2024-10-11, 19:32
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Du kanske blir mer påverkad när du städar och rör på dig kanske? Sitter man stilla kanske det är tvärtom.. Eller så är din lever skapligt slut.
Ja men om hens lever är slut. Hur tror du tyskarnas lever ser ut?
Citera
2024-10-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterinteSkurt
Jag är ledig fredagar, och tänkte gå ut med folk lite senare. Men eftersom jag varken vill sitta och rulla tummarna tills dess, eller bli full redan nu, ta några 2,8: or samtidigt som jag städar och röjer lite här hemma.

Köpte 2,8: or på Lidl, och det första jag noterade var att de smakar betydligt bättre än vad 2,8: or brukar smaka, de är inte alls lika blaskiga.
Sedan känner jag mig även betydligt mer påverkad än vad jag "borde" känna mig (samt gjort tidigare av 2,8: or), efter några öl..
Visst, jag har druckit flera stycken under ett par timmar, men det är ändå 2,8: or vi snackar om...

Det jag är inne på är om Lidl helt enkelt tagit "vanlig" öl för den europeiska marknaden, och bara märkt den med 2,8, eftersom man skattar (eller inte alls när det kommer till 2,8: or, förutom momsen då) för vad man säljer den som.
Då menar jag inte att den skulle ligga på 5,6 eller nåt sånt.. Men kanske runt eller strax över 4? Alltså de svagare "starkölen" som säljs på den europeiska marknaden..

Eller är ölen helt enkelt felmärkt...?

Någon med liknande erfarenheter?
Vad heter ölen? Så man kan testa 😀
Citera
2024-10-11, 19:44
Medlem
När mellanölet lanserades blev det en del felmärkningar åt båda hållen. Lättöl "klassades upp". Ett bryggeri som misslyckats med mellanölet körde helt enkelt ut en laddning starköl. Fick bra reklam för att ölet var gott och potent.
Citera
2024-10-11, 19:45
Medlem
Om min lever är slut så borde jag väl rimligtvis inte bli mer påverkad av 10 st 2,8: or, än av 5 st starköl, under loppet av samma tid...
För övrigt brukar jag dricka fler än 1 starköl per timme, när jag dricker starköl, och jag brukar snarare bli mindre påverkad än de flesta andra, av alkohol, rent generellt.
Nu är jag både längre än de flesta, och tränar en hel del, vilket säkert spelar in i det här.

Och ölen jag dricker heter Perlenbacher, är grön, det står "Pils" stort och guldigt över burken och 6-packet. Finns på Lidl, förmodligen på helpall.
Citera
2024-10-11, 19:49
Medlem
Köpte ett sexpack och är inne på min tredje nu. Känner helt klart av det såsom om det vore starköl. Även smaken är annorlunda. Skall handla fler i morgon...
Citera
2024-10-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterinteSkurt
Om min lever är slut så borde jag väl rimligtvis inte bli mer påverkad av 10 st 2,8: or, än av 5 st starköl, under loppet av samma tid...
För övrigt brukar jag dricka fler än 1 starköl per timme, när jag dricker starköl, och jag brukar snarare bli mindre påverkad än de flesta andra, av alkohol, rent generellt.
Nu är jag både längre än de flesta, och tränar en hel del, vilket säkert spelar in i det här.

Och ölen jag dricker heter Perlenbacher, är grön, det står "Pils" stort och guldigt över burken och 6-packet. Finns på Lidl, förmodligen på helpall.
Ja och i tyskland märks ölet med 4,9 % bara för din information
Senast redigerad av ErlingBrautHaaland 2024-10-11 kl. 19:53.
Citera
2024-10-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Köpte ett sexpack och är inne på min tredje nu. Känner helt klart av det såsom om det vore starköl. Även smaken är annorlunda. Skall handla fler i morgon...
Perfekt kan ju inte bli bättre. Dricker du kall eller ljummen? Kan påverka med

Och smaken? Menar du godare? Eller äckligt?
Citera
2024-10-11, 20:07
Medlem
Vem0ths avatar
Typ 50% av alla 2,8or och 3,5or tillverkas av Carlsbergs bryggeri, 40% av Spendrups.

Dessa har licensen att brygga märkesöl till lägre alkoholhalt. 5% kommer från ett tyskt bryggeri nära anslutet till Lidl och ICA(Burgenfels och Perlenbacher). Då jag själv märkt av att Burgenfels slår till mer mot vad Mariestads 3,5% gör så misstänker jag att dessa kan antingen vara korrekt 3,5% och svensk-danska bryggerier fuskar med lägre alkoholhalt eller att det är högre alkohol mot vad som enligt svensk lag är tillåtet.
Citera
2024-10-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Typ 50% av alla 2,8or och 3,5or tillverkas av Carlsbergs bryggeri, 40% av Spendrups.

Dessa har licensen att brygga märkesöl till lägre alkoholhalt. 5% kommer från ett tyskt bryggeri nära anslutet till Lidl och ICA(Burgenfels och Perlenbacher). Då jag själv märkt av att Burgenfels slår till mer mot vad Mariestads 3,5% gör så misstänker jag att dessa kan antingen vara korrekt 3,5% och svensk-danska bryggerier fuskar med lägre alkoholhalt eller att det är högre alkohol mot vad som enligt svensk lag är tillåtet.

Karlsberg och Sbendrops kan du glömma Lidls bärs från tyskland är grejen helt enkelt
Citera
2024-10-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Var just dom från ICA jag varvade med, och som fick mig att känna mig mer nykter efter det..
Men det kan ju absolut handla om olika batcher med, att de hellre levererar mellan-/starköl, om de inte producerat tillräckligt med folköl (om de nu faktiskt producerar folköl alls...) än att resta en leverans av folköl.
Eller så beror skillnaden mellan Perlenbacher och Burgenfels helt enkelt på att Burgenfels är betydligt äckligare och blaskigare, så jag dricker dem långsammare, ifall båda nu faktiskt skulle vara starkare än vanlig folköl..

Men måste säga att Perlenbacher smakar betydligt bättre, iaf batchen jag dricker.
Citera
2024-10-11, 20:26
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Ja men om hens lever är slut. Hur tror du tyskarnas lever ser ut?

Oktoberfest är i oktober bättre kika på hur ryssarna fungerar. Vodka 24/7
Citera
2024-10-11, 20:32
Medlem
Hur är deras 3,5or då??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in