2024-10-11, 09:29
Medlem
Nu skrev jag att jag inte skulle besvara gravt utvecklingshämmade människor längre, men jag vill skjuta in att det var exakt vad jag skrev. Om ni kollektivt bestämde er för att avsluta ert pyramidspel skulle guldets värde fångas upp vid några procent av dess nuvarande värdering, ditt shitcoin skulle krascha -95%, och du skulle få hitta något soppkök att hänga i istället för att äta nudlar.
2024-10-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin snittar 100% uppgång per år, med volatilitet på kortare sikt, så absolut inte.

Märker att tramsnivån höjs ju mer du målat in dig i hörnet så detta blir det sista till dig för nu.

Bitcoin är värd ca63k och många anser att det finns goda argument att denna nya tillgångsklass kommer vara värt det mångdubbla inom några år.
Vem som har rätt återstår att se men under Bitcoins 15 åriga liv har alla som trott på fortsatt uppgång haft rätt och ni som lovat nergång haft fel.
Gott så.

Ses vid nästa halmstrå.
”Många anser” är ju såna bitcoinjunkies som du, som inte ens själva använder det som S.o.V. men spekulerar i att andra ska börja använda det. Dessa andra verkar dock inte ha några som helst tankar på det, det avfärdas t.o.m. i Wikipediaartikeln du själv länkade till. Ytterst oklart varför dom någonsin skulle köpa överprissatta bitcoins av ett gäng småglin och fanatiker, dom kan lika väl sätta upp en egen blockkedja nästintill gratis. Eller välja ett redan etablerat medium som har bred acceptans, det är ju inte så att kryptovalutor fyller något tomrum på den fronten.

Beträffande priset (inte värdet) så är det ni själva som sinsemellan spekulerat upp det till 60-70k på sådana vanföreställningar, ingen annan. Det finns ingen reality check på om det är ett rimligt pris när korten ska läggas på bordet.

BTC rasade 75% så sent som för tre år sedan. Att det återhämtade sig, återigen på ren spekulation, är inget bevis på styrka utan ett bevis på att idioter inte tar lärdom. Ingen vill beblanda sig med idioter, men idioter är tacksamma att utnyttja. Det har bl.a. BlackRock dragit nytta av. Även Saylor har säkert någon dold agenda för att blåsa den naiva bitcoincommunityn på allt de äger, han är en jäkligt lömsk djävul.
2024-10-11, 10:30
Medlem
Citat:
Lite som Jehovas vittnen de senaste 300 åren: "Slutet är nära"...

Den liknelsen var träffande. (Även om Jehovas vittnen inte har verkat riktigt så länge.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-11 kl. 10:32.
2024-10-11, 10:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
”Många anser” är ju såna bitcoinjunkies som du
Ja och guldpriset drivs av guldjunkies. Det är så marknader fungerar även om jag inte tycker det tillför något att kalla en köpare för "XYZ-junkie", men visst.

Citat:
Beträffande priset (inte värdet) så är det ni själva som sinsemellan spekulerat upp det till 60-70k på sådana vanföreställningar, ingen annan. Det finns ingen reality check på om det är ett rimligt pris när korten ska läggas på bordet.
Priset är ett resultat av tillgång och efterfrågan. Så länge vi är eniga där så är jag nöjd.

Citat:
BTC rasade 75% så sent som för tre år sedan. Att det återhämtade sig, återigen på ren spekulation, är inget bevis på styrka utan ett bevis på att idioter inte tar lärdom. Ingen vill beblanda sig med idioter, men idioter är tacksamma att utnyttja. Det har bl.a. BlackRock dragit nytta av. Även Saylor har säkert någon dold agenda för att blåsa den naiva bitcoincommunityn på allt de äger, han är en jäkligt lömsk djävul.
Detsamma kan sägas om allt som rasat och återhämtat sig. Tack för att poängterar att Bitcoin inte beter sig annorlunda än andra marknader på den fronten.

Att Blackrock ger sig in och profiterar på alla som vill exponera sig mot Bitcoin säger en hel del om den enorma efterfrågan som finns och gissningsvis (om jag tolkar Blackrocks inblandning rätt) potential att fortsätta växa.
ag menar, skulle Bitcoin bara vara värt 3 dollar som du påstår så skulle nog Blackrock lagt kraft på något viktigare...
Senast redigerad av Leaston 2024-10-11 kl. 10:39.
2024-10-11, 10:47
Medlem
Citat:
”Många anser” är ju såna bitcoinjunkies som du, som inte ens själva använder det som S.o.V. men spekulerar i att andra ska börja använda det. Dessa andra verkar dock inte ha några som helst tankar på det, det avfärdas t.o.m. i Wikipediaartikeln du själv länkade till. Ytterst oklart varför dom någonsin skulle köpa överprissatta bitcoins av ett gäng småglin och fanatiker, dom kan lika väl sätta upp en egen blockkedja nästintill gratis. Eller välja ett redan etablerat medium som har bred acceptans, det är ju inte så att kryptovalutor fyller något tomrum på den fronten.

Lite på samma sätt som man kan skaffa ett eget intranät i stället för att använda internet?

Många har skapat en egen blockkedja med tillhörande token. Problemet är att dessa token över tid tenderar att sjunka i värde relativt bitcoin för att till slut dö genom att all handel upphör.

https://www.swanbitcoin.com/education/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Här finns knappa tio tusen uppräknade: https://coinmarketcap.com/

Ett tag fanns en bit över tjugo tusen, men fler än hälften var så döda att de har rensats bort från listan.

Citat:

Det verkar vara lite så, att jämviktspriset med nuvarande mängd användare och nuvarande mängd fiatpengar ligger kring 60k. Frågan är vad som kommer att hända om eller när det strömmar till fler användare eller när nuvarande användarmängd får tillgång till mer fiatpengar, vilket kommer att ske nu när penningmängden ånyo ökar?

https://en.macromicro.me/series/4675/global-money-supply-m2

Vad innebär en reality check och att korten läggs på bordet i detta sammanhang?

Citat:

Så har många tänkt genom åren. Jag minns en, tror han var chef för Danske Bank eller dylikt, som tyckte han var riktigt smart när han gick in med en större summa pengar kring 1000 dollar och sålde vid 5000 dollar. Han sade uttryckligen att han inte alls trodde på bitcoin.

Hade han varit en av idioterna som bara håller i sina bitcoin skulle han ha varit betydligt rikare i dag.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-11 kl. 11:03.
2024-10-11, 13:38
Medlem
Citat:
Bitcoin är värd ca63k och många anser att det finns goda argument att denna nya tillgångsklass kommer vara värt det mångdubbla inom några år.
Vem som har rätt återstår att se men under Bitcoins 15 åriga liv har alla som trott på fortsatt uppgång haft rätt och ni som lovat nergång haft fel.
Gott så.

Ses vid nästa halmstrå.

Du kan ju sova gott om natten eftersom det du säger stämmer, genom hela tråden.

Jag orkar inte riktigt grotta ner mig i alla konstiga argument hit och dit, men skulle vilja lägga till lite saker...

Jag var med när bitcoin startade (nej, jag har inte några coins, jag är bara nörd och gillar sånt här), och jag tyckte att idén var briljant, men tänkte att "det kommer att stoppas via lagstiftninge eller via en bubbla och all handel kommer att dö".

Så här 15 år senare måste jag, till min glädje och förvåning, inse att jag hade fel. BTC är en oerhört fascinerande grej som hämtat sig från enorma prisfall gång på gång. Numera handlas den av stora aktörer, och ju mer stora pengar som är inblandade, desto stabilare blir den.

Det ENDA som oroar mig riktigt mycket när det gäller BTC är energiåtgången. Det kostar MYCKET elkraft att hålla allt det där igång. Det är synd. Det har funnits andra kryptos som är konstruerade på ett annat sätt och inte drar så mycket ström (jag tror att en av dem hette peercoin), men det lyfte aldrig.

Allt sammantaget är BTC en bra grej. Priset är det priset är. Vad nissar på flashback har räknat ut som "FA-värde" är inte särskilt relevant.
2024-10-11, 13:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du kan ju sova gott om natten eftersom det du säger stämmer, genom hela tråden.

Jag orkar inte riktigt grotta ner mig i alla konstiga argument hit och dit, men skulle vilja lägga till lite saker...

Jag var med när bitcoin startade (nej, jag har inte några coins, jag är bara nörd och gillar sånt här), och jag tyckte att idén var briljant, men tänkte att "det kommer att stoppas via lagstiftninge eller via en bubbla och all handel kommer att dö".

Så här 15 år senare måste jag, till min glädje och förvåning, inse att jag hade fel. BTC är en oerhört fascinerande grej som hämtat sig från enorma prisfall gång på gång. Numera handlas den av stora aktörer, och ju mer stora pengar som är inblandade, desto stabilare blir den.

Det ENDA som oroar mig riktigt mycket när det gäller BTC är energiåtgången. Det kostar MYCKET elkraft att hålla allt det där igång. Det är synd. Det har funnits andra kryptos som är konstruerade på ett annat sätt och inte drar så mycket ström (jag tror att en av dem hette peercoin), men det lyfte aldrig.

Allt sammantaget är BTC en bra grej. Priset är det priset är. Vad nissar på flashback har räknat ut som "FA-värde" är inte särskilt relevant.

Ja, efter Blockwars 2017 så stod det klart att det bara var myndigheternas syn på Bitcoin kvar, då marknaden tydligt visade att dom inte var intresserade av BCH och andra shitcoins.

Sedan dess har de politiska vindarna ändå blåst till Bitcoins fördel och när Blackrock slutligen gick in och villa skapa Bitcoin ETF:er så var sista spiken i den kistan nerbankad.

Vad det gäller energi åtgången så ser jag inte det som ett problem, snarare tvärtom. Det måste få kosta energi och allting måste sättas i relation till alternativen osv osv.
När det gäller PoW vs PoS så är det tydligt att när det kommer till Bitcoin så MÅSTE det vara PoW. Marknaden litar inte på PoS när det kommer till Store of value.
Med det inte sagt att PoS är sämre, men hur det är med den saken är upp till Ethereum och Solana och de andra att bevisa genom att börja skaka fram faktiska use cases för PoS (utöver stablecoins då). DeFi (om det funkar) verkar vara bättre att köra på PoS, men Bitcoin gör inget anspråk där (så länge vi inte har Covenants uppgradering på plats iaf)

Separat tråd finns om det här, men jag tar gärna specifika funderingar om du hade några.
(FB) Bitcoin är bra för miljön!
Senast redigerad av Leaston 2024-10-11 kl. 13:51.
2024-10-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ja och guldpriset drivs av guldjunkies. Det är så marknader fungerar även om jag inte tycker det tillför något att kalla en köpare för "XYZ-junkie", men visst.
Du missar det grundläggande.

Guldpriset sätts dels av aktörer som faktiskt använder det som Store of Value, dels av industrin som använder guld i jämn takt, och av tillgången. Utanför det finns det spekulerare som försöker förutspå fluktuationer i de förstnämndas betalningsvilja, men de handlar i terminer med guld som underliggande tillgång. Samma terminshandel används f.ö. också till att hedgea mot fluktuationer i guldpriset, så det är ett nollsummespel. Terminshandeln påverkar inte guldpriset, men guldpriset styr priset på terminerna. Det är basic knowledge kring commodities- och terminshandel.

Ingen använder däremot bitcoin som Store of Value, hur mycket ni än hoppas, och det används inte i någon industri där den behövs. Bitcoinpriset drivs enbart av spekulerare som spekulerar i hur andra spekulerare spekulerar. Priset lever sitt eget liv och saknar fundamenta, det kan bli lite vad som helst imorgon. Knappast vad man kallar Store of Value.
2024-10-11, 15:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du missar det grundläggande.

Guldpriset sätts dels av aktörer som faktiskt använder det som Store of Value, dels av industrin som använder guld i jämn takt, och av tillgången. Utanför det finns det spekulerare som försöker förutspå fluktuationer i de förstnämndas betalningsvilja, men de handlar i terminer med guld som underliggande tillgång. Samma terminshandel används f.ö. också till att hedgea mot fluktuationer i guldpriset, så det är ett nollsummespel. Terminshandeln påverkar inte guldpriset, men guldpriset styr priset på terminerna. Det är basic knowledge kring commodities- och terminshandel.

Ingen använder däremot bitcoin som Store of Value, hur mycket ni än hoppas, och det används inte i någon industri där den behövs. Bitcoinpriset drivs enbart av spekulerare som spekulerar i hur andra spekulerare spekulerar. Priset lever sitt eget liv och saknar fundamenta, det kan bli lite vad som helst imorgon. Knappast vad man kallar Store of Value.
Du har fel. De flesta använder Bitcoin som store of value.

Din tur… Eller ska du släppa det där och försöka gå vidare?
2024-10-11, 16:00
Medlem
Citat:

Din tur… Eller ska du släppa det där och försöka gå vidare?
Bara idioter använder bitcoin som store of value. Men alla som tror på bitcoin är ju idioter, så du får halvt rätt.
2024-10-11, 16:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Haha! Fastän bitcoin är en katastrofalt dålig "store of value"? Det verkar ha fullständigt brunnit i ditt proppskåp nu va?

"Bitcoin är en store of value eftersom folk vill använda den som en store of value, och därför går priset upp, för att det är en store of value"
2024-10-11, 16:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Haha! Fastän bitcoin är en katastrofalt dålig "store of value"? Det verkar ha fullständigt brunnit i ditt proppskåp nu va?
Snittat +50% uppgång per år de senaste 4 åren (cykeln) eller +150% per år om vi tar de 10 senaste åren.

Ska vi mäta från och med då du spådde "5k till sommaren" eller när du rekommenderade alla att sälja vid 20k?

Är du dum i huvudet på riktigt, Kebab?
Senast redigerad av Leaston 2024-10-11 kl. 16:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in