2024-10-14, 10:35
Medlem
Personer som vill ta sitt liv gör det utan uppmärksamhet..
Och inte halva sthlm som publik.
Det sker ensamt o tyst oftast, dom vill ju att det inte ska stoppas.
Citera
2024-10-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Nej, självmordsbenägna fungerar inte så. Varför blir vissa så hatiska mot personer som mår dåligt men inte när trafiken strular av andra anledningar?

Självmord är först och främst en självisk handling. Sen handlar allt om konsekvenserna, i första hand för den närmaste familjen och i fall som detta offentligheten. Folk mår dåligt, jag mår dåligt och så ser det ut i samhället generellt. Men de flesta tar ansvar och tar sig igenom det, vissa klarar dock inte det och tar sina liv utan att ställa till en djävla teater.
Citera
2024-10-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja jag tänker tyvärr att nästan vilket land som helst hade hanterat detta bättre än Sverige, tyvärr. Sverige är totalt oförmöget att hantera ena den minsta kris, det är ju uppenbart utifrån dagens läge. Om det inte redan var uppenbart i alla andra fiasko-krishanteringsförmåga, tsunamin, Estonia, pandemin,snökaoset när folk blev fast hela natten på E22,m fl händelser, där man ser att Sverige tyvärr saknar ett tydligt ledarskap som kan styra upp saker och ting ordentligt.

Ingen skam över enskild personal i offentlig sektor osv. Men det behövs helt annat ledarskap över alla nivåer i hela offentliga Sverige. Samt tydliga krisplaner, vem gör vad. Vad blir plan B om plan A ej funkar. Osv.

Sjukt irriterande att vi betalar världens högsta skatt men att inget ändå funkar. 👎
Spontant så är det ju det här folk röstar på. Skattesänkningar för de rika, och indragna samhällstjänster. Folk klagar gärna (och med all rätt!) på reallönesänkningar som anställda fått de senaste åren, men ignorerar gärna att våra samhällsinstanser har drabbats av precis samma sak. Röstar man då på partier vars enda intresse är att göra rika rikare på resterande samhälles bekostnad, då får det följder.
Citera
2024-10-14, 10:40
Medlem
Den här tråden måste vara bland det okänsligaste jag läst på ett tag.
Värderar vi människoliv så lågt? Har gemene man ingen aning om hur självmordstankar och suicid funkar? Empatistörningsnivån verkar vara på ett all time high.

Helt pinsamma har ni inget roligare för er i livet än att sitta och hata på miljöprotester och självmordsbenägna på internet för att dom gör er en kvart sena till jobbet
Citera
2024-10-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Finland har ju samma geografi , klimat och järnvägstrafik som sverige.
Dom har samma problem som oss så det har inte så mycket med SJ att göra.

https://www.hbl.fi/2024-01-05/vr-dra...-sa-har-kallt/

En köldknäpp på vadå, -40 grader eller så, vs löv på spåren är ju en jävla skillnad dock. Jag har inga synpunkter alls på att teknik kan fallera vid extremt väder, poängen är väl att höstlöv eller 5cm snö inte är att beteckna som extremväder och har en uppenbar lösning.
Citera
2024-10-14, 10:44
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag hade skällt ut fanskapet som ställer till det så för tusentals andra.. Självmord är en mänsklig rättighet tycker jag. Men man får fanimig göra det snyggt så man minimerar elände för andra. Att välja denna plats och tidpunkt gör att det känns som denna individ är uppmärksamhetskåt.

Ja, att hoppa från en bro är väl lite väl romantiserat? Dessutom garanterar inte Skanstullsbron en 100% död, still a gamble.
Citera
2024-10-14, 10:49
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Den här tråden måste vara bland det okänsligaste jag läst på ett tag.
Värderar vi människoliv så lågt? Har gemene man ingen aning om hur självmordstankar och suicid funkar? Empatistörningsnivån verkar vara på ett all time high.

Helt pinsamma har ni inget roligare för er i livet än att sitta och hata på miljöprotester och självmordsbenägna på internet för att dom gör er en kvart sena till jobbet
Fattar du vilka enorma konsekvenser detta får för människor?
Är du totalt oförmögen att se KONSEKVENSER?

Hur många kommer må illa av att drabbats av detta?
Hur många kommer att önska livet av sig?
Hur många kommer att TA livet av sig?

Du sitter tryggt i din egen bubbla utan förmåga att se hur andra drabbas.
Hur var det med DIN empati? Är den extremt selektiv?
Citera
2024-10-14, 10:51
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Spontant så är det ju det här folk röstar på. Skattesänkningar för de rika, och indragna samhällstjänster. Folk klagar gärna (och med all rätt!) på reallönesänkningar som anställda fått de senaste åren, men ignorerar gärna att våra samhällsinstanser har drabbats av precis samma sak. Röstar man då på partier vars enda intresse är att göra rika rikare på resterande samhälles bekostnad, då får det följder.

Jo jo jag är rätt vänster så jag är med på alla de här resonemangen. Men samtidigt så har sossarna styrt i många herrans år av de senaste 20-30 åren. Och det är samma skit även när de styr.

Det centrala är att det behöver styras upp bättre. Gällande allt sånt här.

Det ska redan finnas en tydlig plan för sånt här, liksom. ” Vad gör vi som samhälle om nån ställer sig på en bro och stoppar upp hela trafiken?”. Så att människor slipper missa en halv arbetsdag. Men det verkar inte finnas någon plan, ju. Det är som att man bara ”wing it”, typ prövar så gott man kan, i den uppkomna situationen.

Sen annat förebyggande man hade kunnat göra, bygga för : blockera kraftigt, allt tillträde till bro-räcken, på alla stora broar. Gör en tunnel över tunneöbanespåret där, osv. Se till så att det finns beredskapsplaner på hur folk kan snabbt få tillgång till andra färdmedel, osv.

Men som sagt, inget sånt funkar tyvärr i Sverige, det tog en halv arbetsdag att reda ut en sån här situation, skrämmande. 😧
Citera
2024-10-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
Alla tre broarna avstängda. Jag gissar på en självmordsaktion. Kanske en asylsökande familj där alla har fått avslag
Stod det folk färdiga att hoppa på alla tre broar?
Citera
2024-10-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Fattar du vilka enorma konsekvenser detta får för människor?
Är du totalt oförmögen att se KONSEKVENSER?

Hur många kommer må illa av att drabbats av detta?
Hur många kommer att önska livet av sig?
Hur många kommer att TA livet av sig?

Du sitter tryggt i din egen bubbla utan förmåga att se hur andra drabbas.
Hur var det med DIN empati? Är den extremt selektiv?

Jag förstår konsekvenserna men ibland måste samhället ta dessa konsekvenser för att rädda människoliv. Om vi har ett samhälle som inte står upp för den svage har vi tappat hela den svenska identiteten. Ibland måste man acceptera saker även om man på en individnivå påverkas negativt för att samhället kräver det av en.

Om du tror att ett stopp i trafiken kommer leda till en ökning i självmord tror jag att du har en mycket låg förståelse för hur suicid fungerar. Om du däremot hade argumenterat för att det skapar problem för blåljuspersonal osv hade jag haft en större förståelse men du verkar inte riktigt förstå hela konceptet
Citera
2024-10-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Någon som vet om kollektivtrafiken över Skanstullbron är igång igen? Hittar ingen info på urusla SL.
Få se, Google SL, kolla, sl.se, första träffen och ser man på, Trafikläget just nu, på första sidan. Hela operationen tog väl 5 sekunder. Inte dåligt för att vara ursusel.
Citera
2024-10-14, 11:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Betydligt rimligare att hata t.ex SJ som år 2024 fortfarande inte har kapacitet att hantera väderfenomen som funnits i Sverige sen innan tåget uppfanns, än att hata nån som mår så jävla dåligt att de vill avsluta sitt liv.

Samma problem finns i hela världen där man har samma klimat. Sen kan man lindra det med mycket kostsamma åtgärder och enormt många människor anställda. Frågan är, som alltid, hur mycket saker får kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in