Hmm, jag kan inte komma ihåg om Trump någonsin ledde i pollarna för de så kallade "swingstates" i de två tidigare valen han ställt upp i, vad jag minns så ledde både Hillary Clinton och Joe Biden svagt hela tiden, om min minnesbild är korrekt så är ju Trumps ledning i opinionen där verkligen en sensation.
Nästa "swingstate" som är upplagd för rakning är Wisconsin, Kamala Harris leder med 0,5% just nu hos RCP, vi får se när den också flippar över till Trump.
Jag skrev det för några veckor sedan och har inte haft skäl att ändra mig, dvs tror fotfarande att Trump tar hem det här pga att OU underskattar hans stöd en aning framför allt i det s.k rostbältet, och att det i sådana fall kan bli Trumpseger med ganska god marginal i elektorsröster.
Popular vote kommer Harris med största säkerhet att vinna, brasklappen vad gäller elektorsrösterna enligt ovan är att OU underskattat stödet för Demokraterna i andra Federala och lokala val, bland annat valet till Kongressen 2022. Dvs det kan vara så att man även gjort det nu.
Senast redigerad av DaEzz 2024-10-10 kl. 11:15.
Det är ju fortfarande oerhört jämnt i vågmästardelstaterna. Men om vi tittar lite på siffrorna delstat för delstat:
North Carolina: Väldigt jämnt, men Trump i ledning senaste 5 mätningarna
Georgia: Trump i ledning +1,0%
Arizona: Trump i ledning +1,4%
Nevada: Harris i ledning +1,1%
Låt oss förutsätta att dessa fyra delstater går till den som just nu leder dem.
Sedan har vi då rostbältet: Pennsylvania, Michigan och Wisconsin. Trump behöver bara vinna en av dessa tre för att passera 270 elektorsröster och vinna presidentvalet.
Hur ser då Harris väg till vita huset ut? Hon behöver vinna Pennsylvania, Michigan och Wisconsin. Enda alternativet är att hon skulle lyckas vända och knipa North Carolina, då har hon råd att förlora en (men inte två) av delstaterna i rostbältet.
Trenden med knappt fyra veckor tycks ju vara i Trumps favör, men det återstår att se om det håller i sig. Oerhört spännande i vilket fall.
Jag tolkar undersökningen som att ~50% av USA:s befolkning behöver läggas in på mentalsjukhus och få antipsykotiska läkemedel förskrivet. Lol. Jag har även svårt att se hur en demokrati kan överleva så många ärthjärnor. Trump har kanske rätt när han säger att det inte finns något hopp och att världen kommer gå under.
Det går som väntat åt rätt håll även i Wisconsin, Kamala Harris tappar en tiondel och är nu endast i en ledning med 0,4%, jag tror att vi kan förvänta oss en flipp av den staten i nästa vecka och då får Trump 306 elektorer mot 232 för Kamala Harris.
Jag gör inte som många andra i den här tråden gjort, säljer skinnet innan björnen är skjuten men det ser onekligen mycket bra ut för Trump-