2024-10-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Klart att det kan vara en mor och dotter. Men inte "med varandra".
Mor = någons mamma
Dotter = någons dotter
Klart dom båda har föräldrar, vet inte hur ofta dom skriver det i tidningen, det är väll ganska självklart tänker jag.
Citera
2024-10-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt21
Var finns denna kommentar? En mor och dotter som är i 35 års åldern?

Under Fagersta Nyheters inlägg om olyckan.
Citera
2024-10-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Under Fagersta Nyheters inlägg om olyckan.
Nu förstod du kommentaren fel. Det står ”Varit en tung dag på jobbet när man i morse möttes av kollegan vars DOTTER och FRU (alltså dotterns fru) var de två kvinnorna som omkom”

Omöjligt att en mor och dotter är i samma ålder.
Citera
2024-10-09, 14:57
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oklar1234
Jag har åkt med honom ca 3 gånger, och det var nog för att veta att jag inte mer gör om det, jag bor 40 mil ifrån honom och har inte träffat denna grabb på över 1 år, själv kör jag en höjd Silverado 1500 Duramax och tro mig, det finns ingen vilja att äventyra livet i en sådan stor och osmidig bil, och förutom det så driver jag ett bolag som går jävligt bra, så ditt dömande saknar helt och hållet grund för att döma mig om vem jag är och vad jag är för människa, sätt dig ner kära vän

Ditt val av fordon indikerar att du antingen jobbar med väldigt stora stenar eller tänker mer på dig själv än andra i trafiken.

Jag kan inte förstå hur du kan försvara din mördare till kompis. Tänk om det var dina döttrar som han rammade av vägen och släckte livets låga på?

Ditt ”oklar” passar dig väldigt bra.
Citera
2024-10-09, 15:13
Medlem
Citat:
Nu förstod du kommentaren fel. Det står ”Varit en tung dag på jobbet när man i morse möttes av kollegan vars DOTTER och FRU (alltså dotterns fru) var de två kvinnorna som omkom”

Omöjligt att en mor och dotter är i samma ålder.

Åter ett exempel på hur illa nutida journalister uttrycker sig i skrift. Borde stått "dotter och hennes fru". Dvs ett lesbiskt par.
Citera
2024-10-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Åter ett exempel på hur illa nutida journalister uttrycker sig i skrift. Borde stått "dotter och hennes fru". Dvs ett lesbiskt par.
I tidningen stod det att det var två kvinnor som gick bort. Det var på Facebook någon skrev att det var dens dotter och fru.
Citera
2024-10-09, 15:46
Medlem
Citat:
I tidningen stod det att det var två kvinnor som gick bort. Det var på Facebook någon skrev att det var dens dotter och fru.

Sorry, trodde Fagersta Nyheter var en tidning. På Facebook skrivs det förmodligen lika dålig svenska som på Flashback.
Citera
2024-10-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Sorry, trodde Fagersta Nyheter var en tidning. På Facebook skrivs det förmodligen lika dålig svenska som på Flashback.
Nejdå ingen fara, det är lätt att missförstå när alla skriver så olika!
Citera
2024-10-09, 16:12
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
..och jag är inte alls säker på att han "legat för nära framförvarande bil". Jag tror han har bränt in i den med kraft och fart. "

..så framförvarande bil som troligen låg i 90 knyck slog runt flera varv?

'kraft och fart' ?..skulle inte tro det!😂😆
Citera
2024-10-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Jag är böjd att hålla med dig. Köpte en kärra från 2021 med sån där autobroms. Och givetvis måste man ju testa lite. Verkar inte vara nån större höjdare om man utmanar det. Däremot kanske det kan funka inne i stan om nån hoppar i framför i lägre fart.

Däremot blev jag imponerad av en adaptiva farthållare. Jag kom ifatt en som körde säkert 30- 40 km/h saktare än jag och systemet gjorde vad det skulle. Nämligen att slå på jordens tvärnit, snabbt ner i hastighet och anpassade avståndet.

Så frågan är varför det inte funkar lika bra med vanlig autobroms ? Kapaciteten finns ju uppenbarligen.
Kass adaptiv farthållare du har. Då bromsar den ner försent, om det blir en hård inbromsning. Dock brukar det gå att ställa in, så kolla det. Vi har vår på medium, och då bromsar bilen ganska lugnt ner, i god tid när man kommer i kapp tex EPA traktorer. På högsta nivån väldigt mjuk broms, i god tid. Men på lägsta nivån så blir det en kraftig inbromsning, precis som du beskriver. Fungerade på samma sätt med vår förra bil, av samma märke fast 5 år äldre.
Citera
2024-10-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Rykten, lesbiska eller med barn och familjer, om man sorterar bort det, är det givetvis en avgrundsskillnad att krocka med en Fiat 500 och t.ex. en modern Volvo XC60.

Säkerhet i Europa mäts i NCAP, vissa krocksituationer, men rent generellt blir längden på krockzoner och vikt, coupeburar, krockkuddar mm., ibland avgörande i praktiska fall. Vi vet ännu ingenting om krockvinklar, kinetisk energi hos fordonen, och andra faktorer, det är säkert att en XC60 skulle klara denna frontalkrock bättre, dock inte säkert att de skulle klara livet i samma situation.....

Jag vet inte, men är rätt övertygad om att polisens tekniker kommer att jobba med vrakdelarna och försöka rekonstruera krockvinklar mm., och koordinera det med vittnesbörd, för att dels fastställa detta fall, men också bygga erfarenhet för input till framtida säkerhetsarbete, en klen tröst för de omkomna, men till godo för kommande utformning av fordon.

Bottom line är nog ändå, att det går inte att bygga bort framtida liknande olyckor, i bilens konstruktion. Däremot skulle det säkert vara möjligt, att lägga restriktioner på nya körkortsinnehavare de första 3 eller 5 åren, de skulle t.ex. inte få köra bilar med effekt över t.ex. 100 hk. Det är genomfört för MC, jag vet inte om det skulle utgöra någon skillnad i olycksstatistiken, men skulle vara en markering att bilförare behöver bygga säkerhet i sin fortsatta egna träningen efter körkortet, innan de får framföra mer kraftiga fordon.....
Om någon hade överlevt en olycka i dessa farter, dvs 90 väg i mörker, med förmodligen ganska kort förvarning, och därmed inte mycket fartminskning via broms. Är om du haft ett enormt viktövertag, mot den andra bilen.

Det enda som bestämmer krocksäkerheten hos en bil. Är vikten, och bilens egna inbyggda säkerhet. Men massan hos en mötande bil kan man inte göra något åt. Är den 50% tyngre än din bil, kommer det gå sämre för dig. Även i en Volvo, om den andra bilen är skapligt modern.
Citera
2024-10-09, 20:01
Medlem
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Det var en mor och dotter som dog
Finns en kommentar på Facebook från en kvinna som jobbar med mannen/pappan till dem.

Ni ser ryktet är helt jävla otroligt ..
Ja det är sant mor och dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in