2024-10-09, 07:27
Medlem
Det är en seriös frågeställning. Jag har aldrig fått benzo utskrivet av läkare för att de anser att jag har haft en berondeproblematik tidigare.

Så första frågan är då.

Vad fan spelar det för roll om det är beroendeframkallande om det är det av anledningen att det behövs?

Jag har svagt minne att jag dock fick stesolid som liten mot sömnsvårigheter, men räknar inte in det här riktigt.

Så jag har egentligen ingen relation till benzos kan vi säga som förutsättning för den här tråden.

Nu hade jag rena turen att jag fick tag i 5 stavar xanor, som går att bryta i fyra delar. Tror de är på 2mg totalt?

Om jag då har dessa i min arsenal att ta till när jag får mina panikångestattacker och röster t ex där de verkligen hjälper, när inte ens antipsykotiska hjälper. Varför får jag de inte?

Jag är inte ute efter att missbruka, och började min drogresa på grund av att vården inte var tillräckliga.

NU har jag upptäckt hur fantastiska de faktisk är. Särskilt i kombo med amfetamin.

Alltså att jag kan ta en liten smula amfetamin så jag kan få sexlust, koncentrera mig och göra skillnad i mitt liv, ringa samtal, jobba mm. Som är omöjligt i stort sett annars. Jag är typ sovandes trots jag är vaken och aldrig utvilad.

Resultatet blev att jag efter smulan amfetamin stoppade i mig en fjärdedel, alltså det minsta möjliga och det gjorde dunder för mig.

Helt plötsligt försvann spänningar i muskler jag haft hela livet. Jag kände mig glad, minns inte ens när jag kände mig så glad. Var som ett barn, nyfiken på livet igen.Jag kände mig dessutom utvilad trots jag inte sovit. Allt var bara som vanligt. Jag fungerade helt enkelt som människa.

Är detta skadligt i längden, eller vad fan är grejen? Jag har inga planer på att höja dosen eller fylla på mer än jag behöver helt enkelt. Och väldigt små doser av båda två, för att just fungera normalt.

Vad är felet? Varför kan inte en läkare som är utbildad se detta?

Och om detta inte är skäl nog. Varför finns dessa preparat överhuvudtaget? Benzon speciellt då.

ren amfetamin är alltså vad jag använder mig av då jag får psykos på förskriven adhdmedicin typ/verkningslöst.

Tacksam för svar!
Citera
2024-10-09, 07:43
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Jag läser ofta här att det är så svårt att få ut men själv fick jag det utan att be om det och har haft i flera år nu.
Har även bekanta som fått ut ganska lätt men under kortare perioder (inte stående som jag).
Jag undrar om det jobbas olika i olika regioner eller vad kan skillnaden va..
Citera
2024-10-09, 10:14
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Inga större konstigheter för vanliga människor att få benso utskrivet.

Det handlar om att inte skriva ut narkotikaklassade mediciner till narkomaner och missbrukare. De flesta av dem klarar ju inte av att hantera rusmedel, varför de klassas som just narkomaner och missbrukare.

Man vill väl inte sätta individens liv och i förlängningen sin egna licens på spel?

"Men får jag inte medicinen tar jag ju livet av mig!!!"

Jaja, nog med drama.
Citera
2024-10-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Det är en seriös frågeställning. Jag har aldrig fått benzo utskrivet av läkare för att de anser att jag har haft en berondeproblematik tidigare.

Så första frågan är då.

Vad fan spelar det för roll om det är beroendeframkallande om det är det av anledningen att det behövs?

Jag har svagt minne att jag dock fick stesolid som liten mot sömnsvårigheter, men räknar inte in det här riktigt.

Så jag har egentligen ingen relation till benzos kan vi säga som förutsättning för den här tråden.

Nu hade jag rena turen att jag fick tag i 5 stavar xanor, som går att bryta i fyra delar. Tror de är på 2mg totalt?

Om jag då har dessa i min arsenal att ta till när jag får mina panikångestattacker och röster t ex där de verkligen hjälper, när inte ens antipsykotiska hjälper. Varför får jag de inte?

Jag är inte ute efter att missbruka, och började min drogresa på grund av att vården inte var tillräckliga.

NU har jag upptäckt hur fantastiska de faktisk är. Särskilt i kombo med amfetamin.

Alltså att jag kan ta en liten smula amfetamin så jag kan få sexlust, koncentrera mig och göra skillnad i mitt liv, ringa samtal, jobba mm. Som är omöjligt i stort sett annars. Jag är typ sovandes trots jag är vaken och aldrig utvilad.

Resultatet blev att jag efter smulan amfetamin stoppade i mig en fjärdedel, alltså det minsta möjliga och det gjorde dunder för mig.

Helt plötsligt försvann spänningar i muskler jag haft hela livet. Jag kände mig glad, minns inte ens när jag kände mig så glad. Var som ett barn, nyfiken på livet igen.Jag kände mig dessutom utvilad trots jag inte sovit. Allt var bara som vanligt. Jag fungerade helt enkelt som människa.

Är detta skadligt i längden, eller vad fan är grejen? Jag har inga planer på att höja dosen eller fylla på mer än jag behöver helt enkelt. Och väldigt små doser av båda två, för att just fungera normalt.

Vad är felet? Varför kan inte en läkare som är utbildad se detta?

Och om detta inte är skäl nog. Varför finns dessa preparat överhuvudtaget? Benzon speciellt då.

ren amfetamin är alltså vad jag använder mig av då jag får psykos på förskriven adhdmedicin typ/verkningslöst.

Tacksam för svar!

Svensk moralpanik och inkompetenta läkare. För 10-15 år sedan så kastade dom hundra pack med alpra på alla som hade lite ont i huvudet utan att upplysa om eller ens förstå vad det är dom skriver ut. Läkarnas oaktsamhet ledde till en del tragedier och som resultat så hamnar ansvaret på oss individer, inte läkarna, som då får betala genom att systemet blivit såpass restriktivt att de som behöver inte ska få det utskrivet.

Argumentet om "narkomaner" håller ju inte då det idag inte finns någon anledning att fiska recept hos läkare då alla kan enkelt beställa hem apoteksvaror svart till sin brevlåda. De som då faktiskt fiskar recept hos läkaren är såpass städade och vältaliga att de lyckas. Resultatet blir att ärliga människor med en trasslig bakgrund nekas vård. Kudos svenska vården!
Citera
2024-10-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Jag läser ofta här att det är så svårt att få ut men själv fick jag det utan att be om det och har haft i flera år nu.
Har även bekanta som fått ut ganska lätt men under kortare perioder (inte stående som jag).

Beror mycket på ålder och diagnos.
Citera
2024-10-09, 12:35
Medlem
Fyndigt-namns avatar
För det är tillfälliga lösningar på dina problem.
Citera
2024-10-09, 13:22
Medlem
Citat:

Kan du berätta hur mycket du får ut?
Och hur du doserar det?

Står att man tar det 2-3 ggr per dag? Vilka doser?

Hoppas du inte knarkar det utan kan ge mig lite vägledning om jag nu får tag på det men ändå kan följa läkares rekommendation.

Fick nyss världens panikångest när det gick ut nämligen..
Citera
2024-10-09, 14:22
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Beror mycket på ålder och diagnos.

Okej berätta!
Citera
2024-10-09, 14:33
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Kan du berätta hur mycket du får ut?
Och hur du doserar det?

Står att man tar det 2-3 ggr per dag? Vilka doser?

Hoppas du inte knarkar det utan kan ge mig lite vägledning om jag nu får tag på det men ändå kan följa läkares rekommendation.

Fick nyss världens panikångest när det gick ut nämligen..

Har "vid behov" Stesolid 5mg på receptet och får enligt det ta max 3 st per dag. Och när jag sköter det snyggt vilket jag oftast har gjort (annars skulle dom kapa det direkt) så tar jag nästan alltid 2 st på kvällen för att jag ska kunna landa lite skönt när min Concerta går ur (får en lätt reboundeffekt).
Sen när Stesoliden haft sin topp är det dags för sömntabletter. Så jag har ett fint flow i mina tre olika tabletter från morgon till kväll.
Men så har jag också perioder då jag inte tar några Stesolid alls och då har jag kvar mycket mer till senare. Som tex nu mår jag pissdåligt och har tagit mer än jag ska. Känner att jag har ett mellansvårt beroende nu och det hade jag inte klarat utan sömntabletterna...

Vad är det du tagit nu som du får ångest av? Hur lång tid efter att du tagit dom? Är det stavarna du skrev om?
Citera
2024-10-09, 15:09
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror det beror på att psykiatrer blir kåta av att se människor lida.
Citera
2024-10-09, 15:36
Medlem
Citat:
Okej berätta!

Jag är ingen läkare men har du PTSD diagnos så är det givetvis inte särskilt svårt att få ut benso på recept, framförallt inte ju äldre du är. Jämfört med migrän eller sömnproblem. Man vill ogärna vara den första läkaren som skriver ut benso till någon i Sverige och man vill sällan skriva ut sådan medicin till unga människor. Som pensionär så menar man på att eventuella risker inte är lika stora. Alltså det är inte lika illa om en 70+are äter benso resten av livet jämfört med att göra en 19åring torsk på xanor.
Citera
2024-10-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror det beror på att psykiatrer blir kåta av att se människor lida.

Jag har samma upplevelse av åtminstone en psykiatriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in