2024-10-09, 11:27
Bannlyst
När man säger säger sanningen och blir beskylld för att manipulera och gaslighta… ja, ni vet av vilken typ av person… Inser de sanningen själva eller tror de på sina egna lögner?
Citera
2024-10-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
När man säger säger sanningen och blir beskylld för att manipulera och gaslighta… ja, ni vet av vilken typ av person… Inser de sanningen själva eller tror de på sina egna lögner?
Har lyssnat lite på psykopatpodden, och tror att det är i den de tagit upp ämnet. Svaret som jag har hört i alla fall, är att många är fullt medvetna om vad de gör och de förstår att det skadar, men de bryr sig helt enkelt inte att de gör andra illa eller att de själva kanske får dåligt rykte.
Citera
2024-10-09, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har lyssnat lite på psykopatpodden, och tror att det är i den de tagit upp ämnet. Svaret som jag har hört i alla fall, är att många är fullt medvetna om vad de gör och de förstår att det skadar, men de bryr sig helt enkelt inte att de gör andra illa eller att de själva kanske får dåligt rykte.
Så när de beskyller andra för att manipulera är de fullt medvetna om sin egna manipulation? Det behöver nödvändigtvis inte gälla psykopater
Citera
2024-10-09, 11:45
Medlem
Citat:
Så när de beskyller andra för att manipulera är de fullt medvetna om sin egna manipulation?
Så kan det mycket väl vara, av det jag hört.
Citat:
Det behöver nödvändigtvis inte gälla psykopater
Att vara psykopat är inte som att vara gravid. Det finns grader, och vissa kan ha psykopatiska drag utan att klassas som psykopat. För övrigt finns inte diagnosen i vare sig DSM-5 eller ICD-10.
Citera
2024-10-09, 11:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Sociopater och psykopater eller säg snarare omogna fullegocentriska barnrumpor (Sociopati och Psykopati är inte speciellt vanliga) är ganska bräckliga och har låg självkänsla, t.o.m helt oskyldiga faktiska sanningar triggar igång ett upplevt personligt angrepp, vad jag har märkt, och backar aldrig ,dessutom planerar i tysthet att "ge igen" vid första bästa tillfälle... (den sjuka biten)
Kan hända i helt "normala" människor också, med skillnaden att de oftast reflekterat över sitt eget agerande i konflikten och kommit fram till att reaktionen var överdriven och halar upp peace-flaggan
Senast redigerad av Upplyften 2024-10-09 kl. 11:56.
Citera
2024-10-09, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Sociopater och psykopater eller säg snarare omogna egocentriska barnrumpor (Sociopati och Psykopati är inte speciellt vanliga) är ganska bräckliga och har låg självkänsla, t.o.m helt oskyldiga faktiska sanningar tas som ett personligt angrepp, vad jag har märkt.
Kan hända i helt "normala" människor också, med skillnaden att de oftast reflekterat över sitt eget agerande i konflikten och kommit fram till att reaktionen var överdriven och halar upp peace-flaggan
Det håller jag med om, av de jag har mött. Och de behöver inte vara antisociala heller, bara ha den här typen av manipulationsdrag. Men är se medvetna om sin förnekelse? Det är frågan
Citera
2024-10-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Sociopater och psykopater eller säg snarare omogna fullegocentriska barnrumpor (Sociopati och Psykopati är inte speciellt vanliga) är ganska bräckliga och har låg självkänsla, t.o.m helt oskyldiga faktiska sanningar triggar igång ett upplevt personligt angrepp, vad jag har märkt, och backar aldrig ,dessutom planerar i tysthet att "ge igen" vid första bästa tillfälle... (den sjuka biten)
Försök inte med en hobbybeskrivning. Du vet uppenbarligen inte mycket om detta.

Strax under 4% av svenska befolkningen beräknas kunna diagnostiseras med antisocial (sociopatisk) personlighetsstörning medan färre, strax under 1% av svenska befolkningen beräknas ha personlighetsdraget psykopati.

Både psykopater och sociopater kan ingå i kriminella handlingar, men sociopater är mer impulsiva, oberäkneliga jämfört med psykopaterna som gör brott mer uppsåtligen med kontrollerade risker. Sociopater bryr sig inte om andra vilket är mycket tydligt, jämfört med psykopater som däremot låtsas att de faktiskt gör det.

Svårare än så är det inte.
Citera
2024-10-09, 12:39
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Många tror absolut på sina egna lögner. Ibland börjar det inte så, men de glömmer bort att deras lögn är en lögn. Andra ljuger instinktivt om det gagnar dem, och reflekterar aldrig ens över vad sanningen är.

Andra ljuger och manipulerar helt medvetet, och vissa är vagt medvetna. Det finns alla typer.

Tänker du på någon speciell person och kan du i så fall utveckla?
Citera
2024-10-09, 12:46
Medlem
Dom får nog inte känslan i kroppen, för då skulle dom själva må dåligt av det.

Ingen klump i magen

Kanske nästa tvärtom , välbehag av det ?
Senast redigerad av troligengud 2024-10-09 kl. 12:52.
Citera
2024-10-09, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Många tror absolut på sina egna lögner. Ibland börjar det inte så, men de glömmer bort att deras lögn är en lögn. Andra ljuger instinktivt om det gagnar dem, och reflekterar aldrig ens över vad sanningen är.

Andra ljuger och manipulerar helt medvetet, och vissa är vagt medvetna. Det finns alla typer.

Tänker du på någon speciell person och kan du i så fall utveckla?
Faktiskt ett par stycken som man har haft att göra med genom livet. Alla lika besvärliga att ha att göra med. Kan tyvärr inte utveckla mer här öppet.
Citera
2024-10-09, 12:51
Medlem
wes420s avatar
Känns liknande fras igen efter en av dina "attacker" mot personen? "men du då".

Alltid.

Tror narcissism (eller drag av) ligger närmre än något annat.
Citera
2024-10-09, 13:50
Medlem
fido1986s avatar
Vet inte om manipulera är nödvändigtvis lögner. Ofta är sanningen bättre, frisera eller förstärka valda delar. Det handlar ju bara om att få folk att göra som du vill, eller få din vilja igenom. Alla gör det i någon mån.

När jag var yngre var det mer omedvetet och mer eller mindre klumpigt. Allt eftersom mer utstuderat. Även lärt mig vilka känslor du ska spela på.

Har haft någon idé om att jag ska skapa mig en perfekt tjej genom att först bryta ner henne. Sen bygga upp henne som min lydiga slav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in