Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Fast det stämmer visst. Fram till och med början av sjuttiotalet åtminstone. Går man längre tillbaks så vara det ännu vanligare, på barnavårdsnämndernas tid.

Kan du visa någon källa på det?
Citera
2023-01-24, 13:37
Medlem
snooper123s avatar
Om en förälder har autism så är det väl stor risk att barnet/barnen också får autism?
Citera
2023-01-24, 13:44
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putin90
Jag har inte Aspergers men har träffat en del som har det. Skillnad på grav autism och lindrig verkar som att du inte har någon aning om den diagnosen.

Skönt att du inte lider av en diagnos!

Det är väl klart att det är skillnad på någon som har grav Autism och lindrig Aspergers.

Du sa att det knappast märks om någon har asperger och jag sa att det gör det vist och jag märker det JÄTTE MYCKET när jag träffar någon irl för jag har erfarenhet av det
Citera
2023-01-24, 13:46
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Om en förälder har autism så är det väl stor risk att barnet/barnen också får autism?

Enligt wiki så är det 50% chans att det är ärftligt, enligt andra källor så är det osäkert. Men gener kan ju hoppa flera generationer så man får väl se det som att ju fler av barnets släktingar som har det ju större risk . Miljöfaktorer samt om din mamma kanske gjorde saker som hon inte borde spelar också in.
Citera
2023-01-24, 14:13
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nej, verkligen inte. Däremot tror jag ofta att olika psykiska/neuropsykiatriska problem blir tydliga först när man skaffar barn. Det är en större prövning för tålamod och empati än något annat man gått igenom fram tills dess.
Förr i tiden var det vanligare än idag att man helt enkelt lämnade bort ett barn, när det blev tydligt att man inte funkade som förälder. Man grävde inte så mycket i exakt varför, utan nöjde sig med att konstatera att det låg till så. Idag handlar allt om "stödinsatser", och man ska till varje pris vara kvar hos sina biologiska föräldrar. Jag tror det är fel.

Håller med, barn kräver en enorm insats och har behov som inte tar någon hänsyn till föräldern, klarar man inte av livet innan barn så ska man definitivt inte skaffa barn.
Citera
2023-01-24, 14:44
Medlem
Alla människor är autistiska, mer eller mindre, finns tom studier på detta. Sen finns det ju olika nivåer på saker och ting. Men autism som tex asperger är nog mycket vanligare än man tror. Eller ja att alla ligger på autism spektrumet. Tror det tom finns studier från Harvard gällande detta. Men orkar inte kolla upp det nu.
Citera
2023-01-25, 02:59
Medlem
Det blev väldigt stora kontraster när föräldrarna orkade att vara föräldrar och när de inte orkade att vara det.

Annars känner jag igen mycket av det som redan skrivits i tråden.

En sak jag störde mig på väldigt mycket var alla artighetsfrågor man fick, om man skulle ha lust att vilja göra ditten eller datten men svarade man nej så tog det hus i helvete och slutade alltid med att man fick höra vilken vidrig människa man var.
Varför frågar man ens då till att börja med tänkte jag ofta.

Min mor hade även bacillskräck som gjorde att hon avskärmade sig så mycket som möjligt från resten av familjen som hon tyckte var äcklig och förstörde hennes liv, samtidigt som hon ville ha kärlek och bekräftelse från den.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-25 kl. 03:27.
Citera
2023-01-25, 03:21
Medlem
zombie-nations avatar
Mina föräldrar har autistiska drag. De var lugna, praktiska och rättvisa. De kunde inte manipulera. Vill inte byta.
Citera
2023-01-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Skönt att du inte lider av en diagnos!

Det är väl klart att det är skillnad på någon som har grav Autism och lindrig Aspergers.

Du sa att det knappast märks om någon har asperger och jag sa att det gör det vist och jag märker det JÄTTE MYCKET när jag träffar någon irl för jag har erfarenhet av det

Det jag menade var att det pr svårare att märka de som har lindrig variant. De går inte och viftar med händer eller skriker och talar med sig själva. Det är det jag menade men att det går att märka dom i en konversation är inte jätte farligt i sig.

De kan fortvarande sköta sig själva hyfsat.
Citera
2023-01-27, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putin90
Det jag menade var att det pr svårare att märka de som har lindrig variant. De går inte och viftar med händer eller skriker och talar med sig själva. Det är det jag menade men att det går att märka dom i en konversation är inte jätte farligt i sig.

De kan fortvarande sköta sig själva hyfsat.

Går du runt på stan lär du inte märka något. Bor du tillsammans med en kommer du dock märka av det.
Citera
2023-01-27, 05:14
Medlem
bobo909s avatar
Visst var det slitsamt, men samtidigt ibland alldeles underbart.

- Gör vad du vill, vi är kompisar, när jag knarkar och sedan ligger däckad i 3 dygn även när det är min helg, hitta på något unge.
Citera
2023-01-27, 05:20
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Hur är det att växa upp med en eller två föräldrar som är autistiska? Någon som har egna erfarenheter av detta?
Min man är autistisk och har ADHD. Vår gemensamma son likaså. Jag och min äldsta son ADHD. Som förälder upplever jag att min man är en oerhört nära och bra pappa. Kärleksfull, spenderar tid, tar hand om sonen på alla sätt och vis.

Dock behöver vi alla rutiner, checklistor etc för vår vardag ska fungera. Det kommer inte naturligt för oss att bara göra vardagsysslorna. Vi måste ha stöd i checklisteform varje dag. Schema, kalendrar etc. Annars blir det kaos och vi blir försenade till allt vi ska göra. Typ såhär för den yngsta, och även för oss fast i annat format: https://images.fyndiq.se/images/f_au...usterbar-my-a2

Andra saker som kanske ibland kan ställa till problem är att autister ofta tar allting bokstavligt och har svårt att se nyanser i språket samt de har också svårt att ljuga och veta när de faktiskt ska vara tysta. För att ta ett vardagsexempel. Säg vi blir bortbjudna och vi inte pallar gå och behöver hitta på en nödlögn för att inte såra de som bjudit in. Då är det något som är supersvårt för min man. Jag kan inte säga tyvärr vi ska bla bla om det inte stämmer för då kan han rätta mig, nej men vi ska ju ingenting. T ex.

Viktigt som förälder är nog att man behöver ha nått en viss mognad och självinsikt så man vet vilket stöd man behöver för att bli så bra förälder som möjligt, men det tror jag inte bara autister behöver

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok. Tack för svar.
Jag har inte hört om just det men det känns sannolikt att det kan vara en förhöjd risk eftersom autistiska kan vara gränslösa och ha svårt att se utanför sig själva.
Det där vet jag inte vart du får det ifrån. Gränslösa hur? De kan ett sätt som kan uppfattas som udda av andra rent socialt, men att de skulle vara mer gränslösa än andra har jag aldrig hört talas om eller upplevt.

Gällande sexualitet så finns det studier som påvisar lite olika resultat och det fanns tidigare föreställningar om att många autister var asexuella. Men det mesta jag läst så följer de den normala avvikelse kurvan för övriga befolkningen.

Men ska jag lägga till anekdotisk bevisföring i detta så upplever jag när jag läser på en del forum, framförallt de amerikanska facebook grupperna med autistiska vuxna, att många är homosexuella och/eller identifierar sig i större utsträckning som något annat än sitt biologiska medfödda kön. Pan, Trans, osv. Hurvida så är fallet statistiskt sett vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in