2024-10-10, 10:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du frågar alltså varför det skulle vara relevant att veta om en bubbla spricker om månader eller århundraden innan man investerar i den...?
Hur vet man ens att det är en bubbla INNAN den spruckit?

Kebab i sitt esse...
Som sagt så har bitcoinbubblan pågått i mindre än 10 år, avsevärt kortare tid än många andra berömda bubblor.

Besvara gärna nu de andra frågeställningarna eller vänligen lämna tråden.
2024-10-10, 10:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Som sagt så har bitcoinbubblan pågått i mindre än 10 år, avsevärt kortare tid än många andra berömda bubblor.
Lite som Jehovas vittnen de senaste 300 åren: "Slutet är nära"...
2024-10-10, 10:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Lite som Jehovas vittnen de senaste 300 åren: "Slutet är nära"...
Låter som att du alltså inte har några argument. Du är helt okunnig.
"Store of value är ett användningsområde"

Hur var det nu med MSTR:s vinster?
2024-10-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Gissningen från din sida är alltså att marknadspriset på bitcoin kommer att bli noll USD/BTC, men du har absolut ingen aning om när detta kommer att ske.
Njae.
Det är INTE en gissning att VÄRDET är ( s g s) noll
men efter en bubbelbristning kan det finnas personer kvar, som tror sig "fynda" för 1000

"Ingen aning" om NÄR efter MINA mått d v s inom tidsramen, som jag tittar framåt.
Som jag skrev blir knappast raset än eftersom USApredidentkandidaterna säger sig vara för och Trump sa att om han blir president ska han stoppa mycket Bitcoin i USAs reserv. Sådant gör att bubbelbristningen fördröjs.
Citat:
Dessförinnan kan ju priset bli både en, tio och hundra miljoner USD.
Har idioter så mycket pengar?
Citat:
Det är nog mer relevant för de flesta, än att priset blir noll om tiotusen år.
Inte irrelevant då bubblan brister
Jag kan garantera att det inte kommer att ta tiotusen år
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur länge kan bubblan existera, anser du, och fortfarande vara en bubbla?

I årtionden? Flera generationer? Tusentals år?
Så länge som det finns tillräckligt med idioter med tillräckligt med pengar för att undvika att TA-verktygen skriker SÄLJ

Någon sa att det finns storfräsare inne med stora innehav i Bitcoin. Sådana som normalt handlar med FA, men UTNYTTJAR att tjäna pengar på SVÄNGNINGARNA. De vet HUR det BLIR TA-signaler och vet hur man SKAPAR sådana...
Jag har inte kollat hur mycket pengar det krävs att skapa sådana i Bitcoin, men troligen blir det en säljsignal i TA-verktygen om storfräsare säljer innehavet. Då säljer småhandlarna, som gör som TA-verktygen säger åt dem och kursen går ner ännu mer och dessa småhandlare förlorar ännu mer om de gick in för sent, som småhandlare brukar göra i hypes.
T ex kan storfräsare ha köpt på 40k, säljer av och det blir säljsignal på 60k, kursen rasar till 20k där de köper igen. Sedan en vända till där många småhandlare går in sent. Nästa gång går kanske inte storfräsarna in igen så raset fortsätter... eller så kör de en vända till med suckers
2024-10-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae.
Det är INTE en gissning att VÄRDET är ( s g s) noll

Men det var inte värdet jag pratade om, utan priset. Din gissning är att PRISET kommer att bli noll, någon gång i framtiden. Priset är inte noll nu.

Fast du har ingen aning om när detta kommer att ske. Och därför undrar jag vad du hade tänkt att den här informationen ska användas till.
2024-10-10, 13:23
Medlem
Citat:
Fast du har ingen aning om när detta kommer att ske. Och därför undrar jag vad du hade tänkt att den här informationen ska användas till.
Det är skillnad på att jag inte kan säga NÄR gällande Bitcoin,
MEN, som jag gjorde före börsrasen 1987 och 2000, så VARNAR jag folk för att Bitcoin är en bubbla.
Det var inte många som lyssnade före de andra rasen heller...

Gällande då jag publicerade, inklusive förklaring varför, att Ericsson var värda under 20 då de kostade ca 75, räknade jag INTE med att innehavarna skulle lyssna för många av dem var fanatiker, som många av de med Bitcoin
men jag hade i alla fall talat om det för dem. ALLA kommentarer idiotförklarade mig, men de fortsatte inte då priset rasade ner under 4.
2024-10-10, 13:34
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
MEN, som jag gjorde före börsrasen 1987 och 2000, så VARNAR jag folk för att Bitcoin är en bubbla.
Det var inte många som lyssnade före de andra rasen heller...

Gällande då jag publicerade, inklusive förklaring varför, att Ericsson var värda under 20 då de kostade ca 75, räknade jag INTE med att innehavarna skulle lyssna för många av dem var fanatiker, som många av de med Bitcoin
men jag hade i alla fall talat om det för dem. ALLA kommentarer idiotförklarade mig, men de fortsatte inte då priset rasade ner under 4.
Jag sa när Bitcoin var på 15k att det var ett bra köp på 2 års sikt. Med samma argument som dig så måste jag då alltså ha rätt när jag nu säger att Bitcoin är ett bra köp på 60k på 2 års sikt, eller hur?
2024-10-10, 13:37
Medlem
Citat:

Jag förstår att du varnar för att bitcoin är en bubbla.

Tidpunkten för en förutsägelse gällande pris är mycket viktigare än det pris som förutsägs. Det beror på att oavsett vilket pris förutsägelsen anger, så kan man göra en vinst (om förutsägelsen stämmer), om man känner till tidpunkten. Även om tidpunkten inte är exakt, den kan vara ganska diffus.

Men en förutsägelse av priset, helt utan att man anger tidpunkten, är meningslös. Den informationen är oanvändbar.
2024-10-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag sa när Bitcoin var på 15k att det var ett bra köp på 2 års sikt. Med samma argument som dig så måste jag då alltså ha rätt när jag nu säger att Bitcoin är ett bra köp på 60k på 2 års sikt, eller hur?
Nej, p g a den ENORMA skillnaden att de är värda (s g s ) noll och DU rekomenderar köp fastän FA-värdet är LÄGRE.

De gånger jag har sagt att något är köpvärt har det varit då FA-värdet varit HÖGRE än priset.
T ex:
/Jag sa värdet i en aktie var 18 då de kostade 6. (Då marknaden förstod gick the snabbt upp till 16;50 innan uppgången lugnade ner sig så jag sålde och köpte något annat fynd).
/Kommer inte ihåg summorna om en annan med min aktie gick UPP 45% då under samma period "allt" rasade 42% 2008. Jag hade rekomenderat dem redan innan den stora uppgången som hade varit INNAN det.
/På senare tid har jag sagt gör som jag = Köp fastigheter med produktionskapacitet i låglöneland där det är brist på kapital och därmed brist på köpare så många säljer långt under värdet. Har inte facit än, väntar på sista affärstillståndet, men vinsten blir MINST 4 x investeringen plus marken kvar på min första. Priserna på de PRODUKTERNA har fluktuerat mellan 2500 och 8000 ungefär som konjunkturcykler eftersom efterfrågan beror delvis på konjunkturnivån, eftersom det är bl a byggmatrial. Men om priset är lågt då de är klara för försäljning, kan jag välja att vänta till det går upp igen
2024-10-10, 15:33
Medlem
Citat:
Jag förstår att du varnar för att bitcoin är en bubbla.

Tidpunkten för en förutsägelse gällande pris är mycket viktigare än det pris som förutsägs. Det beror på att oavsett vilket pris förutsägelsen anger, så kan man göra en vinst (om förutsägelsen stämmer), om man känner till tidpunkten. Även om tidpunkten inte är exakt, den kan vara ganska diffus.

Men en förutsägelse av priset, helt utan att man anger tidpunkten, är meningslös. Den informationen är oanvändbar.
Du har rätt då det gäller att TJÄNA* - OM bubblan inte spricker under tiden man har dem
MEN det jag pratar om är att INTE RISKERA FÖRLORA då man har något som är i en bubbla. Eller rättare sagt - OM man har något där priset är mycket högre än värdet.

*Fast mycket hellre tjäna på sådant där värdet är HÖGRE än priset för då är det ingen risk
((En lustig historia relaterad till det:
Min kompis, som jag nämnt någon gång, som blivit mångmiljonär på egna aktieaffärer, ville att vi båda skulle kolla om en aktie var värd att köpa for 10. Han jobbade heltid med aktier så han satte igång på måndag morgon, medan jag en massa anställda att hålla reda på så jag hade inte tid att börja förrän på onsdagen. Ringde honom efter att ha kollat ett par timmar.
-De är värda 18.
-Vavava? Hur kan du vara klar redan???
På fredag eftermiddag ringde han mig:
-De är inte värda 18, de är värda 18:30.
Hahaha Frågan var ju bara om de var köpvärda för 10, så jag kollade bara sådant, som kunde påverka värdet nämnvärt, medan han hade läst varenda bokstav ("Exakt" är bara intressant då det är dags att sälja.) Han är uppenbarligen mycket smart då det gäller att värdera företag, men han är kass på psykologi och att göra jobb effektivt. Har försökt i 30 år att försöka lära honom de delarna, men han stressar fortfarande i onödan
2024-10-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Den upphör aldrig att vara relevant pga tidsaspekten. Huruvida guld är övervärderat eller en bubbla får du diskutera i andra forum. Dock är det klarlagt att det fundamentala värdet där inte är 0 (eftersom det även vid dagens pris finns köpare som betalar för guld för andra ändamål än spekulation).

Guld har alltid varit kraftigt övervärderat vid en fundamental analys, tack vare dess monetära egenskaper, som missas vid en sådan analys. Som råvara är silver, järn eller koppar minst lika värdefullt. Icke desto mindre har alla genom historien som har försökt spara i järn i stället för guld blivit fattiga. De som har sparat i guld har blivit eller förblivit rika.

Det man vill ha är en analys av vilka bubblor som är livskraftiga och kan fortleva tills vidare och vilka bubblor som kommer att spricka. Bitcoin ser ut att vara livskraftig om man ser till utvecklingen under dess hittills femtonåriga historia och till att den har efterliknat och förbättrat guldets monetära egenskaper. Hur det verkligen faller ut får framtiden utvisa.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-10 kl. 17:37.
2024-10-10, 17:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Guld har alltid varit kraftigt övervärderat vid en fundamental analys, tack vare dess monetära egenskaper, som missas vid en sådan analys. Som råvara är silver, järn eller koppar minst lika värdefullt. Icke desto mindre har alla genom historien som har försökt spara i järn i stället för guld blivit fattiga. De som har sparat i guld har blivit eller förblivit rika.

Det man vill ha är en analys av vilka bubblor som är livskraftiga och kan fortleva tills vidare och vilka bubblor som kommer att spricka. Bitcoin ser ut att vara livskraftig om man ser till utvecklingen under dess hittills femtonåriga historia och till att den har efterliknat och förbättrat guldets monetära egenskaper. Hur det verkligen faller ut får framtiden utvisa.
Du avslöjar din låga bildningsnivå ännu en gång när du försöker hävda att koppar eller järn är mer ”användbart” än guld.

Du kanske ska höra av dig till de företag som köper massvis med guld för att använda inom industrin och meddela dem att det är övervärderat och att de lika gärna kan köpa järn istället?

Sedan är det extremt stor humor i att du försöker lansera konceptet ”livskraftig bubbla”. Det är ett ungefär lika logiskt koncept som ”rinnande papper” eller varför inte ”fyrkantiga hjul”.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-10-10 kl. 17:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in