2024-10-11, 21:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
KEF eller Klipsch så behöver du aldrig tänka på den biten igen.
Citera
2024-10-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Mycket kan man snåla på här I livet men högtalare är inte en sån grej, man måste ha I åtanke att högtalare håller i minst 25 år, ofta längre än så.

Man behöver inte lägga hur mycket som helst men 10-20 lax för högtalare och en receiver på det duger för dom mesta.

Sen finns det ljudbögar som lägger hundratals tusen och i vissa extrema fall även miljonbelopp men det är dom värsta nördarna.
Köpte mina Dali7 1986, bytte baselement 2010, dom är fortfarande grymt bra. Så visst håller bra högtalare länge!
Citera
2024-10-11, 21:36
Avslutad
Köpte en soundbar, mkt bra ljud tycker jag.. Men jag är inte så värst kräsen med sånt heller. Var inte så dyrt då jag passade på när det var drive på den.
Citera
2024-10-11, 21:54
Medlem
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Citera
2024-10-11, 21:54
Medlem
Givetvis, ju dyrare du kommer desstu mer blir det en ren art, fina handbyggda saker. Krell ligger väl där i toppen,

https://youtu.be/89XbYhxM7Q8?si=k93Y_Ov04xyLveI8
Citera
2024-10-11, 22:58
Medlem
med tanke på hur mycket som spelar in så är det väl till viss del sant...
https://www.exhibit.tech/accessories/most-expensive-audio-systems-in-the-world
Citera
2024-10-12, 00:31
Medlem
franges avatar
Herregud ja. Skillnaden är enorm. Det bästa är ju att du söker upp någon butik (Hifiklubben, Hembiobutiken, Reference Audio, Ljudfokus, BRL etc) och ber om en provlyssning för att själv kunna jämföra ljudet på olika högtalare (och kringutrustning).

Det finns trots allt anledningar till att det går att hitta enskilda förstärkare för priser uppåt 2,2 miljoner dollar (Pivetta Opera Only på 120.000wrms och 1,5 ton vikt...) och högtalare i stil med Moon Audio Opulence för 1,1 miljoner dollar...

Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Den svagaste länken i ljudsystem är högtalarna, du kan ha värsta förstärkaren och dåliga högtalare och det låter skit, och du kan ha en soppig stärkare med bra högtalare så kommer det låta hyfsat. Bäst är såklart att ha bra grejer hela vägen
Å andra sidan så skall man definitivt inte underskatta förstärkaren heller. Har ett par golvare som för drygt 10 år sedan kostade 10k nya, bejublade prisvinnare. Drev de med en ungefär samtidigt nyköpt NAD för 8k kr. Har aldrig riktig varit nöjd med de högtalarna eftersom det känts som att de aldrig riktigt levererat det de borde göra för storleken, och inte minst enligt recensioner både från kunder och från tidningar/tester.

Bytte ut NADen mot en Marantz för strax under 30k för ett tag sedan. Och herregud vilken skillnad. Herre-djävla-gud vilken skillnad.
Frontarna låter som ett par helt andra högtalare. Plötsligt släppte det. Plötsligt finns den där massiva basen, närvaron och det där trycket jag aldrig riktigt fått förut, där. Plötsligt lever de högtalarna ut - på riktigt. Först nu - efter 10 år - förstår jag faktiskt vad recensenterna menade i testerna.
Senast redigerad av frange 2024-10-12 kl. 00:50.
Citera
2024-10-12, 00:52
Medlem
BackToHegels avatar
Grymt nöjd med mina stativare i 25k-klassen. Länge trodde jag att det var golvare jag ville ha, var lite låst i det tänket. Men mindre högtalare kan låta stort de med.
Citera
2024-10-12, 02:16
Medlem
Pungsvings avatar
Behåll pengarna. Du kommer inte bli nöjd med dyrare.
Citera
2024-10-12, 02:25
Medlem
Nej priset avgör sällan hur bra högtalaren är. Du måste prova dig fram, olika högtalare kan ha olika ljudkaraktär med.
Citera
2024-10-12, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Behåll pengarna. Du kommer inte bli nöjd med dyrare.
Tja är man nöjd med burkigt ljud så visst!
För att få bra ljud får man lägga minst 30 000kr på högtalare samt minst 15-30 000kr som orkar driva dom.
Citera
2024-10-12, 04:00
Medlem
Mjälls avatar
Högtalare borde vara ganska enkel teknik. Det finns mycket mer komplicerade grejer som ändå är rätt billiga. Inte heller är väl materialen så dyra?

Det finns studiomonitorer för några tusen som anses helt okej eller t.o.m standard. Denna sorts högtalare är gjorda för jämn frekvensåtergivning. Vet inte vad "bra ljud" i allmänhet kan betyda mer än en rättvis återspegling av det man väljer att lyssna på.

Brukar inte syssla med att testa olika högtalare så detta är mest en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in