vid sina sinnens fulla bruk eller enligt norm.

Däremot, ja, deras chef bör ha märkt och omplacerat dem. Trots allt måste man bete sig värdigt mot sina medmänniskor.

Psykiatri är ju svårt så sätt eftersom du inte kan laga människor på samma sätt som du lagar ett brutet ben tyvärr. Jag hopppas verkligen att det forskas mycket om
hjärnans sjukdomar för att förhindra allt detta lidande.
Citera
2024-10-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenslisa
Finns vissa läkare på öppenvården i Göteborg som är katastrof! Dom borde också tas upp!

Håller helt med. Reportaget får det att låta som om dessa två är unikum och så är det verkligen inte. De hade behövt stänga av åtminstone 2/3 av personalstyrkan om hela bilden givits.
Citera
2024-10-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipansexuell
Jag har samma erfarenhet som du. De värsta har varit kvinnor. Männen (med undantang av den manliga läkare som förgrep sig på en exflickvän till mig) har mest varit nonchalanta och kalla. Kvinnorna har ofta varit rent sadistiska. Endast ett par-tre stycken har varit trevliga att ha att göra med.

Har du lust att dela vilka kvinnliga läkare du tänker på är du mer än välkommen att PMa mig. Hade varit intressant att se om de är samma som de jag råkat ut för.
Det finns en kvinnlig överläkare på öppenpsyk som är helt horribel! Svårt med svenskan också. För att inte tala om en psykolog som arbetar där…som är fruktansvärt nedlåtande. Tidigare arbetade det en fantastiskt kvinnlig psykolog där men hon slutade för nåt årsedan, förstår mig varför.
Citera
2024-10-14, 16:57
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Psykpatienter är de allra mest sårbara men ocskå överjävligaste att ha och göra med. Samt att det inte finns läkemedel som permanent botar svåra psykiatriska sjukdomar. På något sätt kan jag nästan förstå föraktet ibland, när människor inte är
vid sina sinnens fulla bruk eller enligt norm.

Däremot, ja, deras chef bör ha märkt och omplacerat dem. Trots allt måste man bete sig värdigt mot sina medmänniskor.

Psykiatri är ju svårt så sätt eftersom du inte kan laga människor på samma sätt som du lagar ett brutet ben tyvärr. Jag hopppas verkligen att det forskas mycket om
hjärnans sjukdomar för att förhindra allt detta lidande.
Hur vet man om en psykisk sjuk kvinna har empati när hon låg runt med de flesta på psykavdelningen, kommer hon någonsin bli frisk ?
Den jag menar är idag psykolog, hade nästan glömt det.. kanske "tvättmaskinen" fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in