2024-10-10, 16:33
Medlem
SaboMuggades avatar
"Efter 136 år av spekulationer tror sig författaren och forskaren Russell Edwards ha lyckats peka ut den ökände seriemördaren Jack the Ripper som varande den polsk-judiske invandraren Aaron Kosminski."

https://nyadagbladet.se/vetenskap/jack-the-ripper-avmaskerad-efter-dna-genombrott/
Ingen överraskning precis.
Om nu detta kalla fall är avslutat? Vad är era spontana tankar om fallet.
Citera
2024-10-10, 16:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Fantasier.
Citera
2024-10-10, 16:43
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Fantasier.

Kan ej judar vara seriemördare?
Eller har du någon bättre kandidat?
Citera
2024-10-10, 16:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Kan ej judar vara seriemördare?
Eller har du någon bättre kandidat?

Ingen av dessa frågor har ju med fabuleradet att göra.
Citera
2024-10-10, 16:53
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ingen av dessa frågor har ju med fabuleradet att göra.

Varför är det den utpekade inte en trovärdig GM enligt dig?
Citera
2024-10-10, 16:56
Medlem
EdwardStenhards avatar
DNA från sädesvätska på en prostituerad kvinnas sjal känns dock som ett väldigt svagt bevis!
Citera
2024-10-10, 17:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Varför är det den utpekade inte en trovärdig GM enligt dig?

Trovärdig och trovärdig... han är ett spår av många.
Citera
2024-10-10, 17:01
Medlem
Trakessons avatar
Det här var intressant. Jag har ända sedan jag var barn varit fascinerad av Jack the Ripper och genom åren antagligen läst om inte allt så åtminstone det mesta om fallet. På senare år har det väl inte blivit så mycket, men de senaste två böckerna pekade ut samma person som man nu tydligen fått DNA-träff på. Han har även varit ”min” huvudmisstänkte i många år. Huvudsakligen för att morden plötsligt upphörde och att det sammanföll med att han låstes in på mentalsjukhus. Finns det verkligen DNA-träff nu så får man väl nästan anse fallet löst och det känns ju smått fantastiskt efter så många år.
Citera
2024-10-10, 17:09
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
DNA från sädesvätska på en prostituerad kvinnas sjal känns dock som ett väldigt svagt bevis!
Det är ju inte vilken DNA som helst utan från en av de som var misstänkt redan vid tiden för morden och som flera forskare sedan hållit för trolig gärningsman. Om jag inte minns fel planerade polisen att gripa honom men hann inte för att han spärrats in på mentalsjukhus efter att ha attackerat en kvinna med kniv. Jag tror det var hans brors fru eller fästmö.

Hade det hänt idag att en misstänkts DNA fanns på en mordplats hade det ansetts väldigt graverande. Inte heller kan sjalen ha kontaminerats med hans DNA efter mordet eftersom han själv kort tid efter själv spärrades in på mentalsjukhus och aldrig återvände till Whitechapel.
Citera
2024-10-10, 17:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är ju inte vilken DNA som helst utan från en av de som var misstänkt redan vid tiden för morden och som flera forskare sedan hållit för trolig gärningsman. Om jag inte minns fel planerade polisen att gripa honom men hann inte för att han spärrats in på mentalsjukhus efter att ha attackerat en kvinna med kniv. Jag tror det var hans brors fru eller fästmö.

Hade det hänt idag att en misstänkts DNA fanns på en mordplats hade det ansetts väldigt graverande. Inte heller kan sjalen ha kontaminerats med hans DNA efter mordet eftersom han själv kort tid efter själv spärrades in på mentalsjukhus och aldrig återvände till Whitechapel.

Kan man verkligen dra slutsatser (pun intended) av så gammal sädesvätska (DNA)?
Citera
2024-10-10, 17:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Var anledningen att han ö.h.t. misstänktes att han hade setts med kvinnan i fråga?

I så fall så påvisar DNAt ingenting nytt. DNAt påvisar bara att vittnenas utsagor stämde.

Han kan ju vara helt oskyldig även om han var med henne. Hon tog ju betalt för att "umgås" med män.

Obs. att jag inte är insatt i fallet och inte känner till anledningen att han misstänktes från början.
Du som verkar insatt kanske kan bekräfta huruvida vittnen påstod sig ha sett mannen med kvinnan?
Citera
2024-10-10, 17:40
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:

130 år gammalt DNA från ett föremål som förvarats på ett museeum och som halva världen handskats med.... Njaa...

https://www.forbes.com/sites/kristinakillgrove/2019/03/18/archaeological-geneticists-call-jack-the-ripper-dna-study-unpublishable-nonsense/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in