Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 15:37
Hej!

Undrar över tre saker:

1. Ni som har varit med om narkos-operation, dvs. de sätter på masken och ni går i sömn.
Hur lång tid tog tills ni inte längre var medveten om eran existens?

2. När ni kom tillbaka kändes de några timmars operationen som några timmar eller som minuter?

3. När ni var återigen medveten såg ni de första människor grumligt och suddigt? och hur lång tid tog det innan ni fick tillbaka eran vanliga syn?
Citera
2024-10-10, 15:47
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Undrar över tre saker:

1. Ni som har varit med om narkos-operation, dvs. de sätter på masken och ni går i sömn.

2. När ni kom tillbaka kändes de några timmars operationen som några timmar eller som minuter?

3. När ni var återigen medveten såg ni de första människor grumligt och suddigt? och hur lång tid tog det innan ni fick tillbaka eran vanliga syn?
1. Ca 30 sekunder.
2. Ingen uppfattning, förutom att det var skymning när jag vaknade.
3. 2-3 minuter.
Citera
2024-10-10, 15:47
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Hej!

Undrar över tre saker:

Gick fort dom två gånger jag blivit opad. Jag började räkna neråt och sen var det pang.

Kändes som att det var en kvart senare när jag vaknade.

Jag hörde före jag öppna ögonen, och synen var normal. Dock så vaknade jag med migrän gång två jag opades.
Citera
2024-10-10, 16:00
Medlem
Det går fort att sövas. En stund innan brukar man få nått som gör en ”mjuk” i kroppen, sen när det är dags att sussa och man räknar ned så tar det bara sekunder. 10-20sek ungefär.

Det känns ungefär som en normal natts sömn. Dvs du somnar in och vaknar igen. Man har ingen uppfattning om förfluten tid.

Nej. Jag kan inte minnas att man såg saker grumligt när man vaknar, möjligen att man är lite seg och slö på samma sätt som efter en natts sömn.

Har sövts vid fyra eller fem tillfällen i mitt liv och det har varit helt odramatiskt varje gång.

Edit: som kuriosa kan jag berätta att jag hade ett ex som berättade en ”intressant” upplevelse hon var med om. Hon gjorde en plastikoperation (näsan), och något måste ha gått lite snett där för hon vaknade mitt under operationen när doktorn stod med hammare och stämjärn och högg i näsan på henne. Hon sa att det gjorde inte ont eller så men hon var fullt medveten om vad som skedde. De fick ge henne lite mer narkos sen somnade hon in igen. Hon kunde beskriva detaljerat hur mejseln högg i näsbenet, ljuden av slag och ”crunchandet”, med mera.

Jag hade inte tyckt det var särskilt lustigt alls, men hon var rätt hårdhudad av sig så tror inte hon brydde sig nämnvärt.
Senast redigerad av MacGuffin 2024-10-10 kl. 16:14.
Citera
2024-10-10, 16:04
Medlem
Citat:
Hej!

Undrar över tre saker:

Är det en större operation så får du en slang ner i halsen (det kan kännas rejält i några dagar efteråt, iaf om du är kvinna...) men då är du redan sövd.

Du får sömnmedlet intravenöst och får räkna ner från 10 och vid 7 brukar du försvinna.

Det känns som att du precis rullade in. Allt emellan är borta.

De pratar med dig när du ska vakna och först hör man deras röster, så svarar man och tittar lite men är trött.

Man får sova lite till, sen efteråt mår man skit (iaf jag) och svimmade och kräktes.
Ofta är man illamående.
Citera
2024-10-10, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Gick fort dom två gånger jag blivit opad. Jag började räkna neråt och sen var det pang.

Kändes som att det var en kvart senare när jag vaknade.

Jag hörde före jag öppna ögonen, och synen var normal. Dock så vaknade jag med migrän gång två jag opades.

men hur många timmar var operationen, trots att den kändes 15 min?
Citera
2024-10-10, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av MacGuffin
Det går fort att sövas. En stund innan brukar man få nått som gör en ”mjuk” i kroppen, sen när det är dags att sussa och man räknar ned så tar det bara sekunder. 10-20sek ungefär.

Det känns ungefär som en normal natts sömn. Dvs du somnar in och vaknar igen. Man har ingen uppfattning om förfluten tid.

Nej. Jag kan inte minnas att man såg saker grumligt när man vaknar, möjligen att man är lite seg och slö på samma sätt som efter en natts sömn.

Har sövts vid fyra eller fem tillfällen i mitt liv och det har varit helt odramatiskt varje gång.

Edit: som kuriosa kan jag berätta att jag hade ett ex som berättade en ”intressant” upplevelse hon var med om. Hon gjorde en plastikoperation (näsan), och något måste ha gått lite snett där för hon vaknade mitt under operationen när doktorn stod med hammare och stämjärn och högg i näsan på henne. Hon sa att det gjorde inte ont eller så men hon var fullt medveten om vad som skedde. De fick ge henne lite mer narkos sen somnade hon in igen. Hon kunde beskriva detaljerat hur mejseln högg i näsbenet, ljuden av slag och ”crunchandet”, med mera.

Jag hade inte tyckt det var särskilt lustigt alls, men hon var rätt hårdhudad av sig så tror inte hon brydde sig nämnvärt.

måste ha varit 1 på miljarden !
och riktigt obehagligt som döden!
Senast redigerad av svensson1970 2024-10-10 kl. 16:27.
Citera
2024-10-10, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Är det en större operation så får du en slang ner i halsen (det kan kännas rejält i några dagar efteråt, iaf om du är kvinna...) men då är du redan sövd.

Du får sömnmedlet intravenöst och får räkna ner från 10 och vid 7 brukar du försvinna.

Det känns som att du precis rullade in. Allt emellan är borta.

De pratar med dig när du ska vakna och först hör man deras röster, så svarar man och tittar lite men är trött.

Man får sova lite till, sen efteråt mår man skit (iaf jag) och svimmade och kräktes.
Ofta är man illamående.

du 2 frågor som uppstår.

1.så du medger att din operation som var ca 2-3 timmar kändes som 1-10 minuter?

2. hur många dar var du illamående efteråt?
Citera
2024-10-10, 16:27
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Alla vaknar
För friska individer som genomgår planerade operationer är den uppskattade risken att inte vakna efter narkos extremt liten, ofta rapporterad som mindre än 0.01% (1 på 100 000). Risken kan dock öka något beroende på patientens hälsotillstånd, ålder, och typ av operation.

en liten andel vaknar aldrig.
Citera
2024-10-10, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
För friska individer som genomgår planerade operationer är den uppskattade risken att inte vakna efter narkos extremt liten, ofta rapporterad som mindre än 0.01% (1 på 100 000). Risken kan dock öka något beroende på patientens hälsotillstånd, ålder, och typ av operation.

en liten andel vaknar aldrig.

du verkar sakkunnig, vad beror det på att de aldrig vaknar och dör?
Citera
2024-10-10, 16:28
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:

måste ha varit 1 på miljarden !
och riktigt obehagligt som döden!
1-2 fall per 1 000 patienter.
Citera
2024-10-10, 16:31
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
du verkar sakkunnig, vad beror det på att de aldrig vaknar och dör?
är man väldigt gammal, sjuk eller svag så ökar risken för dödsfall. Operationens art, om det är ett mindre ingrepp eller större påverkar. känslighet för narkos eller sjukdomstillstånd/medicinska komplikationer, finns mycket som påverkar.

Edit: du låter orolig inför nedsövning... ta dig ett djupt andetag, det är inget att oroa sig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in