Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 16:33
Medlem
SaboMuggades avatar
"Efter 136 r av spekulationer tror sig frfattaren och forskaren Russell Edwards ha lyckats peka ut den knde seriemrdaren Jack the Ripper som varande den polsk-judiske invandraren Aaron Kosminski."

https://nyadagbladet.se/vetenskap/ja...na-genombrott/
Ingen verraskning precis.
Om nu detta kalla fall r avslutat? Vad r era spontana tankar om fallet.
Citera
2024-10-10, 16:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Fantasier.
Citera
2024-10-10, 16:43
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Fantasier.

Kan ej judar vara seriemrdare?
Eller har du ngon bttre kandidat?
Citera
2024-10-10, 16:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Kan ej judar vara seriemrdare?
Eller har du ngon bttre kandidat?

Ingen av dessa frgor har ju med fabuleradet att gra.
Citera
2024-10-10, 16:53
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ingen av dessa frgor har ju med fabuleradet att gra.

Varfr r det den utpekade inte en trovrdig GM enligt dig?
Citera
2024-10-10, 16:56
Medlem
EdwardStenhards avatar
DNA frn sdesvtska p en prostituerad kvinnas sjal knns dock som ett vldigt svagt bevis!
Citera
2024-10-10, 17:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Varfr r det den utpekade inte en trovrdig GM enligt dig?

Trovrdig och trovrdig... han r ett spr av mnga.
Citera
2024-10-10, 17:01
Medlem
Trakessons avatar
Det hr var intressant. Jag har nda sedan jag var barn varit fascinerad av Jack the Ripper och genom ren antagligen lst om inte allt s tminstone det mesta om fallet. P senare r har det vl inte blivit s mycket, men de senaste tv bckerna pekade ut samma person som man nu tydligen ftt DNA-trff p. Han har ven varit min huvudmisstnkte i mnga r. Huvudsakligen fr att morden pltsligt upphrde och att det sammanfll med att han lstes in p mentalsjukhus. Finns det verkligen DNA-trff nu s fr man vl nstan anse fallet lst och det knns ju smtt fantastiskt efter s mnga r.
Citera
2024-10-10, 17:09
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
DNA frn sdesvtska p en prostituerad kvinnas sjal knns dock som ett vldigt svagt bevis!
Det r ju inte vilken DNA som helst utan frn en av de som var misstnkt redan vid tiden fr morden och som flera forskare sedan hllit fr trolig grningsman. Om jag inte minns fel planerade polisen att gripa honom men hann inte fr att han sprrats in p mentalsjukhus efter att ha attackerat en kvinna med kniv. Jag tror det var hans brors fru eller fstm.

Hade det hnt idag att en misstnkts DNA fanns p en mordplats hade det ansetts vldigt graverande. Inte heller kan sjalen ha kontaminerats med hans DNA efter mordet eftersom han sjlv kort tid efter sjlv sprrades in p mentalsjukhus och aldrig tervnde till Whitechapel.
Citera
2024-10-10, 17:24
Avstngd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det r ju inte vilken DNA som helst utan frn en av de som var misstnkt redan vid tiden fr morden och som flera forskare sedan hllit fr trolig grningsman. Om jag inte minns fel planerade polisen att gripa honom men hann inte fr att han sprrats in p mentalsjukhus efter att ha attackerat en kvinna med kniv. Jag tror det var hans brors fru eller fstm.

Hade det hnt idag att en misstnkts DNA fanns p en mordplats hade det ansetts vldigt graverande. Inte heller kan sjalen ha kontaminerats med hans DNA efter mordet eftersom han sjlv kort tid efter sjlv sprrades in p mentalsjukhus och aldrig tervnde till Whitechapel.

Kan man verkligen dra slutsatser (pun intended) av s gammal sdesvtska (DNA)?
Citera
2024-10-10, 17:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Var anledningen att han .h.t. misstnktes att han hade setts med kvinnan i frga?

I s fall s pvisar DNAt ingenting nytt. DNAt pvisar bara att vittnenas utsagor stmde.

Han kan ju vara helt oskyldig ven om han var med henne. Hon tog ju betalt fr att "umgs" med mn.

Obs. att jag inte r insatt i fallet och inte knner till anledningen att han misstnktes frn brjan.
Du som verkar insatt kanske kan bekrfta huruvida vittnen pstod sig ha sett mannen med kvinnan?
Citera
2024-10-10, 17:40
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:

130 r gammalt DNA frn ett freml som frvarats p ett museeum och som halva vrlden handskats med.... Njaa...

https://www.forbes.com/sites/kristin...able-nonsense/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in