2024-10-10, 17:53
Medlem
FatDancers avatar
Föga troligt.
Citera
2024-10-10, 18:13
Medlem
(FB) Tråden om Jack the Ripper
Citera
2024-10-10, 18:14
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
130 år gammalt DNA från ett föremål som förvarats på ett museeum och som halva världen handskats med.... Njaa...

https://www.forbes.com/sites/kristinakillgrove/2019/03/18/archaeological-geneticists-call-jack-the-ripper-dna-study-unpublishable-nonsense/

Fast det handlar väl om ett annat DNA-test?
Skall sägas sånt här är långt ifrån min kompetens.
Citera
2024-10-10, 18:59
Medlem
MyJustices avatar
Bra att de löste det till slut
Citera
2024-10-10, 19:09
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Var anledningen att han ö.h.t. misstänktes att han hade setts med kvinnan i fråga?

I så fall så påvisar DNAt ingenting nytt. DNAt påvisar bara att vittnenas utsagor stämde.

Han kan ju vara helt oskyldig även om han var med henne. Hon tog ju betalt för att "umgås" med män.

Obs. att jag inte är insatt i fallet och inte känner till anledningen att han misstänktes från början.
Du som verkar insatt kanske kan bekräfta huruvida vittnen påstod sig ha sett mannen med kvinnan?
Jag har läst väldigt mycket om fallet fast det mesta jag läst var ganska längesedan (jag är mycket äldre än vad folk antagligen tror att jag är) så jag minns inte alla detaljer, men om jag inte minns fel blev han misstänkt för att polisen fick in tips om att han varit våldsam mot andra prostituerade. Whitechapel var en slum och det kryllade av prostituerade, kriminella och extremt fattiga och invandrare. Inte många ville prata med polisen om de slapp, så när morden utreddes kom det mest in anonyma tips via brev och en hel del var av typen ”min granne tittar obehagligt på mig”. Han hade inte befunnit sig i England så länge innan morden heller och det har funnits spekulationer om att anledningen till att han kom och bodde hos sin bror kunde ha varit att han mördat tidigare och var på flykt.

Det finns ganska mycket intressant litteratur om ”Jack” men jag tycker naturligtvis att DNA-spåret är intressant eftersom om detta nu stämmer har jag ju gissat på rätt gärningsman. Vi får se.
Citera
2024-10-10, 19:13
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är ju inte vilken DNA som helst utan från en av de som var misstänkt redan vid tiden för morden och som flera forskare sedan hållit för trolig gärningsman. Om jag inte minns fel planerade polisen att gripa honom men hann inte för att han spärrats in på mentalsjukhus efter att ha attackerat en kvinna med kniv. Jag tror det var hans brors fru eller fästmö.

Hade det hänt idag att en misstänkts DNA fanns på en mordplats hade det ansetts väldigt graverande. Inte heller kan sjalen ha kontaminerats med hans DNA efter mordet eftersom han själv kort tid efter själv spärrades in på mentalsjukhus och aldrig återvände till Whitechapel.
Så hans sperma fanns på en horas sjal. Det gör honom inte till mördare.

Sedan blir det ju cirkelresonemang och lika dålig bevisning, självklart har han varit i närheten av henne och det visste man sedan tidigare.

Nej, det här är inte någon lösning på något alls.
Citera
2024-10-10, 19:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja trodde det var bluff när jag kom in här men det verkar som om dna faktiskt pekar ut honom.
Citera
2024-10-10, 19:55
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Så hans sperma fanns på en horas sjal. Det gör honom inte till mördare.

Sedan blir det ju cirkelresonemang och lika dålig bevisning, självklart har han varit i närheten av henne och det visste man sedan tidigare.

Nej, det här är inte någon lösning på något alls.
Hans sperma OCH hennes blod.
Citera
2024-10-10, 20:02
Bannlyst
Det är mer konspiration än kriminalhistoria om jag får tycka till. Inget som står i artikeln kan det läggas fakta belägg för
Citera
2024-10-10, 20:12
Medlem
Hur vet dem att dna på sjalen är från mördaren och inte från en tidigare kund?
Citera
2024-10-10, 20:30
Medlem
Det här blir en nöt att knäcka för fb-forensikerna som i vissa fall gräver MYCKET bättre än Polisen.
Ser fram emot att ni löser mordet
Citera
2024-10-10, 20:41
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
"Efter 136 år av spekulationer tror sig författaren och forskaren Russell Edwards ha lyckats peka ut den ökände seriemördaren Jack the Ripper som varande den polsk-judiske invandraren Aaron Kosminski."

https://nyadagbladet.se/vetenskap/jack-the-ripper-avmaskerad-efter-dna-genombrott/
Ingen överraskning precis.
Om nu detta kalla fall är avslutat? Vad är era spontana tankar om fallet.

Du länkar till Nyadagbladet Lika oberoende som Proletären och andra foliehatts"tidningar".

"DNA-genombrottet" är inget genombrott av följande skäl:

1. Det är osäkert om sjalen ens tillhörde Catherine Eddowes.

2. Sjalen har genom åren hanterats på ett sätt som gör att den kan ha kontaminerats (av annat DNA).

3. DNA-analysen använde mitokondriellt DNA vilket är problematiskt då mtDNA inte kan generera en tillräckligt hög träffsäkerhet för att kunna utesluta andra GM.

Finns liknande skakiga DNA-"bevis" som pekar ut Walter Sickert som mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in