2024-10-09, 22:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Enligt P är detta omöjligt eftersom Essie aldrig skulle ge sig iväg. Det trodde inte GW heller.
Jo, jag hörde GW och jag håller inte med. Vilken hund som helst drar iväg som ett skott om en hare, katt, räv eller rådjur störtar förbi framför nosen.

Jag har jobbat med hundar i decennier, främst schäfer. De smiter i stort sett aldrig iväg på rymmen eftersom hela deras genuppsättning präglar rasen att stanna vid sin fårskock. Men även den mest superdresserade A-schäfer jagar efter en hare som skuttar förbi några meter bort om inte husse står bredvid och säger nej. Självfallet gäller detta i ännu högre grad en jaktlabbe ensam på tomten.
Citera
2024-10-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, jag hörde GW och jag håller inte med. Vilken hund som helst drar iväg som ett skott om en hare, katt, räv eller rådjur störtar förbi framför nosen.

Jag har jobbat med hundar i decennier, främst schäfer. De smiter i stort sett aldrig iväg på rymmen eftersom hela deras genuppsättning präglar rasen att stanna vid sin fårskock. Men även den mest superdresserade A-schäfer jagar efter en hare som skuttar förbi några meter bort om inte husse står bredvid och säger nej. Självfallet gäller detta i ännu högre grad en jaktlabbe ensam på tomten.

Nu är det ju inte närheten av Essingeleden i Stockholm Essie har försvunnit, utan i en öde byhåla i Enköping. Tror knappast det är mycket trafik där. Men inget är ju omöjligt. Kanske en luftballong var tvungen att nödlanda och råkade landa rakt på en assistanshund som jagade en hare? Inte omöjligt, men väldigt långsökt. På tal om fantasi.
Citera
2024-10-09, 22:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Tycker det är konstigt att bilden på bilspåren är tagna när det är kolsvart ute så han måste ta med belysning. (därav maskningen på bilden)
Så tydliga brukar spåren vara när det är dagg i gräset, en varm sommardag är det dagg sent på morgonen om det blir någon.
Och den där ID hundföraren måste ha bitit sig i läppen i samma sekund han startade sökning på en plats
PÖ anvisat. Det är A & O att inte söka där någon pekar och definitivt inte på en annan plats än den kända händelsen.
Om det nu var en adress till en assistent finner jag det mer märkligt om det INTE funnits lukt på platsen då alla hundar fäller hår och det borde rimligtvis finnas även där.

Huruvida det var dagg eller inte vet vi inte, men det kan mycket väl bli dagg redan på kvällen efter en varm och fuktig dag med klar natthimmel. Planck-strålning, du vet.

ID-hund-förare startar som regel alltid sina sökningar på en plats som de får anvisade. Den sista kända platsen för hunden den söker. Det är ändå rätt självklart.

Det är också helt självklart att man kan söka på platser där man tror att någon har befunnit sig. Sådant gör framförallt polisen hela tiden. Så hittar man ofta olika former av bevis i brottsutredningar.

Att ID-hunden sökt som den gjort i fallet med Essie är snarare skolboksexempel än något annat.

Nej, det är verkligen inte rimligt att det finns spår efter Essie som en ID-hund upptäcker utanför bostaden hos en assistent som inte jobbar hos familjen, om inte hunden varit där nyligen.
Senast redigerad av flashmaner 2024-10-09 kl. 22:21.
Citera
2024-10-09, 22:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Nu är det ju inte närheten av Essingeleden i Stockholm Essie har försvunnit, utan i en öde byhåla i Enköping. Tror knappast det är mycket trafik där. Men inget är ju omöjligt. Kanske en luftballong var tvungen att nödlanda och råkade landa rakt på en assistanshund som jagade en hare? Inte omöjligt, men väldigt långsökt. På tal om fantasi.
Dumt inlägg. Enligt Agria dödades över 800 hundar förra året efter att ha hamnat framför ett fordon. Noll av de 800 dödades på Essingeleden. Noll hundar dödades av luftballonger.

Bilar som kör på och dödar hundar sker för det mesta precis på sådana ställen som Essie bor på. Dvs utanför stadskärnor där trafiktempot är högt.
Citera
2024-10-09, 23:46
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Min jakthund försvinner efter ett löv så han skulle aldrig kunna vara lös. Essies trädgård var ju inhägnad så har svårt att se att hon skulle fara iväg över staketet. Men då skulle hon väl gjort det fler gånger kan man tycka?
Citera
2024-10-10, 00:35
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Huruvida det var dagg eller inte vet vi inte, men det kan mycket väl bli dagg redan på kvällen efter en varm och fuktig dag med klar natthimmel. Planck-strålning, du vet.

ID-hund-förare startar som regel alltid sina sökningar på en plats som de får anvisade. Den sista kända platsen för hunden den söker. Det är ändå rätt självklart.

Det är också helt självklart att man kan söka på platser där man tror att någon har befunnit sig. Sådant gör framförallt polisen hela tiden. Så hittar man ofta olika former av bevis i brottsutredningar.

Att ID-hunden sökt som den gjort i fallet med Essie är snarare skolboksexempel än något annat.

Nej, det är verkligen inte rimligt att det finns spår efter Essie som en ID-hund upptäcker utanför bostaden hos en assistent som inte jobbar hos familjen, om inte hunden varit där nyligen.

Planck strålning har inget med dagg att göra. Det vet du också. Det är strålningsenergi från svarta kroppar i förhållande till temperatur. Läs på.
Och nej, att få en plats utpekad för att skaffa "bevis" är inte alls okey. Där borde föraren sagt ifrån.
Assistenten hade vad jag sett jobbat där och borde rimligen fått hundhår på kläderna.
En markering har inget värde bevismässigt om någon aktivt pekar ut en plats att leta på.
Citera
2024-10-10, 06:09
Medlem
Citat:
Min jakthund försvinner efter ett löv så han skulle aldrig kunna vara lös. Essies trädgård var ju inhägnad så har svårt att se att hon skulle fara iväg över staketet. Men då skulle hon väl gjort det fler gånger kan man tycka?
Det fanns en öppning på baksidan. Jag har en känsla av att man har använt den öppningen när man har gått iväg och rastat Essie. Att en Id-hund då kan ”spåra” Essie samma väg betyder knappast att hon skulle vara kidnappad och bortförd genom den öppningen i inhägnaden.

Det förefaller som att pappan har gjort allt för att rikta misstankarna mot en specifik pa. Att Id-hunden visar intresse vid en bostad där det bor någon som har umgåtts med Essie är inte så konstigt.

Har Id-hundsföraren yttrat sig offentligt om sitt uppdrag och vad hon har för tolkning av sin hunds agerande?
Citera
2024-10-10, 14:29
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det fanns en öppning på baksidan. Jag har en känsla av att man har använt den öppningen när man har gått iväg och rastat Essie. Att en Id-hund då kan ”spåra” Essie samma väg betyder knappast att hon skulle vara kidnappad och bortförd genom den öppningen i inhägnaden.

Det förefaller som att pappan har gjort allt för att rikta misstankarna mot en specifik pa. Att Id-hunden visar intresse vid en bostad där det bor någon som har umgåtts med Essie är inte så konstigt.

Har Id-hundsföraren yttrat sig offentligt om sitt uppdrag och vad hon har för tolkning av sin hunds agerande?

Nej inte ett ord är yttrat från Malins hundar.
Citera
2024-10-10, 16:07
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Malins nosar har jag för mig att jag läste att hon kallade sig och det enda jag sett angående IDsök i någon Facebookgrupp var att hon bekräftade att det var hon som varit där. Minns inget om att hon uppgett när, var eller hur söket gick till eller resultatet av insatsen. Jag kan absolut ha missat någonting, men det är det enda jag sett iaf. Vet inget om deras referenser som ID-hundekipage heller.
Citera
2024-10-10, 16:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Planck strålning har inget med dagg att göra. Det vet du också. Det är strålningsenergi från svarta kroppar i förhållande till temperatur. Läs på.

Du kan inte din fysik, märker jag. Det kan mycket väl ha varit dagg på marken redan på kvällen när Essie försvann. En grundläggande orsak till att det kan bli så är Planckstrålning, och en varm och fuktigsommardag med klar natt är ypperliga förhållanden för ett sådan resultat, precis som kvällen då Essie försvann.

Första träffen på google ...

Citat:
När temperaturen sjunker på kvällen/natten kondenserar vattenångan i luften till vattendroppar på fasta föremål. Därför blir gräsmattan fuktig på kvällen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4doo69/varfor-faller-det-dagg

Så det är snarare mer troligt att det var dagg på gräsmattan på kvällen Essie försvann, än att det inte var det! Så det är bara ännu ett bevis på att bilden är äkta.

Citat:
Och nej, att få en plats utpekad för att skaffa "bevis" är inte alls okey. Där borde föraren sagt ifrån.
Assistenten hade vad jag sett jobbat där och borde rimligen fått hundhår på kläderna.
En markering har inget värde bevismässigt om någon aktivt pekar ut en plats att leta på.

Som sagt, det är så man alltid arbetar med sökhundar, precis som i fallet med Essie. Man börjar på en specifik plats, där man vet att den man eftersöker befunnit sig, som familjens baksida, eller på en plats där man misstänker att den eftersökta befunnit sig eller kanske till och med finns i närheten av, som utanför den misstänktas assistentens bostad. För allt vi vet kan de också ha sökt på fler platsen som vi inte fått information om, för att de helt enkelt inte fann några spår där och de platserna därför inte är lika intressanta för eftersökandet av Essie.

Vad tror du? Att när polisen letar efter bevis med en tjänstehund, så skickar de hunden till någon helt annan plats än den där de vet, tror eller misstänker att spåren finns?

Nä du, Malin vet bättre än de flesta och oändligt mycket bättre än dig hur det går till att söka med ID-hundar, hur man ska göra, och hur man inte ska göra. Så i det här fallet med Essie har det gått helt rätt till, det är ett som är säkert.
Senast redigerad av flashmaner 2024-10-10 kl. 17:07.
Citera
2024-10-10, 16:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Jo, det är det. En person i en av Essigrupperna som hade kontakt med Malins nosar hade frågat om Malin varit och sökt efter Essie, och Malin bekräftade att hon hade gjort det, precis så som pappan berättat.
Citera
2024-10-10, 18:24
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Har dessutom för mig att det blev väldigt tyst när någon slags släktskap med familjen Ö och Malin kom på tapeten, men jag har inga bevis eller skärmdumpar på det, kanske någon annan har sparat?
ja, och det enda som kom fram efter det var att de inte brukade annonsera med uppdrag de haft...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in