2025-05-15, 05:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyrik
Vårdcentralen är sämst och underbetalda. Deras livslust är död. Egenremiss till den instans du tror dig behöva. Sjukhuset alltså. Funkat för mig.
Tips!

Isåfall behöver jag till tre olika mottagningar, dessutom har en läkare skrivit i min journal att jag hoppar mellan olika läkare hela tiden (lögn), skrivet på ett sådant sätt att jag skulle vara väldigt jobbig (lögn), så jag bevisar bara det om jag försöker kämpa för mig själv. När jag var på vårdcentralen senast var läkaren arg för att jag gick till ett separat psyk och inte till dem. Har insett att det där är kört att få hjälp för. Hade tänkt att gå till en vårdcentral som är bra på en ort jag skulle bott på till sommaren, men det verkar inte bli av. Det är som hela universum är mot mig.

Men jag är ändå tacksam att jag får psykmediciner utan bråk.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-05-15 kl. 05:18.
Citera
2025-05-15, 07:37
Medlem
Muppetys avatar
Bensodiazepiner ska, enligt Socialstyrelsen inte användas vid långvarig behandling av ångestsyndrom.
Citat:
– Drygt 4 000 patienter med ångestsyndrom behandlades 2021 med bensodiazepiner, vilket visar vikten av att fortsätta arbetet med att fasa ut behandlingen, säger Christina Broman, projektledare för utvärderingen, i ett pressmeddelande.
Citat:
Vad som anses som nytta är dock oklart. I vissa fall har patienterna haft åtgärderna länge och det anses problematiskt att sluta med dem för att rekommendationerna ändras. Socialstyrelsen menar att det är just därför som de bör fasas ut. Det förkommer även att patienter får åtgärderna för att de önskat det.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-varden-anvander-metoder-som-bor-fasas-ut--phe0qr
Citera
2025-06-05, 05:15
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PentiumAllan
Jamen om nu dom som blir beroende blir beroende och får lite sänkt kognitiv förmåga väger inte ett välmående psyke upp nackdelarna med benso behandling. Kan dock förstå tolerans problematiken men det är väl bara att skifta mellan preparat som funkar på olika sätt så kör man på ndri, ssri ett tag sen kör man på benso ett tag osså skiftar man så toleransen hålla i chack. Jag menar om man kan få en patient att känna sig lycklig/tillfredsställd med livet då har man väl vunnit.

Sen om denne blir beroende vad gör det, så länge han/hon känner sig nöjd och glad. Jag tar neuroleptika varje dag, jag har inget sug efter medicinen jag känner mig inte beroende av den men jag tar den likförbannat varje dag.

Benso blir man beroende av javisst men är det ens ett problem. Människor är beroende av föda för att överleva är då födan ett problem. Om du förstår vad jag menar.

Varför hakar hela världen upp sig över att det är nått dåligt att vara beroende. En cancersjuk är beroende av kemo för att överleva är då kemo nått dåligt.

Kanske bara jag som är på tok för liberal hade jag fått bestämma skulle alla mediciner va receptfria så ja så kanske det är. Jag e för liberal, men jag tycker fan att jag har en poäng i att vara i ett beroende är som att vara satans hantlangare enligt sjukvården. Det är sååå dåligt att vara i ett beroende. Åh nej jag är i ett beroende det sämsta som kunde hända har hänt, nu målar vi fan på väggen.

Ja, visst låter det som en toppenidé, låt oss alla bli beroende, bara vi är glada! Varför bry sig om biverkningar när man kan vara ”nöjd och glad”? Kanske kan vi skriva ut bensos på löpande band, strunta i tolerans, kognitiv försämring och sociala konsekvenser. Slutligen är ju beroende bara som att behöva äta...inga problem där!

Sjukvården verkar ju helt galen som vill undvika att folk fastnar i livslånga beroenden och försämrad livskvalitet. Men visst, varför inte göra mediciner receptfria också, så kan vi ha en enda stor ”lyckligt beroende”-festival?

Liberalism är fint, men lite ansvar och perspektiv på konsekvenser skadar inte. I slutändan handlar det om att väga nytta mot risk, inte att ignorera verkligheten för att ”känna sig nöjd.”
Citera
2025-06-05, 12:28
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Ja, visst låter det som en toppenidé, låt oss alla bli beroende, bara vi är glada! Varför bry sig om biverkningar när man kan vara ”nöjd och glad”? Kanske kan vi skriva ut bensos på löpande band, strunta i tolerans, kognitiv försämring och sociala konsekvenser. Slutligen är ju beroende bara som att behöva äta...inga problem där!

Sjukvården verkar ju helt galen som vill undvika att folk fastnar i livslånga beroenden och försämrad livskvalitet. Men visst, varför inte göra mediciner receptfria också, så kan vi ha en enda stor ”lyckligt beroende”-festival?

Liberalism är fint, men lite ansvar och perspektiv på konsekvenser skadar inte. I slutändan handlar det om att väga nytta mot risk, inte att ignorera verkligheten för att ”känna sig nöjd.”

Du vet förstås bättre än att låtsas som om den genomsnittlige patient som förskrivs benso får ens i närheten av den mängd som leder till beroende. Men du låtsas som något annat för att få det att framstå som du är riddaren som fäktas mot en grym konspiration av läkare och patienter i syfte att skapa pillertorskar.
Det är synd, det gör det svårt att ta dig på allvar.

Sverige badar i insmugglade ksalol, dvs aprazolam, dvs en av de starkaste bensodiazepinerna. Förstås. Missbrukarna är inte intresserade av en förpackning om 25 tabletter oxascand à 5mg i halvåret - det motsvarar ungefär 3st 1mg ksalol - när man med en internetuppkoppling kan beställa hem ett helt apotek. Billigare, dessutom, om du slänger på kostnaden för vårdbesöken.

Vill man få svenssons att handla på darknet och fastna i träsket är det här en fantastisk lösning.

Nej, det här tramsandet påverkar bara svenssons som försöker göra rätt för sig. Som vanligt är det tacksamt att ondgöra sig över ett påstått problem utan att själv - jag syftar på socialstyrelsen, inte dig - komma med en lösning på grundproblemet, och det är inte förskrivningen.
Citera
2025-06-06, 03:39
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Du vet förstås bättre än att låtsas som om den genomsnittlige patient som förskrivs benso får ens i närheten av den mängd som leder till beroende. Men du låtsas som något annat för att få det att framstå som du är riddaren som fäktas mot en grym konspiration av läkare och patienter i syfte att skapa pillertorskar.
Det är synd, det gör det svårt att ta dig på allvar.

Sverige badar i insmugglade ksalol, dvs aprazolam, dvs en av de starkaste bensodiazepinerna. Förstås. Missbrukarna är inte intresserade av en förpackning om 25 tabletter oxascand à 5mg i halvåret - det motsvarar ungefär 3st 1mg ksalol - när man med en internetuppkoppling kan beställa hem ett helt apotek. Billigare, dessutom, om du slänger på kostnaden för vårdbesöken.

Vill man få svenssons att handla på darknet och fastna i träsket är det här en fantastisk lösning.

Nej, det här tramsandet påverkar bara svenssons som försöker göra rätt för sig. Som vanligt är det tacksamt att ondgöra sig över ett påstått problem utan att själv - jag syftar på socialstyrelsen, inte dig - komma med en lösning på grundproblemet, och det är inte förskrivningen.
Ok, jag förstår. Problemet är alltså inte att bensodiazepiner leder till beroende – utan att jag har mage att påpeka det?

Så länge det bara skrivs ut litegrann och missbrukarna ändå beställer starkare grejer på nätet, så är det alltså helt logiskt att… ignorera biverkningar, toleransutveckling och långsiktig påverkan på vanliga patienter? Strålande logik. Nästa steg: "Det finns ändå folk som röker heroin, så varför oroa sig för cigaretter?"

Och nej, jag ser ingen konspiration : bara ett väl dokumenterat mönster där kortsiktig symtomlindring går före långsiktig livskvalitet. Att kalla det ”trams” säger mer om ditt ointresse för nyanser än om sakfrågan.

Men visst , låt oss ignorera forskning, verkliga patientöden och internationella riktlinjer. Allt är tydligen frid och fröjd så länge det bara är "svenssons som försöker göra rätt för sig" som får den långsamma nedmonteringen av sitt nervsystem utskriven på recept.
Citera
2025-06-06, 03:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Bensodiazepiner ska, enligt Socialstyrelsen inte användas vid långvarig behandling av ångestsyndrom.

När SSRI kom skulle man inte ta det mer än 10 månader då det senare gör skada.
Citera
2025-06-06, 03:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, visst låter det som en toppenidé, låt oss alla bli beroende, bara vi är glada! Varför bry sig om biverkningar när man kan vara ”nöjd och glad”? Kanske kan vi skriva ut bensos på löpande band, strunta i tolerans, kognitiv försämring och sociala konsekvenser.

Minns en gång när jag skulle hämta ut mina bensos. Stod och funderade lite, allmänt nykter. In kommer en tant som sluddrar och nästan raglar. Hon ska ha mer antihistaminer som hon tar mot ångest. Apoteket vägrar att ge henne då hon är övermedicinerad (på sin normala dos) och starkt påverkad. De ringde hennes läkare och sa att de kan inte ge medicin till halvt medvetslösa. Så snacka om biverkningar. Benso i normal dos leder inte till allvarliga biverkningar, förutom tyvärr fysiskt beroende. Låtsasångestmediciner leder till svåra biverkningar och demens.
Citera
2025-06-06, 03:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Och nej, jag ser ingen konspiration : bara ett väl dokumenterat mönster där kortsiktig symtomlindring går före långsiktig livskvalitet.

Har haft benso på låg dos i 20 år vilket för mig har varit ökad livskvalitet.
Citera
2025-06-06, 03:54
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Minns en gång när jag skulle hämta ut mina bensos. Stod och funderade lite, allmänt nykter. In kommer en tant som sluddrar och nästan raglar. Hon ska ha mer antihistaminer som hon tar mot ångest. Apoteket vägrar att ge henne då hon är övermedicinerad (på sin normala dos) och starkt påverkad. De ringde hennes läkare och sa att de kan inte ge medicin till halvt medvetslösa. Så snacka om biverkningar. Benso i normal dos leder inte till allvarliga biverkningar, förutom tyvärr fysiskt beroende. Låtsasångestmediciner leder till svåra biverkningar och demens.

Men om du tror att beroende bara uppstår vid massiva doser under lång tid har du tyvärr missat hur subtilt det här fungerar. Bensodiazepiner är effektiva, ja – men just därför luriga. De ger snabb lindring, och det är precis det som gör dem beroendeframkallande även i låga doser över tid. Med ofta extremt svåra följder till slut. För många kan det ta år att fasa ut dessa. Om de stått på det länge.

Tolerans, utsättningssymtom, kognitiva nedsättningar och livskvalitetsförsämring är välbelagda risker – även för patienter som ”gör rätt för sig”. Att prata om det är inte demonisering, det är ansvar.

Så om min invändning låter överdriven, kanske problemet snarare är att alltför många fortfarande underskattar kraften i preparat som är designade att påverka hjärnan.
Citera
2025-06-06, 04:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men om du tror att beroende bara uppstår vid massiva doser under lång tid har du tyvärr missat hur subtilt det här fungerar. Bensodiazepiner är effektiva, ja – men just därför luriga. De ger snabb lindring, och det är precis det som gör dem beroendeframkallande även i låga doser över tid. Med ofta extremt svåra följder till slut. För många kan det ta år att fasa ut dessa. Om de stått på det länge.

Det har jag aldrig sagt något om. Jag tar låga doser för att jag inte behöver missbruksdoser. Har aldrig ökat dos. Självklart ger medicinen fysisk tillvänjning.

Det blir bara ett problem om man tycker att man ska sätta ut den plötsligt för en gammal människa som kanske inte har lång tid kvar att leva vilket är idioti.

Självklart är det ett problem, men eftersom det inte finns ångestdämpande utan beroende så kan man välja på att göra patienten beroende eller låta patienten dö, vilket drabbar fler än patienten.
Citera
2025-06-06, 04:01
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har haft benso på låg dos i 20 år vilket för mig har varit ökad livskvalitet.
Att säga att 20 år av daglig bensokonsumtion ”ökat livskvaliteten” är ungefär som att säga att man trivs med att ha rulltrappa i stället för benmuskler – bekvämt, men förrädiskt. Lågdosberoende är inte mindre beroende, det är bara bättre på att smyga.

Det tragiska är att hjärnan efter så lång tid oftast inte vet hur den mår utan preparatet. Och försöker man sluta? Då märker man vad som egentligen var symtom och vad som bara var abstinensmaskerad vardag.

Så visst, det känns som livskvalitet. Men ibland är det hjärnan som pratar i benso-tungor.
Citera
2025-06-06, 04:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Att säga att 20 år av daglig bensokonsumtion ”ökat livskvaliteten” är ungefär som att säga att man trivs med att ha rulltrappa i stället för benmuskler – bekvämt, men förrädiskt.

Hur är det förrädiskt? Jag har andra sjukdomar att slåss mot, behöver inte ha panikångest också om jag inte måste. Hade panikångest från 6 år tills jag började med medicin, med perioder då jag inte fungerade alls och inte kunde äta och dricka och höll på att törsta ihjäl, men jag tror inte du fattar vad ett paniksyndrom är, du tror att det är som att gå i en trappa. Under de åren jag var obehandlad (många) prövade jag allt (utom illegala droger) för att må bättre, ingen har kämpat mer.

Så du kan ta ditt arsel och krypa in där och försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in