2024-07-03, 11:22
Medlem
Musikopps avatar
Malmö idag även utsedd till Sveriges sämsta kommun att bli gammal i.
Citera
2024-09-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Herre gud vad Du måtte ha gått igenom innan Du kom till Malmö

Yes, jag överlevde många år i Stockholm, Lund och Göteborg mfl.
Citera
2024-09-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Jag har bott i Malmö i 3 år och kommer från början från en liten ort på landet ganska nära Göteborg. Såhär i efterhand vet jag faktiskt inte varför jag valde att flytta från första början. Ville väl helt enkelt utmana mig själv och testa på hur det var att bo i en storstad, komma ifrån min comfort-zone. Tyvärr har jag aldrig kommit till rätta här, jag tycker stämningen här är väldigt hård och jag märkte redan i tidigt stadie att om jag ska överleva här så måste jag steppa upp. Vilket jag aldrig riktigt lyckats med.. Jag vet inte om det är för att jag inte trivs i en storstad (oavsett stad) eller om jag är för långt hemifrån och att Göteborg känns mer hemma. Eller om det är för att Malmö är en såpass segregerad stad, men trivts här har jag aldrig gjort. Om man ska hårdra det så känns Malmö som en stad för knarkare, hipsters och kriminella. Jag har aldrig känt mig delaktig med min omgivning, bor centralt på möllan kan väl va en rolig plats om man gillar att festa vilket jag sällan gör. Många områden känns som ett ghetto, mycket skräp och lösdrivet folk (undantag Limhamn som fortfarande är fint). Det känns också som att araberna har tagit över allt här och det är ofta stökig och högljudd stämning. Enda lugna stunden på veckan är Söndag tidigt på morgonen.

Så just nu vill jag bara härifrån och aldrig komma tillbaka. De känslorna beror såklart inte bara på min omgivning då jag har en del personliga problem som jag aldrig lyckats lösa men jag har kört fast här och har inte lust med någonting och att komma till rätta i detta extremt multikulturella samhälle har jag aldrig lyckats med. Malmö känns tyvärr som ett sjunkande skepp och levnadsstandarden här är mycket sämre än där jag tidigare bott. Sämre arbetsvillkor, sämre lön, sämre arbetsmiljö och generellt hårdare stämning, sen är det väl billigare att bo här med bostad etc. Men det känns väldigt ofta som en laglös stad där polisen har tappat kontrollen.
Vad är det som du tycker är skillnaden mellan Göteborg och Malmö?
Citera
2024-09-25, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Håller med dig.
Jag är uppväxt i Halmstad och efter lite boende på olika orter flyttade jag till Malmö 2004 och har bott här sedan dess.
Börja med att många här på Flashback är egentligen bönder som känner obehag av en storstad (om man nu kan kalla Malmö för storstad) och känner sig trygga i ett hus ute på landet. Vad du än säger kommer du inte kunna förändra deras tankesätt. De vill bo ute på landet omringade av epatraktorer och känna lukten av koskit och så är det bara

Du tillhör ju själv den mest patetiska typen av bönder som kommer från en håla och tror att du kommit upp dig bara för att du tagit dig till sunkiga blattestaden Malmö (vilken otrolig bedrift). Verklighetscheck: det har du inte. Du bor i Malmö, du vet över huvud taget inte vad det innebär att bo i en storstad. Eller är alla städer större än Halmstad storstäder för dig? Slipa på dialekten förresten. Du vill ju inte sammanblandas med epa-raggare som luktar koskit.
Citera
2024-09-25, 11:35
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Du tillhör ju själv den mest patetiska typen av bönder som kommer från en håla och tror att du kommit upp dig bara för att du tagit dig till sunkiga blattestaden Malmö (vilken otrolig bedrift). Verklighetscheck: det har du inte. Du bor i Malmö, du vet över huvud taget inte vad det innebär att bo i en storstad. Eller är alla städer större än Halmstad storstäder för dig? Slipa på dialekten förresten. Du vill ju inte sammanblandas med epa-raggare som luktar koskit.

Haha... kul att du censurerade bort resterade av mitt inlägg och tog bara med det första när du citerade.
Därmed missade du hela poängen med vad jag skrivit.

Kan också bemöta ditt inlägg med att jag inte tror att jag kommit upp mig utan jag har faktiskt kommit upp mig. Om du hade haft med allt jag skrivit och inte censurerat som någon jävla kinesisk regeringskommunist så hade saker och ting varit lite mer tydliga.
Kan ju också hälsa att jag arbetat rätt många år i Köpenhamn och har kontrakt i Polen idag där jag tillbringar mycket tid i Gdansk, Krakow och Wroclaw.
Så ja, jag har nog bättre koll på storstäder än många andra.

Men igen, här på Flashback skall alla kasta maximalt skit på Malmö fastän många kanske inte ens satt sin fot i stan, än mindre bott här.
Någon kanske har bott här men känner sig inte hemma i en stad och då kan man inte förändra personen.

Till dig:
Försök att ta med allt i ett citat och håll inne med PMSen lite. Enligt svenska SKR definieras storstad som tätort med minst 200 000 invånare vilket Malmö är och därmed kvalar även Uppsala in som storstad.
Har aldrig påstått att Halmstad är en storstad.
Citera
2024-10-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
känner igen mig.

Själv vill jag lämna malmö men vet inte vart jag ska gå.

Jag har inget kvar i malmö.

Hatar Malmö.
Vad är det du inte gillar med malmö?
Citera
2024-10-14, 00:17
Medlem
Citat:
Haha... kul att du censurerade bort resterade av mitt inlägg och tog bara med det första när du citerade.
Därmed missade du hela poängen med vad jag skrivit.

Kan också bemöta ditt inlägg med att jag inte tror att jag kommit upp mig utan jag har faktiskt kommit upp mig. Om du hade haft med allt jag skrivit och inte censurerat som någon jävla kinesisk regeringskommunist så hade saker och ting varit lite mer tydliga.
Kan ju också hälsa att jag arbetat rätt många år i Köpenhamn och har kontrakt i Polen idag där jag tillbringar mycket tid i Gdansk, Krakow och Wroclaw.
Så ja, jag har nog bättre koll på storstäder än många andra.

Men igen, här på Flashback skall alla kasta maximalt skit på Malmö fastän många kanske inte ens satt sin fot i stan, än mindre bott här.
Någon kanske har bott här men känner sig inte hemma i en stad och då kan man inte förändra personen.

Till dig:
Försök att ta med allt i ett citat och håll inne med PMSen lite. Enligt svenska SKR definieras storstad som tätort med minst 200 000 invånare vilket Malmö är och därmed kvalar även Uppsala in som storstad.
Har aldrig påstått att Halmstad är en storstad.
Varför försöker du hävda att du är cool för att du bor i Malmö? Det är en sunkig håla

Folket i Malmö ser sjukt konstiga ut, känns som att vara i valfri "inner city" ställe i USA.
Citera
2024-10-14, 09:02
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Varför försöker du hävda att du är cool för att du bor i Malmö? Det är en sunkig håla

Folket i Malmö ser sjukt konstiga ut, känns som att vara i valfri "inner city" ställe i USA.

Hur har du lyckats göra tolkningen att jag skulle vara cool för att jag bor i Malmö? Däremot är jag beredd att försvara Malmö från diverse påhopp av folk som knappt varit i stan.
Igen, många gnäller över Malmö och att Malmö är piss, skit och fan vet vad. Faktum är att Göteborg och Stockholm inte är så mycket bättre. Mycket av missnöjet och klagomålen handlar istället om att personen inte klarar av en tätort på mer än 50 000 invånare.

Valfri "inner city" i USA? Nämn någon stad i USA som skulle kunna liknas vid Malmö. Har varit runt i USA en del, men råkat missa Malmö-lookalike stan. Hade varit kul att besöka den i så fall.
Citera
2024-10-14, 22:47
Medlem
Citat:
Hur har du lyckats göra tolkningen att jag skulle vara cool för att jag bor i Malmö? Däremot är jag beredd att försvara Malmö från diverse påhopp av folk som knappt varit i stan.
Igen, många gnäller över Malmö och att Malmö är piss, skit och fan vet vad. Faktum är att Göteborg och Stockholm inte är så mycket bättre. Mycket av missnöjet och klagomålen handlar istället om att personen inte klarar av en tätort på mer än 50 000 invånare.

Valfri "inner city" i USA? Nämn någon stad i USA som skulle kunna liknas vid Malmö. Har varit runt i USA en del, men råkat missa Malmö-lookalike stan. Hade varit kul att besöka den i så fall.
Har inte Malmö betydligt mer invandring än Stockholm och Göteborg?

Dessutom är Malmö såpass litet att alla problemområden ligger mitt i stan. I Göteborg och Stockholm ligger de utanför.
Citera
2024-10-15, 09:05
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Har inte Malmö betydligt mer invandring än Stockholm och Göteborg?

Dessutom är Malmö såpass litet att alla problemområden ligger mitt i stan. I Göteborg och Stockholm ligger de utanför.

Malmö har på grund av sitt läge alltid haft mycket invandring. Men du måste också skilja på invandrare. Stora invandrargrupper i Malmö som driver upp statistiken är danskar och polacker. Knappast grupper med svårighet att integrera sig. https://malmo.se/Fakta-och-statistik/Befolkning.html
Det är MENA invandrare som är intressanta att titta på om vi nu snackar problem. Det är knappast danska eller polska gäng som driver omkring och kallar svenska tjejer för horor.

Om vi nu tar Göteborg som exempel, så har du Nordstan som är en fritidsgård för MENA pack. Stället ligger ju inne i stan.
Stockholm har plågats av mycket grova brott inne i city.

Mycket riktigt ligger Malmös problemområden närmare centrum, närmare bestämt vid motorvägen (inre C-ringen) har du ett bälte av skit. Men i centrum märker du inte speciellt mycket av det.

Varför skall du lyssna på mig?
Jag har bott nu över 20 år i Malmö. Har sett hur stan har förändrats och vet vilka fallgroparna är. Malmö har massor av charmiga sunkpubar med gemytlig stämning. Du har närheten till havet och tillgång till Europa.
I Malmö sätter du dig i en bil och är i Hamburg eller Berlin samma dag. En hel dags körning från Stockholm och du är fortfarande i Sverige.
Sedan har du Köpenhamn inom räckhåll. Att ta sig till Köpenhamn från Malmö är inte värre än att ta sig någonstans inom Stockholm.
Slutligen, mitt bästa tips att undvika problem är att inte beblanda sig med pack. Sälj inte knark, köp inte knark, ha inte med kriminella element att göra. Följer du detta så behöver du inte vara skitskraj.
Citera
2024-10-15, 14:20
Medlem
senhackarens avatar
Så blir det med en mjäkig regering som inte kan ha lite mera strängare straff, som i Singapore. Ett land med nästan noll brottslighet.
Citera
2024-10-15, 14:24
Medlem
senhackarens avatar
Malmö. Sveriges eget lilla Cape Town. Känner folk som bott där med lämnat staden och Skåne med för den delen, och flyttat tillbaka till ursprungliga hemkommunerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in