2024-10-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Instämmer i detta.

Instämmer även i detta, med brasklappen att även med en sympatisk journalist så kan det gå fel. Journalister kan försöka påverka, men inte helt kontrollera, den allmänna opinionen. I dagens samhällsklimat så skulle det nog vara mycket svårt att få folket att reagera positivt till ett förslag om att de som döms för brott ska få det lättare i livet, och inte lida så allvarliga konsekvenser som de gör idag.

Har de utgivningsbevis så blir det ett yttrandefrihetsbrott och där är JK ensam åklagare, och JK åtalar i stort sett aldrig för det.

Tackar för de vänliga orden, PBH!

Jag tror inte något beslut faktiskt har ändrats. Jag kan minnas fel, men som jag minns det så fick aldrig GDPRWarrior något beslut om muntlig förhandling från EU-domstolen, utan han hörde det bara från någon per telefon. Min gissning är att han antingen missförstod, den andra personen kommunicerade oklart, eller båda.

Japp, om domstolen tycker att den har tillräckligt underlag för att kunna fatta ett beslut så behöver den inte kalla till någon muntlig förhandling.

Jag minns det också som GAT gör. Så många mål på området nu att det är svårt att hålla isär dem, dock.

Vad tror du konsekvensen blir vid ett positivt utfall i detta mål? Är det att hoppas på i väntan på förhandsavgörandet från EUD?
Citera
2024-10-12, 14:09
Medlem
Jag har försökt få bekräftat vad som gäller vid strafförelägganden. Enligt Lexbase publicerar de dessa. Jag har dock fått bekräftat från Åklagarmyndigheten att de ej lämnat någon information till Lexbase eller dess ägarbolag på flera år. Tingsrätten har bekräftat att de ej dokumenterar strafförelägganden så kan ej vara de som lämnar dessa. Enligt Åklagarmyndigheten är det endast de samt Polisen som sitter på denna dokumentation. Vad jag förstått lämnar Polisen inte något till dessa sajter.

Är det en lögn från Lexbase att dessa publiceras? Verkar varit några i denna tråd som sluppit hamna där.
Citera
2024-10-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Jag har försökt få bekräftat vad som gäller vid strafförelägganden. Enligt Lexbase publicerar de dessa. Jag har dock fått bekräftat från Åklagarmyndigheten att de ej lämnat någon information till Lexbase eller dess ägarbolag på flera år. Tingsrätten har bekräftat att de ej dokumenterar strafförelägganden så kan ej vara de som lämnar dessa. Enligt Åklagarmyndigheten är det endast de samt Polisen som sitter på denna dokumentation. Vad jag förstått lämnar Polisen inte något till dessa sajter.

Är det en lögn från Lexbase att dessa publiceras? Verkar varit några i denna tråd som sluppit hamna där.

De har i alla fall publicerats, det är samma som en dom. Jag har själv sett dem.

Aldrig hört talas om någon som kommit undan.
Du menar alltså att de gjort det men har nu slutat? Det vill jag se mer belägg för om det är sant.
Citera
2024-10-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Instämmer i detta.

Instämmer även i detta, med brasklappen att även med en sympatisk journalist så kan det gå fel. Journalister kan försöka påverka, men inte helt kontrollera, den allmänna opinionen. I dagens samhällsklimat så skulle det nog vara mycket svårt att få folket att reagera positivt till ett förslag om att de som döms för brott ska få det lättare i livet, och inte lida så allvarliga konsekvenser som de gör idag.

Är du säker på att det är det som är den allmänna opinionen? Det är väl mest tröga människor som tycker detta är bra?
Citera
2024-10-13, 00:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Är du säker på att det är det som är den allmänna opinionen? Det är väl mest tröga människor som tycker detta är bra?
Ja, jag är säker på att det är den allmänna opinionen.

Jag skulle vara försiktig med att anta att det framför allt är dumhet som gör att folk tycker annorlunda mot oss, dock.
Citera
2024-10-13, 10:40
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju

Människor har alltid viljat haft en hackkyckling.
På medeltiden var det häxorna.
30-40 talet judarna.
70-80 talet bögarna.
90-2000 talet invandrare.
2020-framåt kriminella.

Och häxorna brände dom levande. Inte mycket till hämningar där.
Judarna vet vi alla hur det gick för! Och det var en folkgrupp som det var OK att hata och prata skit om länge!
Homosexuella har det bättre nu men långt ifrån bra!

Och dom som begått brott räknas in som kriminell. Men är du gängmedlem så vågar ingen säga något. Så dom som har lindrigare domar känns mer ok att sparka på!

Därför är majoriteten emot en lagändring. Även om det skulle vara det mest resultat effektiva medlet att återintegrera folk i samhället.
Citera
2024-10-13, 11:08
Medlem
Citat:

Det är en lögn.
Jag har kännedom om flera domar som jag sett på mrkoll till exempel som fått strafföreläggande.
Citera
2024-10-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är en lögn.
Jag har kännedom om flera domar som jag sett på mrkoll till exempel som fått strafföreläggande.

Förstår inte var de får de ifrån om nu Åklagarmyndigheten inte lämnar ut uppgifter. Är domarna du sett gamla?
Citera
2024-10-13, 14:14
Medlem
Citat:
Förstår inte var de får de ifrån om nu Åklagarmyndigheten inte lämnar ut uppgifter. Är domarna du sett gamla?

Ett par år gamla.
Citera
2024-10-13, 17:02
Medlem
Citat:

kanske Lexbase inte får in strafförelägganden längre. Förr fick de.
Citera
2024-10-13, 18:20
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
kanske Lexbase inte får in strafförelägganden längre. Förr fick de.

Det var väl bara om strafföreläggande varit uppe i rätten? Om man bara betalade en böter t.ex. utan att man nekade och det gick upp i rätten så fick inte dessa sidor tillgång till det.
Citera
2024-10-13, 19:04
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det var väl bara om strafföreläggande varit uppe i rätten? Om man bara betalade en böter t.ex. utan att man nekade och det gick upp i rätten så fick inte dessa sidor tillgång till det.
Men dom får tillgång till ditt brottsregister. Och där står det om du har strafföreläggande som en dom för ett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in