2024-10-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Tack för svar! Men är det verkligen mängden "miners" som avgör? Är det inte antalet bitcoins som har mine:ats fram till den tidpunkten?

Nej, det totala antalet BTC som brutits styr inte svårighetsgraden. Det är mängden datakraft, CPU-cykler, som avgör.

Så här: en miner har kostnader i form av elektricitet och hårdvara, samt inkomster i form av bruten BTC samt transaktionsavgifter. Det betyder att ju högre BTC-priset är, desto mer kostnader kan man dra på sig och ändå tjäna pengar. Svårighetsgraden bör alltså i viss mån följa med prisutvecklingen. Men korrelationen är inte jättestark. Man kan i alla fall se att när BTC-priset går upp "mycket", så går svårighetsgraden upp "mycket".

Mycket grovt uttryckt, alltså. Dels varierar elpriset, och dels utvecklas hela tiden ny hårdvara som presterar mer brytning per kWh. Miners kan även styra om sin brytning till annan kryptovaluta som f.n. ger mer vinst. Det sker nog hela tiden, att man gör sådana justeringar om man sitter på en stor miningfarm.

Du kan se svårighetsgradens utveckling på många ställen, t.ex. här: https://www.coinwarz.com/mining/bitcoin/difficulty-chart

Du kan se prisutvecklingen här: https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/
2024-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Tack för svar! Men är det verkligen mängden "miners" som avgör? Är det inte antalet bitcoins som har mine:ats fram till den tidpunkten?

Om du vill lära dig mer om hur BTC funkar, kan du läsa boken "Grokking Bitcoin" (skriven av en svensk).

Den börjar enkelt, men blir ganska komplicerad ju längre man kommer.

Boken finns gratis på nätet. Kan säkert beställas på papper också.

https://rosenbaum.se/book/grokking-bitcoin.html
2024-10-09, 17:15
Medlem
Citat:

Förlåt, jag får göra ett tillägg. Halveringen ska ju i princip göra att svårighetsgraden ska dubbleras momentant vid varje halvering (ca var 4:e år).

I praktiken vet jag inte riktigt om det någonsin har hänt. Eftersom halveringen är känd i förväg kan ju miners förbereda sig på den och därför kanske den inte riktigt får den effekt den i teorin borde ha.

Halveringen kallas "the halvening": https://www.thehalvening.com/
2024-10-09, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Förlåt, jag får göra ett tillägg. Halveringen ska ju i princip göra att svårighetsgraden ska dubbleras momentant vid varje halvering (ca var 4:e år).

I praktiken vet jag inte riktigt om det någonsin har hänt. Eftersom halveringen är känd i förväg kan ju miners förbereda sig på den och därför kanske den inte riktigt får den effekt den i teorin borde ha.

Tack för länkar! Får göra hemläxan helt enkelt. Antar rent intuitivt att denna dubblering på något sätt hänger ihop med Moores lag om dubblering av beräkningsförmåga.
2024-10-09, 17:17
Medlem
Citat:

Fel, inte svårighetsgraden som dubbleras var fjärde år utan belöningen som halveras.
2024-10-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJaedong
Fel, inte svårighetsgraden som dubbleras var fjärde år utan belöningen som halveras.

Precis, jag försökte säga det.

EFTERSOM belöningen halveras så BORDE svårighetsgraden dubbleras, allt annat lika, men så blir det nästan aldrig.
2024-10-09, 17:30
Medlem
Citat:
Tack för länkar! Får göra hemläxan helt enkelt. Antar rent intuitivt att denna dubblering på något sätt hänger ihop med Moores lag om dubblering av beräkningsförmåga.

Mja, kanske. Moores lag säger väl att beräkningskapaciteten fördubblas var 18:e månad. Halveringen sker var 4:e år.

Det är ju ingen som vet exakt varför Satoshi Nakamoto (vem det nu är) valde var 4:e år. Vi kan bara gissa. Men så är det i alla fall.
2024-10-09, 20:08
Medlem
Citat:
Men hur har du gjort för att räkna ut det du kallar "FA-värde"?

FA-uträkning för RIKTIGA saker som företag med aktier:
Så här räknar storfräsarna - och jag
1. Tre års resultat på VERKSAMHETEN , inte aktierna. Justerat för utvecklingskostnader för framtiden och gjorda utbyggnader. För företag, som är redo till genombrott t ex efter forskning blivit klar, räknar jag istället rimligt resultat för 3 kommande år, vilket är min specialitet, hur jag hittat superfynd.
2. Plus "Skrotvärdet" d v s om verksamheten skulle upphöra, vad kan man sälja tillgångarna för t ex fastighet, maskiner, kassa, lager...
Sen delar man summan med antal aktier.

FA för Bitcoin är det:
1. Noll
2. Noll
= noll

Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Och. Jag köper alla dina bitcoin för 3 usd styck. Tråden kan nu låsas
Såklart har jag inga, eftersom jag köper sådant som är värt klart MER än säljarna begär...
((Som t ex nu går jag för fastigheter med produktionskapacitet. Efter tillrättning av misskötsel - kostar bara lite men tar tid - kommer vinsten att bli minst 4 x insatsen plus fastigheten kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Semantik, men okey, pris då. Ändrar inte faktum att detta också ändras och alla har sina åsikter om hur det kommer utveckla sig...
Du begriper fortfarande inte trots förklarat flera gånger.
/Pris är NU, gällande Bitcoin så är det mest vad TA-idioter betalar på order från sina TA-verktyg
/Värde. Vad det EGENTLIGEN är värt, så vad det kommer att sluta på då marknaden begriper det. Eller efter att TA skapat signal, som skapar panik så TA-verktyg skriker Sälj så bubblan brister.

Citat:
Det är ju det det inte är. Pris och värde är inte synonymer, utan har helt olika betydelse. Och det är också därför som den här diskussionen blir så förvirrad hela tiden.

Pris är mätbart och sätts av marknaden i varje givet ögonblick, då en transaktion genomförs.

Värde är en subjektiv uppfattning om en tjänst eller vara, som i princip inte kan mätas annat än av samma person, och då bara uppskattningsvis. Till exempel; en burk läsk är mer värd för mig än ett glas vatten.
Njae gällande sista stycket.
Gällande Bitcoin så ÄR det (s g s) noll. Enkel logic
Gällande aktier så är det MEST bara ekonomisk förståelse plus matematik. LITE subjektivitet OM man vill försöka byta ut historiska resultat mot förutspående av kommande.
Citat:
Värdelös diskussion: kan man köpa något dag 1, och sälja det dag 2 till en högre summa, kommer människor utnyttja det tillfället - oavsett vad någon anal ordmärkare definierar som "värde" eller "pris".
Du har inte förstått poängen alls.
Det är en ENORM skillnad, inte på en dag - UTOM den dag då bubblan brister... haha
Citat:
Det är därför ekonomi är ett skämt till vetenskap.
Du har uppenbarligen inte fattat grundläggande ekonomi.

OM den skulle vara värdelös, hur kan t ex jag då under så många år och många situationer ha tjänat pengar på att följa ekonomiska grundprinciper - OCH under alla år undvikit att råka ut för bubbelras, eftersom jag bara köper för mindre än verkliga värdet...?
Likadant för en kompis som har blivit mångmiljonär bara på aktier, han har inte gjort annat. (Jag har tjänat mest på eget företagande.)
2024-10-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
FA-uträkning för RIKTIGA saker som företag med aktier:
Så här räknar storfräsarna - och jag
1. Tre års resultat på VERKSAMHETEN , inte aktierna. Justerat för utvecklingskostnader för framtiden och gjorda utbyggnader. För företag, som är redo till genombrott t ex efter forskning blivit klar, räknar jag istället rimligt resultat för 3 kommande år, vilket är min specialitet, hur jag hittat superfynd.
2. Plus "Skrotvärdet" d v s om verksamheten skulle upphöra, vad kan man sälja tillgångarna för t ex fastighet, maskiner, kassa, lager...
Sen delar man summan med antal aktier.

FA för Bitcoin är det:
1. Noll
2. Noll
= noll

Jag tyckte att du hade räknat ut att det var tre dollar? Men det är alltså i själva verket noll som är ditt "FA-värde"?

Jag antar att du menar att priset på BTC kommer att gå tillbaka till noll? Finns det i ditt sätt att räkna något sätt att säga när detta kommer att ske? År 2025? Eller år 2125?
2024-10-09, 21:00
Medlem
Citat:
Jag tyckte att du hade räknat ut att det var tre dollar? Men det är alltså i själva verket noll som är ditt "FA-värde"?
Jag hade läst någonstans för länge sedan att startvärdet var 1 usd (3 var inflation på det)
men jag blev rättad av motståndare att det inte fanns något sådant startvärde, vilket gör att värdet är noll
Citat:
Jag antar att du menar att priset på BTC kommer att gå tillbaka till noll?

Det är en bubbla och bubblor brister. Då kan det gå ned till noll eftersom värdet är noll. Kanske kommer då några att tro att de fyndar då de köper något värt noll för tusen dollar så kanske blir det inte ända mer till noll.
Citat:
Finns det i ditt sätt att räkna något sätt att säga när detta kommer att ske? År 2025? Eller år 2125?
Då det gällde stora allmänna ras på aktiemarknaden:
/1987 sa jag i maj. "OM köpa över huvud taget, så bara för kort tid. Det kommer att rasa om några månader. D
2024-10-09, 21:43
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag hade läst någonstans för länge sedan att startvärdet var 1 usd (3 var inflation på det)
men jag blev rättad av motståndare att det inte fanns något sådant startvärde, vilket gör att värdet är noll

Det är en bubbla och bubblor brister. Då kan det gå ned till noll eftersom värdet är noll. Kanske kommer då några att tro att de fyndar då de köper något värt noll för tusen dollar så kanske blir det inte ända mer till noll.
/1987 sa jag i maj. "OM köpa över huvud taget, så bara för kort tid. Det kommer att rasa om några månader. D

Men altså, jag hoppas för guds skull att du i princip beskriver vilken Fiat som helst.

Har den svenska kronan ett FA - värde? Visst, den svenska BNP - ffa exporten - påverkar ju såklart, men det är samtidigt en efterfrågan som påverkar detta. Det kan relativt snabbt ske politiska förändringar som stärker/sänker ett lands valuta. Se länder som genomlidit enorm inflation som exempel, eller vad som händer ofta för länder i krig, ffa om de får handelsembargo/bojkott mot sig. Den andra punkten du hade är inte giltiga i fråga om valutor på samma sätt, även om det hänt att staten sålt ut statliga bolag, men större delen av värdet i ett land går inte att värdera för försäljning. Mjuka tillgångar som kompetens/expertis kan du inte heller värdera för offentligt anställda i allmänhet, då du inte heller kan "sälja" detta som du skulle kunna med ett bolag.
2024-10-09, 21:53
Medlem
Citat:
Citat:
Jag antar att du menar att priset på BTC kommer att gå tillbaka till noll?

Citat:
Finns det i ditt sätt att räkna något sätt att säga när detta kommer att ske? År 2025? Eller år 2125?
/1987 sa jag i maj. "OM köpa över huvud taget, så bara för kort tid. Det kommer att rasa om några månader." Det rasade i oktober.
/"IT-bubblan". Kommer inte ihåg om det var september eller oktober som jag började varna att det kommer att bli stort ras. Jag sa det då även till en VD i ett investmentbolag inom sådant - som inte lyssnade Det rasade i mars.
(/1993 kollade jag inte för jag var upptagen med att sälja mitt företag, starta ett nytt, flytta till hus och modernicera det. Det var en manipulation av kronan, som startade det raset, så det hade inte med någon bubbla av aktier att göra. 2008 var jag allvarligt sjuk, så jag kollade inte. Det raset hade inte heller med börsvärdering att göra MEN med enorm övervärdering av bundles, som "samma" finansfolk höll på med. Tror inte jag hade sett det, jag trodde inte att "experter" kunde vara så ENORMT klantiga eller komma undan med sådant bedrägeri de som förstod.)

/I ENSKILDA aktier kan det vara mer exakt tidsmässigt ibland.
Jag brukar inte kolla sådana eftersom jag inte köper sådana med rasrisk
men en kompis hade blivit rik på en aktie, som en annan kompis hade rekomenderat honom att köpa, men vinsten var inte realiserad då det kom en varningssignal i form av en nyhet. Jag talade om det för honom att rekomenderade honom att sälja snart. Det gjorde han inte. Någon vecka senare började raset lite så jag sa åt honom "SÄLJ SNABBT". Men det gjorde han inte, för han är girig trodde att han skulle tjäna ännu mer. Först rasade det ner till vad han hade köpt dem för så han missade att ta hem en vinst på över 10 miljoner genom att inte sälja...

Då de ovanstående hände dominerade fortfarande folk som investerade baserat på FA - eller försökte- så DÅ gick det att bedöma något gällande tidsfaktorn,
MEN det går inte att bedöma när i Bitcoin, eftersom INGEN går efter FA, MÅNGA går bara efter TA-verktyg, som de inte begriper.
D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in