2024-10-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag tyckte att du hade räknat ut att det var tre dollar? Men det är alltså i själva verket noll som är ditt "FA-värde"?
Jag hade läst någonstans för länge sedan att startvärdet var 1 usd (3 var inflation på det)
men jag blev rättad av motståndare att det inte fanns något sådant startvärde, vilket gör att värdet är noll
Citat:
Jag antar att du menar att priset på BTC kommer att gå tillbaka till noll?

Det är en bubbla och bubblor brister. Då kan det gå ned till noll eftersom värdet är noll. Kanske kommer då några att tro att de fyndar då de köper något värt noll för tusen dollar så kanske blir det inte ända mer till noll.
Citat:
Finns det i ditt sätt att räkna något sätt att säga när detta kommer att ske? År 2025? Eller år 2125?
Då det gällde stora allmänna ras på aktiemarknaden:
/1987 sa jag i maj. "OM köpa över huvud taget, så bara för kort tid. Det kommer att rasa om några månader." Det rasade i oktober.
/"IT-bubblan". Kommer inte ihåg om det var september eller oktober som jag började varna att det kommer att bli stort ras. Jag sa det då även till en VD i ett investmentbolag inom sådant - som inte lyssnade Det rasade i mars.
(/1993 kollade jag inte för jag var upptagen med att sälja mitt företag, starta ett nytt, flytta till hus och modernicera det. Det var en manipulation av kronan, som startade det raset, så det hade inte med någon bubbla av aktier att göra. 2008 var jag allvarligt sjuk, så jag kollade inte. Det raset hade inte heller med börsvärdering att göra MEN med enorm övervärdering av bundles, som "samma" finansfolk höll på med. Tror inte jag hade sett det, jag trodde inte att "experter" kunde vara så ENORMT klantiga eller komma undan med sådant bedrägeri de som förstod.)

/I ENSKILDA aktier kan det vara mer exakt tidsmässigt ibland.
Jag brukar inte kolla sådana eftersom jag inte köper sådana med rasrisk
men en kompis hade blivit rik på en aktie, som en annan kompis hade rekomenderat honom att köpa, men vinsten var inte realiserad då det kom en varningssignal i form av en nyhet. Jag talade om det för honom att rekomenderade honom att sälja snart. Det gjorde han inte. Någon vecka senare började raset lite så jag sa åt honom "SÄLJ SNABBT". Men det gjorde han inte, för han är girig trodde att han skulle tjäna ännu mer. Först rasade det ner till vad han hade köpt dem för så han missade att ta hem en vinst på över 10 miljoner genom att inte sälja...

Det finns folk som tjänat massor på blankningar/optioner på att det ska bli ras. De är mer specialicerade på att bedöma tidsfaktorn.
För egen del brukar jag föredra POSITIVA investeringar fast 1987 satsade jag på optioner på att det skulle rasa alldeles i början innan folk förstod att det hade startat.
Annars brukar jag hålla mig undan från ras, men VARNAR folk då jag ser bubblor.

Då de ovanstående hände dominerade fortfarande folk som investerade baserat på FA - eller försökte- så DÅ gick det att bedöma något gällande tidsfaktorn,
MEN det går inte att bedöma när i Bitcoin, eftersom INGEN går efter FA och MÅNGA går bara efter TA-verktyg, som de inte begriper.
Raset kan starta när som helst av en stark TA-säljsignal så TA-verktygen skriker "SÄLJ" och då ytterligare TA-stödlinjer bryts nedåt kan raset fortsätta ner. Sedan beror det på hur många blev skrämda/fattade att det är bäst att hålla sig undan.
MEN jag tror INTE bubblan spricker snart eftersom båda USA-presidentkandidaterna prata för Bitcoin för att få röster/för att Trumps son har ett sådant företag Och politiker i en del länder är så korkade att de KÖPER Bitcoin till sin valutareserv! Så det kommer nog att dröja länge till tillräckligt många begriper.
2024-10-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Men altså, jag hoppas för guds skull att du i princip beskriver vilken Fiat som helst.

Har den svenska kronan ett FA - värde? Visst, den svenska BNP - ffa exporten - påverkar ju såklart, men det är samtidigt en efterfrågan som påverkar detta. Det kan relativt snabbt ske politiska förändringar som stärker/sänker ett lands valuta. Se länder som genomlidit enorm inflation som exempel, eller vad som händer ofta för länder i krig, ffa om de får handelsembargo/bojkott mot sig. Den andra punkten du hade är inte giltiga i fråga om valutor på samma sätt, även om det hänt att staten sålt ut statliga bolag, men större delen av värdet i ett land går inte att värdera för försäljning. Mjuka tillgångar som kompetens/expertis kan du inte heller värdera för offentligt anställda i allmänhet, då du inte heller kan "sälja" detta som du skulle kunna med ett bolag.
Du - också - ser på det ur fel synvinkel.
Det där har jag ju svarat på flera gånger i den här tråden...
2024-10-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vid starten var 1 Bitcoin = 1 usd.
Med inflation pålagd blir det ca 3 usd.

Grovt kriminella vill betala en del extra p g a svårigheten att spåra,
MEN det förklarar bara en liten del av höjningen.

Den stora delen av ökningen är att det bedrägeri plus dumhet, som vid tidigare ballonger.
FA = Fundamental analys = uträkning av VERKLIGA värdet.
TA = Teknisk analys = BARA titta på förändringar i pris (och volym) och signaler de ger = idioter tittar BARA på vad andra idioter (plus bedragarna) gör gällande köp, sälj och pris...

Varför trorde de andra på en annan utveckling och har blivit rätt?

https://bitcointalk.org/index.php?topic=12156.0
Senast redigerad av vatten2013 2024-10-09 kl. 22:37.
2024-10-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Varför trorde de andra på en annan utveckling och har blivit rätt?
Vadå "fått rätt"? Det är inte slut än...

Det är inte första gången - och inte sista - det skapas bubblor, och sådana spricker förr eller senare...

Hur kan det vara så svårt att fatta att bubbelluft inte är värt något???
2024-10-10, 08:12
Medlem
Citat:
Vadå "fått rätt"? Det är inte slut än...

Det är inte första gången - och inte sista - det skapas bubblor, och sådana spricker förr eller senare...

Hur kan det vara så svårt att fatta att bubbelluft inte är värt något???

Hur länge kan bubblan existera, anser du, och fortfarande vara en bubbla?

I årtionden? Flera generationer? Tusentals år?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-10 kl. 08:14.
2024-10-10, 08:27
Medlem
Citat:
MEN det går inte att bedöma när i Bitcoin, eftersom INGEN går efter FA och MÅNGA går bara efter TA-verktyg, som de inte begriper.

Gissningen från din sida är alltså att marknadspriset på bitcoin kommer att bli noll USD/BTC, men du har absolut ingen aning om när detta kommer att ske.

Dessförinnan kan ju priset bli både en, tio och hundra miljoner USD. Det är nog mer relevant för de flesta, än att priset blir noll om tiotusen år.
2024-10-10, 08:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur länge kan bubblan existera, anser du, och fortfarande vara en bubbla?

I årtionden? Flera generationer? Tusentals år?
Varför skulle tid vara relevant i bedömningen? Du erkänner i stort sett att dina argument är slut när du börjar hänvisa till att bubblan har existerat "för länge".
2024-10-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför skulle tid vara relevant i bedömningen? Du erkänner i stort sett att dina argument är slut när du börjar hänvisa till att bubblan har existerat "för länge".

Frågan är när bubbelanalysen upphör att vara relevant. Guldbubblan har varit uppblåst i ett par tusen år och guldet har aldrig nått sitt fundamentala pris.

Som marknadsaktör har man haft föga nytta av insikten att guld är i en bubbla.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-10 kl. 08:54.
2024-10-10, 08:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Frågan är när bubbelanalysen upphör att vara relevant. Guldbubblan har varit uppblåst i ett par tusen år och guldet har aldrig nått sitt fundamentala pris.
Den upphör aldrig att vara relevant pga tidsaspekten. Huruvida guld är övervärderat eller en bubbla får du diskutera i andra forum. Dock är det klarlagt att det fundamentala värdet där inte är 0 (eftersom det även vid dagens pris finns köpare som betalar för guld för andra ändamål än spekulation).

Det är tydligt att dina och Leastons argument är helt slut i denna fråga.
2024-10-10, 09:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är väl högst relevant om man skall investera i en "bubbla" (som ni kallar det) huruvida bubblan kommer fortsätta växa i månader, år, årtionden eller århundraden?

Kan gå med på att Bitcoin varit i en bubbla 3-4 gånger, och återhämtat sig varje gång. Men föredrar att kalla det för vanlig marknadsdynamik.
Senast redigerad av Leaston 2024-10-10 kl. 09:38.
2024-10-10, 09:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är väl högst relevant om man skall investera i en "bubbla" (som ni kallar det) huruvida bubblan kommer fortsätta växa i månader, år, årtionden eller århundraden?
Nej, varför då? I det här fallet har den väl existerat i mindre än 10 år (de första åren var bitcoin helt obetydlig ur alla aspekter förutom att shoppa på silk road). I jämförelse pågick Madoff-bubblan i över 20 år.

Citat:
Kan gå med på att Bitcoin varit i en bubbla 3-4 gånger, och återhämtat sig varje gång. Men föredrar att kalla det för vanlig marknadsdynamik.
Haha! "Vanlig marknadsdynamik" när du efter alla år fortfarande inte kan presentera någon modell för ett fundamentalt värde.

Du blev redan tillrättavisad i tråden igår i frågan gällande "store of value" och valde att ignorera dessa inlägg (#1 #2 #3), och fortsätter nu som om inget hade hänt.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-10-10 kl. 09:57.
2024-10-10, 09:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, varför då?
Du frågar alltså varför det skulle vara relevant att veta om en bubbla spricker om månader eller århundraden innan man investerar i den...?
Hur vet man ens att det är en bubbla INNAN den spruckit?

Kebab i sitt esse...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in