2024-10-08, 18:01
Medlem
Sedan senaste uppdateringen av seqoia kan jag inte längre öppna bilder med annat program än det som kommer med MacOS, som man alltså inte kan klicka höger/vänster för att gå till nästa bild med. MacOS varnar för att bilden inte är säker, så måste man gå in i inställningar och manuellt godkänna att öppna med bilden med sin kod. Detta är väldigt irriterande, finns det något sätt att lösa detta på?
Citera
2024-10-08, 22:05
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Sedan senaste uppdateringen av seqoia kan jag inte längre öppna bilder med annat program än det som kommer med MacOS, som man alltså inte kan klicka höger/vänster för att gå till nästa bild med. MacOS varnar för att bilden inte är säker, så måste man gå in i inställningar och manuellt godkänna att öppna med bilden med sin kod. Detta är väldigt irriterande, finns det något sätt att lösa detta på?

Bara så jag förstått det rätt:

Du har ett program för att öppna bilder sen tidigare, men "kopplingen" till att öppna med det är borta efter uppdateringen?
När du öppnar en bild så öppnas den i MacOS default visare?
Men varje gång du öppnar så säger den att bilden är osäker och du måste slå in din kod?
Citera
2024-10-09, 00:32
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad _exakt_ står det i varningstexten?
Vad är det för bilder (format)?
Vad är det för bildprogram?
Citera
2024-10-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Bara så jag förstått det rätt:

Du har ett program för att öppna bilder sen tidigare, men "kopplingen" till att öppna med det är borta efter uppdateringen?
När du öppnar en bild så öppnas den i MacOS default visare?
Men varje gång du öppnar så säger den att bilden är osäker och du måste slå in din kod?

Innan uppdateringen kunde jag öppna bilder med andra program än default. Nu får jag detta meddelandet:

”1 (1).jpg” öppnades inte"

"Apple kunde inte verifiera att ”1 (1).jpg” är fri från sabotageprogram som kan skada datorn eller äventyra din integritet."

Sedan måste jag gå in i inställningar -> integritet och säkerhet och klicka på "Öppna ändå" och då kommer en ruta upp för att så in min kod. För varje bild, inte för varje bildtyp.
Citera
2024-10-09, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vad _exakt_ står det i varningstexten?
Vad är det för bilder (format)?
Vad är det för bildprogram?

”1 (1).jpg” öppnades inte"

"Apple kunde inte verifiera att ”1 (1).jpg” är fri från sabotageprogram som kan skada datorn eller äventyra din integritet."

Sedan måste jag gå in i inställningar -> integritet och säkerhet och klicka på "Öppna ändå" och då kommer en ruta upp för att så in min kod. För varje bild, inte för varje bildtyp.

Jag hade Phoenix slides, men nu har jag testat med andra också som jag laddade ner från App store men det blir samma sak.
Citera
2024-10-09, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Detta är väldigt irriterande, finns det något sätt att lösa detta på?

Vad är defaultprogram för bildtyperna i fråga? Högerklicka på bild och välj Get info.

Förmodligen är defaultprogram ett program som inte är godkänt ur MacOS synvinkel.

Antingen byter du program, eller så får du sätta xattr på lämpligt sätt och ha kvar ditt sunkiga program.

Alternativt öppnar du programmet och därefter godkänner i kontrollpanelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in