Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Socialsekreterare avslöjade bidragsfusk – dömdes till skyddstillsyn och böter
Socialsekreteraren och visselblåsaren Maria Rennerstam dömdes i slutet av februari till skyddstillsyn för brott mot tystnadsplikten samt olovlig förföljelse. För det sistnämnda ska hon även betala skadestånd.
Rennerstam berättade för magasinet Fokus om hur hon uppmärksammade flera fall av bidragsfusk, felaktiga och slarviga bidragsutredningar och uteblivna polisanmälningar vid misstanke om bidragsfusk på flera socialkontor. På en av arbetsplatserna, Skurups kommun, stötte hon på patrull då hon ville skärpa kraven vid utbetalningarna av försörjningsstöd.
Det ledde till klagomål från klienterna och reprimander från cheferna för ”otrevligt bemötande”. För att påvisa sin oskuld spelade Maria Rennerstam in ett av samtalen och skickade till kommunen, samt polisen och åklagaren. Det är denna vidarespridning hon nu fälls för.
Hon blev utköpt från sin tjänst vid Skurups kommun och önskade att få ett avslutningsmöte med sin chef, vilket hon menar att hon blev lovad. Men då hon nekades mötet började hon skicka mängder med sms och mejl till chefen och en kollega. Domstolen bedömde att dessa mejl och sms har utgjort upprepade kränkningar i de målsägandes integritet och för detta dömdes hon till olovlig förföljelse. Maria Rennerstam ska även betala skadestånd till de två målsägande om sammanlagt 50 000 kronor.
Maria Rennerstam säger till Fokus att hon vill överklaga beslutet om skadestånd.
https://www.fokus.se/veckans-fokus/e...rgesamma-visa/
https://www.fokus.se/aktuellt/vissel...kadest%C3%A5nd.
Haha, herregud! Jag har lyckats lyssna klart på rättegången på PrimeCrime.
Hon verkar verkligen pendla i måendet – så fort det går emot henne får hon ett jäkla driv och kan plötsligt alla lagar och paragrafer. Det bästa var ändå när hon sa:
”Jag ger så många avslagsbeslut för att jag följer Socialtjänstlagen”.
Man undrar ju om rollen som socialsekreterare är hela hennes identitet. Tänk er att ha henne som kollega – haha, vilket kaos!
Citerar lite från fokus artikeln:
Citat:
Sedan 2015 har hon arbetat till och från på olika kommunala socialförvaltningar där hennes huvudsakliga arbetsuppgift har varit att utreda människors rätt till försörjningsstöd (det som tidigare hette socialbidrag). I Skurup arbetade hon i tre månader, från februari till maj 2021. Hon märkte snabbt att något var fel.
– Det blöder pengar. Bidrag betalas till personer utan ordentliga utredningar, ofta i strid med både socialtjänstlagen och bidragsbrottslagen.
Maria tyckte sig snart märka att hon hamnade alltmer i onåd hos cheferna, att hon var till besvär när hon uppmärksammade de felaktigheter hon såg. Cheferna tyckte också att hon var för hård mot klienterna när hon ställde krav på dem, i stället borde hon arbeta för vinna deras förtroende. Därför vände hon sig till kolleger för att få stöd och började även spela in samtal med såväl klienter som chefer och kolleger.
– Jag blir så ledsen när jag tänker på hur jag tvingades agera. Jag spelade in samtalen för jag såg ingen annan väg ut. Ingen trodde mig och jag behövde bevis när ord stod mot ord.
I en inspelning som Fokus tagit del av berättar en kollega för Maria hur vederbörande också fått reprimander från chefen efter att ha tagit över en mängd bidragsärenden och avslagit tre av dem. Klienterna hade klagat till chefen som förklarade att kollegan var olämplig som socialsekreterare. Arbetsbördan och chefens behandling ledde till en långvarig sjukskrivning av kollegan.
Enligt Maria Rennerstam gjorde hon sig själv också skyldig till några mindre försummelser i ärendehanteringen som cheferna slog ner på.
– Det är inte grund för uppsägning men de tar ifrån mig alla mina ärenden, säger hon.
Hon fick dock vara kvar som anställd en tid, men i maj 2021 föreslog socialkontoret att hon skulle köpas ut från sin tjänst. Hon hade då blivit diagnosticerad med depression, medicinerade och tyckte att situationen var ohållbar så hon tackade ja. Så hon fick fyra månadslöner, totalt 112 000 kronor,*och lämnade sin tjänst.
– Minuter före utköpet blir jag lovad ett sista möte med sin gamla chef för att reda ut obesvarade frågor. Detta möte blir dock aldrig av trots att löftet finns inspelat.
Till hösten fick hon ett nytt jobb på socialkontoret i Kristianstad med två timmars pendlingstid från hemorten. Men det gick inte bra nu heller.
– Jag får återigen kritik, men denna gång för att chefen ansåg att jag hade en barnslig ton till mina klienter. Jag hade ju i Skurup fått höra att jag var elak mot dem, så det slog väl över åt andra hållet.
Maria Rennerstam erbjöds åter att bli utköpt och tackade än en gång ja. Hon mår allt sämre och anser cheferna på socialkontoret i Skurup har försatt henne i situationen. Hon vill ha upprättelse och börjar skriva mängder av mejl och sms till sina tidigare chefer och kolleger på grund av det uteblivna mötet hon hade blivit lovad.
– Jag hanterar min ångest genom att överösa mina före detta arbetskamrater med mejl och sms. Jag kallar min före detta chef för fula saker, säger hon.
När så Skurup kommun tidigt 2022 lade ut en annons där man sökte en ny socialsekreterare som skulle vara ”saklig samt klar och tydlig i sin kommunikation”, brast det.
– Jag var ju saklig, men det var ju just det som kostade mig jobbet. Jag blir ursinnig.
Hon begav sig till Skurups socialkontor, gick in i receptionen och krävde det utlovade mötet med sin före detta chef. Hon berättar själv att hon grät och vägrade gå därifrån om hon inte fick träffa chefen. Chefen ringde polisen som eskorterade Maria från platsen. Men hon fortsatte överösa sina före detta kolleger med mejl och sms. I september 2022 blir så Maria belagd med kontaktförbud till en av cheferna på Skurups socialkontor. Det följs av ytterligare ett kontaktförbud till en före detta kollega.
– Jag bröt mot kontaktförbudet direkt efter att det var utfärdat, även om jag vet att jag begick ett brott.
Nu i höstas fick hon veta av en åklagare att hon riskerade fängelse för brotten mot kontaktförbudet.
– Då kände jag att det fick bära eller brista. Jag skickade ljudfilen på det inspelade telefonsamtalet på den klient som hade anklagat mig för att vara otrevlig till både polis, åklagare och till Skurups kommun.
Avsikten var att bevisa att hon hade blivit oskyldigt anklagad för att vara otrevlig mot klienter. Polisen har lyssnat på ljudfilerna och skriver i ett utlåtande: ”Jag har lyssnat igenom samtliga i ärendet aktuella ljudfiler i sin helhet och finner att Maria Rennerstam talar till motparten i en lugn och normal ton”.
Många myndigheter spelar in telefonsamtal med sina klienter, liksom de flesta banker och försäkringsbolag. Och när Fokus ringer till Ystads tingsrätt uppger en röst att samtalet bandas. Men socialtjänsten spelar inte in sina samtal och att lämna ut en ljudfil av ett inspelat samtal med en klient är ett brott mot den tystnadsplikt som socialsekreterarna lyder under. Det är därför Maria Rennerstam hotas av fängelse i den pågående rättegången.
https://www.fokus.se/veckans-fokus/e...rgesamma-visa/