2024-10-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nog brukar jag rensa ut saker ibland, oftast slänger jag men ibland kan jag lägga ut något på blocket. Dock rensar jag aldrig ut mitt förråd för att kunna ha råd med mat eller betala räkningar

En annan sak jag funderar på är om dom nu säljer det för att ha råd med skatterna som ska in om några dagar, hur snabbt kan det gå från försäljning till pengarna på banken? Det är ju liksom ingenting man säljer på blocket och får betalt på en gång?

Det finns helt säkert handelsplatser för udda kemikalier precis som det finns marknadsplatser för guld, koppar och zink.
Kemikalierna behöver inte ens hinnas hämtas från NV innan pengarna finns på kontot eller någon annan form av bevis att kapitalöverföring har skett till NV.

Det är en lite annorlunda värld detta med metall- kemikalieförsäljning och var varorna verkligen befinner sig. Zinkgruvan har ex. fartyg lastade med zink där besättningen ibland inte vet vart de är på väg. Under tiden försälning pågår tuffar båtarna omkring. Det beror på dagspriset etc.
Citera
2024-10-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nog brukar jag rensa ut saker ibland, oftast slänger jag men ibland kan jag lägga ut något på blocket. Dock rensar jag aldrig ut mitt förråd för att kunna ha råd med mat eller betala räkningar

En annan sak jag funderar på är om dom nu säljer det för att ha råd med skatterna som ska in om några dagar, hur snabbt kan det gå från försäljning till pengarna på banken? Det är ju liksom ingenting man säljer på blocket och får betalt på en gång?
Kanske kan få pengar snabbt om det säljs till en femtedel av marknadsvärde.
Citera
2024-10-11, 10:30
Medlem
Nu på DI

Northvolt uppges diskutera finansiering på omkring 2,3 miljarder

https://www.di.se/live/northvolt-upp...2-3-miljarder/
Citera
2024-10-11, 10:32
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast är det verkligen så? Jag tycker oftast inte det är klimatargument i debatten numera (annat än från sossar i Skellefteå, men de säger ju allt möjligt) utan man spelar i huvudsak på sinofobi: "Ja, Kina kan tillverka batterier bättre och billigare än vi, men de är onda så så kan vi inte ha det". Typ.

Haha, ja, det här är så kul. Kina äger redan Volvo Personvagnar och säljer såväl maskiner som råvaror och kompetens till Northvolt.

Så resonemanget är att om vi bränner 100 miljarder på att låta en vikingaarier vara VD över batterimellanlagret i Skellefteå så har vi brutit beroendet från Kina.

Och det är viktigare att den krångliga kedjan fördyrar fordonen med Northvolt som en ineffektiv mellanhand istället för att bara köpa en bättre och billigare produkt av kineserna själva.
Citera
2024-10-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Nu på DI

Vansinne att skicka in en så liten summa, kommer gå åt på en gång för att betala skatt och andra räkningar. Men visst, så länge det inte är mina skattepengar så…
Citera
2024-10-11, 10:45
Medlem
De där miljarderna håller skeppet flytande ett par månader max. Det måste ju alla inblandade inse. Konka skiten är det enda rätta.
Citera
2024-10-11, 11:03
Medlem
Låna pengar för att betala löpande utgifter är rena vansinnet.
Citera
2024-10-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Låter som exakt alla avsnitt av Lyxfällan.
Citera
2024-10-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Det framgår dock inte exakt hur den där finansieringen ska genomföras, kan vara lån, nyemission, förskott från kunder etc. Vi får vänta och se om det bringas någon klarhet i det.
Citera
2024-10-11, 11:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Nu på DI

Var det inte 2 miljarder man gick back varje månad? Ska bli intressant att se vilka som är så jävla korkad att gå in med dom pengarna.

Ett som är säkert är att det inte kommer vara privata pengar, utan säkert någon typ av lån där vi som skattebetalare får stå som garant, eller något grönt bidrag från EU.
Citera
2024-10-11, 11:46
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Det är ingen pandemifond utan en eurofond. Tyskarna är så köpstarka att euron blir för stark i sydeuropa. Detta är ett alternativt sätt att flytta medel från nord till syd som kompensation för den alltför starka valutan. Sverige kan därför glömma de pengarna.

Jaha, men det var någon EUfond som Sverige var de enda som inte sökt från av någon anledning. Det är stör mig med tanke på hur mycket vi betalar till EU så ska vi ta tillbaka varenda krona vi kan få. Alltid finns det något pengarna kan användas till.
Citera
2024-10-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banu
Här i norrland vill vi ha ren luft. Inte kinesiska utsläpp från batteriframställning
Titta på de bolag som finns i Katrineholm.
Du menar Eskilstuna?
Företaget senior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in