2024-10-07, 08:00
Medlem
En sak jag tycker att SwebbTV borde ta upp och som skulle knyta an till deras tidigare program om energisystemet och Northvolt är frågan om man inte skulle kunna försöka rädda kvar en del tung industri i Sverige genom att ha kvar de låga elpriserna i Norrland.

Det jag tänker mig är en intervju med Elsa Widding, som tidigare intervjuats i SwebbTV.

Den tunga industrin - t ex framställning stål, almumium och pappersmassa - är idag huvudsakligen förlagd till Norrlandskusten. Aluminiumsmältverket i Sundsvall har helt varit beroende av billig norrländsk el. Northvolt skulle ha blivit en ny stor elkonsument längs Norrlandskusten med ett effektbehov som skulle motsvara ungefär den effekt Vindelälven skulle ge fullt utbyggd, alltså ca 300 MW.

Jag har bl a i tråden "Blir det hölador av Northvolt?" i Politik Inrikes de senaste dagarna diskuterat möjligheten att försörja någon slags batteritillverkning i Skellefteå med el från en utbyggd Vindelälv. Mina två senaste inlägg i tråden:

(FB) Blir det hölador av Northvolt?

(FB) Blir det hölador av Northvolt?

Det jag skriver är att eftersom Northvolt inte har någon speciellt konkurrenskraftig teknik så måste den som förlägger batteritillverkning till Skellefteå vara en utländsk aktör från de länder där tekniken finns, alltså Japan, Sydkorea eller Kina (Teslas teknikleverantörer är Panasonic och LG). Och för att en utländsk aktör skall förlägga tillverkning till Skellefteå så måste Skellefteå ha någon speciell konkurrensfördel jämfört med andra orter. Speciellt då Skellefteå har vissa påtagliga konkurrensnackdelar jämfört med lokaliseringar till länder i Östeuropa på kontinenten i form av högre transportkostnader, större potentiella logistikproblem p g a längre avstånd och högre arbetskraftskostnader. Jämför man med Ungern och Slovakien tillkommer dessutom en högre politisk risk för en investerare från Kina (tillgångarna kan konfiskeras precis som ryska tillgångar). Så Skellefteå skulle alltså behöva något som kan kompensera för dessa konkurrensnackdelar. Och den enda konkurrensfördel som Skellefteå i teorin skulle kunna få är väl billig el. I och med att flaskhalsarna för överföring av el söderut skall tas bort så blir det väl än mer uppenbart att en speciallösning skulle behövas för batteritillverkning i Skellefteå.

Så min idé är väl att man under en period fryser det pågående bortbyggandet av flaskhalsar för elöverföringen söderut och så snabbt som möjligt bygger ut Vindelälven och drar kablar därifrån enbart till Northvolt. Därmed skulle man kanske kunna kringgå EU:s regler om att all el som produceras måste bjudas ut på EU:s inre marknad för el. Jag förklarar också i mina inlägg hur ett sådant upplägg faktiskt skulle kunna frigöra mer el för överföring söderut. Alla borde vinna på det ur elförsörjningssynpunkt.

Den stora fördelen för Sverige med en sådan här lösning skulle bli bättre handelsbalans (och därmed uppstagad krona och mindre risk för inflation p g a en dalande krona och därmed bättre köpkraft för svenska hushåll, ceteris paribus). Man skulle också undvika en betydande kapitalförstöring eftersom själva fabriksbyggnaderna då skulle komma till användning (även om mycket av tillverkningsutrustningen verkar vara föråldrad och därmed får lov att säljas billigt av konkursförvaltaren.

Det skulle vara intressant att i en SwebbTV-intervju få se vad energimarknadsexperten och riksdagsledamoten Elsa Widding skulle säga om en sådan här lösning. SwebbTV borde höra sig för om en intervju och be henne läsa mina inlägg.
Citera
2024-10-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag får narcissist-vibbar av Lars Bern. Han avbryter Willgert hela tiden och har svårt för att lyssna. Att uttala sig tvärsäkert inom områden man saknar egentlig kompetens är i övrigt något som kännetecknar en narcissist.

Lars Bern tillhör väl den grupp människor som har bäst möjligheter att - om man får litet tid på sig - läsa in sig på områden där man saknar formell kompetens. Han är ju trots allt teknologie doktor och tillhör den begåvningsmässiga eliten. Ibland behövs sådana människor. Läkare riskerar att förlora sin legitimation om de protesterar mot mRNA-vaccinerna (t ex med motiveringen att nya läkemedel brukar behöva testas i 7 år innan de släpps ut på marknaden). Det vi då får nöja oss med som opponenter blir då i hög grad människor som saknar formell kompetens men kan antas ha tillräcklig förmåga att extrahera information ur vetenskapliga artiklar o dyl om de får tillräckligt med tid på sig.

Det misstag Lars Bern kanske gör ibland är att inte väga sina ord på guldvåg. När det gäller D-vitamindoserna så sade han att det inte är farligt att ta de 120-mikrogramspiller som SwebbTV säljer trots att detta ligger litet över myndighetsrekommendationen om max 100 mikrogram/dygn oralt. Det finns väl kanske något fall där någon äldre person som väger 45 kg, är sjuklig och solat mycket inte bör ta 120 mikrogram i stället för 100 mikrogram. Och eventuellt kan kanske även en sådan person också ta 120 mikrogram. Men det kan ju vara bra att gardera sig så att det inte blir något problem p g a undantaget som bekräftar regeln. Risken finns ju också att någon "expert" felaktigt säger att det är 120-mikrogramspillerna som orsakat vissa problem för en individ.

När det gäller Erik Enby så kan väl Lars Bern missuppfattas. Jag tror inte att Lars Bern själv tror på att olika örttéer och liknande kan göra någon skillnad när det gäller överlevnadstiden för en person i slutstadiet av en obotlig cancersjukdom. Tvivlar på att eventuellt verksamma ämnen i olika té-sorter och dylikt, i de koncentrationer som finns där, kan få nålen att röra sig åt något håll. Jag tror inte heller att Lars Bern tror detta. Men han kunde eventuellt uppfattas så. Eller i alla fall skulle någon illvillig person kunna vilja göra en sådan tolkning för att skada SwebbTV:s anseende. Det Lars Bern syftade på var väl något typ att det det var en intressant fråga vilka kausalsamband som kan finnas mellan förekomsten av svamptillväxt och cancertumörer. Bidrar svamptillväxt till tumörers uppkomst och tillväxt eller tvärtom? Och varför? Lars Bern kunde kanske ha sagt något sådant i stället för att säga att Erik Enby var något på spåren. Den sistnämnda varianten kan lättare missuppfattas, medvetet eller omedevetet.

Kanske skulle SwebbTV klippa litet hårdare i programmen och lägga upp text-skyltar i efterhand där man inflikar upplysningar som eventuellt skulle ha nämnts i programmet. Kanske skulle man också med klippningar kunna få litet bättre berättartempo i programmen (vet förresten inte om Chris Forsne vet hur SVT och TV4 får det där tempot i sina program som gör att tiden bara rinner iväg och att det inte känns segt att sitta och titta på programmet). Jag tycker i och för sig att både SwebbTV och Svea Kanal (f d SwebbTV-medarbetarna Magnus Stenlund och Petra Agapis satsning på Rumble) blivit bättre i detta avseende. På Svea Kanal har man ibland också i undermenyn ett tidsschema där man klicka på exakt de inslag man är mest intresserad av. Detta borde kanske SwebbTV ta efter även om SwebbTV:s tekniska plattform gör det lättare att hitta rätt inslag genom att dra tidsreglaget fram och tillbaka. Kortare program som Agapi och viss mån Stenlund nu börjat med är kanske också något att ta efter. Kanske verkar det som att jag tror att Svea Kanal kan konkurrera ut SwebbTV. Tror dock inte det. Eftersom Stenlund och kanske i viss mån även Agapi explicit satt fingret på problemet med den ekonomisk-politisk-mediala makt "etnicitet B" har så blir det svårare att locka prominenta gäster till Svea Kanal. SwebbTV:s "affärsidé" är väl i viss mån att locka tunga namn till program som belyser viktiga frågor på ett litet annorlunda sätt än mainstreammedia. Frågan är om SwebbTV ens handlar om en uttalad opinionsbildning riktad mot en bredare allmänhet. Ändå är det väl den biten jag saknar mest i svensk alternativmedia. Jag skulle vilja se någon enkel nyhetsförmedling litet typ Text-TV via nätet där läsarna själva, eller i alla fall vissa pålitliga volontärer, fick rapportera in nyheter på riksplanet, regionalt och lokalt, gärna med länkar till alternativmedier för de som vill fördjupa sig i något. Det här är väl den stora biten som egentligen saknas i svensk och annan europeisk alternativmedia. Det går inte för den breda allmänheten att frigöra sig från mainstreammedias järngrepp. Den breda allmänheten erbjuds inte ens ett alternativ trots att det borde vara ekonomiskt attraktivt att sluta behöva betala för sin lokaltidning.

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ingen svensk vill bosätta sig i östra Ryssland. Inte ens du.

Nä, jag tror väl mer på ett ställe typ Malaysia om man vill kunna erbjuda något som uppfattas som något ett typiskt safe haven. Det skall nog kanske vara ett riktigt krisartat läge för att Ryssland (eller en liten del av Ryssland som formellt förts över till Kina) skall uppfattas som en attraktiv destination. Och då är det väl antagligen redan för sent. Valutaregleringar (antagligen tämligen selektiva sådana) har redan kickat in. Börsen har rasat. Västerländska valutor har rasat i värde. Och de tillgångar man eventuellt kan få ut har alltså rasat i värde. I och för sig är väl inte klimatet i Vladivostok-trakten så värst mycket sämre än i trakterna kring Seattle och Vancouver (även om vintrarna kanske blir litet kallare och somrarna litet varmare). Men jag tror ändå inte att denna geografisk-politisk destination spontant framstår som speciellt attraktiv. Men i vilket fall som helst så tycker jag ändå att det borde vara hög tid för förmögna white gentiles i Väst att börja fundera i safe haven-termer. Speciellt när det gäller att föra ut finansiella tillgångar. Kan sådana personer hitta en destination för sina pengar där man har en mer gammeldags individuell registrering av noterade aktier (som vi väl hade i Sverige till runt 2015) och relativt attraktiva investeringsmöjligheter så borde det här definitivt vara något att fundera på i närtid. Jag tycker att det här ämnet borde kunna diskuteras i ett SwebbTV-program i en kontext där man återigen tar upp David Webbs bok The Great Taking.

När det gäller fysiska, geografiska safe havens för människor så är väl inte det här enbart en grej för mycket förmögna människor. Ett värdland skulle kunna tycka det vara vettigt att de rika människorna fick importera sin egen tjänarklass (typ poolskötare, elektriker och rörmokare) och en del kvalificerad personal typ revisorer och läkare. Det kan skapa mindre potentiell friktion om värdbefolkningen hålls i princip avskild från safe haven-området för white gentiles från västländerna.
Citera
2024-10-08, 03:37
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen

Del 1

Igår lördag 21 sep 2024 så gick SwebbTV:s kanske mest spektakulära sändning av stapeln - en intervju med f d Wall Street insidern David Webb, författare till "The Great Taking".

The Great Taking handlar om att man i västvärlden de senaste årtiondena i smyg ersatt det tidigare direktägandet av börsnoterade aktier m m med andelar i poolade tillgångar hos olika clearing-enheter, som t ex Bryssel-baserade Euroclear Bank för svensk del. Problemet med detta är enligt David Webb att ny lagstiftning gör att dessa aktier m m pantsätts automatiskt för att möjliggöra andras spekulationer på derivatmarknaden. Och vid en konkurs eller framtvingad avveckling av derivatpositioner så blir det inte den som investerat i aktierna som har den främsta rätten till aktierna utan den som är prioriterad fordringsägare, vilket enligt Webb generellt skulle bli de större bankerna. Eventuellt skulle man också enligt Webb kunna fiffla undan de pantsatta säkerheterna till dotterbolag till bankerna som i sin tur skulle ge externa aktörer förstahandsrätt på det ena eller andra sättet till de pantsatta säkerheterna. Så enligt Webb var det inte en klockren lösning ur säkerhetssynpunkt att köpa aktier i en förmodat "säker" storbank typ JP Morgan Chase.

Webb pekar i intervjun på ett antal dokument som visar att man hos myndigheter och banker är medveten om det förhåller sig på det vis han hävdar i The Great Taking (även om antalet insatta personer enligt Webb är väldigt få). Att banklobbyn försökt påverka försök på delstatsnívå i USA att avskaffa de undantag som frånhänder investeraren rätten till sina aktier i vissa krislägen [till 1) prioriterade borgenärer och 2) clearing-enheter] visar enligt Webb att det finns en reell intressekonflikt mellan vissa storbanker och enskilda investerare som äger aktier via börsen. Om det inte hade varit en fördel för storbankerna, eller de som drar i trådarna bakom dessa, att ha kvar rätten att automatiskt kunna pantsätta kundernas aktier så hade de inte försökt stoppa denna lagstiftning.

Webb påpekar också att Sverige och Finland fram till för några få år sedan hade ett utmärkt regelverk som det inte fanns någon anledning att ändra på och att det faktum att man helt i onödan ändrade på detta regelverk röjer bockfoten och visar de intentioner man har.

Det jag spontant kom att tänka på när jag såg det här programmet är att det uttryckligen står i kundavtalen för bankernas ISK att banken har rätt att använda ISK-aktierna som säkerhet. Som jag förstår det så kan ISK:n ryka om banken går i konkurs. Frågan är om du har ett liknande problem på högre nivå för vanliga värdepapperskonton som numera är registrerade hos Euroclear eller om detta bara utgör en hypotetiskt risk om Euroclear skulle ändra inriktning på verksamheten. Euroclear är visserligen juridiskt en bank, verkar det som. Frågan är dock om de aktier som är registrerade hos Euroclear på något sätt pantsätts eller kan pantsättas med kort varsel om Euroclear ändrar inriktning på verksamheten. Detta tycker jag är den informationspusselbit som ur praktisk synvinkel verkar fattas. Undrar förresten om juristen och Handels-ekonomen Magnus Stenlund, som tidigare var SwebbTV:s ekonomiske expert, har något att säga om den här saken. Jag hoppas att han försöker luska i den här saken och redovisar vad han kommit fram till på Sveakanal på Rumble där han numera håller till tillsammans med Petra Agapi. Stenlund med sin bankerfarenhet och jur kand är väl den ende alternativmedia-profil som jag spontant tror skulle kunna luska fram mer info om det här någorlunda snabbt. Men kanske skulle han då få hoppa över något avsnitt för att få tillräckligt med tid.

Om det nu ligger till så att det finns en grundläggande, tidigare okänd osäkerhet rörande aktier som är registrerade via Euroclear så kan detta för små och medelstora placerare innebära nya problem som realiseras även om det inte blir en stor finanskris. För att minska mer riskexponeringen och undvika ägande via Euroclear kan fler storägare vilja köpa ut bolag från börsen, speciellt om börskursen är (omotiverat) pressad. Kommer här osökt att tänka på ett aktuellt exempel i form av nischbanken Resurs som nu är på väg att köpas ut från börsen. Eget kapital är enligt Avanzas översikt för bolaget 38,28 kr. Aktieägarna har erbjudits 23,50 kr/aktie. 86 % har hittills accepterat p g a rädsla att bli sittande med en illikvid aktie under flera år eller konfronteras med andra problem. En del verkar verkar kunna förlora rätt stora pengar på det här och har vägrat acceptera budet trots eventuella risker. Frågan är om det kan bli mer sådant här på börsen om storägare börjar resonera som så att "hallå där, mina aktier kan ju - poff - bara försvinna om de ligger kvar på börsen, bäst slå sina påsar ihop med något riskkapitalbolag och köpa ut bolaget från börsen nu när värderingen är attraktiv". Notera också att det går att artificiellt trycka ner börskursen genom att t ex överdriva kreditförluster som påstås vara i pipeline (vissa säger att Resurs gjortc detta). Om fler storägare börjar tänka så innebär detta sannolikt att de mer attraktiva investeringsmöjligheterna i än högre grad försvinner för små och medelstora placerare. Det som först köps ut blir det som är lågvärderat. Det innebär att även de som köpt till "normalpris" eller litet under detta kommer att förlora pengar. Endast de som prickat botten nästan perfekt kommer att tjäna pengar. Belöningen för att ta risk kommer att försvinna. Och kvar på börsen blir bara högvärderade aktier med stort institutionellt ägande. Det här kan bli en indirekt konsekvens av "The Great Taking"-lagstiftningen som kickar in även om det inte blir någon storkrasch de närmaste åren.

De olika former av problem som The Great Taking-lagstiftningen kan ge borde göra det attraktivt att flytta pengar till länder där man inte har sådan lagstiftning utan något som i stället påminner om det som tidigare fanns i Sverige. Frågan är om det finns något sådant land och om det finns lämpliga bolag i detta land för folk som annars brukar sitta och handla i aktier på Avanza. Jag tycker också att det land som dels skulle kunna erbjuda lagstiftning som inte är av The Great Taking-typ och bolag som är attraktiva att investera i borde kunna dra till sig kapital. Och kan man dessutom dra till sig människorna bakom kapitalet så skulle det inte komma surt efter genom utdelningar som försvinner utomlands. Och här kommer jag osökt att tänka på min tidigare i tråden nämnda idé om juridiskt separata safe haven-enklaver för européer som vill slippa diskriminering i politiskt någorlunda stabila länder utanför Europa. Ju mer jag tänker på det så borde detta kunna vara en attraktiv lösning för politiskt relativt stabila länder som kan ha nytta av investeringskapital och européer som kan få med sig något typ 25 miljoner SEK och uppåt plus pengar för någon slags bostad. Européer och amerikanska white gentiles borde kunna ha nytta av något sådant här. De fördelar förmögna white gentiles i USA på det här viset skulle kunna uppnå blir alltså följande:

- Minskad risk för att egna, börsnoterade tillgångar försvinner p g a automatisk pantsättning till förmån för andra ā la scenariot i David Webbs The Great Taking.

- Minskad risk för att egna tillgångar på det ena eller andra viset konfiskeras till förmån för andra väljargrupper (för att därigenom konsolidera stödet bland dessa väljargrupper) eller för att få medel till att minska den offentliga sektorns skuldsättning (utan att stöta sig med väljargrupper man stödjer sig på). En sådan här operation kan göras med flera olika metoder. Man kan t ex inrikta sig på sektorer som fortfarande domineras av white gentiles, som t ex markägare. Man kan också bevilja vissa grupper undantag, vilket skulle påminna om när kongressen i slutet på 80-talet eller på 90-talet beviljade ett specifikt ekonomiskt stöd till svarta lantbrukare. På motsvarande sätt skulle man kunna undanta vissa grupper från konfiskatoriska fastighetsskatter för större arealer. Undantag skulle också kunna ske på liknande sätt i andra sektorer.

- Generellt minskad risk för diskriminering av typen affirmative action, "lawfare" o dyl.

Förefaller vara trams i vanlig stil från SWEBB-TV om apokalyps och NWO.* Syns tydligt hur Webb inte kan svara direkt på alla frågor utan får sitta och tänka efter, typ vad ska jag fabulera ihop här för att få narrativet att förefalla sannolikt.

Boken kritiseras här: https://www.wealthmorning.com/2024/0...king-a-review/

Citat:
In my view, The Great Taking verges on fearmongering, with some degree of fact.

It is an entertaining read and is well-written. Even enjoyable to escape into a world of cataclysmic fear. But from where I’m sitting, the work tends toward catastrophising. It is not accurate.

I’m sure many will come away with yet another sense that the world is in trouble due to overleveraging. Hence, such readers may conclude that it’s time to leave the system altogether.

But these slivers of threat are not the truth. Every company and situation are different. Today, the average person in the developed world has better and more reliable access to financial markets than ever before. Those markets are generally well-ordered and regulated.

Actually, they present great opportunity for the prudent.

Talande nog tilltalar Webb sådana som dig, som vill bygga ett reservat för vita i Ryssland med Kinas hjälp eller om det är tvärtom (kommer inte ihåg, du har skrivit på olika ställen om detta). Ibland är det istället Malaysia som gäller, och reservatet ska byggas bakom en tjugo meter hög betongmur, samt finansieras av världens rikaste män.

Samtligt säger något om såväl SWEBB-TV som deras lyssnare.

*Avvisar inte själv alla teorier om NWO men Webbs bok tycks vara mest strunt blandat med en del fakta.
Citera
2024-10-08, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Förefaller vara trams i vanlig stil från SWEBB-TV om apokalyps och NWO.* Syns tydligt hur Webb inte kan svara direkt på alla frågor utan får sitta och tänka efter, typ vad ska jag fabulera ihop här för att få narrativet att förefalla sannolikt.

Boken kritiseras här: https://www.wealthmorning.com/2024/0...king-a-review/

Talande nog tilltalar Webb sådana som dig, som vill bygga ett reservat för vita i Ryssland med Kinas hjälp eller om det är tvärtom (kommer inte ihåg, du har skrivit på olika ställen om detta). Ibland är det istället Malaysia som gäller, och reservatet ska byggas bakom en tjugo meter hög betongmur, samt finansieras av världens rikaste män.

Samtligt säger något om såväl SWEBB-TV som deras lyssnare.

*Avvisar inte själv alla teorier om NWO men Webbs bok tycks vara mest strunt blandat med en del fakta.

Mitt intryck är att ditt inlägg handlar om att ta bort uppmärksamheten från mitt inlägg om Elsa Widding, batteri-fabriken i Skellefteå och frågan om en utbyggnad av Vindelälven.

Ger mig sjutton på att någon annan kommer att sno den här idén, fast i form av att ansluta Vindelälven till det ordinarie elnätet och samtidigt låtsas som att detta skulle hjälpa till att fylla batterifabriksbyggnaderna med industriell verksamhet.
Citera
2024-10-08, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag får narcissist-vibbar av Lars Bern. Han avbryter Willgert hela tiden och har svårt för att lyssna. Att uttala sig tvärsäkert inom områden man saknar egentlig kompetens är i övrigt något som kännetecknar en narcissist.
Vilket du just nu fastnade själv i. För att kunna fälla det uttalandet måste du vara bättre än den du just nu dissar, något som kännetecknar en narcissist.
Citera
2024-10-09, 22:57
Medlem
Kollade litet på Ekonomimagasin 24 ikväll ("Konkursen i Northvolt, inflationen ner mot 1% och elpriserna i Ekonomimagasin 29") med Willgert, Bo Hansson och Hamberg.

Folk som tittar på det här programmet kan få intrycket att det var "nödvändigt" att plocka in en massa invandrare från Pakistan, Indien, Turkiet och Nigeria för att få igång produktionen i Skellefteå (vilket man inte fick). Orsaken skulle ha varit lägre löner eller kompensationspaket inte behövdes och att folk inte ens skulle vilja flytta till grannorten. Inte att för att företag idag behöver lova att packa in så många invandrare som möjligt för att kunna ragga pengar från investerare som satsar (andras) pengar enligt den numera närmast obligatoriska DEI-policyn (Diversity, Equity Inclusion) och för att få mainstream-politiker (och de som kontrollerar dem) på gott humör.

Med det där resonemanget borde det ju ha varit nästan omöjligt att en gång i tiden bygga kärnkraftverket i Oskarshamn, aluminiumsmältverket i Sundsvall och övrig tung industri i norra Sverige innan det ens fanns någon civilingenjörsutbildning norr om Stockholm (möjligen skall man i Uppsala ha haft en civilingenjörsutbildning i teoretisk fysik rätt tidigt).

Förutom kineserna, som verkar ha hanterat kärnteknologin i Skellefteå med egen personal, skulle jag vara förvånad om det var fråga om mer än typ 50 pers i fråga om mer kvalificerad personal på typ civilingenjörsnivå som skulle behövas där. Forsknings- och utvecklingsavdelningen ligger ju i Västerås.

Kvalificerad personal från Stockholm och Göteborg borde ha kunnat lockas med billiga tomter. Även personal från Umeå. Umeå har nästan storstadsnivå på sina villapriser. Det fanns gott om plats runt Skellefteå till skillnad från runt Stockholm och Göteborg. (För personal med litet äldre barn hade man kunnat locka med att bredda utbudet på universitetsfilialen i Skellefteå med det mesta de erbjuder på Luleå tekniska universitet och Umeå universitet genom att köra mer undervisning via videokonferens. Detta hade väl också minskat trycket på studentbostadsmarknadhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Konstitutorialen i Luleå och Umeå.) Om det gällt en rekrytering av 50 nyckelpersoner och man hade behövt locka dem med ett paket som totalt kostat en miljon per person så hade den totala kostnaden blivit 50 mkr. En fjärt i universum i det här sammanhanget. (Själv tror jag att man hade kunnat nöja sig med långt magrare bete än så. Kallortstilläggen för personal till norra Norrland låg på någon enstaka procent på 70-talet. Staten lockade också folk med tjänster som var "ordinarie" och "konstitutorial", vilket innebar en högre grad av anställningstrygghet.

Det är ju också jävligt konstigt att det förr i Sverige gick att få igång kvalificerad storskalig tillverknings- och energiproduktion på litet mindre orter i Sverige med enbart inhemsk kvalificerad personal. Och få det hela att funka till skillnad från på Northvolt där det inte gått att få tillverkningen att funka som i länder som Japan, Sydkorea och Kina. Även på Tesla i Gigafactory 1 har man ju fått igång produktionen (även om japanska Panasonic skött de svårare bitarna). Så man får sämre resultat trots den absolut nödvändiga rekryteringen av topptalanger från Pakistan, Indien, Turkiet och Nigeria där man mig veterligen inte ligger i framkant när det gäller batterier eller mer generell produktionsteknologi. Hur kan det komma sig?! Men vi kunde vi få igång Oskarshamn 1 för 50-60 år sedan med Asea-Atom och Stal-Laval som teknikleverantörer och med inhemsk personal trots att det rimligen borde ha varit svårt att rekrytera till lilla Oskarshamn. Noterar förresten att samma idioter som gjorde det ekonomiskt omöjligt att driva Oskarshamn 1 vidare i samma veva hejade på Northvolt-satsningen, bl a p g a rekryteringen av folk från hela världen.

När Oskarshamn 1 levererade sin första el hade Sverige lika hög BNP per capita som Schweiz. Nu är den väl runt 60 %. Vi får in fler människor men stryper tillgången på billig energi. Och den billiga energi som finns kvar går i subventionerad form till amerikanska serverhallar där den svenska personalen i princip blir ett gäng väktare. Israel får i stället samma företags globala säkerhetsavdelningar. De behöver tydligen inte heller en massa snillen från Pakistan, Indien, Turkiet och Nigeria för att få dessa säkerhetsavdelningar att funka trots att Indien faktiskt till stora delar ersatt white gentiles i Silicon Valley.

Jag skulle när det gäller Northvolt och energifrågan uppskatta inslag på SwebbTV som avviker litet mer från mainstream-narritivet och som belyser att Sverige är ett land på väg utför och där politiken drivs av att i så hög grad som möjligt rövknulla Sveriges ursprungsbefolkning.
Citera
2024-10-17, 14:48
Medlem
Swebbtv lanserar nu en AI-genererad låt i "Ring Swebbtv", så sjukt cringe. Micke W verkar dock extremt stolt över den.
Citera
2024-11-04, 21:00
Medlem
Det verkar - medvetet eller omedvetet - finnas en viss överlappning mellan ämnena som SwebbTV behandlar i sina ekonomimagasin och de ämnen f d SwebbTV-medarbetaren Magnus Stenlund behandlar i sina ledare och ekonomiprogram i Sveakanal på Rumble.

Magnus Stenlunds senaste ledare (Ledaren 60 om the "Everything Bubble") hade nog lämpat sig som ämne för SwebbTV:s ekonomimagasin. Jag tror det eftersom Hamberg brukar anstränga sig för anpassa framställningen till en mindre insatt publik. Jag noterar också att om Hamberg skulle säga ungefär samma sak som Stenlund så skulle Stenlunds riskscenarios korroberas.

Kontentan av det Stenlund säger i sin senaste ledare är att den amerikanska statens ökande skuldsättning och räntebetalningar garanterar att det förr eller senare kommer att bli en finansiell härdsmälta som ger en värre depression än på 1930-talet. Det finns enligt Stenlund, hur man än vrider och vänder på det, inget sätt att komma undan detta resultat i slutändan. Han verkar utgå ifrån att skuldsättningen kommer att hanteras via sedelpressarna snarare än genom drastiskt höjda skatter, vilket i och för sig verkar rimligt i ett land som USA där höjda skatter är snudd på tabu. Det finns dock ett alternativscenario som Stenlund inte diskuterar och som man skulle kunna skönja konturerna av i den här artikeln på SwebbTV:

Juristen: ”Kommunister” försöker utplåna västvärldens bönder
4 november, 2024 Huvudnyheter, Sociala medier, Utrikes

https://nyheter.swebbtv.se/juristen-...rldens-bonder/

I artikeln nämns att den nya Labour-regeringen skall införa en 20-procentig arvsskatt på jordbruksfastigheter. Ponera nu att man i stället inför typ en 80-procentig fastighetsskatt på jordbruksmark och annan mark i glesbygd i USA. Sätter man gränsen för denna skatt på en nivå typ markägande om minst 50-100 hektar så kommer detta nästan uteslutande att drabba white gentiles, alltså en grupp man redan demoniserat genom Critical Race Theory (som är obligatorisk hjärntvätt i den amerikanska krigsmakten och skolor i delstater styrda av partiet Demokraterna) och som under 60 år kunnat diskrimineras inom andra områden genom affirmative action. Varför inte gå ett par steg längre? En 80-procentig fastighetsskatt införd över en natt skulle påminna om den konfiskering av guld och bankkonton i problembanker som genomfördes under Roosevelt-administrationen. En del förlorade allt de ägde när staten plötsligt bommade igen en del banker som ännu inte gått i konkurs. David Rogers Webb upplyste om det sistnämnda för runt 1 månad sedan i det här SwebbTV-programmet:

Hur ekonomiska systemet har förändrats och vad händer i en bankkrasch - David Webb i Fjärde Statsmakten 217
https://swebbtv.se/w/dLt3gmt9Gzi1AJ7cX2m3CR

Så varför inte något liknande typ det Roosevelt-administrationen gjorde år 1933, fast litet mer drastiskt och mer fokuserat mot en viss samhällsgrupp (white gentiles)?

Och varför inte göra något liknande beträffande fler tillgångsslag med siktet inställt på samma grupp i samhället - white gentiles, som ju enligt Critical Race Theory representerar ondskan?

Jag tillåter mig här att spåna litet om hur man skulle kunna gå till väga.

Man skulle t ex kunna besluta om en 80-procentig skatt även på s k family trusts (familjestiftelser) som under lång tid varit ett sätt för rika amerikanska familjer att komma undan arvsskatt. Roosevelt-administrationen införde en arvsskatt på hela 77% för mångmiljonarv. Den här skattesatsen fanns kvar ända till 1977 innan den började trappas ned (så sent som 2007 var den dock fortfarande 45 % om man inte använde sig av family trusts). I och med att det antagligen kan vara knepigt att snabbt avveckla family trusts och dela ut pengarna för vidarebefordran ut ur USA till förhoppningsvis säkrare länder så är antagligen tillgångar i family trusts "sitting ducks" för sådana hör operationer. Notera också att det skulle vara möjligt att i det finstilta i en executive order som skulle föreskriva frysning av sådana här tillgångar och i en bill (motion/proposition) som skulle föreskriva konfiskation av de 80 procenten skulle kunna vara möjligt för personer som inte omfattas av affirmative action eller är en skyddsvärd grupp av andra skäl (t ex p g a att man är en Holocaust survivor eller ättling till en sådan) att ansöka om ett undantag för konfiskationen. Det skulle också under en "grace period" (frist) kunna vara möjligt för sådana här stiftelser att överföra sitt säte till andra länder som har ett speciellt dubbelbeskattningsavtal med USA (Israel skulle kunna ha ett sådant dubbelbeskattningsavtal). Man skulle också enligt en executive order enligt ovan kunna göra det möjligt att frysa tillgångar för personer som t ex FBI anser utgöra en "national security risk", vilket väl skulle kunna utgöra en förevändning för att frysa tillgångar tillhöriga Elon Musk och Trump-donatorn Tomothy Mellon.

Det finns säkert fler varianter på hur man skulle kunna gå tillväga.

På det här viset skulle det antagligen kunna gå att trimma ner USA:s statsskuld till, låt säga, 60 % och sedan hålla den där genom en på nationell nivå införd moms (USA har idag inte en sådan på federal nivå utan bara på delstatsnivå).

Förutom att på det här viset lösa USA:s skuldproblem skulle man på det här viset också eliminera en potentiellt konkurrerande donator-klass till politiska kampanjer samt eventuellt konkurrerande ägare av medier och annonsörsföretag. Man skulle bli garanterad ensam herre på täppan på det här viset.

En annan variant skulle ju i och för sig kunna vara att man låter Trump vinna presidentvalet och låter honom få skulden för en bubbla som smäller under hans presidentskap. Jag tvivlar dock på att man tänker ta risken att låta Trump vinna. I teorin skulle ju Trump kunna få ekonomin på rätt köl genom att sparka ut alla papperslösa, och därmed få betydligt bättre reell sysselsättningsgrad, höja tullarna i kombination med tax breaks för återetablering av produktion i USA och genom ett i praktiken brutet vallöfte genom att införa en moms på federal nivå. Detta i kombination med ett välvilligt inställt Fed som håller nere räntorna och mindre militärspenderande utomlands skulle kanske kunna vara nog för att få skuldökningen att avstanna. Mitt intryck är väl också att man inte tänkt låta Trump vinna eftersom man på delstatsnivå i en del fall legaliserat valfusk. I Kalifornien har man t o m förbjudit valfunktionärer att kräva ID-kort av de som röstar. När jag läser vad Paul Craig Roberts, Reagans vice finansminister, skriver på sin webbsajt så tycker jag att det framstår som väldigt osannolikt att man tänkt låta Trump vinna, se:

https://www.paulcraigroberts.org/

Om man låter Trump vinna så skulle detta kunna tas som indikation på att man tänkt låta det scenario Magnus Stenlund målar upp brisera under Trumps mandatperiod. Om man inte låter Trump vinna så skulle detta kunna tolkas som att man tänkt sig en lösning av den typ jag skisserar ovan.

Jag tror inte att man tänkt låta Trump vinna.

Undrar om inte SwebbTV borde försöka locka tillbaka David Rogers Webb tillbaka till studion och höra med honom hur en ny, modifierad variant av Roosevelts finansiella kupp av år 1933 skulle kunna ta sig ut och om de varianter jag skisserar skulle vara möjliga.
Citera
2024-11-06, 21:12
Medlem
ingenios avatar
Nu har det nog brunnit rejält i proppskåpet på Lars Bern... Lyssnade idag lite på detta avsnitt med honom:

https://swebbtv.se/w/8cnbKDvfTwzyKENTfEsxzE

...där han på fullaste allvar hävdar att Zelensky använt de missiler han fått till att angripa den ryska civilbefolkningen (!)
Citera
2024-12-02, 19:50
Medlem
Vilken skräll att Claes Hedberg bytte däck i Ljungby och pratade med ”en dansk medborgare” som spontant berättade för Claes att han sett en bil frontalkrocka med en lastbil på samma tid och samma plats som Lars Vilks dog.

https://m.youtube.com/watch?v=8Met2m3q8KE
Citera
2024-12-03, 21:50
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nafsetar
Vilken skräll att Claes Hedberg bytte däck i Ljungby och pratade med ”en dansk medborgare” som spontant berättade för Claes att han sett en bil frontalkrocka med en lastbil på samma tid och samma plats som Lars Vilks dog.

https://m.youtube.com/watch?v=8Met2m3q8KE

Claes har en tendens att hitta alla tillfälligheter som styrker hans världsbild. Två "finsktalande kvinnor" som känner igen dekorima-mannen från ett gym i Sundbyberg och "en man ifrån Norrköping" som visste att Claës Palme betalat Holmér 11 miljoner kronor som gick in i grannskjulet i hamnen och påträffar vitt pulver och guldtackor i en bil och får förklarat för sig att han skulle hålla tyst för att det var till Olof Palme och Lennart Geijer.

Nog för att källkritik inte lärdes ut till boomers men Mikaels naiva hummande är genant för någon som säger sig bedriva journalistik.
Citera
2024-12-11, 22:52
Medlem
Zneds avatar
Har sett spanarna 39 från igår. Anledningen att det är så illa i Sverige måste vara den totala censuren från SVT och SR.

Endast en politisk åsikt får framföras i media. Detta är motsvarigheten till den kinesiska " kulturrevolutionen" på sjuttiotalet. Under ordförande Mao Tsetung

https://swebbtv.se/w/saXU1MBH9VGMGg1zeActRy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in