2024-10-11, 13:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej det är inte samma sak för jag sa inte att alla karriärister lever så och du har säkert helt rätt i att merparten av karriäristerna har familj etc.

Men det finns inget i det som motsäger att jag också dagligen ser karriärister som bär tydliga tecken på att ha ett ganska fattigt liv totalt och inte verkar må så bra.

Dessutom är det allmänt känt, som vi varit inne på många gånger, att mer än hälften av orsakerna till akademikernas sjukskrivningar beror på psykisk sjukdom.

Ok då är jag med, och kan i olika grader hålla med.
Citera
2024-10-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.

Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.

Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?

Du har radat upp svaren själv. Vissa är heta på arbetsmarknaden. Snabbtänkta, ofta morgonpigga och käcka personer. Det finns också de som har väldigt god självkännedom och vet precis vad de vill och vart de ska. Sen barnsben. De kan ofta promota sig själva och tar nya steg hela tiden.

Andra är lite långsammare och får hänga med så gott det går. På randen till utbrändhet men ändå på benen och trevliga.

Vem befordrar du?
Vem vinner över andra anställningsprocesser?
Citera
2024-10-11, 13:52
Medlem
Pengar kan man ju göra på många olika sätt, sen får man inte glömma bort värdet i tidig entré på börs och kanske även bostadsmarknad.

Jobbar man inte dygnet runt går det att omvandla den tiden och energin till andra värden också.

Folk verkar tro att en utebliven yrkeskarriär = fullständig passivitet på alla plan.

I framtiden kommer det förmodligen vara ännu större brist på hantverkare och mer överskott på akademiker så jag tycker nog man ska ta det lite försiktigt med att hetsa alla ungdomar till långa studier.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ok då är jag med, och kan i olika grader hålla med.

Ja men du ser, du är ju resonabel som så ofta annars. Nästan så man skulle få lust att dela ett par pilsner på något Jack Vegas-ställe.
Citera
2024-10-11, 13:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Skulle vilja ställa frågan "Ni som bara brydde er om att klättra karriärstege, hur känns det att ha en massa skit runt munnen?"
Det är främst mediokra chefer som nått sin position genom att slicka röv. En del människor är naturliga ledare, långtifrån alla dessa är chefer.
Citera
2024-10-11, 14:31
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Är lite nyfiken på vilken bransch du jobbar i. Maskinist eller teknik?
Stora IT system.
Citera
2024-10-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är främst mediokra chefer som nått sin position genom att slicka röv. En del människor är naturliga ledare, långtifrån alla dessa är chefer.

Korrekt!

Främst inom industri/fabrik; när någon latmask på golvet (som gillar att vara befäl i sin grupp och dirigera) suktar efter att bli "chef på riktigt" och ta ett litet steg upp i ranking.

Tar snabbkurs i ledarskap, obildad f ö och ingen sympatisk person ö h t.
"Glömmer" snabbt sitt förflutna och går med tuppkam de första åren som gruppchef; ändrar helt språk och framtoning i sin nya roll som underbefäl.

Har själv under åren fått bryta helt med gamla bekanta, vars ego rusade i o m "karriären".
Citera
2024-10-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Du har radat upp svaren själv. Vissa är heta på arbetsmarknaden. Snabbtänkta, ofta morgonpigga och käcka personer. Det finns också de som har väldigt god självkännedom och vet precis vad de vill och vart de ska. Sen barnsben. De kan ofta promota sig själva och tar nya steg hela tiden.

Andra är lite långsammare och får hänga med så gott det går. På randen till utbrändhet men ändå på benen och trevliga.

Vem befordrar du?
Vem vinner över andra anställningsprocesser?

Man kan vara jävligt snabb och effektiv men ändå inte ha några chefsambitioner. Allt är inte svart eller vitt. Alla vill inte bli chefer. Man kanske har en rik fritid man vill satsa på istället.
Citera
2024-10-11, 15:41
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Detta är ett ämne som alltid fascinerat mig. Ibland ser man dom som jobbet "glömde bort", dom som suttit på samma tjänst och roll, säg 20,30,40 år. Slavar iväg med samma sak dom gjorde när dom började. Kanske ville dom aldrig längre än sin roll, kanske kunde de inte, kanske var de för dåliga, kanske blev dom diskriminerade av dom runt omkring, kanske saknades utbildning eller kontaktnät för att röra sig vidare till högre poisitioner. Kanske var man bara aldrig särskilt omtyckt och blev aldrig befodrad. Man har sett kollegor komma och gå medans man själv blivit kvar. Kanske ville man aldrig göra karriär utan enbart ha ett jobb för att betala räkningar och mat och inte mer.

Är det några av er där ute, som jobbat i samma roll under massa år, utan att avancera vidare? Varför gör ni det, trivs ni med att göra samma sak år ut och år in, eller varför har ni inte velat klättra till högre positionen? Jag möter dessa människor dagligen, folk som haft samma tjänst i 30 år medan andra gått vidare och blivit chefer och företagsledare. Men vissa stannar kvar i samma roll och växer fast. Klassikern är städaren jag träffade som jobbat i 41 år och var lika glad för det.

Så hur har det gått för dig som "stannade kvar" och aldrig gjorde karriär, medans du sett åren passera och kollegor göra karriär?

Finns inga sådana på flashback. Här är alla höga chefer med 150k månadslön och 3 meter kuk.
Citera
2024-10-11, 15:45
Avslutad
Jag har jobbat väldigt länge på samma arbetsplats med samma arbetsuppgifter.
Det är inte bra, tycker jag. Man blir rädd för förändringar, och man utvecklas inte så mycket.
Jag har tex kommit till den punkten att jag inte vågar söka andra tjänster för jag vet inte
hur man beter sig på en anställningsintervju. Lite som om jag var 15 bast igen. Suger.

Det positiva är ju stabiliteten och tryggheten, och att man helt enkelt.. har ett fast jobb.

Bekvämlighet och allmän ångest i kombination, är min anledning.
Citera
2024-10-11, 16:38
Medlem
Jag valde att berfodra mig själv i sidled med lite extra utbildning. Ungefär samma lön, ungefär samma status. Lite mer varierat arbete bara. Att kämpa mot "toppen" är/var aldrig ett alternativ för mig. Jag klarar inte den extra stressen som konkurrens och ökat ansvar skulle innebära. Det skulle bara förstöra resten av mitt liv och extra pengarna skulle jag inte bli gladare av. Min mardröm är att behöva leda arbetslaget eller behöva stå på scen framför en power point med sånt som jag inte riktigt tror på själv 😬
Citera
2024-10-11, 16:52
Medlem
haresEars avatar
Karriärstegen förstår jag inte. Jag tjänar bra, är tjänsteman, dryga miljonen per år.

Är inte chef, har aldrig försökt klättra, mitt driv, kunskap och engagemang har tagit mig hit.

Bolag som är börsnoterade har fipplat med MBL och placerat mig på det positioner där jag gör stor nytta.

Att sträva efter en karriär eller följa en stege är väl ofta de människorna som är tryhards och sällan är speciellt genuina med sina intentioner.

Bara mina 5
Citera
2024-10-11, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Märklig trådstart. Du verkar nästan förutsätta att det är norm att göra karriär. Det kanske det är bland några ängsliga stadsbor som identifierar sig med sitt meningslösa jobb, men knappast bland folket i stort.

Varför tror du att alla vill göra karriär för? Slava övertid för en kapitalist och slösa bort sitt liv för en jobbtitel ingen jävel bryr sig om att du har samt några ynka tusenlappar extra i månaden att slösa bort på en ful leasingbil.

Nä, skaffa höns, ett potatisland, några hektar skog och slå dig fri från ekorrehjulet och masskonsumtionen och jobba så lite som möjligt istället, det är den finaste ”karriär” man kan göra!
Exakt. Jag tror inte heller att det är norm att vilja göra karriär. De flesta vill nog helst slippa? Personligen har jag t.ex. aldrig haft någon som helst önskan att bli chef. Kan knappt tänka mig något värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in