2024-10-07, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Exakt.

Jag fick för några år sedan känslan av att de var utsatta för påtryckningar. Min spekulation är att det var maffia-aktiga påtryckningar. Det må vara en bra inkomst att vlogga halva sitt liv och bohag och företagsverksamhet, men det kan ha sina nackdelar. Inbrottet i villan satte nog spiken i kistan, och det inbrottet fick vi inte höra något personligt om förrän långt efter.

Jepp. Något i den stilen. Kanske pappan råkat beblanda sig med fel umgänge under tiden i Marbs och alla verksamheter där som gjorde att de packade ihop allt och åkte till Cypern.
Citera
2024-10-07, 13:40
Medlem
Force-Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London345
Hej Janni - kul att du hittade hit! Skämt å sido...

Men bara för att någon har följare på sociala medier betyder det inte att dem drar hem storkovan. I synnerhet inte nu när konkurrens är extremt hård på influencers och var och varannan kotte är influencer med mellan 300 tusen och 3 miljoner följare. Det som gör att du drar hem storkovan är om du har trogna följare som köper allt du gör samarbeten på så att du på så sätt får återupprepade samarbeten med bra (och högre) ersättning och en riktigt schysst provision.

Min uppfattning är att både Janni och Jons varumärke har varit ganska döende de senaste fem åren, mycket på grund av flytten från lyxhuset i Marbella. De klart att de tjänar pengar på samarbeten, men knappast de beloppen du pratar om. Isåfall hade hennes omsättning sett ganska annorlunda ut. Hennes omsättning var 3 mille men med din kalkyl borde den varit minst 6 mille och mer. Hon har ju ändå varit influencer i sisådär 15 år och borde då egentligen ha haft en mycket högre omsättning än Klara som "endast" influerat på en seriös nivå i cirka 5-6 år. Detta säger mig att Janni inte får riktigt lika mycket erbjudanden längre på jobb för att de tidigare jobben kanske inte har haft lika bra resultat som t.ex. Klaras.

Klara spelar i en helt annan liga och omsatte närmare 18,3 miljoner. Klara kämpar och krigar med samarbeten i nästan varje YT video samt på Instagram så jag förstår att hon tjänar pengar. Hennes följare verkar väldigt trogen till henne och därför säljer nästan alla samarbeten slut och hon tjänar även en stor provision.

Men tillbaka till Janni... Youtube betalar någonstans mellan 10-12 kronor per 1000 visningar. Hennes estimerade intjäning på själva kanalen i sig kan du hitta här: https://us.youtubers.me/janni-deler/youtube-estimated-earnings. Detta är givetvis inte inkluderat eventuella samarbeten men här ser du att antal visningar och följare inte betalar särskilt bra.

Hennes syster hade redan lånat pengar av Janni men tydligen inte tillräckligt för att kunna behålla huset. Så att hon inte ville låna pengar stämmer inte, det har hon ju uppenbarligen redan gjort.

Jag säger inte att Janni och Jon inte tjänar några pengar, det klart att de båda gör, men inte alls de beloppen som de vill att alla ska tro. Många som gör lite justeringar hit och dit för att smycka sina årsredovisningar och som kan vara svåra att tyda med blotta ögat men om du fortfarande inte tror mig så kan du ju alltid ladda ner Jannis senaste årsredovisning så ser du själv vad de så kallade tillgångarna är...

Peace!

Jag förstår. Du verkar ha bättre koll än mig på vad man tjänar. Men faktum kvarstår.

Vi har ingen aning hur mycket deg hon tog ut privat, när hon bodde i Monaco och Cypern. Hon har kanske ett bankkonto med ett par miljoner, där hon kan leva på lite avkastning. Hon har ju ändå varit influencer ett par år.

Några pengar har hon nog eftersom hon kan slå till på en 15 miljoners villa.

Jon köpte ju ut henne från tomten också, där fick hon väl en 20 miljoner.
Citera
2024-10-07, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Force-Walker
Jag förstår. Du verkar ha bättre koll än mig på vad man tjänar. Men faktum kvarstår.

Vi har ingen aning hur mycket deg hon tog ut privat, när hon bodde i Monaco och Cypern. Hon har kanske ett bankkonto med ett par miljoner, där hon kan leva på lite avkastning. Hon har ju ändå varit influencer ett par år.

Några pengar har hon nog eftersom hon kan slå till på en 15 miljoners villa.

Jon köpte ju ut henne från tomten också, där fick hon väl en 20 miljoner.

Nej det vet vi inte. Hon verkar ändå ha varit smartare med pengar än Jon som bränner pengar på löpande eld...

Min teori är att hon fick x antal miljoner i skilsmässan från Jon. Där kom även bilköpet in i bilden. Resten av miljonerna resulterade i en liten slant till insatsen till nya huset plus 3 mille i utdelning (med hög skatt på dock). Det blev hennes del av insatsen i nya huset hon köpte med Dick. Tror de gick in med typ hälften var och fick en belåning på mellan 50-60% eftersom Janni ej taxerat en krona i Sverige på 15 år så kunde de ej få en högre belåning. Dick har väl ändå tjänat några kronor i Sverige som hockeyspelare så på så sätt fick de bolån. Annars hade det ej gått.

Har han köpt ut henne från tomten? Trodde att de båda ägde tomten 50/50 för han hade ej råd att köpa ut henne?
Citera
2024-10-07, 16:31
Medlem
Force-Walkers avatar
Citat:
Nej det vet vi inte. Hon verkar ändå ha varit smartare med pengar än Jon som bränner pengar på löpande eld...

Min teori är att hon fick x antal miljoner i skilsmässan från Jon. Där kom även bilköpet in i bilden. Resten av miljonerna resulterade i en liten slant till insatsen till nya huset plus 3 mille i utdelning (med hög skatt på dock). Det blev hennes del av insatsen i nya huset hon köpte med Dick. Tror de gick in med typ hälften var och fick en belåning på mellan 50-60% eftersom Janni ej taxerat en krona i Sverige på 15 år så kunde de ej få en högre belåning. Dick har väl ändå tjänat några kronor i Sverige som hockeyspelare så på så sätt fick de bolån. Annars hade det ej gått.

Har han köpt ut henne från tomten? Trodde att de båda ägde tomten 50/50 för han hade ej råd att köpa ut henne?

Rätt säker på att jag såg en vlog där Jon eller Janni sa att det är klart och det är skönt man kan gå vidare.
Citera
2024-10-07, 16:59
Avslutad
Citat:
Rätt säker på att jag såg en vlog där Jon eller Janni sa att det är klart och det är skönt man kan gå vidare.

Skönt för henne! Däremot har de flesta tomter/hus bolån så har svårt att se att hon fått 20mill av Jon på ett utköp när han står kvar med lån och dyr kostnad samt en tomt som garanterat gått ner i värde pga omvärldsfaktorer.

Såg precis detta. Jon har sålt sitt innehav i Cest Normal.

https://www.breakit.se/artikel/41312/skidstjarnan-jon-olsson-har-salt-av-i-c-est-normal-lamnar-sin-aktiva-roll

Teorier?
Senast redigerad av London345 2024-10-07 kl. 17:05.
Citera
2024-10-07, 17:43
Medlem
Force-Walkers avatar
Citat:
Skönt för henne! Däremot har de flesta tomter/hus bolån så har svårt att se att hon fått 20mill av Jon på ett utköp när han står kvar med lån och dyr kostnad samt en tomt som garanterat gått ner i värde pga omvärldsfaktorer.

https://www.breakit.se/artikel/41312/skidstjarnan-jon-olsson-har-salt-av-i-c-est-normal-lamnar-sin-aktiva-roll

Teorier?

Han brukar väl säga att allt han har är till salu. Nu fick han väl möjlighet att lämna bolaget och sålde sin del. Sen är de kanske inte jättekul att äga saker med sin exfru.

Men ja, du kanske har rätt han kanske är på väg mot en krasch och att allt är fasad. Men jag får ändå känslan att han är duktig på att förvalta sina pengar.

Han har ju lagt ut på sin insta om de finns intresse att vara med å investera i hans projekt. Har lagt in intresse mest för skojs skull.
Citera
2024-10-07, 18:54
Medlem
Citat:
Han brukar väl säga att allt han har är till salu. Nu fick han väl möjlighet att lämna bolaget och sålde sin del. Sen är de kanske inte jättekul att äga saker med sin exfru.

Men ja, du kanske har rätt han kanske är på väg mot en krasch och att allt är fasad. Men jag får ändå känslan att han är duktig på att förvalta sina pengar.

Han har ju lagt ut på sin insta om de finns intresse att vara med å investera i hans projekt. Har lagt in intresse mest för skojs skull.
Det har väl varit hans (och även hans dåvarande svärfars) motto så länge jag hört honom i vloggarna -by it, fix it and sell it.
Citera
2024-10-09, 17:03
Avslutad
Citat:

Teorier?
Vad tror vi om cest normal's framtid utan Jon som dragplåster?

Känns som att dom som köpt kläderna mestadels är följare till Jon. Tror det företaget är på väg nedåt.
Citera
2024-10-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz

Känns som att dom som köpt kläderna mestadels är följare till Jon. Tror det företaget är på väg nedåt.
Det står ju följande i länken:
”Vi är väldigt stolta över allt som vi har byggt tillsammans och hans inflytande kommer alltid att vara kärnan av C’est Normals DNA. Även om han inte är en aktiv aktieägare så fortsätter han vara en viktig del av vår resa och vi ser fram emot framtida samarbeten.”
Citera
2024-10-09, 17:17
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det står ju följande i länken:
”Vi är väldigt stolta över allt som vi har byggt tillsammans och hans inflytande kommer alltid att vara kärnan av C’est Normals DNA. Även om han inte är en aktiv aktieägare så fortsätter han vara en viktig del av vår resa och vi ser fram emot framtida samarbeten.”

Ja, dom måste väl säga så?

För att han inte är aktieägare längre är väl endast pga av skatteskäl? (läs skattefiffel?)
Citera
2024-10-10, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swdrdz

När jag kollade siffrorna för Cest Normal för ett par år sedan så såg det inte särskilt ljust ut. Sedan flyttade de ju firman utomlands och nu tillbaka till Sverige igen. Svårt att veta hur det går just nu när inga siffror är offentliga ännu.

Som någon ovan skrev att han kanske inte vill äga firman med sitt ex - vad jag har förstått så är Jon och Janni goda vänner så jag tror inte det är en anledning till försäljningen av aktier. Jag tror helt enkelt han behöver dineros. Hur mycket dineros beror helt på vad vinsten för bolaget är och har varit de senaste åren, samt om det stadigt gått uppåt de senaste åren.
Citera
2024-10-21, 01:22
Medlem
hagsatras avatar
Vad tror vi om Jons nya ”revolutionerande” företagsidé där han ska samla in investeringaskapital från sina följare med någon fransman han träffat nyligen.

Är Jon godtrogen här? Det ringer många varningsklockor.

Edit: Efter lite efterforskning gissar jag det är kopplat till Akka App och Jon startar en nordisk filial. Känns väldigt shady detta
Senast redigerad av hagsatra 2024-10-21 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in