2024-10-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.

Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.

Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?

Många är det som "stannar kvar" .
Jag "hoppade av" och det lönade sig..
Först och framst gav det frihet och möjlighet till personlig utvecklin
Gav mig också en livsstil, som jag trivs bättre med

(Avhoppet innebar att jag flyttade ut till en stuga och levde mycket enkelt).

Och det gav mig perspektiv - Jag insåg att vi är ofria.
Citera
2024-10-12, 15:05
Medlem
Vissa s k "mellan-chefer" får med tiden en mycket speciell personlighet.

Må vara att de är skärpta och har övergripande koll på läget, men de tappar succesivt helt sympati/empati-biten med de som verkligen utför arbetet.

Att visa resultat för sina överordnade är prio ett; slackar det på t ex en produktionslinje är det för det mesta människa och inte maskin som får "skulden"; mestadels för att det är enklast så för befälet.

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk; människor har känslor, och reagerar.
Det gör inte maskiner.

Vilket ofta utnyttjas, med utstuderad narcissism.
Citera
2024-10-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag förstår inte riktigt den här idén som många verkar ha, att man "ska" avancera och att något är fel på dom som inte gör det. Det säger väl sig självt att det inte skulle fungera om "alla" avancerade, rent logiskt, eftersom det finns färre platser att avancera till jämfört med tjänsterna under. Oavsett var man jobbar.

Har själv träffat på folk under mitt arbetsliv som haft åsikten att "vid en viss ålder ska man vara chef", eller "har man jobbat si och så många år ska man ha blivit chef eller klättrat uppåt". Genomgående hos dessa har varit att dom 1) inte har en aning om vad en chef gör och 2) har noll självinsikt och tror att dom hade varit perfekta chefer, utan att ha några som helst ledaregenskaper.

Finns oerhört många som är jätteduktiga på sina jobb, men som aldrig hade passat som chef. För det är två olika saker.

Det är en dödssynd idag att vara nöjd där man är. Man ska alltid vara på väg någonstans. Kanske därför många håller käft om det.

Själv har jag fått frågan tre gånger om jag hade varit intresserad av en chefsposition, eller blivit uppmuntrad att söka en sådan. Men jag har inte gjort det. Att vara chef kommer med en hel drös arbetsuppgifter jag inte vill ha. Och arbetsbördan hade ökat. Jag trivs med mina nuvarande arbetsuppgifter och tar chefsuppmaningarna som smicker och "tack för komplimangen".

Klokt inlägg. Många är absolut inte lämpade för att bli chefer och avancera, dessutom finns det rent hierarkiskt inte utrymme för att alla kunna klättra på det viset.

Pratar man dessutom om duktiga chefer så är det en ännu mindre grupp som kan räknas dit.
Citera
2024-10-12, 15:45
Medlem
LuiLuis avatar
Jag valde att klättra några år men insåg efter 10 år att detta är ju fan skit-trist! Så ofritt å meningslöst, så jag gjorde det som man inte får göra. Jag gick all in för att få en sjukersättning och det fick jag efter en massa utredningar, tester å grejer…

Nu lever jag FRITT, visst med sämre peng men jag bestämmer själv när jag vill gå upp på morgonen, OM jag ens vill gå upp…, mitt livs bästa beslut iaf.

Moralkakorna undanbedes vänligt men bestämt.
Citera
2024-10-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.

Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.

Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?
Jag gjorde karriär halvvägs kan man nog säga och jag kunde säkert ha gått vidare och blivit chef men valde bort det. När jag kom in i de övre kretsarna upptäckte jag väldigt många psykopater och narcissister. Inte alla men säkert 50%. Också en väldigt falsk och ytlig miljö där du måste passa in i en mall med snygga kläder, regelbunden träning, klimatmedveten, etc. Jag kände att det inte var en psykologisk hälsosam miljö för mig att vara i.
Citera
2024-10-12, 19:29
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag gjorde karriär halvvägs kan man nog säga och jag kunde säkert ha gått vidare och blivit chef men valde bort det. När jag kom in i de övre kretsarna upptäckte jag väldigt många psykopater och narcissister. Inte alla men säkert 50%. Också en väldigt falsk och ytlig miljö där du måste passa in i en mall med snygga kläder, regelbunden träning, klimatmedveten, etc. Jag kände att det inte var en psykologisk hälsosam miljö för mig att vara i.

Men ”klimatmedvetenheten” består oftast i att de har en Tesla som tjänstebil och snackar en hel del om klimathot m.m. Sedan åker de glatt på diverse weekendresor med flyg och konsumerar säkert fem gånger mer av jordens resurser än vad jag gör.
Citera
2024-10-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
34 år i samma företag, inte ens gymnasie. Jag jobbar bara 22 veckor om året och är ledig må-sö alla de andra och tjänar ca 750.000.

Vad jobbar man med som anställd om man har en timlön på 6800kr/h ?
Citera
2024-10-12, 20:19
Medlem
Eirs avatar
Korkat inlägg.
Citera
2024-10-12, 22:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyDufresne
Finns en viss underton i ditt inlägg att det är dåligt att vara kvar på samma jobb i säg 30 år. Kan förstå det då samhället får en att tro att det är fel. Vet inte hur gammal du är men med åren brukar fler insikter komma. Man behöver göra resan dit dock, erfara höglönearbetet, utröna om det är värt det, möta det som livet slänger på en. Efter det, då har man fått bilden klar för sig, då klarnar det om det är ens egen strävan och tillfredställelse att fortsätta höglönearbetet/karriärist-vägen eller om det är samhällets mall man istället försöker efterleva.

Då kan man göra valet, och det är mycket möjligt att dom du ser på arbetet som jobbar kvar i 30 år, har gjort just sitt val, att gå sin egen väg istället. Det är en styrka att gå sin egen väg. Allting handlar inte om status, fina titlar och pengar. Man tar inte med sig något materiellt när man lämnar jordelivet.

Hoppas du hittar din väg, det kan ta tid, det gjorde det för mig

Jag tror det mer handlar om oviljan att förändras eller prova något nytt. Det är min skräck iaf.

Att bli kvar på samma arbetsplats och göra samma sak i 10-15 år. Även om man blir väldigt bra och har en okej lön så missar man ju så mycket annat!
Citera
2024-10-12, 22:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag jobbade i fyrtio år på samma myndighet. Det ni!

Jag har aldrig ”gjort karriär” utan haft s.k. reglerad befordringsgång, vilket betyder att man får en finare titel för varje nytt antal år man jobbat. Ungefär som i det militära där man ”passerar graderna”.

Jag har akademisk examen och en specifik och efterfrågad yrkeskompetens. Började som amanuens i en tvåmodulare och slutade två dörrar från generaldirektören i en stabsfunktion, d.v.s. deltog i styrningen av myndigheten.

Nu har jag en finfin pension.

Gjorde jag fel? Var gräset grönare på andra sidan, vad det nu kunde ha varit?

Det var ett intressant jobb, och måste erkännas, ganska bekvämt. Långa luncher på någon av kvarterskrogarna. Flextid så man kom och gick lite som man ville, även om jag kunde sitta till elva på kvällarna om det var något intressant.

Många trevliga kollegor även om några var svin. Men jag antar att det kan vara så på många arbetsplatser.

Är du inte rädd att du har missat något?
Citera
2024-10-12, 22:57
Medlem
Kragoms avatar
Det gick bra. Stannade kvar hemma på byn och blev hemmansägare.

Har det så bra man kan , precis som jag ville ha det.
Citera
2024-10-12, 23:49
Medlem
JackBlacks avatar
Mitt yrke har rätt bra lön så tjänar drygt 50 000 kr i månaden trots att jag inte satsat på någon högre position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in