Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Hur är det att växa upp med en eller två föräldrar som är autistiska? Någon som har egna erfarenheter av detta?
Min man är autistisk och har ADHD. Vår gemensamma son likaså. Jag och min äldsta son ADHD. Som förälder upplever jag att min man är en oerhört nära och bra pappa. Kärleksfull, spenderar tid, tar hand om sonen på alla sätt och vis.
Dock behöver vi alla rutiner, checklistor etc för vår vardag ska fungera. Det kommer inte naturligt för oss att bara göra vardagsysslorna. Vi måste ha stöd i checklisteform varje dag. Schema, kalendrar etc. Annars blir det kaos och vi blir försenade till allt vi ska göra. Typ såhär för den yngsta, och även för oss fast i annat format:
https://images.fyndiq.se/images/f_au...usterbar-my-a2
Andra saker som kanske ibland kan ställa till problem är att autister ofta tar allting bokstavligt och har svårt att se nyanser i språket samt de har också svårt att ljuga och veta när de faktiskt ska vara tysta. För att ta ett vardagsexempel. Säg vi blir bortbjudna och vi inte pallar gå och behöver hitta på en nödlögn för att inte såra de som bjudit in. Då är det något som är supersvårt för min man. Jag kan inte säga tyvärr vi ska bla bla om det inte stämmer för då kan han rätta mig, nej men vi ska ju ingenting. T ex.
Viktigt som förälder är nog att man behöver ha nått en viss mognad och självinsikt så man vet vilket stöd man behöver för att bli så bra förälder som möjligt, men det tror jag inte bara autister behöver
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Ok. Tack för svar.
Jag har inte hört om just det men det känns sannolikt att det kan vara en förhöjd risk eftersom autistiska kan vara gränslösa och ha svårt att se utanför sig själva.
Det där vet jag inte vart du får det ifrån. Gränslösa hur? De kan ett sätt som kan uppfattas som udda av andra rent socialt, men att de skulle vara mer gränslösa än andra har jag aldrig hört talas om eller upplevt.
Gällande sexualitet så finns det studier som påvisar lite olika resultat och det fanns tidigare föreställningar om att många autister var asexuella. Men det mesta jag läst så följer de den normala avvikelse kurvan för övriga befolkningen.
Men ska jag lägga till anekdotisk bevisföring i detta så upplever jag när jag läser på en del forum, framförallt de amerikanska facebook grupperna med autistiska vuxna, att många är homosexuella och/eller identifierar sig i större utsträckning som något annat än sitt biologiska medfödda kön. Pan, Trans, osv. Hurvida så är fallet statistiskt sett vet jag inte.