Citat:
Gränby var visserligen ett trist o platt omtåde i Uppsala för fyrtio år sedan men annars helt ok. Jag kände några som bodde där o en kompis gick på vävkurs hos ett studieförbund som höll till i en källarlokal. Inte en susning av gängkriminalitet men å andra sidan var det då en absolut majoritet svenskar som bodde i området. Medt srbetarklass och äldre pensionerade tanter. Jag såg då aldrig rn invandrare där.
På den tiden (1980-talet, min studietid i Uppsala) var det bara Gottsunda, eller Ghettosunda, som ansågs vara den sunkiga o stökiga stadsdelen, men inte heller där var det skjutningar eller rån uan vad som då ansågs ” stökigt” skulle väl nästan ses som smågulligt med dagens glasögon …
När jag var tillbaka tjugo år senare ( sent 1990-tal) hade demografin i Gränby och Nyby förändrats markant och man såg många invandrare och bussarna därifrån kallades ” vitlöksexpressen”.
När barnen för några år sedan studerade i Uppsala lyckades de gudskelov att undvika studentboende i det gamla Kantorsområdet ( gränsar mot Gränby och Nyby), man har i området sprängt in lägenhetshus som till 100% befolkas av Mena vilket medfört stök och rejäl nedskräpning. Gränby och Kvarngärdet blev alltmer omtalat när det gällde skjutningar o rån etc.
Kort sagt, ett småtrist område som gått ner sig mer och mer- östra delen av Uppsala ska man hålla sig undan från enligt kompisar som bott kvar i staden.