Citat:
Ursprungligen postat av
Vem0th
Typ 50% av alla 2,8or och 3,5or tillverkas av Carlsbergs bryggeri, 40% av Spendrups.
Dessa har licensen att brygga märkesöl till lägre alkoholhalt. 5% kommer från ett tyskt bryggeri nära anslutet till Lidl och ICA(Burgenfels och Perlenbacher). Då jag själv märkt av att Burgenfels slår till mer mot vad Mariestads 3,5% gör så misstänker jag att dessa kan antingen vara korrekt 3,5% och svensk-danska bryggerier fuskar med lägre alkoholhalt eller att det är högre alkohol mot vad som enligt svensk lag är tillåtet.
Var just dom från ICA jag varvade med, och som fick mig att känna mig mer nykter efter det..
Men det kan ju absolut handla om olika batcher med, att de hellre levererar mellan-/starköl, om de inte producerat tillräckligt med folköl (om de nu faktiskt producerar folköl alls...) än att resta en leverans av folköl.
Eller så beror skillnaden mellan Perlenbacher och Burgenfels helt enkelt på att Burgenfels är betydligt äckligare och blaskigare, så jag dricker dem långsammare, ifall båda nu faktiskt skulle vara starkare än vanlig folköl..
Men måste säga att Perlenbacher smakar
betydligt bättre, iaf batchen jag dricker.