2024-10-13, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ukraina är inte alls förstört i sin helhet. Dom delar ryssarna bombat sönder går att bygga upp igen med beslagtagna ryska medel.
Men nu verkar det inte som om det är aktuellt eller hur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Et rysk plan med fab under är möjligen et lett mål, kanske måste dom till med eskort.

Ja, i samband med glidbombningen så är planet väldigt sårbart och har dålig förmåga att värja sig.

Det är just det som är tanken antar jag med att det duger med så gamla plan som F-16 att det ändå är ett lätt byte de är ute efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det börjar bli lite väl många rapporter och även video/bildbevis på att ryssarna avrättar sina fångar. Det är en oroväckande trend att ryssarna har passerat denna bottennivå vid så många olika tillfällen.

Det är viktigt att förstå att om Ukraina skulle förlora kriget, så är det till en fiende som har noll respekt för andras liv, även gentemot sina egna medborgare som de skickar in i sk köttvågor. Konsekvenserna kommer bli enorma i form av lidande och död för Ukraina om de skulle förlora kriget.

Det här är inga lögner eller propaganda utan fakta och är det någon som inte tror på vad jag säger nu så kan jag ägna ett par dagar till att leta upp alla länkar och artiklar som behandlar ämnet samt även videos och bilder som man fått fram främst via drönare. Med moderatornas tillstånd kanske jag även får posta allt detta i forumet. Det finns även ljudupptagningar och liknande som visar på att avrättningarna är beordrade från högre nivå. Det är närbilder på avrättade människor och en del videos visar även pågående avrättningar.

För det man får se, det är krigsbrott helt klart att avrätta fångar.

Ukraina borde sluta ta fångar själva. Man är inte en POW innan motståndaren har accepterat att du gett upp samt sett till att neutralisera dig så du inte är ett hot längre, dvs avväpning och kontroll.
Citera
2024-10-13, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, i samband med glidbombningen så är planet väldigt sårbart och har dålig förmåga att värja sig.

Det är just det som är tanken antar jag med att det duger med så gamla plan som F-16 att det ändå är ett lätt byte de är ute efter.
iofs helt rätt men F-16 är absolut inget dåligt flygplan.
Citera
2024-10-13, 12:55
Medlem
Africagonzos avatar
Willy tar upp F16 vs SU34

https://youtu.be/ix5Zdrn4bgw?si=1wJEaYQPvF8B8jOr&t=71
Citera
2024-10-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Willy tar upp F16 vs SU34

https://youtu.be/ix5Zdrn4bgw?si=1wJEaYQPvF8B8jOr&t=71

Su 34 är ett ganska stort plan som används för att frakta glidbomber till fronten. Tveksam att det skjutits ned, eftersom bomberna har lång räckvidd i dag. Snarare att det störtat av sig själv om uppgifterna stämmer.
Citera
2024-10-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
I stort sett all rysk media är förbjuden och blockad inom EU, ett stort antal ISP här tex Telenor blockar ryskar medier.

Vad kallas det?

Helt rätt att blockera propaganda från Ryssland fienden nr.1. Vi som är uppväxt på 70-talet i Sverige och är svenskar ursprung och blod och levde under kalla kriget vet att Ryssland alltid är fienden nr. 1 och det har de verkligen bevisat nu med att invadera Ukraina.
Senast redigerad av pettersson72 2024-10-13 kl. 13:10.
Citera
2024-10-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Märkligt då det inte är några problem att besöka ryska sidor. Vad som skett är att ryska medier inte kan bedriva propaganda i Europa men vi kan fortfarande läsa rysk media som är producerad i Ryssland.
Så det är bara att länka dina källor som du har.

Det är väl ännu märkligare att alla kan rapportera in i detalj om rysk militär, samtidigt som vi knappt har någon information från väst journalister om Ukraina. Det vill säga, media rapporterar om Ryssland men har ingen personal som på samma sätt kritiskt granskar Ukraina.

Märkligt.
Citera
2024-10-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Det är väl ännu märkligare att alla kan rapportera in i detalj om rysk militär, samtidigt som vi knappt har någon information från väst journalister om Ukraina. Det vill säga, media rapporterar om Ryssland men har ingen personal som på samma sätt kritiskt granskar Ukraina.

Märkligt.

Det finns mängder av det, men Ukrainska journalister rapporterar inte om truppförflyttningar osv.
De flesta journalister i Ukraina är långt bakom fronten och de som är vid fronten gör ganska tama rapportage utan att avslöja vart de är någonstans.

Ryssarnas egna soldater läcker ju all information själva. Man förstår varför deras telefoner blir beslagtagna i vissa delar av fronten.
Citera
2024-10-13, 13:21
Moderator
vfs avatar
Kuba-krisen är INTE topic/Mod
Citera
2024-10-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
NEJ, läste du inte vad jag skrev?

Jag läste och jag kan läsa ryska propagandasidor utan problem. Så nej, ryska sidor är inte blockade i Europa. Ryssen kan bara inte använda Europa som bas för att sprida propaganda.
Så vill du läsa om Ryska fantasier om Ukrainakriget så är det fritt fram att göra det.
Citera
2024-10-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Svenskarna var ju rädda för Sovjetunionen och sket fullständigt i våra grannländer i Baltikum...Det var viktigare med Nicaragua o annan skit. Svenskar är kappvändare de slickade Sovjets rövar.

Om du är riktig svensk vet du att Ryssland alltid har varit fienden genom alla tider, gjorde du inte lumpen och fick höra uttrycket att fienden kommer alltid från öst och inte fan var det Finland eller baltikum i alla fall. Klart rysstroll genomskådar man direkt för de vet inte att de själva är fienden nr.1 alla som håller på Ryssland är fiender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in